Gå til innhold

Kan de fleste barn synge rent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har ofte hørt på barnecder osv at barn ikke synger rent. Husker fra skolen at mange sang falskt. Jeg synger rent og kan mye om musikk (studert det og vært med på mye på fritiden), så en video av meg selv om 5-åring og jeg sang klokkerent. Nesten renere enn hva jeg gjør idag. 

Jeg har en datter som er nesten tonedøv - men ikke helt (pappaen og hans familie er tonedøve ;) ), og jeg tenkte at mange barn er sånn. At det å synge er noe de må lære seg. Hun ELSKER å synge og vi synger mye, de synger i barnehagen og (4,5 år). Hun er veldig god på å huske tekster og synger opp og ned i tonene, men bommer kraftig. Jeg ble nysgjerrig på det, er det sånn at mange barn lærer seg å synge etter hvert som de vokser opp? Hvis hun vil begynne i kor f.eks., vil hun lære å synge eller må man ha det medfødt? Jeg har alltid hatt det medfødt, så aner ikke hvordan det fungerer. Det som fikk meg litt til å tenke er toåringen, som synger riktig. Om det må være arv eller om det i større grad er lært og kan læres... Så lenge man liker og ønsker å synge.

Anonymkode: f5a22...058

Skrevet

Jeg tenker mye kan.læres, også musikalitet, men hun vil nok aldri synge klokkerent..  

Anonymkode: 6a754...648

Skrevet

Det er godt mulig hun må ja et vist medført talent for å bli virkelig god, men det er med musikk som med nesten alt annet. Man må øve og de aler fleste blir mye bedre med trening.

Anonymkode: a068c...23d

Skrevet

Jeg sang klokkerent da jeg var liten. Har opptak av meg selv fra jeg var 2,5 år og oppover. Jeg gikk i kulturskolen fra jeg var 3.  I dag synger jeg sånn passe rent. Stemmen er ødelagt etter gjentatte luftveisinfeksjoner samt at den selvfølgelig ikke er vedlikeholdt. 

Min ene datter synger veldig rent. Hun har aldri gått i kor eller noe, nen tror hun kunne blitt en veldig bra sopran hvis hun ville. Hun er snart 12. 

Min andre datter på 8 er totalt tønedøv. Hun elsker å synge, vil gjerne være solist på skoleavslutninger, har sunget i skolekoret osv. Men eier altså ikke evnen....... Tror neppe det helt kan læres heller😆

Anonymkode: bd5b1...600

Skrevet

Jeg husker at jeg var 7-8 år da jeg la merke til at barn synger falskt nesten hele tiden. Jeg var selv bevisst på at jeg traff tonene, og syntes det var rart at andre barn ikke gjorde det. 

Jeg har tre barn, og bare yngste på snart tre år synger rent. De andre to, på åtte og fem år, er helt på tur...

Anonymkode: 059c4...edb

Skrevet

Jeg kjenner ingen statistikk på det, men har hørt mange barn som ikke synger rent. :P Jeg gjorde det, men har blitt helt tonedøv nå, så det kan vel sikkert gå andre veien også. ;)

Anonymkode: 46288...90c

Skrevet

For å ha studert musikk har du mange spørsmål om musikk.

Dette høres ut som pensum fra første teoritime. Har du studert musikk eller tatt sangtimer?

Anonymkode: 257ad...b5a

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

For å ha studert musikk har du mange spørsmål om musikk.

Dette høres ut som pensum fra første teoritime. Har du studert musikk eller tatt sangtimer?

Anonymkode: 257ad...b5a

Studert musikk. Sangtimer og, men jeg har ikke spesialisert meg i synging, har faktisk aldri interessert meg for det eller likt det. Jeg spiller et instrument (egentlig flere, men fokuserer på ett av dem)

Skrevet

Som musiker reagerer jeg på betegnelsen tonedøv. Fullstendig avleggs og uten bunn i realitetene. 

Man er ikke musikalsk eller tonedøv. Man har mer eller mindre utviklet sin musikalitet. Mennesket er musikalsk. Alle reagerer på musikk.

Det å synge rent avhenger av mye mer enn å høre tonene rent. Stemmekontroll er en stor del av det. Jeg har mange ganger opplevd barn som ikke kan synge rent men som helt klart er langt fremme musikalsk likevel og f eks kan intonere på en fiolin uten problemer. De to ting henger ikke nødvendigvis sammen.

Mye kan trenes, også sangteknik, gehør osv. Men det er da klart det er en fordel om man instinktivt gjør ting rett uten å trenge å bli forklart masse.

Anonymkode: 6c162...7da

Skrevet

Jeg har et barn som er vanvittig god til å synge. Hun har sunget og danset det meste av livet og er dyktig på begge deler. Folk kommer bort til meg etter konserter og forteller meg hvor flink hun er på både sang og dans. 

Så har jeg et barn som er tonedøv og ikke har takt og rytme i kroppen. Men hun går i kor og synger av og til solo også, men ikke spesielt pent.

Minstemann er sånn midt på treet. Han kan synge, og har noe rytme i kroppen, men han synger og danser bare hjemme. Vil ikke være med i kor eller noe sånt.

Tror ikke alle stemmer kan trenes opp til å bli bra. Jeg har sunget og danset med alle barna fra de ble født (jeg avbrøt min sangkarriere da jeg fikk nr en som 18-åring fordi jeg var på turne hele tiden) og likevel er det bare en av tre som synger klokkerent. Mulig minstemann kunne bli lært opp, men mellomste er en musikalsk fiasko

Anonymkode: 038eb...5d2

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Som musiker reagerer jeg på betegnelsen tonedøv. Fullstendig avleggs og uten bunn i realitetene. 

Man er ikke musikalsk eller tonedøv. Man har mer eller mindre utviklet sin musikalitet. Mennesket er musikalsk. Alle reagerer på musikk.

Det å synge rent avhenger av mye mer enn å høre tonene rent. Stemmekontroll er en stor del av det. Jeg har mange ganger opplevd barn som ikke kan synge rent men som helt klart er langt fremme musikalsk likevel og f eks kan intonere på en fiolin uten problemer. De to ting henger ikke nødvendigvis sammen.

Mye kan trenes, også sangteknik, gehør osv. Men det er da klart det er en fordel om man instinktivt gjør ting rett uten å trenge å bli forklart masse.

å reagere på musikk er ikke å være musikalsk.

sakset

Tonedøvhet er manglende evne til å skille mellom forskjellige toner. En som er tonedøv har problemer med å gjengi en tone rett etter å ha hørt denne. Tilsvarende er det vanskelig å synge to eller flere toner med forhåndsbestemte intervall. Tonedøve kan også ha problemer med å holde rytmen, samt i det hele tatt å gjenkjenne eller skille sanger fra hverandre.

Det kan være vanskelig å diagnostisere tonedøvhet, da manglende musikalsk evne også kan komme av dårlig musikalsk trening og utdanning. Svært få mennesker er faktisk tonedøve: de aller fleste som regnes som "tonedøve" kan trene opp egenskapene med riktig hjelp. Det spekuleres om klinisk tonedøvhet kan skyldes hjernefeil eller hjerneskader.

Det diametralt motsatte av tonedøvhet er absolutt gehør. Mellom disse ligger relativt gehør som er det de fleste mennesker har.

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

sakset

Tonedøvhet er manglende evne til å skille mellom forskjellige toner. En som er tonedøv har problemer med å gjengi en tone rett etter å ha hørt denne. Tilsvarende er det vanskelig å synge to eller flere toner med forhåndsbestemte intervall. Tonedøve kan også ha problemer med å holde rytmen, samt i det hele tatt å gjenkjenne eller skille sanger fra hverandre.

Det kan være vanskelig å diagnostisere tonedøvhet, da manglende musikalsk evne også kan komme av dårlig musikalsk trening og utdanning. Svært få mennesker er faktisk tonedøve: de aller fleste som regnes som "tonedøve" kan trene opp egenskapene med riktig hjelp. Det spekuleres om klinisk tonedøvhet kan skyldes hjernefeil eller hjerneskader.

Det diametralt motsatte av tonedøvhet er absolutt gehør. Mellom disse ligger relativt gehør som er det de fleste mennesker har.

Musikalsk=å ha sans for musikk.

Skrevet

Mye av grunnen til at barn ofte ikke synger rent, er at musikken legges for lavt for dem. Ofte der det er komfortabelt for de vokse. 

Så er det selvsagt slik at enkelte har bedre forutsetninger og mer interesse. 

Anonymkode: 36a8f...c90

Skrevet

Jeg er sangpedagog og reagerer også på bruken av tonedøv her. Det brukes som om det var en konstant; omtrent slik man bruker "fargeblind". 

Men sannheten er at det ikke er verken øret eller stemmebåndene som avgjør om en sanger (voksen eller barn) synger såkalt reint eller falskt. Den intuitive koblingen (lytte/herme) mellom øret og instrumentet er ikke til stede hos alle, men det betyr ikke at det ikke kan endres. Jeg har hatt såkalte "brummere" som begynte å synge reint innafor ca 6 måneder med sangtimer.

Med min utdanning opererer jeg med at gehøret er en kombinasjon av ting. Å høre forskjell på toner er en opptrenbar ferdighet. Å synge de gitte tonehøydene riktig er imidlertid en mer komplisert prosess, fordi kontrollen over stemmen også krever kontroll over pust og støttemuskulatur, samt justering av strupehode, kjeve, munnviker, epiglottisbevegelser osv. 

Jeg jobber veldig mye med kor og korsangere. Og det vanlige problemet med amatørkor er jo at de synger internt reint (mellom stemmegruppene), men at de kollektivt synker i løpet av ei linje eller et vers. Men det betyr jo ikke at alle 40 sangerne er tonedøve, ikke sant? Tvert imot har de jo godt gehør hvis de kontinuerlig justerer seg etter hverandre. Da er det støttemuskulatur man må jobbe med, slik at de klarer å holde intensiteten oppe gjennom hele frasen, for når støtten dabber av, går tonehøyden ned.

Har også jobbet med barn i kulturskole og musikkbarnehage. Og en gjenganger i "falsk barnesang" er jo at låtene går for dypt, eller har for stort omfang for barnestemmene. De har små strupehoder og dermed små stemmebånd = lyse stemmer. Unger fra, la oss si 2 til 11 år, kan ikke forventes å treffe toner under c' og mange kommer ikke så dypt engang. Så når de voksne leder sangen eller velger toneartene, vil ungene slite med å treffe enten i høyden eller i dybden, fordi de har smått omfang.

Som en kuriositet kan jeg nevne at begge barna mine har absolutt gehør. De kan gjenkjenne en akkord som blir spilt på et piano i naborommet, og f eks si hvilken låt som starter med samme akkord. Eller de kan bes om å gi en A, og synge den rett ut av det blå. De har korrigert meg siden de var små hvis godnattsangene gikk i en annen toneart enn de har lært den i... Men de har ikke alltid sunget "rent" selv, i betydningen hatt feilfri intonasjon. Særlig i dybden er det vanskelig, fordi de ikke har toner nok nedover.

Det skjer nemlig at folk med absolutt gehør synger surt, hvis de ikke har teknikk til å synge reint. Også voksne. Da må man jobbe med alt jeg nevner i 3. avsnitt her over. Jeg gir også sangtimer, og opplever at også profesjonelle sangere kan synge "surt"; altså f eks synke i løpet av frasen, eller starte den litt dårlig, og dermed scudde på intonasjonen. Det er ikke noe mystisk med det, og det kan rettes ved å justere litt på teknikken. 

Dessverre er det mange tabuområder og skambelagte områder omkring det å synge. Nest etter "stemmesprekk" er det vel ingenting som er så skambelagt for en sanger som det å intonere dårlig. Særlig på grunn av sånne holdninger som vi ser i tråden her, hvor man altså setter likhetstegn mellom intonasjon og musikalitet. Men det er jo to helt separate ting. Intonasjon er og blir avhengig av teknikk for å funke.

Anonymkode: ede50...81d

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har et barn som er vanvittig god til å synge. Hun har sunget og danset det meste av livet og er dyktig på begge deler. Folk kommer bort til meg etter konserter og forteller meg hvor flink hun er på både sang og dans. 

Så har jeg et barn som er tonedøv og ikke har takt og rytme i kroppen. Men hun går i kor og synger av og til solo også, men ikke spesielt pent.

Minstemann er sånn midt på treet. Han kan synge, og har noe rytme i kroppen, men han synger og danser bare hjemme. Vil ikke være med i kor eller noe sånt.

Tror ikke alle stemmer kan trenes opp til å bli bra. Jeg har sunget og danset med alle barna fra de ble født (jeg avbrøt min sangkarriere da jeg fikk nr en som 18-åring fordi jeg var på turne hele tiden) og likevel er det bare en av tre som synger klokkerent. Mulig minstemann kunne bli lært opp, men mellomste er en musikalsk fiasko

Vel, hun kan komme til å overraske deg. 

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

sakset

Sakset fra hvor? 

Nyere faglitteratur er ikke så kort og unyansert om emnet, altså. Tror godt du kan unne deg litt flere kilder.

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner ingen statistikk på det, men har hørt mange barn som ikke synger rent. :P Jeg gjorde det, men har blitt helt tonedøv nå, så det kan vel sikkert gå andre veien også. ;)

Du har vel bare slutta å øve.

Skrevet

De fleste barn har en stemme bare en mor kan elske. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vel, hun kan komme til å overraske deg. 

Nei. Hun har sunget hjemme og i kor i 6 år og danset på danseskole i 3. Fortsatt synger hun veldig falskt og kan ikke danse. Og hun er nå ganske stor 

Skrevet

Mitt barn høres ut som en bakgårdskatt med en container stuck på halen 😂 Men som mamma blir jeg stolt uansett 😍 men har ingen planer om å fortelle at hun er flink til å synge ..

Anonymkode: aa058...8a9

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du har vel bare slutta å øve.

Stemmer nok det, ettersom jeg har hatet å la noen høre meg synge fra jeg var 6-7 år. Har hendt jeg har "øvd" litt i dusjen når jeg har vært alene hjemme, men det forekommer ytterst sjelden. :P

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Hun har sunget hjemme og i kor i 6 år og danset på danseskole i 3. Fortsatt synger hun veldig falskt og kan ikke danse. Og hun er nå ganske stor 

Over 18 år...? 

For jeg kjenner ungdommer som sang surt år etter år, men som ble gode på videregående. 

Det kan også godt hende at hun ikke får rett undervisning. Noen pedagoger har litt berøringsangst omkring emnet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...