Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #51 Del Skrevet 1. mars 2018 1 time siden, Ledda skrev: For meg er saken slik: en jente vokser opp med en alvorlig personlighetsforstyrret mor, og utvikler anoreksi som reaksjon på omsorgssvikten dette medfører. Til slutt dør hun av begge disse faktorene. Det er og blir helt ubegripelig og forferdelig trist. Linnea Myhre opplever jeg bommer med sitt innlegg, hun fatter ikke omfanget av mors personlighet. Snakk om bombastisk, bedrevitende synsing. Du vet virkelig svært lite om morens personlighet og ingenting om årsak og virkning her. For det første er ikke personlighetsforstyrrelser medfødt, de utvikles. De aller fleste er heller ikke kroniske, de kan behandles. Mange pf oppstår dessuten i voksen alder nettopp som følge av traumatiske opplevelser eller erfaringer. Dette gjelder spesielt engstelig, unnvikende eller paranoid personlighetsforstyrrelse. Uten å konkludere med noe som helst, så kan man se for seg at en alternativ forklaring her er at moren lider av en av disse, og at den har oppstått som følge av de belastningene hun har beskrevet at hun har gått gjennom. For det andre har studier tydet på at anoreksi hos barn langt oftere har sitt opphav i mobbing, enn det man ser hos ungdommer. Anonymkode: 499c0...6f9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148694220 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 1. mars 2018 #52 Del Skrevet 1. mars 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Snakk om bombastisk, bedrevitende synsing. Du vet virkelig svært lite om morens personlighet og ingenting om årsak og virkning her. For det første er ikke personlighetsforstyrrelser medfødt, de utvikles. De aller fleste er heller ikke kroniske, de kan behandles. Mange pf oppstår dessuten i voksen alder nettopp som følge av traumatiske opplevelser eller erfaringer. Dette gjelder spesielt engstelig, unnvikende eller paranoid personlighetsforstyrrelse. Uten å konkludere med noe som helst, så kan man se for seg at en alternativ forklaring her er at moren lider av en av disse, og at den har oppstått som følge av de belastningene hun har beskrevet at hun har gått gjennom. For det andre har studier tydet på at anoreksi hos barn langt oftere har sitt opphav i mobbing, enn det man ser hos ungdommer. Anonymkode: 499c0...6f9 Vil presisere at jeg heller ikke konkluderer med at datteren har blitt mobbet. Men det bør ikke utelukkes at det kan ha skjedd, eller at noe kan ha blitt oppfattet mobbing selv om dette kanskje ikke har vært andres intensjon. Jeg kan i hvert fall lett se for meg at et barn som har utviklet anoreksi kan ha fått noen blikk og blitt tatt lite kontakt med av jevnaldrende, også rett og slett fordi en slik sykdom kan fremstå som skremmende og fremmedgjørende når det er snakk om barn som har vært i en alder der de vil ha begrenset forståelse for slikt. Anonymkode: 499c0...6f9 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148694227 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mari Y Skrevet 2. mars 2018 #53 Del Skrevet 2. mars 2018 27 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vil presisere at jeg heller ikke konkluderer med at datteren har blitt mobbet. Men det bør ikke utelukkes at det kan ha skjedd, eller at noe kan ha blitt oppfattet mobbing selv om dette kanskje ikke har vært andres intensjon. Jeg kan i hvert fall lett se for meg at et barn som har utviklet anoreksi kan ha fått noen blikk og blitt tatt lite kontakt med av jevnaldrende, også rett og slett fordi en slik sykdom kan fremstå som skremmende og fremmedgjørende når det er snakk om barn som har vært i en alder der de vil ha begrenset forståelse for slikt. Anonymkode: 499c0...6f9 Nettopp. Jeg tror foroevrig at personlighetsforstyrrelser kan vaere delvis medfoedt. Det hevdes at f eks psykopati er delvis medfoedt og videre utviklet i oppveksten. Fordi empati starter nemlig i hjernen Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148694248 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #54 Del Skrevet 2. mars 2018 6 timer siden, Mari Y skrev: Nettopp. Jeg tror foroevrig at personlighetsforstyrrelser kan vaere delvis medfoedt. Det hevdes at f eks psykopati er delvis medfoedt og videre utviklet i oppveksten. Fordi empati starter nemlig i hjernen Mari Y. Du skal ikke tro noe om psykiatriske diagnoser. Det er ikke ditt bord. Hverken hvordan personlighetsforstyrrelser oppstår eller hvorfor noen har anoreksi. Det er derfor vi har fagfolk, og det burde moren til jenta også være ydmyk for. Her ligger hele omsorgssvikten, uansett om hun hsr føling og medfødt/ikke medfødt personlighetsforstyrrelse eller ei. Hilsen eks-anorektiker som ikke fikk spiseforstyrrelse fordi jeg følte meg tjukk og fordi jeg måtte kontrollere noe via kroppen. Livet er komplekst. Sånn er også mennesker, oppvekstssituasjoner, utløsende faktorer etc. Anonymkode: 9548a...7d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148694534 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mari Y Skrevet 2. mars 2018 #55 Del Skrevet 2. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Mari Y. Du skal ikke tro noe om psykiatriske diagnoser. Det er ikke ditt bord. Hverken hvordan personlighetsforstyrrelser oppstår eller hvorfor noen har anoreksi. Det er derfor vi har fagfolk, og det burde moren til jenta også være ydmyk for. Her ligger hele omsorgssvikten, uansett om hun hsr føling og medfødt/ikke medfødt personlighetsforstyrrelse eller ei. Hilsen eks-anorektiker som ikke fikk spiseforstyrrelse fordi jeg følte meg tjukk og fordi jeg måtte kontrollere noe via kroppen. Livet er komplekst. Sånn er også mennesker, oppvekstssituasjoner, utløsende faktorer etc. Anonymkode: 9548a...7d2 Fagfolk boer kunne vurdere. Jeg hevder ikke å sitte på noen fasit, men sier hva jeg mener å huske at det kan komme av. Så er det fagfolkene som boer kunne vurdere hver enkelt sak, som akkurat denne saken. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148694582 Del på andre sider Flere delingsvalg…
sug lut Skrevet 2. mars 2018 #56 Del Skrevet 2. mars 2018 2 minutter siden, Mari Y skrev: Fagfolk boer kunne vurdere. Jeg hevder ikke å sitte på noen fasit, men sier hva jeg mener å huske at det kan komme av. Så er det fagfolkene som boer kunne vurdere hver enkelt sak, som akkurat denne saken. Etter å ha hatt deg her inne noen dager nå kan det trygt slås fast at mesteparten av det du "mener å huske" er lite holdbart. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148694587 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mari Y Skrevet 2. mars 2018 #57 Del Skrevet 2. mars 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Mari Y. Du skal ikke tro noe om psykiatriske diagnoser. Det er ikke ditt bord. Hverken hvordan personlighetsforstyrrelser oppstår eller hvorfor noen har anoreksi. Det er derfor vi har fagfolk, og det burde moren til jenta også være ydmyk for. Her ligger hele omsorgssvikten, uansett om hun hsr føling og medfødt/ikke medfødt personlighetsforstyrrelse eller ei. Hilsen eks-anorektiker som ikke fikk spiseforstyrrelse fordi jeg følte meg tjukk og fordi jeg måtte kontrollere noe via kroppen. Livet er komplekst. Sånn er også mennesker, oppvekstssituasjoner, utløsende faktorer etc. Anonymkode: 9548a...7d2 Foroevrig er det faktisk bevist at empati f eks, er medfoedt. Psykopater, bl a, er angivelig delvis foedt med manglende empati, men det er også en mulighet for at empatien kan ytterligere svekkes dersom man er utsatt for 'feil' type miljoe. Psykopati er en personlighetsforstyrrelse og denne argumenteres det ut ifra at er delvis, om ikke helt, medfoedt Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148694591 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mari Y Skrevet 2. mars 2018 #58 Del Skrevet 2. mars 2018 (endret) 3 minutter siden, sug lut skrev: Etter å ha hatt deg her inne noen dager nå kan det trygt slås fast at mesteparten av det du "mener å huske" er lite holdbart. Da burde man isaafall argumentere for det. Endret 2. mars 2018 av Mari Y Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148694593 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #59 Del Skrevet 2. mars 2018 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Snakk om bombastisk, bedrevitende synsing. Du vet virkelig svært lite om morens personlighet og ingenting om årsak og virkning her. For det første er ikke personlighetsforstyrrelser medfødt, de utvikles. De aller fleste er heller ikke kroniske, de kan behandles. Mange pf oppstår dessuten i voksen alder nettopp som følge av traumatiske opplevelser eller erfaringer. Dette gjelder spesielt engstelig, unnvikende eller paranoid personlighetsforstyrrelse. Uten å konkludere med noe som helst, så kan man se for seg at en alternativ forklaring her er at moren lider av en av disse, og at den har oppstått som følge av de belastningene hun har beskrevet at hun har gått gjennom. For det andre har studier tydet på at anoreksi hos barn langt oftere har sitt opphav i mobbing, enn det man ser hos ungdommer. Anonymkode: 499c0...6f9 Anbefaler deg å lese hele saken fra alles synsvinkler før du uttaler deg! Anonymkode: 8c4ba...27e Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148694616 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #60 Del Skrevet 2. mars 2018 Psykopati er ikke en diagnose som brukes lengre. Dessuten har psykopati lite med saken og validiteten i argumentasjonen din å gjøre, uansett hva det eventuelt skulle være og komme av. Anonymkode: 9548a...7d2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148694621 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mari Y Skrevet 2. mars 2018 #61 Del Skrevet 2. mars 2018 (endret) 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Psykopati er ikke en diagnose som brukes lengre. Dessuten har psykopati lite med saken og validiteten i argumentasjonen din å gjøre, uansett hva det eventuelt skulle være og komme av. Anonymkode: 9548a...7d2 Det var egentlig helt tilfeldig at det kom opp, fordi vi kom inn på personlighetsforstyrrelser. Noen hevdet at personlighetsforstyrrelser ikke kan vaere medfoedt, men f eks når det gjelder psykopater så er det angivelig delvis det(og ja, jeg vet også egentlig ikke heter psykopati, men det er det man kaller det. Det heter antisosial personlighetsforstyrrelse eller noe deromkring). Moren har angivelig Munchausen by-proxy, eller Munchausen-syndrom, som er en helt diagnose/personlighetsforstyrrelse enn psykopati eller narssissisme. Endret 2. mars 2018 av Mari Y Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148695027 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #62 Del Skrevet 2. mars 2018 5 minutter siden, Mari Y skrev: Det var egentlig helt tilfeldig at det kom opp, fordi vi kom inn på personlighetsforstyrrelser. Noen hevdet at personlighetsforstyrrelser ikke kan vaere medfoedt, men f eks når det gjelder psykopater så er det angivelig delvis det(og ja, jeg vet også egentlig ikke heter psykopati, men det er det man kaller det. Det heter antisosial personlighetsforstyrrelse eller noe deromkring). Moren har angivelig Munchausen by-proxy, eller Munchausen-syndrom, som er en helt diagnose/personlighetsforstyrrelse enn psykopati eller narssissisme. Münchhausen by proxy ville ha sørget for at jenta var overbehandlet av helsevesenet. Men saken er jo helt motsatt, moren er tiltalt for å ha nektet sitt barn behandling. Anonymkode: cb195...381 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148695036 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 2. mars 2018 #63 Del Skrevet 2. mars 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Münchhausen by proxy ville ha sørget for at jenta var overbehandlet av helsevesenet. Men saken er jo helt motsatt, moren er tiltalt for å ha nektet sitt barn behandling. Anonymkode: cb195...381 Ikke nødvendigvis. MbP kan like gjerne være situasjoner hvor omsorgspersonen påfører barnet sykdom/skade for selv å få oppmerksomhet og medfølelse pga barnets situasjon. Som feks å komme med stadige påstander om mobbing, påstander om at ingen andre gjør noe for å hjelpe, stadig sykeliggjøring/stakkarsliggjøring av barnet for å rette oppmerksomhet mot seg selv som eneste gode omsorgsperson osv. Anonymkode: 1a15b...13f Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148695066 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Mari Y Skrevet 2. mars 2018 #64 Del Skrevet 2. mars 2018 49 minutter siden, Anonym bruker skrev: Münchhausen by proxy ville ha sørget for at jenta var overbehandlet av helsevesenet. Men saken er jo helt motsatt, moren er tiltalt for å ha nektet sitt barn behandling. Anonymkode: cb195...381 Jeg mente moren. Det var moren som fikk den diagnosen, såvidt jeg husker. Jeg hoerte en lignende sak fra USA der moren hadde drept alle barna sine. Led o av Munchausen. Denne diagnosen ble også stilt på sykepleier Beverly Allit, som skal ha drept flere babyer. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148695085 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østerdølen Skrevet 5. mars 2018 #65 Del Skrevet 5. mars 2018 Denne saken blir bare værre og værre. Her er det Påtalemyndighetene mener har skjedd: * Hun avslo tilbud om behandling fra spesialisthelsetjenesten, og avsluttet behandling som var anbefalt i forbindelse med utskriving fra Drammen sykehus. * Sendte SMS til datteren og ba henne ta på seg vekter og løse klær i forbindelse med at barnevernet skulle gjennomføre veiing av 13-åringen på Drammen sykehus. * Unnlot å ta datteren til helsekontroll hos fastlege etter 21. august, selv om det var en forutsetning for at hun tidligere ble skrevet ut fra Drammen sykehus. * Nektet å bestille legetime til datteren den 18. september, selv om datteren ba om dette og var bekymret for egen helse. * Tok datteren med på hytta på Beitostølen, og ut av ordinær skolegang, noe som hindret/vanskeliggjorde at datterens helsetilstand kunne oppdaget slik at hun kunne få nødvendig helsehjelp. * Truet datteren gjentatte ganger med å ta sitt eget liv. * Oppga feil adresser til skole og/eller annen offentlig myndighet. * Tok ikke med datteren til møte på skolekontoret i Øystre Slidre 26. oktober 2015, selv om dette var forutsatt av en rådgiver. * Unnlot å kontakte lege, sykehus eller annet helsepersonell til tross for at hun var klar over at datteren ble svakere, tok til seg lite eller ingen næring og var i livsfare og når som helst kunne dø. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kaBVXj/valdres-saken-dette-er-de-avgjoerende-spoersmaalene-aktor-vil-ha-svar-paa Hun lar barnet ligge på en hytte med 7 grader,uten ved til oppfyring,mens hun selv ligger i annekset der det er varmt og godt. Videre ringer hun og påstår at datteren puster,noe leger mener ikke kan stemme,men at hun har vært død i timer/dag. Hun påstår at hun driver aktiv hjerte/lungeredning,selv om lydloggen mest sannsynlig beviser at hun ikke gjorde det.Jenta ble også funnet pakket inn i dyner,noe som underbygger teorien om at mor ikke utfører hjertekompresjoner. Det første moren sier til ambulansesjåføren,etter at barnet er konstantert død, er at hun må samle en del ting som hun skal ha i kontakt med media! Er det fortsatt noen som tror på denne kvinnen?! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148697979 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 5. mars 2018 #66 Del Skrevet 5. mars 2018 18 minutter siden, Østerdølen skrev: Denne saken blir bare værre og værre. Her er det Påtalemyndighetene mener har skjedd: * Hun avslo tilbud om behandling fra spesialisthelsetjenesten, og avsluttet behandling som var anbefalt i forbindelse med utskriving fra Drammen sykehus. * Sendte SMS til datteren og ba henne ta på seg vekter og løse klær i forbindelse med at barnevernet skulle gjennomføre veiing av 13-åringen på Drammen sykehus. * Unnlot å ta datteren til helsekontroll hos fastlege etter 21. august, selv om det var en forutsetning for at hun tidligere ble skrevet ut fra Drammen sykehus. * Nektet å bestille legetime til datteren den 18. september, selv om datteren ba om dette og var bekymret for egen helse. * Tok datteren med på hytta på Beitostølen, og ut av ordinær skolegang, noe som hindret/vanskeliggjorde at datterens helsetilstand kunne oppdaget slik at hun kunne få nødvendig helsehjelp. * Truet datteren gjentatte ganger med å ta sitt eget liv. * Oppga feil adresser til skole og/eller annen offentlig myndighet. * Tok ikke med datteren til møte på skolekontoret i Øystre Slidre 26. oktober 2015, selv om dette var forutsatt av en rådgiver. * Unnlot å kontakte lege, sykehus eller annet helsepersonell til tross for at hun var klar over at datteren ble svakere, tok til seg lite eller ingen næring og var i livsfare og når som helst kunne dø. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kaBVXj/valdres-saken-dette-er-de-avgjoerende-spoersmaalene-aktor-vil-ha-svar-paa Hun lar barnet ligge på en hytte med 7 grader,uten ved til oppfyring,mens hun selv ligger i annekset der det er varmt og godt. Videre ringer hun og påstår at datteren puster,noe leger mener ikke kan stemme,men at hun har vært død i timer/dag. Hun påstår at hun driver aktiv hjerte/lungeredning,selv om lydloggen mest sannsynlig beviser at hun ikke gjorde det.Jenta ble også funnet pakket inn i dyner,noe som underbygger teorien om at mor ikke utfører hjertekompresjoner. Det første moren sier til ambulansesjåføren,etter at barnet er konstantert død, er at hun må samle en del ting som hun skal ha i kontakt med media! Er det fortsatt noen som tror på denne kvinnen?! Moren virker veldig psyk, og jeg får forferdelig vondt av den jenta. Anonymkode: 73244...46d Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148697999 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Admin Skrevet 6. mars 2018 #67 Del Skrevet 6. mars 2018 Tråden er ryddet for avsporinger. Ann Christin, admin Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148698511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MTF Skrevet 6. mars 2018 #68 Del Skrevet 6. mars 2018 15 timer siden, Østerdølen skrev: Denne saken blir bare værre og værre. Her er det Påtalemyndighetene mener har skjedd: * Hun avslo tilbud om behandling fra spesialisthelsetjenesten, og avsluttet behandling som var anbefalt i forbindelse med utskriving fra Drammen sykehus. * Sendte SMS til datteren og ba henne ta på seg vekter og løse klær i forbindelse med at barnevernet skulle gjennomføre veiing av 13-åringen på Drammen sykehus. * Unnlot å ta datteren til helsekontroll hos fastlege etter 21. august, selv om det var en forutsetning for at hun tidligere ble skrevet ut fra Drammen sykehus. * Nektet å bestille legetime til datteren den 18. september, selv om datteren ba om dette og var bekymret for egen helse. * Tok datteren med på hytta på Beitostølen, og ut av ordinær skolegang, noe som hindret/vanskeliggjorde at datterens helsetilstand kunne oppdaget slik at hun kunne få nødvendig helsehjelp. * Truet datteren gjentatte ganger med å ta sitt eget liv. * Oppga feil adresser til skole og/eller annen offentlig myndighet. * Tok ikke med datteren til møte på skolekontoret i Øystre Slidre 26. oktober 2015, selv om dette var forutsatt av en rådgiver. * Unnlot å kontakte lege, sykehus eller annet helsepersonell til tross for at hun var klar over at datteren ble svakere, tok til seg lite eller ingen næring og var i livsfare og når som helst kunne dø. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kaBVXj/valdres-saken-dette-er-de-avgjoerende-spoersmaalene-aktor-vil-ha-svar-paa Hun lar barnet ligge på en hytte med 7 grader,uten ved til oppfyring,mens hun selv ligger i annekset der det er varmt og godt. Videre ringer hun og påstår at datteren puster,noe leger mener ikke kan stemme,men at hun har vært død i timer/dag. Hun påstår at hun driver aktiv hjerte/lungeredning,selv om lydloggen mest sannsynlig beviser at hun ikke gjorde det.Jenta ble også funnet pakket inn i dyner,noe som underbygger teorien om at mor ikke utfører hjertekompresjoner. Det første moren sier til ambulansesjåføren,etter at barnet er konstantert død, er at hun må samle en del ting som hun skal ha i kontakt med media! Er det fortsatt noen som tror på denne kvinnen?! Har hatt en dårlig følelse angående denne saken og moren fra dag èn, og dette bare bekrefter denne følelsen. Fy faen sier jeg bare! Stakkars jente! Jeg har også vært inne på tanken om at mor kan lide av munchausen (som nevnt over her), nettopp pga måten hun har oppført seg ift mobbesaken og hvordan hun i ettertid tar på seg offerrollen, bla med å gå ut i media med "sin historie" med bilde og fullt navn. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148698527 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #69 Del Skrevet 6. mars 2018 16 timer siden, Østerdølen skrev: Denne saken blir bare værre og værre. Her er det Påtalemyndighetene mener har skjedd: * Hun avslo tilbud om behandling fra spesialisthelsetjenesten, og avsluttet behandling som var anbefalt i forbindelse med utskriving fra Drammen sykehus. * Sendte SMS til datteren og ba henne ta på seg vekter og løse klær i forbindelse med at barnevernet skulle gjennomføre veiing av 13-åringen på Drammen sykehus. * Unnlot å ta datteren til helsekontroll hos fastlege etter 21. august, selv om det var en forutsetning for at hun tidligere ble skrevet ut fra Drammen sykehus. * Nektet å bestille legetime til datteren den 18. september, selv om datteren ba om dette og var bekymret for egen helse. * Tok datteren med på hytta på Beitostølen, og ut av ordinær skolegang, noe som hindret/vanskeliggjorde at datterens helsetilstand kunne oppdaget slik at hun kunne få nødvendig helsehjelp. * Truet datteren gjentatte ganger med å ta sitt eget liv. * Oppga feil adresser til skole og/eller annen offentlig myndighet. * Tok ikke med datteren til møte på skolekontoret i Øystre Slidre 26. oktober 2015, selv om dette var forutsatt av en rådgiver. * Unnlot å kontakte lege, sykehus eller annet helsepersonell til tross for at hun var klar over at datteren ble svakere, tok til seg lite eller ingen næring og var i livsfare og når som helst kunne dø. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/kaBVXj/valdres-saken-dette-er-de-avgjoerende-spoersmaalene-aktor-vil-ha-svar-paa Hun lar barnet ligge på en hytte med 7 grader,uten ved til oppfyring,mens hun selv ligger i annekset der det er varmt og godt. Videre ringer hun og påstår at datteren puster,noe leger mener ikke kan stemme,men at hun har vært død i timer/dag. Hun påstår at hun driver aktiv hjerte/lungeredning,selv om lydloggen mest sannsynlig beviser at hun ikke gjorde det.Jenta ble også funnet pakket inn i dyner,noe som underbygger teorien om at mor ikke utfører hjertekompresjoner. Det første moren sier til ambulansesjåføren,etter at barnet er konstantert død, er at hun må samle en del ting som hun skal ha i kontakt med media! Er det fortsatt noen som tror på denne kvinnen?! Alt som kommer frem er selvfølgelig helt forferdelig og helt uforståelig! Og det er ingen tvil om at moren må være syk på et eller annet vis, ellers hadde hun ikke gjort som hun gjorde. Men helsevesenet er blitt "frikjent" og sagt å ha gjort alt de kunne for jenta - det til tross for at ingen har satt inn alt på å finne jenta selv om hun ikke fulgte opp behandling som var forutsetning for utskrivelse. Da har også helsevesenet sviktet! Jeg tror det er farlig å gjøre bare moren til syndebukk, for gjør vi det så ser vi ikke den systemsvikten som burde ha fanget opp jenta og skaffet henne hjelp mange år før hun døde. Det er lett å kun gjøre moren til syndebukk (selv om det ikke er tvil om at det er mye forferdelig hun har gjort!), men det er farlig - veldig farlig for de andre barna som garantert finnes og som lever i samme mareritt. Det er ikke bare moren som har sviktet jenta, men også hele systemet med helsevesen og barnevern - de som skal fange opp barn som er så uheldige å ha foreldre som ikke har omsorgsevne og som utsetter barnas liv og helse i fare. Om vi bare fremstiller moren som et monster og kun gjør henne til syndebukk så glemmer vi den enorme systemsvikten jenta ble utsatt for - og da er det bare å vente på neste stakkars "Angelica" som kommer til å dukke opp. Kanskje de ikke dør på samme måte som henne, men de får livene sine, fysisk og psykisk helse ødelagt, fordi det sikkerhetsnettet samfunnet skal gi slike barn også svikter, ikke bare foreldrene. Anonymkode: dbc2d...125 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148698540 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MTF Skrevet 6. mars 2018 #70 Del Skrevet 6. mars 2018 33 minutter siden, Anonym bruker skrev: Alt som kommer frem er selvfølgelig helt forferdelig og helt uforståelig! Og det er ingen tvil om at moren må være syk på et eller annet vis, ellers hadde hun ikke gjort som hun gjorde. Men helsevesenet er blitt "frikjent" og sagt å ha gjort alt de kunne for jenta - det til tross for at ingen har satt inn alt på å finne jenta selv om hun ikke fulgte opp behandling som var forutsetning for utskrivelse. Da har også helsevesenet sviktet! Jeg tror det er farlig å gjøre bare moren til syndebukk, for gjør vi det så ser vi ikke den systemsvikten som burde ha fanget opp jenta og skaffet henne hjelp mange år før hun døde. Det er lett å kun gjøre moren til syndebukk (selv om det ikke er tvil om at det er mye forferdelig hun har gjort!), men det er farlig - veldig farlig for de andre barna som garantert finnes og som lever i samme mareritt. Det er ikke bare moren som har sviktet jenta, men også hele systemet med helsevesen og barnevern - de som skal fange opp barn som er så uheldige å ha foreldre som ikke har omsorgsevne og som utsetter barnas liv og helse i fare. Om vi bare fremstiller moren som et monster og kun gjør henne til syndebukk så glemmer vi den enorme systemsvikten jenta ble utsatt for - og da er det bare å vente på neste stakkars "Angelica" som kommer til å dukke opp. Kanskje de ikke dør på samme måte som henne, men de får livene sine, fysisk og psykisk helse ødelagt, fordi det sikkerhetsnettet samfunnet skal gi slike barn også svikter, ikke bare foreldrene. Anonymkode: dbc2d...125 Selvsagt kan det være svikt hos helsevesenet og barnevernet her, men i denne omgang er det moren som er tiltalt og hennes sak som skal prøves. Dessuten virker det som om mor virkelig har gått inn for å forlede både helsevesen, skole og barnevern, men at de likevel ha forsømt seg kan selvsagt være. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148698556 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #71 Del Skrevet 6. mars 2018 3 minutter siden, MTF skrev: Selvsagt kan det være svikt hos helsevesenet og barnevernet her, men i denne omgang er det moren som er tiltalt og hennes sak som skal prøves. Dessuten virker det som om mor virkelig har gått inn for å forlede både helsevesen, skole og barnevern, men at de likevel ha forsømt seg kan selvsagt være. Jeg bagatelliserer ikke det moren har gjort, at hun har feilet grovt, det er det ingen tvil om. Det hun har gjort - uansett årsak til det - er helt forferdelig. Men jeg synes det er veldig viktig at vi ikke glemmer at også helsevesenet og barnevernet har sviktet grovt i denne saken - selv om helsevesenet er blitt "frikjent" fra å ha sviktet. Akkurat det er meg helt ubegripelig når det er snakk om et barn og de har satt klare forutsetninger for å skrive henne ut, og når moren da avslutter den behandlingen som var forutsetning for utskrivelse av jenta, da SKULLE det vært et system i helsevesenet som fanget dette opp slik at de kunne sikret at jenta igjen fikk helsehjelp - selv om moren nektet henne det. Det kan ikke fortsette å være så enkelt at det er bare å flytte fra kommune til kommune for å slippe unna barnevernet og helsehjelp til sine barn! Da er det store hull i systemene som skal fange opp barn som trenger hjelp. Hadde disse systemene fungert så hadde jenta trolig vært i live i dag, for da hadde mor mistet omsorgen for henne for flere år siden. Om det ikke fokuseres på dette så risikerer vi at denne moren blir dømt og funnet nærmest eneansvarlig for datterens død, uten at vi får den systemendringen som MÅ til hvis vi skal redde andre barn fra samme grusomme skjebne som denne moren lot sin datter få. Anonymkode: dbc2d...125 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148698565 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MTF Skrevet 6. mars 2018 #72 Del Skrevet 6. mars 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bagatelliserer ikke det moren har gjort, at hun har feilet grovt, det er det ingen tvil om. Det hun har gjort - uansett årsak til det - er helt forferdelig. Men jeg synes det er veldig viktig at vi ikke glemmer at også helsevesenet og barnevernet har sviktet grovt i denne saken - selv om helsevesenet er blitt "frikjent" fra å ha sviktet. Akkurat det er meg helt ubegripelig når det er snakk om et barn og de har satt klare forutsetninger for å skrive henne ut, og når moren da avslutter den behandlingen som var forutsetning for utskrivelse av jenta, da SKULLE det vært et system i helsevesenet som fanget dette opp slik at de kunne sikret at jenta igjen fikk helsehjelp - selv om moren nektet henne det. Det kan ikke fortsette å være så enkelt at det er bare å flytte fra kommune til kommune for å slippe unna barnevernet og helsehjelp til sine barn! Da er det store hull i systemene som skal fange opp barn som trenger hjelp. Hadde disse systemene fungert så hadde jenta trolig vært i live i dag, for da hadde mor mistet omsorgen for henne for flere år siden. Om det ikke fokuseres på dette så risikerer vi at denne moren blir dømt og funnet nærmest eneansvarlig for datterens død, uten at vi får den systemendringen som MÅ til hvis vi skal redde andre barn fra samme grusomme skjebne som denne moren lot sin datter få. Anonymkode: dbc2d...125 Helt enig med deg der, her er det en svikt i systemet som gjør at mor klarer å unndra seg barnevern og helsevesen på denne måten. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148698567 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Østerdølen Skrevet 6. mars 2018 #73 Del Skrevet 6. mars 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bagatelliserer ikke det moren har gjort, at hun har feilet grovt, det er det ingen tvil om. Det hun har gjort - uansett årsak til det - er helt forferdelig. Men jeg synes det er veldig viktig at vi ikke glemmer at også helsevesenet og barnevernet har sviktet grovt i denne saken - selv om helsevesenet er blitt "frikjent" fra å ha sviktet. Akkurat det er meg helt ubegripelig når det er snakk om et barn og de har satt klare forutsetninger for å skrive henne ut, og når moren da avslutter den behandlingen som var forutsetning for utskrivelse av jenta, da SKULLE det vært et system i helsevesenet som fanget dette opp slik at de kunne sikret at jenta igjen fikk helsehjelp - selv om moren nektet henne det. Det kan ikke fortsette å være så enkelt at det er bare å flytte fra kommune til kommune for å slippe unna barnevernet og helsehjelp til sine barn! Da er det store hull i systemene som skal fange opp barn som trenger hjelp. Hadde disse systemene fungert så hadde jenta trolig vært i live i dag, for da hadde mor mistet omsorgen for henne for flere år siden. Om det ikke fokuseres på dette så risikerer vi at denne moren blir dømt og funnet nærmest eneansvarlig for datterens død, uten at vi får den systemendringen som MÅ til hvis vi skal redde andre barn fra samme grusomme skjebne som denne moren lot sin datter få. Anonymkode: dbc2d...125 Og hvordan mener du at helsevesenet og barnevernet har sviktet grovt?Mor har brukt 22! ulike instanser og leger i løpet av noen få år. I det øyeblikket legen har stilt spørsmålstegn ved mor eller at hun ikke får det opplegget hun selv mener barnet skal ha,har hun valgt å avslutte hos den legen og finne seg en ny lege.Hvordan leger da skal kunne ha fullstendig oversikt, da de kanskje har sett barnet 2-3 ganger,er meg uforståelig. Mor tok ut barnet fra siste innleggelse,mot alle anbefalinger, og fulgte deretter ikke opp veiinger eller legetimer.Hun påsto også at bestefaren til barnet,som er lege,skulle følge opp barnet på hytta.Dette var ikke sant. Barnevernet opplevde at hun flyttet rundt,skiftet adresser,oppga feil adresser, noe som gjorde det uklart om hvor ansvaret lå og hvem som skulle ta ansvar.Dette ble gjort bevisst fra mors side,slik at ingen skulle finne dem. Alle parter er gjennomgått, og det er hos barnevernet funnet en feil,og det er synd. Uansett er det mor som sitter på tiltalebenken, og uansett hvilke andre instanser som skulle hjulpet til,så lot moren den 13 år gamle datteren sulte ihjel uten å foreta seg noe. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148698583 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #74 Del Skrevet 6. mars 2018 3 minutter siden, Østerdølen skrev: Og hvordan mener du at helsevesenet og barnevernet har sviktet grovt?Mor har brukt 22! ulike instanser og leger i løpet av noen få år. I det øyeblikket legen har stilt spørsmålstegn ved mor eller at hun ikke får det opplegget hun selv mener barnet skal ha,har hun valgt å avslutte hos den legen og finne seg en ny lege.Hvordan leger da skal kunne ha fullstendig oversikt, da de kanskje har sett barnet 2-3 ganger,er meg uforståelig. Mor tok ut barnet fra siste innleggelse,mot alle anbefalinger, og fulgte deretter ikke opp veiinger eller legetimer.Hun påsto også at bestefaren til barnet,som er lege,skulle følge opp barnet på hytta.Dette var ikke sant. Barnevernet