Gå til innhold

Hvor ofte er det normalt at barn har omgangssyke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

5 runde nå siden desember på samme barnet, er det normalt? Bør vi sjekke henne for om oppkastet kommer av noe annet? Eller har vi en smittekilde et sted? Dette er jo helt håpløst, hun er 4 år. 

Anonymkode: b0933...287

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Barnehagebarn har det oftere enn skolebarn, og noen norovirus blir man ikke immun mot så om barna smitter hverandre igjen og igjen i barnehagen så kan man få år med epedemier i barnehagen som det er vanskelig å bli kvitt (da er 48-timersregelen veldig viktig) 

Jeg personlig har dog aldri opplevd mer enn to runder på samme sesong 

Jeg ville begynt med å snakke med de i barnehagen, er det mange andre syke barn? 

Anonymkode: 1c2c0...1f9

Skrevet

Det tyder  nok på at dere har en smittekilde et sted eller at det er noe annet. Mine får omgangßyke sjeldnere enn n gang i året og da vet vi som  regel godt hvor smitten kom fra.

Anonymkode: 1cad9...cf3

Skrevet

Har hun feber når hun kaster opp? Jenta mi kastet alltid opp når hun fikk feber da hun var mindre. Dermed hadde hun mange omganger med oppkast i løpet av et år. 

Anonymkode: b26ec...3cb

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnehagebarn har det oftere enn skolebarn, og noen norovirus blir man ikke immun mot så om barna smitter hverandre igjen og igjen i barnehagen så kan man få år med epedemier i barnehagen som det er vanskelig å bli kvitt (da er 48-timersregelen veldig viktig) 

Jeg personlig har dog aldri opplevd mer enn to runder på samme sesong 

Jeg ville begynt med å snakke med de i barnehagen, er det mange andre syke barn? 

Anonymkode: 1c2c0...1f9

Ja, det er stadig syke barn i bhg. Så ingen immunitet? 

Skrevet

Min største kastet opp av gluten før cøliaki diagnosen var et faktum. Så det kan komme av andre ting ja.

Anonymkode: 79fae...b34

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Har hun feber når hun kaster opp? Jenta mi kastet alltid opp når hun fikk feber da hun var mindre. Dermed hadde hun mange omganger med oppkast i løpet av et år. 

Anonymkode: b26ec...3cb

Sjelden feber samtidig. Og pleier ikke kaste opp da hun har feber. 

Skrevet

Mine har som oftest to ganger i året.

Det høres mye ut. Men dere har nok muligens bare vært uheldig. 

Men tur til legen hadde jeg sikkert tatt selv .

Anonymkode: 117e5...9aa

Skrevet

Vi er på fjerde runden etter jul... ingen av mine barn har hatt det før (2,4 og 7 år) så mulig det er noe ekstra hissig i omløp i år. 

Skrevet

Mitt barn og jeg selv har det kanskje hvert 3-5 år. Barnet til "svigersøster" derimot har spysyke hver gang dem kommer på besøk til åss..har mange ganger tenkt på at dette ikke er helt normalt. Dem er ganske ofte på besøk og så sitter man der livredd i dagesvis etterpå for å ha blitt smittet..

Anonymkode: 2448f...63e

Skrevet

Etter ungene begynte på skolen så har jeg blitt smittet av alt og ingenting. Jeg hadde sjeldent omgangsyken før, men nå har den kommet som perler på en snor. Ungene har masse venner hjemme hele tiden, jeg har vært mye på skolen siden jeg har vært med i korpset og hjulpet til med mye på skolen. (Ny skole ble bygd så maneg dugnadstimer med å tømme gammel skole og komme inn i ny) Nå er begge snart ferdig med barneskolen, litt mindre venner hjemme og jeg er sjeldent på skolen så blitt mindre omgangsyken på meg. Jeg har en jobb der det er mye mennesker rundt meg, ut og inn hele dagen så stor smittekilde der også. 

Minste kastet opp veldig ofte når hun gikk i barnehagen, det virket som omgangsyken, høy feber kunne plutselig komme og formen endret seg drastisk på kort tid. Det var nesten som å skru av en bryter på hun. Sjekket henne ut for det meste hos leegn, men fant ikke noe. Når hun gikk i førsteklasse fikk hun påvist migrene. Da skjønte vi hvorfor hun hadde kastet opp så mye, og da tenket jeg også over at når hun kastet opp luktet det ikke oppkast alltid. Det luktet jo ikke godt, men ikke sånn skikkelig oppkast. Så da ble det enklere å finne ut hva som var hva og vi fant hvordan vi skulle forhindre dette. Hun tåle dårlig mye stress, så vi endte opp med å endre hverdagen vår endel. Vi la få planer og tok ting op sparket istede, vi fulgte ikke klokka mer enn vi måtte. 

Anonymkode: c5886...2e6

Skrevet

Vi har ett barn som stadig vekk hadde «spysyken». Holde han hjemme i minst 48 timer fra bhg 2-4 ganger i måneden. Synes det var rart at vi andre ikke ble smittet. 

Dro til lege, ble henvist sykehuset og det viser seg at det er kraftig refluks. 

Anonymkode: fd65b...3c3

Skrevet

ikke unormalt det, går jo hele tiden omgangsyke,min gutt har vert utrolig heldig, han har aldri hatt det og er 5

Anonymkode: 85497...367

Skrevet

Mitt barn er 3,5 år og gått i bhg siden 11 mnd. Har vel hatt omgangssyke 3 ganger totalt . Synes ikke det er mye. Jeg har nesten alltid sauerkraut tilgjengelig, lett å lage og gir bakterier som styrker tarmfloraen, Så jeg tror det kan ha innvirkning 😊

Anonymkode: 35501...4c6

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vi har ett barn som stadig vekk hadde «spysyken». Holde han hjemme i minst 48 timer fra bhg 2-4 ganger i måneden. Synes det var rart at vi andre ikke ble smittet. 

Dro til lege, ble henvist sykehuset og det viser seg at det er kraftig refluks. 

Anonymkode: fd65b...3c3

Hmm... hun hadde refluks når hun var baby. Hun kaster alltid opp 2-5 ganger per runde over 4-12 timer og magen kan godt være helt tom når hun begynner. Så jeg tenker kanskje ikke refluks heller? Da er det vel gjerne mageinnhold som kommer opp. 

Skrevet

Er hun den eneste som spyr? Og har hun mye smerter i de periodene hun kaster opp?

Vår 4åring hadde 10 runder med spysjuka på under ett år. Og hun var den eneste som var syk.

Hun ble etterhvert testet for cøliaki, og alle andre allergier osv. Men nå har legene konkludert med periodisk oppkastsyndrom (https://www.nrk.no/livsstil/lena-hadde-konstant-spysjuke-1.13324724), eller sykliske brekninger eller magemigrene som det også kalles. 

Anonymkode: 6e229...c45

Skrevet

Det høres veldig mye ut. 

Noen barn blir jo smittet oftere enn andre men likevel..... mine er syke kanskje en gang hvert 4. år. 

Anonymkode: 75264...b69

Skrevet

Det kommer an på hvor uflaks man har tror jeg. Mine har hatt omgangssyke et fåtall ganger, ikke hvert år engang mens venninnen min sin jente har hatt 3-5 ganger hvert år siden bhg start og ofte har foreldrene fått det også. 

Anonymkode: e70a0...817

Skrevet

Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger barna mine har hatt omgangsyke denne vinteren.

Minst 6 ganger!!! Helt forferdelig. Hver gang han drar til bhg etter han er ferdig med omgangsyke så går det to-tre dager så er det på'n igjen. 

Anonymkode: 37b9a...165

Skrevet

Min 1 åring har hatt tre runder siden  november. De to eldre barna har som regel to runder per sesong. 

Tipper din har vært uheldig 

Anonymkode: 39ce1...72b

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mitt barn og jeg selv har det kanskje hvert 3-5 år. Barnet til "svigersøster" derimot har spysyke hver gang dem kommer på besøk til åss..har mange ganger tenkt på at dette ikke er helt normalt. Dem er ganske ofte på besøk og så sitter man der livredd i dagesvis etterpå for å ha blitt smittet..

Anonymkode: 2448f...63e

Hvorfor i himmelens navn tar de syke barn med på besøk? Noe så totalt egoistisk! 

Anonymkode: 9fff9...2f9

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Er hun den eneste som spyr? Og har hun mye smerter i de periodene hun kaster opp?

Vår 4åring hadde 10 runder med spysjuka på under ett år. Og hun var den eneste som var syk.

Hun ble etterhvert testet for cøliaki, og alle andre allergier osv. Men nå har legene konkludert med periodisk oppkastsyndrom (https://www.nrk.no/livsstil/lena-hadde-konstant-spysjuke-1.13324724), eller sykliske brekninger eller magemigrene som det også kalles. 

Anonymkode: 6e229...c45

Som regel smitter ikke omgangssyken hjemme hos oss nei. Ikke smerter nei. Virker ikke plaget egentlig, bare slapp og oppkast. Er veldig klassisk spysyken, då er vel det, men så ofte...😩

Skrevet

5 ganger på kort tid høres voldsomt ut. Vi fikk det hvert år i desember da sønnen min gikk i bhg, og på det meste 3 ganger på en vinter. Trodde ikke det var mulig å være enda mer uheldig enn oss, for vi får alt som går, har tydeligvis dårlig immunforsvar.

Men nå har han begynt på skolen, og i år har vi sluppet unna omgangssyke, men fikk influensa i stedet. :P

Anonymkode: 9dac1...bf2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...