Gå til innhold

Bruker man egentlig vugge til babyer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller blir de mest liggende i babynest i sofaen på dagtid når de ikke ligger ute i vogn? Hvordan har dere gjort det med soving på dagtid? 

Anonymkode: 78d89...98c

Fortsetter under...

Skrevet

Vi brukte vugge, aldri babyenst. Har aldri forstått hva vi skulle med det.

Anonymkode: 4aba4...80a

Skrevet

Her lå de mye i vogga. Sov utendørs en gang pr dag, ellers i vogga. Babynest har vi aldri hatt, vet knapt hva det er engang.

Anonymkode: 72d7b...b3a

Skrevet

Min er bare noen uker så sover ikke ute i vogn nå på vinteren med mindre vi er på trilletur. Vi har en kurv på stativ i stua. Hadde vi ikke hatt det hadde vi sikkert hatt vugge. Vi har også babynest som vi bruker ofte om kvelden i sofaen. Hun ligger så godt i det ved siden av oss, så kan vi prate og kose mens hun ligger der. Babynestet har jeg også med når jeg skal bort på besøk, har det i sofaen så kan hun sove der. 

Anonymkode: 16f2c...f1e

Skrevet

Lånte en vugge til eldste, men den ble ikke brukt. 

På dagtid sov begge i vogna, enten på tur eller stående i gangen eller på terrassen (har gangen på samme plan som stuen da) 

Om natten sov de i sengen sin. 

Brukte ikke babynest. 

Skrevet

Vi har brukt vugge. Står på stua og legger babyen i den.

Aldri hatt babynest, og det er ikke anbefalt med babynest heller ift faren for krybbedød. 

Anonymkode: 293db...bd9

Annonse

Skrevet

Brukte vugge mye den første tiden. Samsov i 14 dager, etter det sov babyen i vugga ved siden av sengen. Flyttet den ut i stua på dagtid, og så sov babyen der om jeg trengte litt tid til å få ryddet eller noe. (Jeg var helt ille på nærkontakt første tre mnd, hadde nesten alltid babyen på brystet. 😂)

Anonymkode: acc65...f43

Skrevet

Vi har brukt vugge om natta til begge de første månedene. Til andremann hadde vi i tillegg en vugge i stua som han brukte på dagtid. De første ukene mye og etterhvert som han sov mer i vogna, ikke like mye. 

Anonymkode: 568ba...6e6

Skrevet

3 unger, har hatt vugge til alle 3, men ingen ville ligge i den. Fikk babynest til yngste, det ble heller ikke brukt. Kjøp heller hvis behovet oppstår 

Anonymkode: 4e5c6...135

Skrevet

Jeg har brukt vugge til alle 4, hatt den stående inntil senga mi. Helt gull når de sliter med å finne roen på natta, kan bare bli liggende i senga å rugge til de sovner. Samsoving har ikke funket for oss.

Anonymkode: 700cb...08a

Skrevet

Aldri brugt vugge. Sover i senga om natta, eller i vognen. 

Anonymkode: c73b2...5c3

Skrevet

Hadde lyst på vugge, men ikke råd til. Vi brukte ikke babyseng heller. Her ble det enten samsoving, eller så lå hun i vognen. Vognen ble som en vugge, egentlig. Var bare å rugge den med en arm eller fot.

Anonymkode: 8e884...236

Annonse

Skrevet

Sov i vogge om natta.

Anonymkode: bce38...237

Skrevet

Brukt moseskurven jeg lå i. Vugge er vel gjerne arvegods som folk som har o familien bruker. Lub advarer mot nest og med et dødfødt barn anser jeg lubs ord som lov.

Anonymkode: 9508c...f34

Skrevet

Her sov babyen i vugga i stua hver dag de første 6 mnd. Da kunne jeg gå og sette på klesvask,spise, dusje o.l. uten å være redd for at han skulle rulle ut. Ligger babyen i nest må man jo sitte ved siden av å passe på. Vi hadde nestet i senga vår og han sov der mellom oss på natta. 

Anonymkode: a4028...c3d

Skrevet

Hadde vugge til begge mine som de sov i om natten. Hadde kurv på stativ som vi hadde i stua til dagsoving den første tiden. Vugga brukte vi til ca 5 mnd alder.

Eldste sov lenger i kurven i stua enn minste, med minste var det enklere å legge henne i vogna i yttergangen, der sov hun best. Eldste har sovet mer ute i vogna enn minste, men hun har sikkert sovet mer i vogna.

Anonymkode: 8a0ba...b49

Skrevet

Hadde vugge til første, men hun trivdes ikke i den, bare skrek. Virket ikke som hun likte gyngingen og etterhvert som hun begynte å bevege seg litt så skapte hennes bevegelse gynging og da våknet hun straks så vi kvittet oss med vuggen. Nr 2 lå i sofaen og i vognbagen når hun ikke lå i sengen.

Anonymkode: 270ba...67f

Skrevet

Tre barn, aldri brukt vugge. Sprinkelsenga stod også ubrukt de første månedene. Babyene har enten sovet oppå meg, i vogn eller rett på sofaen. På dagtid altså. Andremann var avhengig av kroppskontakt 24/7 for å få sove, så da var bæresjal redningen. Ville ikke kjøpt så mye stæsj før du får babyen ut og ser hva slags type den er, er vel min erfaring etter tre vidt forskjellige babyer og barselstider😊

Anonymkode: 0a41e...898

Skrevet

når min var liten brukte vu babynest både i vugge og senga, han følte seg trygg og sov bedre, han sov rundt fra 6 uker og brukte babyneste til han var 6mnd,da ble han for stor

Anonymkode: 23454...792

Skrevet

Mine barn har ALDRI sovet i sofaen. Hva skal de oppi der? Her har de enten sovet i vogna ute eller inne, i senga eller i lekegrinda med mykt teppe i og på høyeste trinn fra de var små. Av og til sovnet de på lekematta på gulvet. 

Anonymkode: 6fd1e...329

Skrevet

Babyen vår sov i moseskurv om natten og i vogna eller i bæresele på dagen. Babynest er ikke anbefalt pga. krybbedød. Vi ville nok kjøpt vugge til å ha i stua dersom vi ikke hadde hatt moseskurven.

Anonymkode: 57b53...f72

Skrevet
På 4. mars 2018 den 22.04, Anonym bruker skrev:

Babyen vår sov i moseskurv om natten og i vogna eller i bæresele på dagen. Babynest er ikke anbefalt pga. krybbedød. Vi ville nok kjøpt vugge til å ha i stua dersom vi ikke hadde hatt moseskurven.

det at babynest er så farlig har jeg ingen tro på, noen tall på hvor mange som faktisk har dødd?

Skrevet
På 6.3.2018 den 16.05, Anonym bruker skrev:

det at babynest er så farlig har jeg ingen tro på, noen tall på hvor mange som faktisk har dødd?

Landsforeningen uventet barnedød (LUB) skriver dette:

"Babynest (innretning til bruk i foreldreseng/sprinkelseng med myke kanter).
Det er idag ikke god nok evidens for å anbefale eller fraråde bruk av babynest grunnet økt risiko for krybbedød. Dette fordi det finnes lite forskning på dette. På bakgrunn av kunnskap om hva som generelt kjennetegner et trygt sovemiljø for spedbarnet og kjente risikofaktorer, kan ikke bruk av babynest aktivt anbefales. Dette er fordi LUB har en føre-var-holdning og et hovedfokus på forebygging av barnedød. Dette sikres best mulig med minst mulig oppi barnesengen."

Kilde: https://www.lub.no/forebygging/forebygging-av-krybbedød/sørg-gode-pusteforhold

Personlig ville jeg da unngått babynest, heller enn å vente på at noen babyer "faktisk skal dø".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...