Superdolly Skrevet 4. mars 2018 #51 Skrevet 4. mars 2018 Du MÅ ikke ha tråden over venstre pekefinger. Det er mange her i bygda som strikker uten å gjøre det, spesielt den eldre generasjon. De strikker med kast, heter det. Da holder de tråden i høyre hånd eller lar den henge løst, og så legger de den rundt pinnen for hver gang. Mange av disse damene strikker utrolig fort med kast, så det er bare trening som skal til.
skjotta Skrevet 4. mars 2018 #52 Skrevet 4. mars 2018 8 timer siden, Fandens Oldemor skrev: Wow! Det ser ut som minst tre forskjellige typer masker! Veldig proft Tror jeg skjønner hva dere mener nå med å bruke begge pinnene og dra ut den ene. Men selve pinnene er jo kjempekorte, så jeg antar at jeg må skyve maskene ut på det snøret når jeg legger opp? Jeg får aldri i livet plass til 150 masker på selve pinnen. Skal se på den videoen nå, men noe sier meg at dette vil bli vanskelig Neida. Bare rett og vrang 😁 Ser ut til at du klarer dette kjempefin! Kan ikke se utfra bildene om du gjør det eller ikke, men jeg strikker aldri den første masken når jeg lager tepper og kluter. Kanten blir finere 😁
Gjest Mari Y Skrevet 4. mars 2018 #53 Skrevet 4. mars 2018 På 22.2.2018 den 20.59, Fandens Oldemor skrev: Jeg kjenner at jeg blir så forbannet av konseptet strikking, for jeg skjønner virkelig ingenting av det, men har skikkelig lyst til å beherske det. Nå tenkte jeg at jeg skulle strikke et babyteppe, en enkel og grei firkant. Jeg forstod ingenting av oppskriftene, så jeg ser for meg at jeg bare må strikke litt sånn på måfå, finne en fin bredde, og så begynne å strikke oppover. Hvis jeg klarer å lære meg hvordan «vrang» lages, kan jeg visstnok lage perlestrikk, og det er jo egentlig pent nok. Det var bakgrunnen, nå kommer mitt rop om hjelp: - Hva heter garnet jeg skal lete etter? Det må være en slags ull for babyer. Jeg leste et sted at det ikke kunne være alpakka..? - Hvor mange garnnøster trenger jeg? - Hvilket nummer skal det stå på pinnene? - Burde pinnene henge sammen med et plastsnøre, eller være separate? - Hvis jeg skal prøve meg på en kant rundt teppet, som bare er standardstrikket sånn at det blir forskjell fra perlestrikken, hvordan løser jeg det? Strikker jeg en remse til slutt som jeg syr på, eller må jeg liksom starte og avslutte hver rad med standardstrikk og switche om til perlestrikk midt i? (Ble dette forståelig?) - Kan noen anbefale en nettside eller YouTube-video der jeg kan lære hvordan man starter opp et strikketøy (første rillen), teknikken man bruker for å holde garntråden på fingeren hele tiden istedenfor å slippe den og plukke opp igjen for hver gang, hvordan man lager vrang, hvordan man begynner på nytt garnnøste, og evt. andre ting jeg må kunne? Det finnes sikkert mye bra, problemet er jo at jeg ikke vet hva jeg skal søke på engang 🙄 Irriterende at det skal være så forbannet omstendelig å lage et lite teppe. Det letteste hadde vel vaert å proeve strikke-kurs? Har du proevd ut det? Jeg synes det er lettere å sy. Men så er jeg også skeivhendt og vet ikke helt hva det har å si.
oslofrk Skrevet 4. mars 2018 #54 Skrevet 4. mars 2018 Jeg digger «strikking minutt for minutt» og heier på deg!
oslofrk Skrevet 4. mars 2018 #55 Skrevet 4. mars 2018 Akkurat nå, oslofrk skrev: Jeg digger «strikking minutt for minutt» og heier på deg! Seriøse fritidsproblemer som dere skjønner 😂
Fandens Oldemor Skrevet 4. mars 2018 Forfatter #56 Skrevet 4. mars 2018 3 timer siden, Himmel og hav skrev: Flott at du fikk fisket opp den maska. Det du må gjøre nå er å få strikka den løkka som er til overs. Huk den løkka inn på den pinnen du har rømlingmaska på, og så bruker du den andre pinnen til å løfte maska over løkka, så har du fått strikka den. Jeg tror jeg har gjort som du sa, og til å begynne med, så det veldig lovende ut. Så oppdaget jeg at fra og med der jeg trikset med de løkkene, så er det akkurat som om det har kommet en ekstra rad (øverst til venstre i bildet). Vet du hvordan jeg kan fikse det? Ergerlig å bli stående så mye fast, for nå hadde det begynt å bli gøy
Fandens Oldemor Skrevet 4. mars 2018 Forfatter #57 Skrevet 4. mars 2018 1 time siden, Superdolly skrev: Du MÅ ikke ha tråden over venstre pekefinger. Det er mange her i bygda som strikker uten å gjøre det, spesielt den eldre generasjon. De strikker med kast, heter det. Da holder de tråden i høyre hånd eller lar den henge løst, og så legger de den rundt pinnen for hver gang. Mange av disse damene strikker utrolig fort med kast, så det er bare trening som skal til. Hey, det er akkurat det jeg gjør! Og det gikk egentlig ganske fort nå før floken dukket opp, så kanskje jeg bare skal innse at jeg ikke er noen ungfole lenger, og så strikker jeg med kast
Himmel og hav Skrevet 4. mars 2018 #58 Skrevet 4. mars 2018 1 minutt siden, Fandens Oldemor skrev: Jeg tror jeg har gjort som du sa, og til å begynne med, så det veldig lovende ut. Så oppdaget jeg at fra og med der jeg trikset med de løkkene, så er det akkurat som om det har kommet en ekstra rad (øverst til venstre i bildet). Vet du hvordan jeg kan fikse det? Ergerlig å bli stående så mye fast, for nå hadde det begynt å bli gøy Snudde du strikketøyet etter at du hadde plukket opp og begynte å strikke tilbake igjen istedenfor å strikke pinnen helt ut?
Fandens Oldemor Skrevet 4. mars 2018 Forfatter #59 Skrevet 4. mars 2018 1 time siden, skjotta skrev: Neida. Bare rett og vrang 😁 Ser ut til at du klarer dette kjempefin! Kan ikke se utfra bildene om du gjør det eller ikke, men jeg strikker aldri den første masken når jeg lager tepper og kluter. Kanten blir finere 😁 Du, jeg så jo etter hvert at folk på YouTube bare hentet over den første masken istedenfor å strikke den, men da var det allerede for sent. Ser jo at kanten blir veldig pen når man gjør det sånn, men får håpe det hjelper at jeg har tenkt til å hekle en kant og sy på til slutt!
Superdolly Skrevet 4. mars 2018 #60 Skrevet 4. mars 2018 1 minutt siden, Fandens Oldemor skrev: Hey, det er akkurat det jeg gjør! Og det gikk egentlig ganske fort nå før floken dukket opp, så kanskje jeg bare skal innse at jeg ikke er noen ungfole lenger, og så strikker jeg med kast Eller så kan du late som om du er 15 år og har lært å strikke av bestemor . For det er også helt vanlig her: De unge jentene lærer det av bestemor og da strikker de med kast.
Fandens Oldemor Skrevet 4. mars 2018 Forfatter #61 Skrevet 4. mars 2018 1 time siden, Mari Y skrev: Det letteste hadde vel vaert å proeve strikke-kurs? Har du proevd ut det? Jeg synes det er lettere å sy. Men så er jeg også skeivhendt og vet ikke helt hva det har å si. Tror et kurs hadde blitt litt over the top for min del, da hadde bare prosjektet blitt enda mer uoverkommelig. Dessuten, hvem trenger vel kurs når en har DiB?
Fandens Oldemor Skrevet 4. mars 2018 Forfatter #62 Skrevet 4. mars 2018 46 minutter siden, oslofrk skrev: Jeg digger «strikking minutt for minutt» og heier på deg! Hahaha, tusen takk
Fandens Oldemor Skrevet 4. mars 2018 Forfatter #63 Skrevet 4. mars 2018 4 minutter siden, Himmel og hav skrev: Snudde du strikketøyet etter at du hadde plukket opp og begynte å strikke tilbake igjen istedenfor å strikke pinnen helt ut? Jeg er 99% sikker på at jeg fortsatte den veien jeg skulle. Men det kan jo hende at jeg kvapp til og snudde det av vanvare da jeg oppdaget at den ene masken glapp. Jeg vet ikke helt hvordan jeg u-gjør noe i strikking? Hvordan man går tilbake, liksom?
Himmel og hav Skrevet 4. mars 2018 #64 Skrevet 4. mars 2018 7 minutter siden, Fandens Oldemor skrev: Jeg er 99% sikker på at jeg fortsatte den veien jeg skulle. Men det kan jo hende at jeg kvapp til og snudde det av vanvare da jeg oppdaget at den ene masken glapp. Jeg vet ikke helt hvordan jeg u-gjør noe i strikking? Hvordan man går tilbake, liksom? Rekke opp blir motsatt av det du gjør nå: men vet du, det er 16-17 masker det er snakk om. Når teppet er strikka ferdig og kanten hekla, så er jeg ganske sikker på at det ikke vil synes at det er litt annerledes i det ene hjørnet. Dessuten skal det alltid være en feil på hjemmestrikkede plagg, sånn at det synes at det er hjemmelaget. Det praktiserer jeg
Gjest Mari Y Skrevet 4. mars 2018 #65 Skrevet 4. mars 2018 15 minutter siden, Fandens Oldemor skrev: Tror et kurs hadde blitt litt over the top for min del, da hadde bare prosjektet blitt enda mer uoverkommelig. Dessuten, hvem trenger vel kurs når en har DiB? Kanskje det fungerer like bra, jeg vet ikke
Fandens Oldemor Skrevet 4. mars 2018 Forfatter #66 Skrevet 4. mars 2018 2 minutter siden, Himmel og hav skrev: Rekke opp blir motsatt av det du gjør nå: men vet du, det er 16-17 masker det er snakk om. Når teppet er strikka ferdig og kanten hekla, så er jeg ganske sikker på at det ikke vil synes at det er litt annerledes i det ene hjørnet. Dessuten skal det alltid være en feil på hjemmestrikkede plagg, sånn at det synes at det er hjemmelaget. Det praktiserer jeg Nei, det er jo egentlig helt sant. Min mann spurte tidligere i dag hvorfor jeg ikke bare kunne strikke videre, da svarte min datter "fordi mamma er perfeksjonist" Det trenger nok ikke være helt perfekt, men det er jo litt kjedelig å ha en feil allerede på rad 3 når man har mange, mange rader igjen som skal strikkes. Skal følge videoen og prøve å rekke opp. Så prøver jeg å løfte den rømte maska over på motsatt pinne, og gjør det løkketrikset på den pinnen i stedet. Og så strikker jeg andre vei. Hvis det ikke funker, så får teppet bare ha en liten error! Takk igjen!
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #67 Skrevet 4. mars 2018 Jeg svarte deg i begynnelsen av tråden. Er imponert over det du får til nå. Ser ut på arbeidet at du også strikker veldig jevnt! Og apropos den ev. feilen... det er jo langt mindre synlig i rad tre enn midt på teppet. Ingen som vil legge merke til det! Kan være lurt å telle maskene en gang til nå slik at du ser at du i den hente-den-rømte-maska-prosessen ikke har laget deg en maske ekstra med tråden, vet jeg på et eller annet vis greide å hente opp en maske og lage en ekstra da jeg begynte. Synes du har god fremgang, jeg - stå på videre Anonymkode: 88daf...3ac
Fandens Oldemor Skrevet 4. mars 2018 Forfatter #68 Skrevet 4. mars 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg svarte deg i begynnelsen av tråden. Er imponert over det du får til nå. Ser ut på arbeidet at du også strikker veldig jevnt! Og apropos den ev. feilen... det er jo langt mindre synlig i rad tre enn midt på teppet. Ingen som vil legge merke til det! Kan være lurt å telle maskene en gang til nå slik at du ser at du i den hente-den-rømte-maska-prosessen ikke har laget deg en maske ekstra med tråden, vet jeg på et eller annet vis greide å hente opp en maske og lage en ekstra da jeg begynte. Synes du har god fremgang, jeg - stå på videre Anonymkode: 88daf...3ac Takk, det var snilt sagt Himmel og hav hadde helt rett, jeg hadde strikket feil vei! Nå har jeg strikket meg tilbake og snudd strikketøyet, da ser det faktisk ut som om det har gått seg til! Hurra! Først skjønte jeg ikke at man skulle stikke pinnen inn litt under den masken man skulle rekke opp, så da hadde jeg plutselig bare flyttet fire masker fra den ene pinnen til den andre, og hadde garntråden midt i en rad. DA holdt jeg faktisk på å gi opp, i alle fall for i dag. Men man må visst bare prøve en ekstra gang, så løser flokene seg. Det er jo litt gøy, dette her
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #69 Skrevet 4. mars 2018 Akkurat nå, Fandens Oldemor skrev: Takk, det var snilt sagt Himmel og hav hadde helt rett, jeg hadde strikket feil vei! Nå har jeg strikket meg tilbake og snudd strikketøyet, da ser det faktisk ut som om det har gått seg til! Hurra! Først skjønte jeg ikke at man skulle stikke pinnen inn litt under den masken man skulle rekke opp, så da hadde jeg plutselig bare flyttet fire masker fra den ene pinnen til den andre, og hadde garntråden midt i en rad. DA holdt jeg faktisk på å gi opp, i alle fall for i dag. Men man må visst bare prøve en ekstra gang, så løser flokene seg. Det er jo litt gøy, dette her Ja, sant det er gøy Og du får det jo til også! En annen ting - nå har du lært deg en hel masse ekstra etter bare 2,5 omgang, ting som er veldig viktige. Nå kan du rekke opp, du kan hente opp igjen en maske, du har lært å lese strikkearbeidet ditt mye bedre, du forstår hvordan maskene fungerer sammen. Om du skulle gjøre en feil senere i teppet så vil du være langt bedre rustet til å løse problemet, og du vil sikkert ikke frike ut heller fordi feilen oppstår - fordi du vil ha lettere for å se hva som er gjort feil og hva du kan gjøre med det. Så egentlig er det supert at du mistet den ene masken så tidlig Du må love å legge ut bilde av det ferdige teppet når den tid kommer Anonymkode: 88daf...3ac
Fandens Oldemor Skrevet 4. mars 2018 Forfatter #70 Skrevet 4. mars 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, sant det er gøy Og du får det jo til også! En annen ting - nå har du lært deg en hel masse ekstra etter bare 2,5 omgang, ting som er veldig viktige. Nå kan du rekke opp, du kan hente opp igjen en maske, du har lært å lese strikkearbeidet ditt mye bedre, du forstår hvordan maskene fungerer sammen. Om du skulle gjøre en feil senere i teppet så vil du være langt bedre rustet til å løse problemet, og du vil sikkert ikke frike ut heller fordi feilen oppstår - fordi du vil ha lettere for å se hva som er gjort feil og hva du kan gjøre med det. Så egentlig er det supert at du mistet den ene masken så tidlig Du må love å legge ut bilde av det ferdige teppet når den tid kommer Anonymkode: 88daf...3ac Kan absolutt legge ut bilde hvis jeg blir ferdig med teppet! 🏆😁 Jeg lærte nok en del av den feilen, ja, men det er dessverre fortsatt litt mystisk for meg hvordan den masken ble reddet. Trenger nok noen repetisjoner på det, men håper helst å slippe! 😅 Hva pleier dere forresten å gjøre med den ekstratråden som bare henger og slenger? Jeg synes den er litt i veien, og den er jo sikkert 50 cm lang. Spesielt de rundene der den havner på samme side som strikketråden er litt hat, er redd for å begynne å strikke med den. Har ikke turt å klippe den kortere.
Superdolly Skrevet 4. mars 2018 #71 Skrevet 4. mars 2018 17 minutter siden, Fandens Oldemor skrev: Kan absolutt legge ut bilde hvis jeg blir ferdig med teppet! 🏆😁 Jeg lærte nok en del av den feilen, ja, men det er dessverre fortsatt litt mystisk for meg hvordan den masken ble reddet. Trenger nok noen repetisjoner på det, men håper helst å slippe! 😅 Hva pleier dere forresten å gjøre med den ekstratråden som bare henger og slenger? Jeg synes den er litt i veien, og den er jo sikkert 50 cm lang. Spesielt de rundene der den havner på samme side som strikketråden er litt hat, er redd for å begynne å strikke med den. Har ikke turt å klippe den kortere. Du kan godt klippe den kortere. 10-15 cm er langt nok. Eller så kan du bare ta og feste den nå med det samme, så er du ferdig med problemet.
Fandens Oldemor Skrevet 4. mars 2018 Forfatter #72 Skrevet 4. mars 2018 Nei, nå ble det bare kluss igjen. Får ikke tid til å prøve å fikse det nå, men tillater meg å legge ut noen bilder i tilfelle noen ser hva som er galt, så kan jeg prøve å rette opp i det i morgen:
Fandens Oldemor Skrevet 4. mars 2018 Forfatter #73 Skrevet 4. mars 2018 2 minutter siden, Superdolly skrev: Du kan godt klippe den kortere. 10-15 cm er langt nok. Eller så kan du bare ta og feste den nå med det samme, så er du ferdig med problemet. Feste den? Hehe, her er det mer å sette seg inn i, skjønner jeg Jeg tror nok det vil hjelpe godt på hvis den er 10-15 cm lang, så får jeg sette meg inn i festingen senere
Anonym bruker Skrevet 4. mars 2018 #74 Skrevet 4. mars 2018 1 time siden, Fandens Oldemor skrev: Nei, nå ble det bare kluss igjen. Får ikke tid til å prøve å fikse det nå, men tillater meg å legge ut noen bilder i tilfelle noen ser hva som er galt, så kan jeg prøve å rette opp i det i morgen: Du kan godt få flere meninger på hva som kanskje er galt her, men det ser ut for meg som om enten bare ikke fikk plukket opp den tråden fra tredje omgang riktig... (det vil nesten ikke bli synlig oppover i arbeidet) eller at du kanskje har skapt en ekstramaske da du først plukket opp masken og så laget en ekstramaske av den "løse" tråden. Jeg ville startet med å telle antall masker for å sjekke at du har riktig antall masker. Og så ville jeg tatt det derfra. Har du riktig antall masker så hadde jeg nok bare fortsatt å strikke, for det blir nesten ikke synlig når du får strikket noen omganger til. Men få gjerne flere meninger på dette, er alltid enklere når man har arbeidet i hendene Tell maskene først, du Anonymkode: 88daf...3ac
Fandens Oldemor Skrevet 5. mars 2018 Forfatter #75 Skrevet 5. mars 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Du kan godt få flere meninger på hva som kanskje er galt her, men det ser ut for meg som om enten bare ikke fikk plukket opp den tråden fra tredje omgang riktig... (det vil nesten ikke bli synlig oppover i arbeidet) eller at du kanskje har skapt en ekstramaske da du først plukket opp masken og så laget en ekstramaske av den "løse" tråden. Jeg ville startet med å telle antall masker for å sjekke at du har riktig antall masker. Og så ville jeg tatt det derfra. Har du riktig antall masker så hadde jeg nok bare fortsatt å strikke, for det blir nesten ikke synlig når du får strikket noen omganger til. Men få gjerne flere meninger på dette, er alltid enklere når man har arbeidet i hendene Tell maskene først, du Anonymkode: 88daf...3ac Takk for innspill! Ja, nå skjønner jeg jo at det var meningen det skulle være 150 masker da jeg la opp, ikke "sånn cirka 150". Jeg vet jeg hadde minst 150, men det kan være et par ekstra. Da nytter det nok ikke å telle masker nå. Forstår godt at det er enklere når man har arbeidet i hendene! Måtte bare prøve med noen bilder, selv om det var en long shot. Her kommer jeg nok ikke videre før jeg har truffet noen som kan strikke. Tror det kan bli hull i teppet hvis jeg strikker videre, det er så stor avstand mellom de to siste maskene. Synd det blir så mye kluss, for det er jo gøy når man er i siget!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå