Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #1 Skrevet 26. februar 2018 Hvor gamle er barn før det blir vanskelig å legge om dialekta? Flytter med snart 6åringen til høsten, fra sør til nord. Hun snakker ren Oslo-dialekt nå, og jeg skulle egentlig ønske at hun legger om til nord-norsk, for jeg har hørt barn med utvaska østlandsdialekt og det høres veldig lite pent ut. Nå snakker jo jeg også østlandsdialekt, så hun vil jo høre den daglig, men øvrig familie snakker nordnorsk. Noen med lignende erfaringer? Anonymkode: 75c19...6f0
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #2 Skrevet 26. februar 2018 Flytta fra vestlandet til østlandet sommeten før første klasse. Dialekten forsvant i løpet av det første året, men nå snakker vi bare østlandsk hjemme. Dialekten dukket vist opp de første årene når han snakket med en gruppe hvor alle hadde samme dialekt, men jeg har bare blitt fortalt dette, aldri hørt det selv. Tror det iallfall har mye å si hva dere snakker hjemme. Anonymkode: b4818...fd9
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #3 Skrevet 26. februar 2018 Har du hørt Morten Abel snakke? Han bodde i bodø til han var 15.... Jeg har søskenbarn som la om dialekta da de var 16, og har hatt unger i barnehage som ikke bytter selv om de er 3 år... Anonymkode: 5dbb5...643
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #4 Skrevet 26. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Hvor gamle er barn før det blir vanskelig å legge om dialekta? Flytter med snart 6åringen til høsten, fra sør til nord. Hun snakker ren Oslo-dialekt nå, og jeg skulle egentlig ønske at hun legger om til nord-norsk, for jeg har hørt barn med utvaska østlandsdialekt og det høres veldig lite pent ut. Nå snakker jo jeg også østlandsdialekt, så hun vil jo høre den daglig, men øvrig familie snakker nordnorsk. Noen med lignende erfaringer? Anonymkode: 75c19...6f0 Jeg har flyttet i begge retninger, og en seksåring er nok innafor. Ungene hun får som klassekamerater er toneangivende, foreldre mindre viktige. Anonymkode: 99b47...ea3
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #5 Skrevet 26. februar 2018 Vi flyttet fra Oslo da barna var 2,5 og 5,5 år. Begge snakker ren østlandsdialekt. Det er ikke et eneste ord eller tonefall fra lokal dialekt hos noen av dem. Anonymkode: 0c77c...def
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #6 Skrevet 26. februar 2018 Det kommer alt an på barnet. Vet om barn som har flyttet som 7 åring og som 14 åring som har byttet i løpet av de første månedene, men vet også av barn som flyttet som 4 åring, som enda nå 8 år etter snakker en sånn blandingsdialekt. Selv bodde jeg borte når jeg gikk på skole da jeg var 17-18. La da etter hvert om selv om dialekten ikke var så veldig annerledes, nordnorge til midtnorge. når jeg snakker med folk derfra nå, så slår jeg om uten å tenker over det, særlig hvis jeg er sammen med dem flere dager. Anonymkode: cd4f8...43a
Gjest Darwinia:-) Skrevet 26. februar 2018 #7 Skrevet 26. februar 2018 Jeg byttet som 25åring. Kommer helt an på barnet. Noen bytter, andre gjør det ikke.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #8 Skrevet 26. februar 2018 Flyttet fra vest til øst da barna var 2,4 og 10. 6 år siden nå. Jeg er bergensk og far er østlandsk. De har tre forskjellige dialekter. Eldste snakker kav bergensk. Endret litt tonefall kanskje, slik som meg selv som også er bergensk. Mellomste har blandingsdialekt. Snakker østlandsk, men skarrer. Yngste snakker østlandsk, men kan legge over til bergensk hvis hun vil. Anonymkode: df578...7a0
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #9 Skrevet 26. februar 2018 Flyttet fra Østlandet til Vestlandet da jeg var seks. Snakket bokmål helt til jeg la om i tiårsalderen. Snakket da nynorsk i skoletiden og bokmål ellers. Jeg fikk så mange kommentarer på at jeg snakket bokmål på barneskolen så da la jeg like gjerne om. Hadde nok snakket bokmål hele tiden hadde det ikke vært for disse kommentarene. Anonymkode: 366ac...f29
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #10 Skrevet 26. februar 2018 Er vel tvilsomt at hun kommer til å bytte når hun er så stor og i tillegg hører østlandsk hjemme, men det er individuelt. Vi bodde på vestlandet da vi fikk sønnen vår, frem til han var 6. Mannen snakker nordnorsk og jeg østlandsk, og sønnen vår snakket helt likt som meg da han begynte å snakke, selv om han begynte i barnehage før han fylte 1. Men kjenner til noen som har byttet selv om de var voksne da de flyttet, så man vet jo aldri. Anonymkode: 55f6a...46a
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #11 Skrevet 26. februar 2018 Dette varierer fra barn til barn. Hun kommer til å gjøre det som er naturlig for henne Anonymkode: d7936...f84
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #12 Skrevet 26. februar 2018 10 minutter siden, Anonym bruker skrev: Flyttet fra Østlandet til Vestlandet da jeg var seks. Snakket bokmål helt til jeg la om i tiårsalderen. Snakket da nynorsk i skoletiden og bokmål ellers. Jeg fikk så mange kommentarer på at jeg snakket bokmål på barneskolen så da la jeg like gjerne om. Hadde nok snakket bokmål hele tiden hadde det ikke vært for disse kommentarene. Anonymkode: 366ac...f29 Lurer på hvor du flyttet hen hvis de snakker "nynorsk" der...? Anonymkode: 99b47...ea3
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #13 Skrevet 26. februar 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lurer på hvor du flyttet hen hvis de snakker "nynorsk" der...? Anonymkode: 99b47...ea3 Stord Fra språkrådet: Bokmål normaltalemål bygger på et smalt spekter av dialekter og sosiolekter (riktignok med mange brukere), mens nynorsken skal bygge på et bredere spekter. I bokmål skal det få avvik til før noe blir regnet som dialekt. Nynorsk har på sin side romsligere uttalenormer, ingen egentlige grenser mot dialektalt ordforråd og uklare grenser mot det opprinnelig danske og tyske ordforrådet i bokmål. Anonymkode: 366ac...f29
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #14 Skrevet 26. februar 2018 Nynorsk pg bokmål er skriftspråk. Ikke dialekter. Talemål og skriftspråk er to helt ulike kategorier. Anonymkode: 37dc2...40f
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #15 Skrevet 26. februar 2018 Vi er fra Vestlandet begge to, og eldste er født i Oslo. Flyttet vestover da han var 6. Han snakket kav østlending fra han startet å snakke, selv om vi begge holdt på vår dialekt hele tiden. Da vi flyttet vestover, hadde han et par år der han gradvis la om. Først ord, til slutt tonefall. Nå er han 14, og man kan ikke høre at han har bodd i Oslo. Anonymkode: 5560d...5de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå