Gå til innhold

Vitamintilskudd for gravide - hva tar dere?

Anbefalte innlegg

God kveld! :) 

Er tidlig på vei (uke 5+0) og er mitt første barn. Hvilke vitaminer tar dere? Jeg tar selv folsyre, også har jeg kjøpt en pakke som heter «gravid» som inneholder det man behøver sier apoteket.. men er det noen her som vil dele andre typer de tar så gjør gjerne det! Jeg tar imot alle nyttige tips angående alt! Fyr løs! 

Jeg er også skikkelig påpasselig med hva jeg putter i meg så tidlig i svangerskapet .. For eksempel brus. Jeg drakk et lite glass brus isted, kunne ikke unngå :-P det går vel bra.. har lest så mye om forskjellige drikkevarer og matvarer på Internett at jeg blir helt nazi og skikkelig påpasselig med alt jeg gjør. Men det er vel en god ting i guess ..? :) 

Anonymkode: 0488f...18c

Fortsetter under...

Jeg tenkte over dette når jeg var gravid, mistet i uke 10, leste alt jeg fant på nett, og prøvde å leve så sunt og spise nok mat som inneholdt de vitaminer og mineraler.

Nå tar jeg folat og tran, prøver å bli gravid. Prøver også å tenke over hva jeg putter i meg, og prøver å spise mer grønnsaker.

Dette klippet jeg ut til deg:

Helsedirektoratet trekker frem D-vitamin, folat, jern, kalsium og omega-3 som ekstra viktige næringsstoffer for gravide.

En undersøkelse utført i 2008 basert på tall fra «Den norske mor og barn-undersøkelsen» (MoBa) til Folkehelseinstituttet viste også at gravide nordmenn ikke får i seg nok av mineralet jod.

hentet det herfra: https://nycoplus.no/derfor-trenger-du-tilskudd-for-du-blir-gravid/

Hvis du har kjøpt denne pakken med gravid-vitaminer, så inneholder den folat. Du trenger ikke ta folat i tillegg. Folat er et vannløselig vitamin, og kroppen skiller ut om den får for mye, så det er ikke farlig på noe vis, men kanskje ikke nødvendig.

Anonymkode: 98c5e...3ca

Jeg tar folat og omega 3 (med garanti for null oppstøt, den er genial). I tillegg sørger jeg for å spise fiberrik mat, mye frukt og grønt, og minst mulig rødt kjøtt. 😊 for min del er det kun folat som er nytt for meg, så tror du skal klare deg bra hvis du spiser sunt og variert 😊

32 minutter siden, Solsikke93 skrev:

Jeg tar folat og omega 3 (med garanti for null oppstøt, den er genial). I tillegg sørger jeg for å spise fiberrik mat, mye frukt og grønt, og minst mulig rødt kjøtt. 😊 for min del er det kun folat som er nytt for meg, så tror du skal klare deg bra hvis du spiser sunt og variert 😊

Jeg prøver å spise mye frukt og grønnsaker, og det er ikke noe problem for jeg elsker det! Jeg hadde noen jordbær i kjøleskapet (ikke norske)..hadde så lyst på, så jeg vasket de og skar de opp, men endte opp med å ikke spise de fordi jeg ikke turte :-P 

Annonse

Jeg bruker en vitaminpakke som heter gravid som innholdet folat og omega 3. Har tatt blodprøver hos legen for å se om jeg manglet jern, men det gjorde jeg ikke. Man bør ta jerntilskudd om man har mangel av det. Ellers passer jeg på å få i meg kalsium gjennom kosten og spiser masse spinat for å få i meg naturlig jern. Blir kvalm av å spise sukker, fet mat og kjøtt nå, så det holder jeg meg unna. 

Endret av Milla1986
49 minutter siden, Milla1986 skrev:

Jeg bruker en vitaminpakke som heter gravid som innholdet folat og omega 3. Har tatt blodprøver hos legen for å se om jeg manglet jern, men det gjorde jeg ikke. Man bør ta jerntilskudd om man har mangel av det. Ellers passer jeg på å få i meg kalsium gjennom kosten og spiser masse spinat for å få i meg naturlig jern. Blir kvalm av å spise sukker, fet mat og kjøtt nå, så det holder jeg meg unna. 

Det er den pakken jeg også har kjøpt :) jeg skal bestille en time hos fastlegen ila neste uke, så da får jeg vel beskjed om det er noe jeg mangler. Spinat digger jeg, så det skal jeg kjøpe! Takk for tipset! Jeg er kvalm hele tiden, men har ikke kastet opp enda .. 🤞🏻 Drikker mye smoothie og vann. Tørst hele tiden! 

Jeg tar folsyre. Har mangel på vitamin D, men fikk beskjed fra min lege om å slutte å ta høydose tilskudd da det ikke er så heldig i et svangerskap.. Ble sagt at jeg må få i meg vitamin D på naturlig vis, som fra tran og sola 😊 

Jeg skal kjøpe pakken for gravide. Men er det 1tablett man tar pr dag? Må jeg da slutte med folsyren jeg har fra før? hvis det er en tablett i den pakken så inneholder den vel allerede folsyre?

1 minutt siden, Snart_mammatil2 skrev:

Jeg tar folsyre. Har mangel på vitamin D, men fikk beskjed fra min lege om å slutte å ta høydose tilskudd da det ikke er så heldig i et svangerskap.. Ble sagt at jeg må få i meg vitamin D på naturlig vis, som fra tran og sola 😊 

Jeg skal kjøpe pakken for gravide. Men er det 1tablett man tar pr dag? Må jeg da slutte med folsyren jeg har fra før? hvis det er en tablett i den pakken så inneholder den vel allerede folsyre?

I den pakken så er skal du ta 4 tabletter pr dag. Og ja, de inneholder folsyre, så du trenger da bare å ta de tablettene :-) det inneholder riktige mengde folsyre man skal ha pr dag :-) + at du får i deg mye andre viktige vitaminer i tillegg 🤗

2 minutter siden, Snart_mammatil2 skrev:

Den pakken jeg tar innholdet nok folat, så du behøver ikke ta mer i tillegg. Det er to tabletter og to kapsler per dag. Nyco pluss sin gravidpakke tar jeg. 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I den pakken så er skal du ta 4 tabletter pr dag. Og ja, de inneholder folsyre, så du trenger da bare å ta de tablettene :-) det inneholder riktige mengde folsyre man skal ha pr dag :-) + at du får i deg mye andre viktige vitaminer i tillegg 🤗

Jeg som akkurat har kjøpt enda en boks folsyre 🙈 har tatt det siden  august/september.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...