Gå til innhold

noen som vet ang. permisjon/si opp jobben/dagpenger? ikke gjetting men folk som vet!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer på dette: jeg skal strax ut i foreldreperm og den varer til 21 desember. Har ingen intensjoner om å komme tilbake til jobb etter dette. Jeg har 1 mnd oppsigelse og tenkte si opp fom 1 desember slik at jeg kan søke dagpenger fom 1 januar. Vet det er 3 mnd karantene på nav mtp dagpenger om jeg sier opp, så regner da med at januar/februar/mars er karantene også får jeg dagpenger fra april. MEN hvis jeg sier opp 1 november så begynner vel karantene månedene å løpe fra 1 desember slik at jeg kan få dagpenger fra mars? Eller hjelper det ikke om jeg sier opp før permisjonen har gått ut? 

Anonymkode: 5c33b...8a5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den eneste dette passer bra for er faktisk din arbeidsgiver, ikke for deg. For du er i permisjon helt til 21. desember. Du bør ikke si opp før 1 desember. 

Nav vil helt klart regne med at din karantene starter i slutten av desember/ begynnelsen av januar. 

Anonymkode: 474be...639

Skrevet

Hvorfor ikke beholde jobben til du får en ny? Du har jo hele permisjonstiden på å søke.

Du må også huske å si opp i tide. Hvis du ikke vil tilbake i jobb den 21.desember må du si opp senest i oktober for å f oppsigelsestiden til å løpe fra 1.november.

Anonymkode: 4071d...b2a

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lurer på dette: jeg skal strax ut i foreldreperm og den varer til 21 desember. Har ingen intensjoner om å komme tilbake til jobb etter dette. Jeg har 1 mnd oppsigelse og tenkte si opp fom 1 desember slik at jeg kan søke dagpenger fom 1 januar. Vet det er 3 mnd karantene på nav mtp dagpenger om jeg sier opp, så regner da med at januar/februar/mars er karantene også får jeg dagpenger fra april. MEN hvis jeg sier opp 1 november så begynner vel karantene månedene å løpe fra 1 desember slik at jeg kan få dagpenger fra mars? Eller hjelper det ikke om jeg sier opp før permisjonen har gått ut? 

Det er klart at karantenen ikke løper før du er ferdig med permisjon, siden permisjonspenger er i stedet for lønn

Anonymkode: 3ae7f...91e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor ikke beholde jobben til du får en ny? Du har jo hele permisjonstiden på å søke.

Du må også huske å si opp i tide. Hvis du ikke vil tilbake i jobb den 21.desember må du si opp senest i oktober for å f oppsigelsestiden til å løpe fra 1.november.

Har 1 mnd oppsigelse,har en sinnsyk sjef så skal ikke tilbake. Skal søke andre jobber men i verstefall er det jo fint å få dagpenger frem til man får jobb.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er klart at karantenen ikke løper før du er ferdig med permisjon, siden permisjonspenger er i stedet for lønn

Om jeg sier opp 1 november vil jeg da få foreldrepenger frem til 21 desember da? Og begynner karantenen å løpe fra 22 desember da når permen er over?

Skrevet

Du kan si opp når som helst, foreldrepenger får du uansett. Du kan si opp dagen etter at foreldrepermisjonen har startet om du vil, det påvirker ikke foreldrepengene.

Karantenen starter dra den dagen du ikke har foreldrepenger lenger.

Vær obs på at du må ha barnepass for å få dagpenger. Det er en del som bruker dagpenger som en måte å forlenge permisjonen på og det er i nav sine øyne svindel, derfor er de veldig "på" de som søker dagpenger rett etter foreldrepermisjon. De kommer til å kreve at du kommer på jobbsøkerkurs, veiledningsmøter osv for å sikre seg at du faktisk har barnehageplass/dagmamma og er reel arbeidssøker og ikke bare vil ha finansiert litt ekstra tid hjemme med barnet.

Har en venninne som prøvde seg på dette, og nav var ikke nådig, de arrangerte til og med intervjuer for henne på jobber hun ikke hadde søkt. Hun hadde tenkt å være litt ekstra hjemme med dagpenger og måtte si fra seg dagpengene for nav var etter henne hele tiden ;)

Sier ikke at du tenker på den måten altså, men greit å være klar over.

Anonymkode: cdff8...8d7

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om jeg sier opp 1 november vil jeg da få foreldrepenger frem til 21 desember da? Og begynner karantenen å løpe fra 22 desember da når permen er over?

Hvis du sier opp 1.november begynner ikke oppsigelsestiden din å løpe før 1.desember og du må regne med å jobbe mellom 21.desember og 31.desember. jentelagene begynner da å løpe 2.januar. 1.januar er høytidsdag og heller ikke med.

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvis du sier opp 1.november begynner ikke oppsigelsestiden din å løpe før 1.desember og du må regne med å jobbe mellom 21.desember og 31.desember. jentelagene begynner da å løpe 2.januar. 1.januar er høytidsdag og heller ikke med.

Joda sier jeg opp 31 oktober så skal jeg ikke jobbe desember

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda sier jeg opp 31 oktober så skal jeg ikke jobbe desember

Nettopp. Det er viktig at du sender oppsigelsen i oktober, ikke 1.november.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan si opp når som helst, foreldrepenger får du uansett. Du kan si opp dagen etter at foreldrepermisjonen har startet om du vil, det påvirker ikke foreldrepengene.

Karantenen starter dra den dagen du ikke har foreldrepenger lenger.

Vær obs på at du må ha barnepass for å få dagpenger. Det er en del som bruker dagpenger som en måte å forlenge permisjonen på og det er i nav sine øyne svindel, derfor er de veldig "på" de som søker dagpenger rett etter foreldrepermisjon. De kommer til å kreve at du kommer på jobbsøkerkurs, veiledningsmøter osv for å sikre seg at du faktisk har barnehageplass/dagmamma og er reel arbeidssøker og ikke bare vil ha finansiert litt ekstra tid hjemme med barnet.

Har en venninne som prøvde seg på dette, og nav var ikke nådig, de arrangerte til og med intervjuer for henne på jobber hun ikke hadde søkt. Hun hadde tenkt å være litt ekstra hjemme med dagpenger og måtte si fra seg dagpengene for nav var etter henne hele tiden ;)

Sier ikke at du tenker på den måten altså, men greit å være klar over.

Anonymkode: cdff8...8d7

Dem kan ikke kalle meg inn til hverken intervju eller jobbsøker kurs før dem har innvilget dagpenger. Jeg får jo 3 mnd karantene uansett så har kanskje funnet meg ny jobb til da :) men vet at de ikke har noe møter el jobbaøker kurs før man har mottatt dagpenger i 6 mnd. Så jeg trenger i utgangspunktet ikke å bekymre meg før til neste høst for å måtte møte opp på noe som helst men skal jo virkelig ha funnet meg jobb innen høsten 2019 da. Har forresten barnevakt hele tiden etter permisjon

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

men vet at de ikke har noe møter el jobbaøker kurs før man har mottatt dagpenger i 6 mnd.

Det stemmer ikke. De er veldig på hugget på folk som kommer fra permisjon

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det stemmer ikke. De er veldig på hugget på folk som kommer fra permisjon

De var ikke på hugget på meg i fjor ihvertfall. Arbeidsgiver gikk konkurs mens jeg var i permisjon og var derfor arbeidsledig når permisjonen var over. Jeg ønsket å ha møte med min veileder i NAV og ønsket også tiltak. Jeg fikk avslag på både møte med veileder og tiltak. Fikk beskjed om at de mente at jeg klarte å skaffe meg jobb selv uten hjelp fra NAV. 

Anonymkode: a0289...d96

Skrevet

Var ikke på hugget etter meg heller. Gikk arbeidsledig m. dagpenger i 6 mnd før småen begynte i bhg (hadde barnepass i familie hadde jeg fått jobb) Tror ikke jeg var inne å snakket med de før etter 6 mnd heller. Ingen jobbsøkerkurs eller andre tiltak da det stod i vedtaket at jeg kunne klare å finne jobb uten hjelp fra de. 

Anonymkode: c2592...d97

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...