Gå til innhold

Alle utenom min gutt får spille Fortnite. Er jeg for streng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sønnen min spiller dette spillet, han går i 5 klasse. Har ikke tenkt på at han er for ung jeg da. Alle kameratene spiller også fortnite.

Anonymkode: bcc4d...185

Videoannonse
Annonse
Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huffda, håper ikke du overfører dine holdninger til barna dine 😱

Anonymkode: 07f68...0de

Jeg går ikke rundt og sier til barna mine at folk flest ofte er idioter nei. Akkurat det oppdager de nok selv etterhvert 😊

Poenget mitt var at jeg ikke lar meg påvirke av andre når det gjelder å sette grenser for mine barn. Jeg bruker hue selv.

Anonymkode: 92cd8...8c6

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg går ikke rundt og sier til barna mine at folk flest ofte er idioter nei. Akkurat det oppdager de nok selv etterhvert 😊

Poenget mitt var at jeg ikke lar meg påvirke av andre når det gjelder å sette grenser for mine barn. Jeg bruker hue selv.

Wow. Bare wow

Anonymkode: eaa10...bc2

Skrevet

Har vurdert spillet, og anser det for å være mer eventyr-aktig enn direkte voldelig. Ja, det er skyting og jeg er ingen fan av skytevåpen eller dreping på spill. Men når til og med jeg ikke syns det er frastøtende (og jeg er ei ekstremt tander kvinne) så hadde jeg ingen betenkeligheter med å tillate sønnen min på 10 å spille det.

Jeg tok også med i vurderingen hvor ekstremt ivrig sønnen min var på å få spille. Det er kjempeviktig for ham, og da er det en faktor man skal respektere.

Altså; sjekk ut spillet selv (spill det!) før du fordømmer det. Og se an hvor viktig det føles for sønnen. Barn skal bli hørt, de også.

Anonymkode: d1232...a1e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ikke hi.

Men ja, jeg er helt klart i den strenge enden av skalaen. Og jeg kan ikke se annet enn at det utelukkende er positivt for min sønn. Han klarer helt fint å være sosial selv om han ikke får spille det "alle andre" får spille.

Jeg var på et tankevekkende foredrag med politiet på skolen en gang, og ble overbevist om viktigheten av å følge aldersgrenser på film. Der er jeg urokkelig, og det aksepterer sønnen min uten problemer. Han spør ikke engang. Heldigvis har han mye annet å drive med, alene og sammen med venner, enn å spille.

Hvis barn blir ekskludert fordi de ikke får spille bestemte spill så bør man vel lete etter andre løsninger enn å bare bøye etter for presset. 

Tror ikke nødvendigvis han blir ekskludert fordi han ikke får spille et bestemt spill. Men holdningen til HI vitner om en streng linje jevnt over. Nå er de ennå unge, men som mor til store tenåringer selv, så ser jeg at man gjerne må fire litt på kravene etterhvert. Og de som har det veldig strengt, de går bak ryggen på foreldrene sine. De spiller online gjennom en falsk bruker, gjemmer drikkevarer hos andre, og går på fester når de sier de er hos en kompis. Foreldrene må gjerne leve i den tro at de aldri gjør noe galt, men hos oss har vi en åpen tone. Mine barn dummer seg ut, og har gått på smeller. Men de trenger ikke lyve. Jeg henter dem på fester, selv om de er beruset. De tør å ringe meg. Andre ungdommer gjør ikke det, og har heller ikke foreldrene hjemme. Fordi barna deres aldri ville finne på noe tull. De blir enten kjørt hjem av meg, andre foreldre som henter, eller hvem som helst andre egentlig. Trist, men sånn var det da vi også var unge. Alltid noen som heller ville sove ute, enn å face foreldrene sine etter noen øl. 

Anonymkode: da9c8...342

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner egentlig ikke hva du vil med innlegget. Du spør etter andres mening, og når de aller fleste er uenig med deg, så bryr du deg ikke likevel 🤔 som du sier, du bruker hue selv. Da er vel case closed egentlig? 😉

Skrevet
2 minutter siden, Kari Mari skrev:

Skjønner egentlig ikke hva du vil med innlegget. Du spør etter andres mening, og når de aller fleste er uenig med deg, så bryr du deg ikke likevel 🤔 som du sier, du bruker hue selv. Da er vel case closed egentlig? 😉

Det er ikke hi du siterer

Anonymkode: 4ff47...991

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det er ikke hi du siterer

Anonymkode: 4ff47...991

Da beklager jeg. Blir forvirrret av alle de anonyme her 😀🙈

Skrevet

Min 12 åring spiller det spillet. Sannsynligvis spiller 13 åringen din det også når han er hos kompiser.

Anonymkode: 301c9...9de

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Jeg ser hva dere skriver. Skal overveie det igjen. Men jeg brur meg ikke så veldig om aldersgrenser. Jeg liker ikke skyting. Våpen og dreping blir ikke med ett harmløst fordi gutten vipper et år eldre.

Synes dere skyte hverandre på moro er bra underholdning?

Anonymkode: b8215...4bd

Du har rett! Disse spillene ødelegger ungene våre..

Anonymkode: 4e671...465

Skrevet

Dette er spillet som gutta i 4 klasse her spiller😊 de spiller online sammen og det er en felles forståelse mellom oss foreldrene at det er Ok. Alle er med og det har styrket samholdet i klassen . Spesielt mellom de guttene som tidligere ikke har hatt samme interesser, dette samler dem. 

Skrevet

Vi er strenge i forhold til en del andre og vi overholder aldersgrenser og bruker de som argument for å nekte spill, bilkjøring,øl... osv... Så kan vi ikke på den annen side nekte når ungen er blitt gammel nok heller. Da ville vi mistet all troverdighet! Men, det er lurt å si ja, men med kjøreregler 

Anonymkode: 70010...ac9

Skrevet

Her lukter det et sinnsykt ungdomsopprør etterhvert, og en ungdom som trekker seg unna mamma istedenfor å inkludere i hva som skjer (av frykt for å bli straffet, eller nektet å være med på det kompisene gjør) 

Gutten din er 13 år, på tide å sakte men sikkert slippe opp litt på stålkontrollen. 

Jeg har en sønn på 17 år og ser hva slags forhold de strengeste foreldrene i vennegjengen har til foreldrene sine..... 

Du må finne en mellomting, du skal veilede og oppdra en stund til, men gutten må få vokse opp og ta mer og mer ansvar selv også. Han må også få lov å være en del av gjengen. 

At du holdt igjen så lenge han var i under aldersgrensen kan forsvares, men nå et han 13 og ønsker spille et spill med 12-års grense. 

Anonymkode: 60664...56d

Skrevet

Jeg følger konsekvent aldersgrenser på spill. Utover det vurderer jeg også spillet og hvordan det fungerer. Hva "alle andre" gjør driter jeg i, da min erfaring er at "alle andre" ofte er idioter.

Spillet har 12 års grense, gutten er 13. 

Skrevet

Jeg er ikke hi.

Men ja, jeg er helt klart i den strenge enden av skalaen. Og jeg kan ikke se annet enn at det utelukkende er positivt for min sønn. Han klarer helt fint å være sosial selv om han ikke får spille det "alle andre" får spille.

Jeg var på et tankevekkende foredrag med politiet på skolen en gang, og ble overbevist om viktigheten av å følge aldersgrenser på film. Der er jeg urokkelig, og det aksepterer sønnen min uten problemer. Han spør ikke engang. Heldigvis har han mye annet å drive med, alene og sammen med venner, enn å spille.

Hvis barn blir ekskludert fordi de ikke får spille bestemte spill så bør man vel lete etter andre løsninger enn å bare bøye etter for presset. 

Spillet har 12 års grense, denne gutten er 13

Skrevet

Du er for streng her ang dette. Er 12 års grense, gutten din er 13.  Ja det er skyting men fantasypreg. Overwatch er dog bedre og enda mer fantasy men det koster 400kr og er ikke gratis slik dette er. ( og som de andre gutta spiller )  min er 10 og har begge.  Vi kjøpte det bedre men ser jo at alle gutta i klassen spiller det som er gratis så han har det og. Men han spiller det kun litt, han spiller mest minecraft, steep og hello neighbor. 

Anonymkode: 40179...df3

Skrevet

synes du er altfor streng ja

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg synes du er for streng, hvis han er 13 år og aldersgrensen er 12. Min sønn har vansker med å finne noen å leke med i friminuttene, han er 9 år og får ikke Fortnite før han blir 12 år. De andre guttene prater om dette spillet og da leker han mest med jenter for tiden. Han vil ikke spille det spillet for der skyter man bare sier han. Synes det er uansvarlig av foreldre å la barn under 12  år spille dette spillet, da de lærer tidlig å skyte på hverandre. Det trenger ikke være slik men det virker som at foreldre bruker spillet som barnevakt eller fordi de gir etter for gruppe press. Hva er det som er «et must» med å la små barn spille det? Vi som foreldre sender ut 2 dårlige signaler her, 1 å ignorere aldersgrense er greit og 2 skyte hverandre er også jaggu greit! Ikke imponert! 

Anonymkode: 06755...31c

Skrevet

Ja, du er for streng. Og gutten din vil falle utenfor sosialt når dette er noe 99% holder på med for tiden. 

Anonymkode: 290c2...8f7

Skrevet

Ja, jeg syns du er altfor streng. Er ikke fan av skytespill selv, og her reguleres spilletiden til gutten på 13, men vi nekter han ikke å spille dette spillet - det har ikke falt meg inn. Man kan (bør) ikke nekte ungdommene å gjøre alt man selv ikke er kjempefan av. Han spiller online med kompiser og diskuterer dette segi mellom. Han hadde lett falt utenfor om han ikke fikk lov å spille. Til tross for at det er et skytespill er det ikke voldsom grafikk her syns jeg, det er stor forskjell på dette spillet og på andre skyte/voldelige spill som har høyere aldersgrense.

• 2 måneder senere...
Skrevet

Hei,

Jeg er journalist og holder på med en sak om utfordringer tilknyttet grensesetting på skjermtid og spilling. Er du ...

1) Bosatt i Kristiansand-området
2) Frustrert over at ditt/dine barn ønsker å spille/sitte foran skjermen mye
3) Komfortabel med å snakke med en journalist om dette

... så ønsker jeg veldig gjerne å komme i kontakt med deg.

Send en sms til 47687722 om du er interessert.

Takk!

Skrevet

For streng! Jeg er heller ikke fan av skytespill, men kan ikke bestemme at mine barn skal ha samme meninger som meg. Her spiller flesteparten det, mine gutter er 9 og 10. Og hadde definitivt falt utenfor om de ikke gjorde det. Men vi regulerer hvor mye de får spille.han er 13 år, hadde ikke falt meg inn å nektet mine det om de var 13. Og spillet handler om strategi og er ikke grafisk! Jeg sier ikke at de får lov til alt vennene får, men vi prøver å legge oss midt på treet over hvor strenge vi er, har selv vokst opp med foreldre som lot oss prøve, Felie og erfare ting selv. Som var trygge å snakke med om alt, du skyver garantert gutten din vekk om du nekter han å delta på samme arenaer som vennene, inkludert snapchat. Det viktigste er å følge med, samt vise at de kan komme til deg å snakke uten å få kjeft!

Anonymkode: f4284...501

Skrevet

Min er 12 og får absolutt ikke spille spill med realistiske våpen etc. Våpen er ikke moro, de er designet for å drepe. Dette har vi snakket om i alle år, og han forstår og er ganske enig i de holdningene nå. Han gidder ikke spørre om den typen spill engang. Vi har allikevel sagt at vi skal revurdere på ungdomsskolen, og da heller bytte om reglene til å ta utgangspunkt i aldersgrenser. Jeg tenker at to år med krangel for å fremme et poeng ikke gjør noen forskjell med tanke på hans egne verdier. Han er sosial på så mange platformer at det ikke er eksluderende å ikke få være med på alt. Vil anbefale deg å «finne midten», HI, der du kan møte barnet ditt uten å gå helt på akkord med deg selv! :) jeg støtter ideen om å lære barn at våpen ikke er en lek fullstendig, men jeg tror jo at de grunnleggende verdiene er på plass rundt 13 år, da er det på tide å la de få utforske og teste egne grenser og finne ut hvilket standpunkt de selv ønsker å ta. Lykke til! :) 

Anonymkode: f531a...6d6

Skrevet

Har dere som er så veldig imot Fortnite satt dere inn i hva slags type spill det er, eller har dere bare bestemt dere for at det et et skyte-spill? Barna våre spiller det, og er mest opptatt av alle dansene og draktene de kan få. De kan bygge hus og det finnes ikke en dråpe blod i spillet. Det er veldig tegneseriepreg på det. Alle spill, inkludert SuperMario, Lego og Skylanders handler om å drepe. Mario dreper skillpadder og andre dyr over en lav sko. Har dere samme innstilling til slike spill? 

Anonymkode: abfb1...0df

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har dere som er så veldig imot Fortnite satt dere inn i hva slags type spill det er, eller har dere bare bestemt dere for at det et et skyte-spill? Barna våre spiller det, og er mest opptatt av alle dansene og draktene de kan få. De kan bygge hus og det finnes ikke en dråpe blod i spillet. Det er veldig tegneseriepreg på det. Alle spill, inkludert SuperMario, Lego og Skylanders handler om å drepe. Mario dreper skillpadder og andre dyr over en lav sko. Har dere samme innstilling til slike spill? 

Anonymkode: abfb1...0df

Jeg er enig, og lurer også på om disse barna ikke får leke cowboy og indianer, drive med nerf, vannpistoler etc, eller delta i bursdager på laserworld. Min åtteåring får ikke spille (har heller aldri spurt), men jeg har null problemer med spillet når det gjelder 12-åringen. 

Anonymkode: 2bd8c...643

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...