Gå til innhold

Hadde dere sendt 10 åringen på fotballtrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har noen flotte, ja - men ivrige fotballtrenere på 10 åringens lag. Fotballtrening går som normalt i kveld, halvannen time. Det er meldt -7/8 grader og frisk bris 8 m/s. Det betyr effektive kuldegrader  -15,5 grader...

sønnen min vil garantert, men trening ute i da -15,5 grader?

Anonymkode: 1b77d...336

Skrevet

Ser ikke problemet. Her trener de også ute. Blir kansellert hvis det er så mye snø at banen ikke kan spilles på. Her tar han på seg lag med ull under treningsklærne. Og lue og buff. 

Anonymkode: 510d2...594

Skrevet

Mine barn går skirenn i kveld. Ifølge yr blir det 12 kuldegrader og 8 sekundmeter vind som innebærer 21 effektive kuldegrader.... Gleder meg ikke.

Hvis det holdes trening, og gutten vil, så er det ikke noe i veien for det. Men husk ullsokker i fotballskoa og godt med klær ellers. Og selvsagt tykk boblejakke utenpå treningstøyet til og fra trening.

Anonymkode: bddd5...ff7

Skrevet

Selvsagt

Anonymkode: 4d448...ad1

Skrevet

Bare å kle seg godt, så går det fint.

Skrevet

Selvfølgelig.

Anonymkode: c79f5...cc6

Skrevet

Mannen min har pådratt seg idrettsastma pga trening ute i kuldegrader ned til minus 20-25, så nei, det hadde jeg faktisk ikke syntes var greit. 

Det er stor forskjell på å gå tur i så kaldt vær kontra å trene og dermed trekke så mye kald luft ned i lungene. 

Og vi er friluftsfolk som er MYE ute uansett vær. 

Anonymkode: 3568c...132

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mannen min har pådratt seg idrettsastma pga trening ute i kuldegrader ned til minus 20-25, så nei, det hadde jeg faktisk ikke syntes var greit. 

Det er stor forskjell på å gå tur i så kaldt vær kontra å trene og dermed trekke så mye kald luft ned i lungene. 

Idrettsastma, aldri hørt det navnet før. Er det det samme som anstrengelsesastma? Hvordan vet dere at det kommer av trening i kulde?

Anonymkode: 8ca5f...2c1

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Idrettsastma, aldri hørt det navnet før. Er det det samme som anstrengelsesastma? Hvordan vet dere at det kommer av trening i kulde?

Ja, det er antagelig det samme. Han vet det pga at legen har fortalt han det selvsagt?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det er antagelig det samme. Han vet det pga at legen har fortalt han det selvsagt?

Auda, ingen grunn til å bli hårsår, jeg bare lurte på hvordan legen fant ut av at det kom av kulden. Jeg angrep deg ikke på noen som helst måte, hvis du følte det

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forskjell på -20 og -8 også. Og nei, "effektive kuldegrader" har ikke noe å si for lungene. Det er ikke vind nedi der.

Anonymkode: d9201...87c

Skrevet
47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Forskjell på -20 og -8 også. Og nei, "effektive kuldegrader" har ikke noe å si for lungene. Det er ikke vind nedi der.

Hallo...hjelper ikke bare se på gradestokken hvis det er sterk vind i tillegg!!

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For avkjøling av  huden må man ta høyde for vinden og dermed effektive kuldegrader, men det betyr ikke noe for hva som utløser astma. Det blåser jo ikke i lungene. Det er det absolutt temperatur og muligens luftfuktighet som har betydning.

Anonymkode: 3e862...1a4

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

For avkjøling av  huden må man ta høyde for vinden og dermed effektive kuldegrader, men det betyr ikke noe for hva som utløser astma. Det blåser jo ikke i lungene. Det er det absolutt temperatur og muligens luftfuktighet som har betydning.

Jeg har ikke nevnt noe med lunger. Bare hvilken temperatur det det føles å være ute i 1,5 timer på fotballtrening

Skrevet

En astmalege var nettopp på radioen i dag og advarte mot trening utendørs i kaldere vær enn -15, ikke bare blir man lettere syk av infeksjon ved trening i så kaldt vær, men det kan også skade lungene. Jeg ville holdt hjemme...

Anonymkode: f3e03...f4d

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

En astmalege var nettopp på radioen i dag og advarte mot trening utendørs i kaldere vær enn -15, ikke bare blir man lettere syk av infeksjon ved trening i så kaldt vær, men det kan også skade lungene. Jeg ville holdt hjemme...

Han snakket vel også om faktisk lufttemperatur, og ikke "følt temperatur"?

Anonymkode: 20ce7...7ae

Skrevet

Nei, min 10 åring hadde blitt holdt hjemme!

10 åringen min spiller Amerikansk fotball og de trener kun ute og her avlyser de trening om det er -10.

Skrevet

helt greit :)

mine på 7 og 10 vil trene også, her er det -20

Anonymkode: 8340d...97f

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke nevnt noe med lunger. Bare hvilken temperatur det det føles å være ute i 1,5 timer på fotballtrening

Hun jeg svarte gjorde det.

Skrevet

La ham spille, vi diller alt for mye med ungene nå for tiden.

Anonymkode: 71b18...910

Skrevet

Jeg har respekt for kulde og vind. Jeg mistenker at de som sier at barna skal trene uansett temperatur ikke er de mest aktive selv. Er man vant å ferdes mye ute er man erfaren nok til å respektere skaden kulden kan gjøre. 

Det er nok ikke så ofte temperaturen er så ekstrem at dette er et tema. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

La ham spille, vi diller alt for mye med ungene nå for tiden.

Anonymkode: 71b18...910

Du virker enkel 

Skrevet

Her har de trening i 8 minus, men har kuttet ned til 1 time istedenfor 1.5 timer.

Igår var de heldige å hadde tilgang til hall, vanligvis så tar de utetrening etter hall treningen. Men den kuttet de ut igår, og startet heller litt tidligere i hallen. 

Anonymkode: a3763...d6f

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Eh, jo. Hvis det er astma du er redd for, så.

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Men det er jo ikke -15...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...