Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #1 Skrevet 2. mars 2018 Kiropraktor har sykemeldt meg og mener dette kan ta tid. Store smerter i nakke og ut i ene armen. Føler meg tidvis helt elendig og det er pyton å føle seg slik. Våknet plutselig en dag med slike smerter.. noen som har hatt dette ? Noen gode råd? Anonymkode: e2097...cc6
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #2 Skrevet 2. mars 2018 Du er sikker på at det er prolaps da, har du tatt røntgen? Har en kollega som ikke ble frisk, måtte operere til slutt. Anonymkode: 3aa9b...706
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #3 Skrevet 2. mars 2018 Nei jeg vet jo ikke men kiropraktor vet jo det. Men skal ta bilder dersom jeg ikke blir bra. Håper inderlig det blir bra, for dette gjør skikkelig vondt. Anonymkode: e2097...cc6
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #4 Skrevet 2. mars 2018 Nakkeprolaps skal ikke behandles av kiropraktor!! Bestill legetime, og få MR av nakken. Anonymkode: bea41...82c
frk Nilsen Skrevet 2. mars 2018 #5 Skrevet 2. mars 2018 (endret) Etter MR gikk jeg til manuellterapaut. Gikk vel jevnlig til behandling i 3-4 mnd med hjemmeøvelser i tillegg. 5 år siden nå, og har vært frisk siden. Fikk beskjed av sykehuset (nevrolog) nakkeprolaps ikke skal behandles av kiropraktor. Endret 2. mars 2018 av frk Nilsen
Optatium Skrevet 2. mars 2018 #6 Skrevet 2. mars 2018 En kiropraktor vet IKKE noe før du har tatt bilder. Noen ganger går prolapser tilbake av seg selv, andre ganger ikke.
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #7 Skrevet 2. mars 2018 Men det var jo lege som sendte meg dit😅🙈 Anonymkode: e2097...cc6
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #8 Skrevet 2. mars 2018 Kiropraktoren kan anta at det er en prolaps, men han har ikke røntgensyn han heller. Er det en prolaps kan ikke kiropraktoren gjøre noe med det. Regner med legen sendte deg til kiropraktor fordi han antok det var en låsning eller muskulært, det kan kiropraktor hjelpe med. Men en kiropraktor skal IKKE begynne manipulere og knekke på en prolaps, da kan han gjøre vondt verre og skade deg ytterligere. Anonymkode: 3aa9b...706
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #9 Skrevet 2. mars 2018 Neida, han skal ikke knekke på den. Han mener det er en prolaps og ville selvfølgelig ikke knekke på den. HAn ville henvise til bilder dersom den ikke gikk over av seg selv. Har tidvis hatt muskelsmerter men dette var helt andre smerter med nummen arm, sviende smerter osv. Anonymkode: e2097...cc6
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #10 Skrevet 2. mars 2018 Legen må sende deg til MR! Jeg har hatt nakkeprolaps 2 ganger, og begge gangene har jeg blitt akuttoperert på Ullevål. Men prolaps kan begynne å klemme inn på ryggmargen (nummenhet og smerter i fra bryst og ned i bein), og ikke bare på utgående nerver (smerte skulder arm). Ene gangen gikk det noen dager fra smerte oppsto, til jeg ble nummen i begge lår, og så hele beina og til slutt fra over brystene og ned. Da de tok mr på lokalsykehuset, ble jeg sendt derfra midt på natta til Ulkevål og rett på operasjonsbordet. Hadde under 1 mm passasje i ryggmargskanalen. Det leddet ble det satt inn en skive og så avstivet. Andre gangen begynte det med smerte under skulderblad. Jeg satt og sov i drøyt 2 mnd før det ble henvist til mr. Ble så nummen i mage/rygg og ned ene benet. Da resultatet på mr kom inn, ble jeg sendt nok en gang på Ullevål for haste operasjon. De gikk inn bak og måtte skjære vekk en del av ene ryggvirvelen for å gi rom til nervene, da de ikke kom til og fikk fjernet all prolapsen. Sliter fremdeles med nummenhet i et bein, hyperrefleksi og nevropatisk smerte i ene arm. Jeg har vært uheldig, men vær obs på symptomene du får, også nedover i kroppen, og krev mr av legen. Anonymkode: ca667...2dd
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #11 Skrevet 2. mars 2018 Da skal jeg gå tilbake til lege. Smertene slik de er nå: nederst i nakken på min venstre side, ofte sviende rar smerte og en slags verk i venstre arm. Spesielt da i albuen. I idag har det sluttet å sitre så veldig i armen og bare innimellom den dovner litt. Klarer ikke ligge på min venstre side, da sovner armen totalt og klarer ikke ligge på den siden pga nakken. Anonymkode: e2097...cc6
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #12 Skrevet 2. mars 2018 Til noen av dere over - selvfølgelig kan kiropraktor med stor sannsynlighet si om det er en prolaps eller ikke, dette kan kiropraktoren si noe om etter en ordentlig undersøkelse som også sjekker det nevrologiske. De kan selvfølgelig ikke si det 100 %, men en erfaren kiropraktor kan som regel det, og derfor er det også riktig å vente med en MR-undersøkelse foreløpig. Det er riktig som noen over sier at en kiropraktor ikke skal behandle selve prolapsen og nakken, men de kan fremdeles behandle bekken og rygg, noe som kan gi smertelindring i nakken fordi de mekaniske forholdene i ryggsøylen bedres og det dermed da også bli mindre belastning i nakken. De kan også minske belastningen på prolapsen med lett muskelbehandling for å minke muskelspenningen i området. Kiropraktoren og legen har gjort det rette, HI, og det er også riktig å se det an så lenge du har de symptomene du har pr. i dag. Får du en tydelig forverring enten smertemessig eller andre problemer, HI, da tar du selvfølgelig kontakt med lege med det samme. Det er noen få som må operere, men de aller, aller fleste trenger ikke operasjon! Jeg har hatt flere prolapser i nakken, vet ikke hvor mange, sluttet å telle Alle har gått tilbake av seg selv. Jeg har alltid fått god hjelp av kiropraktor de gangene, og faktisk raskere bedre de gangene enn den første gangen jeg fikk det og ikke gikk til kiropraktor. Alle gangene har kiropraktor justert bekken og rygg og det har hjulpet på belastningen i nakken og også redusert muskelspenningene. Hvor raskt det går over kan variere, Hi. Det er mye som spiller inn, hvor stor prolapsen er, om den blir provosert mer, individuelle forskjeller m.m. Det er greit å regne med at dette tar en del uker, hvor mange kan som sagt variere. Jeg husker ikke helt hvor lang tid det har tatt med meg, men den verste smerten har gjerne gått over etter noen dager, kanskje en uke eller to på det verste. Noen har selvfølgelig prolapser som er større eller som blir verre og som må opereres, men inntrykket mitt er at når den første inflammasjonen gir seg så roer også smertene seg så lenge det ikke er et alvorligere prolaps. Som du opplevde jeg at smerten i albuen ofte var spesielt plagsom (men hadde selvfølgelig også de andre med smerte i nakke, skulder og dovning og smerter som fulgte nerven ut i armen). Råd? Pass på kroppsholdningen din. Rett deg opp, enten du sitter eller står. Ikke sitt lent til en side eller i havfruestilling. Selvfølgelig unngå slike ting som du kjenner provoserer smertene eller symptomene. Du skriver det allerede selv, du kan ikke ligge på venstre side, for da blir det økt press på prolapset, og da får du mer trykk på nerven som går ut i armen. Det betyr også at du ikke skal bikke hodet til den siden ellers. Bruk en god pute, det er viktig, en pute som gir deg nok og riktig støtte til nakken, da får du litt avlastning. Selv foretrekker jeg de formstøpte putene med ekstra støtte til nakken, men det kan være individuelt, og det kan også variere litt med hvor prolapsen ligger hva som er best for deg. Prøv å ikke sitte for mye, det forverrer ofte. Gjerne ut og gå! Er det glatt, bruk brodder slik at du ikke sklir og får brå bevegelser med hodet/nakken. Men det å gå vil ofte gi avspenning til nakken. Er armen din veldig vond så kan det hjelpe litt å gå med den hånden i en jakkelomme slik at det blir litt mindre tyngde som trekker ned fra skulderen din (og dermed litt mindre press på den nerven som er irritert). Men kiropraktoren vil også kunne gi deg råd om hva som er smertelindrende. Det som er vel så viktig, det er hva du gjør når prolapset er over. Da må du begynne å trene riktig, passe på kroppsholdningen din, lære deg riktige løftestillinger, trene stabilitet i hele ryggsøylen, også nakken. Tenk at det er noe du skal gjøre resten av livet for å forebygge flere prolapser Etter at jeg fikk korrigert kroppsholdningen min og lærte meg hvordan jeg kunne trene meg opp igjen og så holde det ved like så har jeg ikke hatt større prolapser! Og det selv om jeg har fått en tilstand som gjør at jeg har høyere risiko for å få det. Så riktig kroppsholdning, arbeidsstilling, trening, riktig pute og ikke minst det å automatisere kroppsbevissthet (hvordan bevege seg riktig for nakken) er det viktigste. Det å bli bevisst dette og faktisk gjennomføre gjorde også at senere prolapser jeg fikk ikke var like ille som de første, og de siste årene har jeg ikke fått noen større prolapser, selv om MR-bildene viser at jeg har tre som ligger og er svært nær å presse på nervene. Ta hensyn til deg selv inntil dette blir bedre. Har du en mann så pass på at han tar ting som belaster nakken din unødvendig mye akkurat nå - støvsuging, gulvvask, løfting og bæring, snømåking. Pass også på at du ikke løfter armene over skulderhøyde, for det vil belaste nakken din mer (og om du likevel må gjøre det, trekk haken din litt inn og ned før du løfter armene, det kan du også gjøre før du ev. løfter og mens du bærer noe om du ikke kan unngå det). Ikke bær skjevt. Og ang. å dra tilbake til legen. Slik symptomene dine er nå, og det at de også faktisk er litt bedre, gjør at det ikke er nødvendig med lege nå. Jeg regner med at kiropraktoren følger deg opp siden denne skulle henvise deg til MR om du ikke blir bedre. Men selvfølgelig, hvis du skulle få tydelig forverrede symptomer og/eller andre symptomer ( tydelig økte smerter, at større områder eller andre kroppsdeler sovner m.m.), da skal du ikke nøle med å ta kontakt med lege, for da kan det være indikasjon på at du kanskje trenger operasjon (trenger ikke alltid det da heller, men da skal man få det vurdert av lege og MR!). God bedring Anonymkode: 6c50b...e60
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #13 Skrevet 2. mars 2018 Tusen takk for utfyllende svar 😃 jeg har time hos kiropraktor mandag om en god uke. Da vil han vurdere hva som skjer videre. Er sykemeldt til da. Gå på jobb om jeg føler meg bedre eller vente? Aldri hatt dette her. Anonymkode: e2097...cc6
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #14 Skrevet 2. mars 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for utfyllende svar 😃 jeg har time hos kiropraktor mandag om en god uke. Da vil han vurdere hva som skjer videre. Er sykemeldt til da. Gå på jobb om jeg føler meg bedre eller vente? Aldri hatt dette her. Anonymkode: e2097...cc6 Det kan være lite som skal til for å irritere det mer nå helt i begynnelsen, men jeg tror du vil kjenne om det er greit å jobbe eller ikke. Kommer jo også veldig an på hvilken jobb du har, om du kan ta hensyn, om du ev. kan ta pause om du trenger osv. Hva jobber du med? De første gangene jeg fikk prolaps så var jeg ikke i jobb, men da tror jeg heller ikke jeg kunne greid å jobbe (mest fordi jeg var så usikker, utrent og heller ikke visste så godt hva som forverret, hvilke små triks jeg kunne bruke for å minske belastning osv.). Senere har jeg jobbet hver gang jeg har fått prolaps, men mye også fordi jeg har en jobb hvor jeg kan være i aktivitet, og så lenge jeg passer på nakkestilling og belastning så har det vært bedre for meg enn å sitte i ro. Men jeg har da også hatt mulighet til å legge meg helt flat fem minutter et par ganger og avlastet slik. En kontorjobb tror jeg f.eks. ikke jeg kunne hatt når jeg har vært på det verste, det blir for statisk, og det å holde i telefon fungerte heller ikke. Ei heller om jeg hadde en jobb med tunge løft eller vanskelige arbeidsstilinger. Anonymkode: 6c50b...e60
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #15 Skrevet 2. mars 2018 I bhg m små barn. Anonymkode: e2097...cc6
oslofrk Skrevet 2. mars 2018 #16 Skrevet 2. mars 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det kan være lite som skal til for å irritere det mer nå helt i begynnelsen, men jeg tror du vil kjenne om det er greit å jobbe eller ikke. Kommer jo også veldig an på hvilken jobb du har, om du kan ta hensyn, om du ev. kan ta pause om du trenger osv. Hva jobber du med? De første gangene jeg fikk prolaps så var jeg ikke i jobb, men da tror jeg heller ikke jeg kunne greid å jobbe (mest fordi jeg var så usikker, utrent og heller ikke visste så godt hva som forverret, hvilke små triks jeg kunne bruke for å minske belastning osv.). Senere har jeg jobbet hver gang jeg har fått prolaps, men mye også fordi jeg har en jobb hvor jeg kan være i aktivitet, og så lenge jeg passer på nakkestilling og belastning så har det vært bedre for meg enn å sitte i ro. Men jeg har da også hatt mulighet til å legge meg helt flat fem minutter et par ganger og avlastet slik. En kontorjobb tror jeg f.eks. ikke jeg kunne hatt når jeg har vært på det verste, det blir for statisk, og det å holde i telefon fungerte heller ikke. Ei heller om jeg hadde en jobb med tunge løft eller vanskelige arbeidsstilinger. Anonymkode: 6c50b...e60 Du virker utrolig kunnskapsrik på dette feltet! Jeg sliter med nakkeprolapser og lurer på om du kunne tenke deg p svare meg i en annen tråd - vil ikke kuppe tråden din HI! 😊
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #17 Skrevet 2. mars 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: I bhg m små barn. Anonymkode: e2097...cc6 Da ville jeg ha tatt sykemeldingen fullt ut, for du kan jo ikke unngå helt å løfte eller bære barn, i hvert fall ikke om noe skulle skje. Du vil jo trolig også ha en del andre arbeidsstillinger ila. dagen som ikke vil være bra for nakken din nå. Men når du er bra igjen, husk treningen, det er kjempeviktig Anonymkode: 6c50b...e60
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #18 Skrevet 2. mars 2018 Får jeg øvelser hos kiropraktor ?:) Anonymkode: e2097...cc6
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #19 Skrevet 2. mars 2018 47 minutter siden, Anonym bruker skrev: Tusen takk for utfyllende svar 😃 jeg har time hos kiropraktor mandag om en god uke. Da vil han vurdere hva som skjer videre. Er sykemeldt til da. Gå på jobb om jeg føler meg bedre eller vente? Aldri hatt dette her. Anonymkode: e2097...cc6 Kjøp nakkekrage på apoteket eller enklere liv for å avlaste nakken og nerver. Bruk den når du sitter eller går. Anonymkode: fe924...e38
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #20 Skrevet 2. mars 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kjøp nakkekrage på apoteket eller enklere liv for å avlaste nakken og nerver. Bruk den når du sitter eller går. Anonymkode: fe924...e38 Faren med å bruke nakkekrage er todelt. Man får innskrenket bevegelse, beveger nakken mindre og dermed kan stivne mer. Og det andre er at man på forbausende kort tid blir svakere i den muskulaturen som da ikke blir brukt - og det kan føre til at man får mer smerter og kan ha lettere for å få flere prolaps. Det er dessverre en del som har fått mer smerter eller mer langvarige smerter pga. bruk av nakkekrage. Ville absolutt ikke brukt nakkekrage, og om det likevel brukes, kun korte perioder. Det beste er å tilpasse aktivitet til hva nakken tåler uten krage. Anonymkode: 6c50b...e60
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå