Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #1 Skrevet 26. februar 2018 Jeg har en datter som nettopp feiret 17-års dagen sin. I løpet av de tre årene på ungdomsskolen, så har hun måtte hatt de fleste, selv om hun ikke har gått så mye sammen med dem. Men det har ikke vært greit å utelate noen heller, selv om det ikke er nærmeste venner. Vi hadde en stor diskusjon på dette i fjor, da hun ble 16. Hun mente at de 5 hun ikke hadde noe med å gjøre, ønsket hun heller ikke å ha i bursdagen. Den skjønner jeg også. Ellers var det noen jeg mente hun ikke kunne unngå å be, som det ville bli galt for hvis hun lot være. I år da, etter å ha startet på ny skole på videregående, ønsket hun å be sine nye venner, og de gamle som hun har kontakt med. Hun hadde selskapet hjemme, og da sa det seg selv at det ble begrensninger på hvor mange det gikk an å ha også. Hun hadde 16 stk, noe som holdt. Det viser seg nå, i ettertid, at en av hennes gamle klassevenninne er blitt fryktelig sur pga at hun ikke ble bedt. Hun har gått og baksnakket min datter til andre, slettet henne fra sosiale medier, og ser stygt på henne når hun treffer henne (sender henne stygge blikk). Hun sendte henne en melding samme dag selskapet skulle være, med beskjeden "takk for invitasjonen". Min datter svarte at hun ikke kunne be alle, og at de heller ikke hadde hatt særlig kontakt etter ungdomsskolen. Denne jenta mente de var bestevenner, noe min datter synes var en merkelig innstilling, da hun ikke engang har smilt til meg når jeg har truffet henne. Hvordan er dere oppfatning av dette? Jeg tenker at det må være helt ok å ikke be alle når man nesten er myndig! Men det er helt merkelig at det hvert eneste år viser seg at noen blir snurt fordi de ikke blir bedt. I andres selskaper er det helt likt, men jeg har ikke inntrykk av at det blir så mye drama. Jeg blir litt matt. Anonymkode: c06f8...ed0
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #2 Skrevet 26. februar 2018 *smilt til henne skulle det stå* Anonymkode: c06f8...ed0
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #3 Skrevet 26. februar 2018 Jøss, må si jeg syns dere har vært ekstremt inkluderende som har invitert då mange i så mange år! All ære til dere, men er helt enig i at nå, på vgs, må det iallfall være lov å ikke be alle. Ett sted må jo grensa gå? Anonymkode: 9a486...5b0
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #4 Skrevet 26. februar 2018 Det er helt greit å gjøre slik datteren din har gjort. Det kan du støtte henne i. Og utover det tenker jeg dette er en sak 17-åringen ordner opp i selv. Du kan jo gi henne noen råd. Men ellers er vel lærdommen at sære mennesker kommer man innom mange ganger i livet, og det er liten vits i å fyre opp under dramaet. Anonymkode: 9d97f...4ba
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #5 Skrevet 26. februar 2018 Ja, jeg tenker også det. Og jeg kjenner jeg blir irritert rett og slett. Alltid skal det være noe drama rundt bursdagen hennes. Det er flott at det er populært å gå i bursdagene hennes, men å oppføre seg sånn i såpass voksen alder, synes jeg er ugreit. Anonymkode: c06f8...ed0
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #6 Skrevet 26. februar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Det er helt greit å gjøre slik datteren din har gjort. Det kan du støtte henne i. Og utover det tenker jeg dette er en sak 17-åringen ordner opp i selv. Du kan jo gi henne noen råd. Men ellers er vel lærdommen at sære mennesker kommer man innom mange ganger i livet, og det er liten vits i å fyre opp under dramaet. Anonymkode: 9d97f...4ba Ja, det er nettopp det jeg har gjort. Og hun synes det hele er latterlig, men jeg merker også at hun synes det er litt leit. Hun spurte om hun var slem, noe jeg sa hun slett ikke var. Og det er nettopp det som er litt leit, synes jeg. At det fortsatt skal være slik. At hun ikke kan få en eneste bursdag uten at en eller to eller flere blir snurt. HI Anonymkode: c06f8...ed0
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #7 Skrevet 26. februar 2018 Jeg har en sønn som er like gammel, blir 17 neste måned. Det er virkelig ikke forventet at alle som gikk i klasse sammen på ungdomsskolen skal inviteres i selskap altså, de er jo spredd på flere forskjellige skoler og linjer nå på vgs Jeg ser at de har beholdt en liten kjerne med venner fra ungdomsskolen også har det kommet til noen nye nå på vgs, det er jo de han går sammen med nå som blir naturlig å invitere, ikke klassen fra i fjor. Anonymkode: b99ec...573
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #8 Skrevet 26. februar 2018 Det er greit å ikke invitere hele klassen, men uansett hvor gammel du blir er det ikke greit å utelate noen få fra en gruppe. Hvis det endte med at hun inviterte alle utenom en eller to fra den gamle klassen er det uakseptabelt. Om hun derimot inviterte 4 av 15 er det helt greit. Det er det samme når du blir voksen. Det er helt greit å invitere 3 kollgaer fra avdelingen på 20, men det er ikke greit å invitere 17 og droppe 3. Anonymkode: ad9d8...ef9
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #9 Skrevet 26. februar 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er greit å ikke invitere hele klassen, men uansett hvor gammel du blir er det ikke greit å utelate noen få fra en gruppe. Hvis det endte med at hun inviterte alle utenom en eller to fra den gamle klassen er det uakseptabelt. Om hun derimot inviterte 4 av 15 er det helt greit. Det er det samme når du blir voksen. Det er helt greit å invitere 3 kollgaer fra avdelingen på 20, men det er ikke greit å invitere 17 og droppe 3. Anonymkode: ad9d8...ef9 Neida, hun inviterte kanskje 5 stk fra den gamle klassen. Det er de hun stort sett går sammen med nå. Så det var jo desidert flertallet som ikke kom. HI Anonymkode: c06f8...ed0
Nyttårs barn Skrevet 26. februar 2018 #10 Skrevet 26. februar 2018 Det høres jo ut som om denne jenta forventet å bli invitert og kanskje betyr vennskapet med din datter mer for henne enn den andre veien. Folk som er populære vil jo gjerne ha svært mange de kaller venner mens de som er mer perifere kanskje har kun en eller to de kan kalle venn. Men helt enig i at dette er en overreaksjon og jenta di er på ingen måte slem eller lite inkluderende.
Anonym bruker Skrevet 26. februar 2018 #11 Skrevet 26. februar 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er greit å ikke invitere hele klassen, men uansett hvor gammel du blir er det ikke greit å utelate noen få fra en gruppe. Hvis det endte med at hun inviterte alle utenom en eller to fra den gamle klassen er det uakseptabelt. Om hun derimot inviterte 4 av 15 er det helt greit. Det er det samme når du blir voksen. Det er helt greit å invitere 3 kollgaer fra avdelingen på 20, men det er ikke greit å invitere 17 og droppe 3. Anonymkode: ad9d8...ef9 Jo, det kan du fint. Ingen har rettighet til å komme inn i en annens hjem, samme hvilke andre som er bedt dit. Anonymkode: d58da...5e3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå