Gå til innhold

Trenger innspill! Må bestemme planløsning på nytt hus.

Anbefalte innlegg

Hei! 

Setter stor pris på innspill fra dere. Vi skal bygge hus på en utsiktstomt og har to valg ang planløsning. Mannen og jeg er uenige om alternativene. 

Huset vil bli på 2,5 etasjer (ingen kjeller) og vil ha stor plass. Vi er en familie på fem, og har ganske store barn. Ikke funkishus.

Alternativ 1: kjøkken i 1 etasje.

fordeler: Lettvint ut til hagen på sommeren, grilling osv. Har ofte besøk og er mye inn og ut av kjøkkenet slik vi har det i dag. 

Lett å bære inn matvarer, ta ut søppel osv. 

Bakdeler:  Får ikke utnyttet utsikten. Det er sommer bare noen få uker i året hvor tilgang til hage er nødvendig. Kan være noe innsyn.

Altenrativ 2: Kjøkken i andre etasje med terrasse og trapp ned til bakkeplan og hage

Fordeler: Fantastisk utsikt. Veldig skjermet. Store vinduer. Har mulighet til å lage utekjøkken i hagen.

Bakdeler: Tungt å gå opp en trapp med poser osv. Liten terrasse og må mest sannsynlig bære mye opp og ned på sommeren. Ikke livsløpstandard i boligen. 

Hva ville dere valgt? 

Anonymkode: 5e360...0f0

Fortsetter under...

Skal dere ha oppholdsrom og kjøkken i samme sone? Ville definitivt lagt kjøkken/stue/oppholdsrom til de delene av huset som hadde mest utsikt og dagslys. Altså 2. etg. Varer kan du ta inn bakveien, evt. er det trim å bære posene opp trappa :)

Anonymkode: 8f27a...b66

Hadde gått for alternativ2. Som du selv sier, det er bare et pat uker dere får fullt utbytte av sommeren og tilgangen til hage er nødvendig. Hadde heller gårr for utsikten, og at det er skjermet.

Anonymkode: fea5b...4d5

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Skal dere ha oppholdsrom og kjøkken i samme sone? Ville definitivt lagt kjøkken/stue/oppholdsrom til de delene av huset som hadde mest utsikt og dagslys. Altså 2. etg. Varer kan du ta inn bakveien, evt. er det trim å bære posene opp trappa :)

Anonymkode: 8f27a...b66

Takk for innspill! 

Ja, den etasjen kjøkkenet ender opp vil det også være stue. (Kjøkken, spisestue, stue og kontor). Andre etasje inneholder soverom og TV-stue, bad og vaskerom. 

Mest praktisk er 1. Etg. Hvis utsikten er så forskjellig fra en elg til en annen er det er dårlig tomt. 

Jeg ville hatt stue, kjøkken og bad i 1. Etg, soverom med veranda, andre soverom og bad i 2 etg og den øverste ville jeg hatt stue/bibliotek med veranda og minikjøkken med mulighet for å lage kaffe/te/kakao og enkel mat

Anonymkode: a14fe...d5a

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Takk for innspill! 

Ja, den etasjen kjøkkenet ender opp vil det også være stue. (Kjøkken, spisestue, stue og kontor). Andre etasje inneholder soverom og TV-stue, bad og vaskerom. 

Siden kjøkken og stue skal være på samme sted, så hadde jeg garantert valgt alternativ 2.

Anonymkode: 901b3...c60

Annonse

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Mest praktisk er 1. Etg. Hvis utsikten er så forskjellig fra en elg til en annen er det er dårlig tomt. 

Jeg ville hatt stue, kjøkken og bad i 1. Etg, soverom med veranda, andre soverom og bad i 2 etg og den øverste ville jeg hatt stue/bibliotek med veranda og minikjøkken med mulighet for å lage kaffe/te/kakao og enkel mat

Takk for innspill! Nei, tomten er flott. I førstelinje til vannet, relativt flat. Det vil bli flott utsikt i førsteetasje, men panorama i andre. 

Men jeg er enig i at det er mest praktisk i førsteetasje. Mannen mener det blir best i andre. Håper på å få mange innspill og kanskje noe jeg ikke har tenkt på😊

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Takk for innspill! Nei, tomten er flott. I førstelinje til vannet, relativt flat. Det vil bli flott utsikt i førsteetasje, men panorama i andre. 

Men jeg er enig i at det er mest praktisk i førsteetasje. Mannen mener det blir best i andre. Håper på å få mange innspill og kanskje noe jeg ikke har tenkt på😊

Da tror jeg jeg ville gått for 1. etg. Det er mange tider av året det er praktisk, ikke bare om sommeren. Hva med kakao, pølsegrilling på bålpanne i påsken? Kjedelig å labbe opp trappen i fullt vinterutstyr. Med en uteplass ved vannet og kjøkken i 1. etg har dere det mye mer praktisk. Hvor mye tid tilbringer man på kjøkkenet uansett? 

Jeg tenker at det å bære varer opp trappa er en vanesak, og ville gått for løsningen som gir finest mulig forhold i kjøkken og stue.

Jeg har aldri tenkt på at varene må opp trappa som et problem her hos oss, men så kjøpte jo vi et hus som var slik fra før. Er veldig glad for at vi har soverom nede og vendt bort fra sola på de varmeste sommerkveldene, forresten. 

6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da tror jeg jeg ville gått for 1. etg. Det er mange tider av året det er praktisk, ikke bare om sommeren. Hva med kakao, pølsegrilling på bålpanne i påsken? Kjedelig å labbe opp trappen i fullt vinterutstyr. Med en uteplass ved vannet og kjøkken i 1. etg har dere det mye mer praktisk. Hvor mye tid tilbringer man på kjøkkenet uansett? 

Man tilbringer ganske mye tid i stuen da som er i samme etasje som kjøkkenet. Jeg hadde valgt hovedetasje i 2.etg hvor dere har panoramautsikt. Når ble litt fysisk bevegelse i hverdagen noe negativt? ;)

Anonymkode: 6e6e1...aa9

Har dere små barn ville jeg absolutt valgt å ha stue/kjøkken i første etasje. Da kan de være ute å leke mens du feks lager middag. Vi har uteplassen på nedsiden av huset og har kjøkkenet oppe, syns det er utrolig tungvint å jage inn barna når jeg skal lage middag el. Det er trossalt ganske mange fine ute å leke dager i løpet av et år. Er det ikke mulig å ha en stue oppe med panoramautsikt? 

Anonymkode: 60e7b...952

Er det flat tomt? Altså to fulle etasjer pluss loft?

Da ville jeg nok valgt kjøkken og stue i 1.etg.

Vi bor også på utsiktstomt, men den er skrå, så vi har underetasje med store vinduer foran, men inngang til hovedetasjen fra parkeringsplass på baksiden. Vi har da egen ungdomsavdeling i underetasjen med soverom, bad, stue, egen inngang, pluss bod, matkjeller osv. I hovedetasjen vi hovedinngang, vaskerom, kjøkken, stue, spisestue, toalett og to soverom, mens i loftetasjen har vi hovedsoverom, bad og kleskott/walk in.

Jeg tenker det er litt rart å ha stue og kjøkken oppe når det er en flat tomt?

Anonymkode: b85a1...db5

Tror det er lurt å tenke nøye gjennom hvordan deres hverdag er å hva som er mest praktisk for dere. Og så må dere veie opp det praktiske med å ha stue/kjøkken i første med kjempefin utsikt opp mot panoramautsikt ved å ha det i andre etasje. 

Annonse

Jeg ville nok gått for kjøkken og stue i 2. etasje. I tillegg til at dere da får maks ut av utsikten, er jeg en stor tilhenger av å ha soverom i 1. etasje. Soverom på loft og oppe, gir varme soverom om sommeren. 

Anonymkode: b5984...5f7

Stue, kjøkken og et bad, ev kombinert bad/vaskerom, samt et rom som i alle fall kan omdisponeres til soverom i 1. etasje. Ergo: livsløpsstandard. 

Det er veldig dumt å bygge stort, fint hus på flat tomt uten å legge rette for å kunne bo der selv om en i familien skulle bli utsatt for sykdom eller skade og bli avhengig av rullestol. 

Det kunne ikke falt meg inn i halvsøvne å bygd med slike viktige fasiliteter i 2. etasje hvis jeg ikke måtte. Men det er meg. 

Er det ikke noen mulighet for å få en kosestue eller noe oppe mot utsikten da? Det er jo veldig vanskelig for jeg ville jo selv også ha utnyttet utsikten til det fulleste. Men det virker bare så tungvint med hovedetasje i 2.etg når tomten er flat. Men har jo vert i mange hus som er bygd slik å går meg jo ikke til med det på den måten. 

Men det er jo forbeholdt at helsen holder seg fin i lang tid fremover 👍🏼 

Skjønner godt at dere sliter, fornuften sier ta kjøkken osv. i 1.etg, men panorama i 2.etg å mindre innsikt fra nysgjerrigperer 🤔🤔😅

Anonymkode: 0baea...acc

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har dere små barn ville jeg absolutt valgt å ha stue/kjøkken i første etasje. Da kan de være ute å leke mens du feks lager middag. Vi har uteplassen på nedsiden av huset og har kjøkkenet oppe, syns det er utrolig tungvint å jage inn barna når jeg skal lage middag el. Det er trossalt ganske mange fine ute å leke dager i løpet av et år. Er det ikke mulig å ha en stue oppe med panoramautsikt? 

Du har helt rett. Vi har kjøkken med utgang til hage i dag og jeg er veldig fornøyd med løsningen. Vi har ikke små barn lenger, men har mange venner og familie med små barn. Er veldig deilig å ha senkede skuldre og fri utsikt. Skal ha en stue i andre etasje, hadde egentlig tenkt at det kunne være TV stue/ungdomsrom, men det kan jo revurderes. Takk😊

58 minutter siden, Petra Prøvedukke skrev:

Stue, kjøkken og et bad, ev kombinert bad/vaskerom, samt et rom som i alle fall kan omdisponeres til soverom i 1. etasje. Ergo: livsløpsstandard. 

Det er veldig dumt å bygge stort, fint hus på flat tomt uten å legge rette for å kunne bo der selv om en i familien skulle bli utsatt for sykdom eller skade og bli avhengig av rullestol. 

Det kunne ikke falt meg inn i halvsøvne å bygd med slike viktige fasiliteter i 2. etasje hvis jeg ikke måtte. Men det er meg. 

Dette er også mine argumenter. Mannen sier at vi da uansett hadde flyttet til et hus som var tilrettelagt for dette. Evt gjøre en ombygging. Vanskelig å ha tre etasjer uansett dersom man havner i rullestol. Men jeg er jo enig med deg. Takk😄

Min onkel har alltid vært frisk og rask, og bygde sitt hus med kjøkken og stue i første etg, og soverom og bad i andre. Så ble han plutselig syk, og nå kan han ikke bo der fordi han ikke klarer å gå i trapper. Det er utrolig trist! Som om det ikke er nok at han er blitt syk og ikke kan leve livet slik han alltid har gjort, så må han flytte fra hjemmet sitt også.

Så jeg ville valgt kjøkken, bad, stue, ett soverom (evt kontor som kan bli soverom en gang) i første etg, slik at dere kan bo der når dere blir gamle, og flytter dere så gjør dere det fordi dere vil og ikke fordi dere må.

ville hatt stue og kjøkken i første etasje, sammen med et soverom. På denne måten har dere livsløp standard og kan bo i huset når dere er gamle og skrøpelige :) og dere får sammenheng mellom hage-kjøkken om sommeren som er GULL! Selv om det bare er få uker, er det potensielt fra seint april til midt september, så jeg ville ikke valgt dette bort over noe! man sitter klart oftere ute om det er en samanheng mellom kjøkken og hage som gir lite tiltak å bære ut maten :) 

ville bygd andre etasje slik at dere har en tv stue/loftstue samt deres soverom med panoramautsikt. 

Anonymkode: 700bb...60c

Når man bygger et hus, ser man vel ofte for seg å bo der resten av livet? Jeg ville sørget for at boligen har livsløpsstandard. Har selv fått en sykdom som gjør at jeg til tider må bruke rullestol eller gåstol. Det hadde vært leit å ha både stue og kjøkken oppe i en etasje jeg ikke kommer til. 

Anonymkode: 832be...380

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...