opplevde at hun flyttet rundt,skiftet adresser,oppga feil adresser, noe som gjorde det uklart om hvor ansvaret lå og hvem som skulle ta ansvar.Dette ble gjort bevisst fra mors side,slik at ingen skulle finne dem. Alle parter er gjennomgått, og det er hos barnevernet funnet en feil,og det er synd. Uansett er det mor som sitter på tiltalebenken, og uansett hvilke andre instanser som skulle hjulpet til,så lot moren den 13 år gamle datteren sulte ihjel uten å foreta seg noe. Det med fastleger er verre å følge opp, men det er helt tydelig et hull i systemet når det ikke finnes et system for å følge opp at så syke barn får den helsehjelpen de trenger. Jeg mener det uten tvil er en stor svikt av systemet når en så syk jente skrives ut fra et sykehus under forutsetning om at hun følger opp videre behandling, denne behandlingen ikke følges opp og det ikke blir gjort noe med det. Det er også en svikt når hun kan si at bestefaren skal følge opp på hytta. Hadde det vært snakk om en helg eller en uke så kunne man sagt det var ok. Men alle leger vet at man ikke skal behandle nær familie, i hvert fall ikke når det kommer til så alvorlig sykdom! Det er ikke forsvarlig fordi man er for tett på pasienten. Da burde fastlege/sykehus ha stusset over at bestefaren ville ta på seg en langvarig oppfølging av et så sykt barn, og dette burde blitt sjekket med bestefaren om det stemte - og hans svar skulle da blitt journalført. En telefon til denne bestefaren for å forsikre seg om at han virkelig påtok seg dette ansvaret hadde vært på sin plass. Det er mange slike feil som er gjort i denne jentas korte liv. Jeg er helt enig i at moren har feilet, men vi må bare ikke glemme at det finnes store hull i systemet - både helsevesenet og barnevernet - som har gjort det mulig for denne moren å slippe unna systemet. Om vi kun fokuserer på henne så kommer det ikke til å bli snarlige endringer i hverken helsevesen eller barnevern for å trygge andre barn som er eller kommer i lignende situasjon med så grov omsorgssvikt fra foreldrene. Anonymkode: dbc2d...125 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148698603 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 6. mars 2018 #75 Del Skrevet 6. mars 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det med fastleger er verre å følge opp, men det er helt tydelig et hull i systemet når det ikke finnes et system for å følge opp at så syke barn får den helsehjelpen de trenger. Jeg mener det uten tvil er en stor svikt av systemet når en så syk jente skrives ut fra et sykehus under forutsetning om at hun følger opp videre behandling, denne behandlingen ikke følges opp og det ikke blir gjort noe med det. Det er også en svikt når hun kan si at bestefaren skal følge opp på hytta. Hadde det vært snakk om en helg eller en uke så kunne man sagt det var ok. Men alle leger vet at man ikke skal behandle nær familie, i hvert fall ikke når det kommer til så alvorlig sykdom! Det er ikke forsvarlig fordi man er for tett på pasienten. Da burde fastlege/sykehus ha stusset over at bestefaren ville ta på seg en langvarig oppfølging av et så sykt barn, og dette burde blitt sjekket med bestefaren om det stemte - og hans svar skulle da blitt journalført. En telefon til denne bestefaren for å forsikre seg om at han virkelig påtok seg dette ansvaret hadde vært på sin plass. Det er mange slike feil som er gjort i denne jentas korte liv. Jeg er helt enig i at moren har feilet, men vi må bare ikke glemme at det finnes store hull i systemet - både helsevesenet og barnevernet - som har gjort det mulig for denne moren å slippe unna systemet. Om vi kun fokuserer på henne så kommer det ikke til å bli snarlige endringer i hverken helsevesen eller barnevern for å trygge andre barn som er eller kommer i lignende situasjon med så grov omsorgssvikt fra foreldrene. Anonymkode: dbc2d...125 En ting til... vi må ikke glemme at Angelica fremdeles var i live og til behandling både hos helsevesen og barnevern når det stormet som verst i denne saken: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/krim/politiinspektoer-det-skal-ikke-vaere-mulig-at-et-barn-sulter-i-hjel-i-norge/a/23575886/ Hvor en 10 år gammel gutt sultet ihjel i Oslo. Og likevel så var det tydelig at den saken ikke gjorde nok inntrykk til å få til en endring i systemet. Hvor mange slike barn må dø før vi får bedret systemene? Det vil sikkert alltid være smutthull, men etter min mening viser Angelica-saken at det er stor hull på visse områder, både i helsevesen og barnevern. Å ikke ta disse hullene på alvor betyr at vi ikke tar hennes død nok på alvor. Anonymkode: dbc2d...125 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342943-kloke-ord-fra-linnea-myhre/page/3/#findComment-148698615 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå