Gå til innhold

Hvor går grensen på plagiat på en hjemmeeksamen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sitter med andre større bachelor oppgaver som drøfter noe av temaet jeg skriver om. Det er blant annet en del tanker fra en bok og tydelig kilder til denne boken.

Kan jeg bruke noen av tankene i boken, legge ved kilde til denne boken uten at jeg har åpnet boken? Har man lov å stjele sitat og kilde fra en annen oppgave hvis man ikke bruker noe fri tekst fra disse oppgavene.

Anonymkode: 8dd8e...390

Fortsetter under...

Skrevet

Nei. Og mye av grunnen til det er fordi den som har skrevet oppgaven kan ha tolket teksten den henviser til feil. Man skal ALLTID lese kildene sine selv, ellers må du henvise til bacheloroppgaven som sekundærkilde, og boka som hovedkilde. Men om dette er til høyere utdanning vil nok ikke henvisning til en bachelor bli godkjent, med mindre den er publisert i et tidsskrift eller en samling.

Anonymkode: 44dbd...b67

Skrevet

Takk for svar. Har ikke tenkt å bruke fritekst. Men noen kloke tanker fra en bok. De er ikke vage og noen fare for misforståelse. Men redd det er en form for juks. Boken finnes desverre ikke her jeg bor :-(

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Har ikke tenkt å bruke fritekst. Men noen kloke tanker fra en bok. De er ikke vage og noen fare for misforståelse. Men redd det er en form for juks. Boken finnes desverre ikke her jeg bor :-(

Du kan sitere. Pål sier at..., gjengitt av Per i..

Anonymkode: 5d5e9...73e

Skrevet

Du kan sitere boken, men du har den ikke. Om den som skrev oppgaven har feilsitert, så kan det nok bevises at det er plagiat av oppgaven, da skrivefeilen er overført til din oppgave. 

Ikke helt det samme men... Noen stjal åndsverk / kopibeskyttet materiale der jeg jobbet før. Vi fant våre skrivefeil i en konkurrerende bedrifts tjenester/tekster som ble ble solgt til kunder. De abonnerte på våre tjenester. Det gikk ikke bra for dem. 

Anonymkode: 1a96f...371

Skrevet

Du må sitere riktig. Jeg vet ikke hvilken stil dere bruker, men om du bruker kildekompasset.no er det en utrolig grei guide der til referansene dine. Hvis du refererer riktig er det ikke noe problem. Hva plagiatkontroll angår er det strengt. Teksten din blir kjørt gjennom et system hvor den kommer opp med en prosentandel som kan oppfattes som er likt eller liknende annet publisert materiale. Deretter blir kildene dine kontrollert. Du skal være veldig forsiktig med å ikke oppgi kilder, for du blir gransket for plagiat. men oppgir du kildene dine riktig er du trygg.

Anonymkode: ed704...217

Annonse

Skrevet

Du kan bruke litt av det så lenge du oppgir referanser til de bacheloroppgavene du sitter med og oppgir hvor de igjen har hentet sin kilde, f.eks. "Kari Nordmann skriver i sin bacheloroppgave "Om fugler" at historikeren Ola Hansen har uttalt at fugler alltid flyr i flokk". og så legge inn referansen. Det tungvint og ikke særlig optimalt fordi det blir en omvei, men da er det i det minste ikke plagiat fordi du understreker hvor du har det i fra.

Skrevet

Husker så vidt noe om dette da jeg studerte for noen år siden. Jeg hadde skrevet en oppgave. En medstudent som skrev denne oppgaven senere siterte noe fra min oppgave tror jeg? Husker ikke helt hvordan det var. 

Men du har vel en veileder? Skriv en Mail eller noe og spør?

Anonymkode: 65ecd...bf1

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Husker så vidt noe om dette da jeg studerte for noen år siden. Jeg hadde skrevet en oppgave. En medstudent som skrev denne oppgaven senere siterte noe fra min oppgave tror jeg? Husker ikke helt hvordan det var. 

Men du har vel en veileder? Skriv en Mail eller noe og spør?

Innbilte meg at du skriver bacheloroppgave... glem det jeg sa om veileder :P Solr læreren din? Er det lov?😅

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...