Gå til innhold

Alle utenom min gutt får spille Fortnite. Er jeg for streng?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 13 år. Han spurte for en stund siden og jeg synes det var for mye våpen og skyting. Nå er alle han kjenner opptatt med spillet og han føler seg som den outsideren.

Jeg hater at andre foreldre skal sette min standard. Men vil ha en ærlig tilbakemelding på om jeg er for streng. Blir litt trist og at han føler seg utenfor og at dette kreves for å «være med»😥

Anonymkode: b8215...4bd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns du er for streng. 

Anonymkode: eaa10...bc2

Skrevet

Det er 16-års grense er det ikke? Jeg lar min på 14 spille spill med 16 års grense, men ikke med 18 år.

Akkurat Fortnite spiller ikke guttene her da, han sa det er ganske kjedelig(?)

Anonymkode: 60664...56d

Skrevet

Ja du er for streng! 

Min 11 åring får spille, å stort sett alle i 5 klasse trinnet spiller det

Skrevet

Ja, det syntes jeg. 

Spillet har jo 12 års grense. 

Min 13 åring spiller dette med kameratene sine og de har det kjempegøy. 

Anonymkode: 07f68...0de

Skrevet

Ja, det synes jeg i aller høyeste grad. «Alle» guttene i klassen til straks 12 åringen her spiller det, og flere i trinn under dem.

Når så mange får lov og du nekter, du tror ikke at «alle» er klin gærne og du den eneste fornuftige? 

Her synes jeg faktisk synd på gutten din.

Skrevet

Er vel 13 års grense, min 12 åring fikk det nå nettopp. 

Synes du er for streng.

Anonymkode: 1a1f9...c94

Skrevet

Hi

Jeg ser hva dere skriver. Skal overveie det igjen. Men jeg brur meg ikke så veldig om aldersgrenser. Jeg liker ikke skyting. Våpen og dreping blir ikke med ett harmløst fordi gutten vipper et år eldre.

Synes dere skyte hverandre på moro er bra underholdning?

Skrevet

Min 12-åring spiller nå. Vi har under sterk tvil sagt ja, nettopp fordi mange av vennene hans spiller. 

En medvirkende faktor hos oss var at han ennå ikke får Snapchat, så for ikke å havne helt utafor ble dette er kompromiss. 

Anonymkode: 18fbb...a59

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hi

Jeg ser hva dere skriver. Skal overveie det igjen. Men jeg brur meg ikke så veldig om aldersgrenser. Jeg liker ikke skyting. Våpen og dreping blir ikke med ett harmløst fordi gutten vipper et år eldre.

Synes dere skyte hverandre på moro er bra underholdning?

Nei, vi har aldri hatt et lekegevær i hus annet enn vannpistol. Men, til og med Supermario handler om å skyte og «drepe» fienden og Bowser, dog animert annerledes.

Det er litt militærtpreg over spillet hvor de jakter på fienden.. Om 5 år skal sønnen din kanskje avgi førstegangstjeneste, tror du trygt kan la han spille et spill som fortnite nå.

Skrevet

Ja du er for streng. Her synes jeg du burde gi opp kampen. 

Anonymkode: 967e7...1a2

Skrevet

Jeg synes du er for streng ja. Eldste her går i 5. Og han spiller dette sammen med kompisene . 

Jeg er egentlig ganske streng på spill og aldersgrenser, og 3.klassingen vår får ikke spille dette, selv om han gjerne vil og flere på hans alder også spiller dette . 

Før jeg lot 5.klassingen få det, var jeg selv inne å leste om spille , så på grafikken osv. Det er overhode ikke et ille spill, selv om det handler om skyting. 

Gutten din er 1 år eldre enn anbefalt aldersgrense! Og jeg forstår godt at han føler seg utenfor når du hindrer han i spille sammen med kompisene, han mister jo en del av den sosiale biten, når han ikke får være med der de andre er sosial for øyeblikket. 

Anonymkode: 0bcb3...1a9

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er 16-års grense er det ikke? Jeg lar min på 14 spille spill med 16 års grense, men ikke med 18 år.

Akkurat Fortnite spiller ikke guttene her da, han sa det er ganske kjedelig(?)

Anonymkode: 60664...56d

Det er 12-års grense. 

Jeg lar sønnen min spille det og han blir 12 år neste uke. Han får ikke spille spill med  16-års grense. 

Alle guttene på trinnet spiller dette så tror han hadde følt seg utenfor hvis han ikke fikk spille 

Anonymkode: 57e9d...73f

Skrevet

Min i 5. klasse fikk spille det, men jeg måtte si ti han at han måtte slutte fordi han ble så "sint og frustrert" . så vi venter en stund. Spillet har jo 12 årsgrense, så jeg skjønner ikke helt hvorfor han ikke får prøve?? 

Anonymkode: 73a3c...e06

Skrevet

Halvparten av guttene i 4.kl. her spiller det. Vår gutt spiller det ikkje, eg kjenner ikkje spillet. Hadde alle spilt det måtte vi vurdert det.

Anonymkode: 16400...cdb

Skrevet

Du er ikke for streng !! La de andre gjøre hva de vil, du bestemmer over din familie. Jeg hadde sagt nei. 

Anonymkode: 7ca15...130

Skrevet

Altfor streng! Så kleint for han i forhold til vennene. Her må du seriøst revurdere. Sånne ting er viktig for inkludering nå for tiden og du kan risikere at han faller utenfor.

Anonymkode: bd52e...b5d

Skrevet

Min gutt på 11 spiller det. Hos oss er max aldersgrense på både spill og film 12 år, og vi vurderer hver enkelt. Men fortnite er ikke blodig eller makabert selv om det handler om å «jakte».

Sønnen synes jeg er ekstremt streng, fordi «alle andre» får se og spille mye mer enn ham, og de får ha Snapchat, fb, musically osv, som er uaktuelt hos oss.

Jeg gir aldri etter for «alle andre»-argumentet. Men aldersgrensene er grundig vurdert, og å nekte ham å delta i det sosiale fellesskapet med et spill synes jeg er unødvendig. 

Anonymkode: 80b32...56c

Skrevet

Vil bare si en ting, gutten din vil slite med å være med i gjengen framover, dersom du er like steng på alt. Til slutt kan du risikere at de ikke lenger regner ham med, fordi de synes han er for sær. 

Anonymkode: da9c8...342

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vil bare si en ting, gutten din vil slite med å være med i gjengen framover, dersom du er like steng på alt. Til slutt kan du risikere at de ikke lenger regner ham med, fordi de synes han er for sær. 

Amen !!!

Anonymkode: 974c3...4a5

Skrevet

Jeg følger konsekvent aldersgrenser på spill. Utover det vurderer jeg også spillet og hvordan det fungerer. Hva "alle andre" gjør driter jeg i, da min erfaring er at "alle andre" ofte er idioter.

Anonymkode: 92cd8...8c6

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg følger konsekvent aldersgrenser på spill. Utover det vurderer jeg også spillet og hvordan det fungerer. Hva "alle andre" gjør driter jeg i, da min erfaring er at "alle andre" ofte er idioter.

Huffda, håper ikke du overfører dine holdninger til barna dine 😱

Anonymkode: 07f68...0de

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er du i din fulle rett til å gjøre også, men jeg sier bare at din konsekvente tankegang kan få negative følger for sønnen din. Jeg synes ikke alle andre er idioter fordi de har en annen oppfatning av ting enn meg. Men av erfaring, så ser jeg at nettopp ekskludering av enkelte barn, som har veldig strenge foreldre, ikke er så uvanlig. Ville bare så en liten tanke der. Det at du også nekter han å spille et spill han aldersmessig er «for gammel» til, vitner muligens om at du synes sønnen din innerst inne er umoden? 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er du i din fulle rett til å gjøre også, men jeg sier bare at din konsekvente tankegang kan få negative følger for sønnen din. Jeg synes ikke alle andre er idioter fordi de har en annen oppfatning av ting enn meg. Men av erfaring, så ser jeg at nettopp ekskludering av enkelte barn, som har veldig strenge foreldre, ikke er så uvanlig. Ville bare så en liten tanke der. Det at du også nekter han å spille et spill han aldersmessig er «for gammel» til, vitner muligens om at du synes sønnen din innerst inne er umoden? 

Jeg er ikke hi.

Men ja, jeg er helt klart i den strenge enden av skalaen. Og jeg kan ikke se annet enn at det utelukkende er positivt for min sønn. Han klarer helt fint å være sosial selv om han ikke får spille det "alle andre" får spille.

Jeg var på et tankevekkende foredrag med politiet på skolen en gang, og ble overbevist om viktigheten av å følge aldersgrenser på film. Der er jeg urokkelig, og det aksepterer sønnen min uten problemer. Han spør ikke engang. Heldigvis har han mye annet å drive med, alene og sammen med venner, enn å spille.

Hvis barn blir ekskludert fordi de ikke får spille bestemte spill så bør man vel lete etter andre løsninger enn å bare bøye etter for presset. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...