Gå til innhold

Aaaargh, strikking

Anbefalte innlegg

Skrevet

Oi, så hyggelig! :D 

Jo, jeg gikk jo ut og skulle kjøpe det garnet. Men det var ingen av butikkene her som hadde den typen, de ville ha meg til å kjøpe alskens alternative typer. Det tok jeg ikke sjansen på, så da måtte jeg bestille på nett, og det tok sin tid. Pågangsmotet dalte for hver dag jeg måtte vente, men nå har jeg i alle fall fått pakken :D 

Neste steg blir å legge opp et strikketøy (;)), og det blir i kveld eller i morgen. Da skal jeg se på YouTube. Men er det én foretrukket måte å legge opp på som er lettere og bedre enn andre måter, eller finnes det bare en måte å starte på uansett? :klo: 

kWw3cZ6PQteCpQCp%AcloQ.jpg

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å legge opp på begge pinnene sammen.  Så drar du ut den ene etter du har lagt opp,  da blir det ikke så stramt.  Lykke til! 

Skrevet
10 minutter siden, amandine skrev:

Jeg vil anbefale deg å legge opp på begge pinnene sammen.  Så drar du ut den ene etter du har lagt opp,  da blir det ikke så stramt.  Lykke til! 

Jeg forstår faktisk ikke helt hva du mener ennå, men det blir sikkert lettere å skjønne når jeg har sett en film av hvordan det gjøres 😃 Takk, i alle fall! 

Skrevet
11 minutter siden, Leverpostei skrev:

https://www.garnstudio.com/video.php?id=2&lang=no

Husk at tråden du starter med må være ganske lang. Jeg pleier som hovedregel å si at én armlengde er ca 50 masker. Bedre å ha litt ekstra enn for lite, for ellers må du begynne på nytt. 

Takk for link og tips, det kommer godt med! Jeg trodde man bare begynte ytterst på garnnøstet 😅 

Skrevet
2 timer siden, Fandens Oldemor skrev:

Jeg forstår faktisk ikke helt hva du mener ennå, men det blir sikkert lettere å skjønne når jeg har sett en film av hvordan det gjøres 😃 Takk, i alle fall! 

Når du skal legge opp så lager du den første rekken med masker. Disse lages på pinnen. Dersom du holder 2 pinner sammen når du legger opp og så fjerner/drar ut den ene når du er ferdig blir maskene større og dermed lettere å strikke 😁

Lærer du deg rett og vrang kan du strikke dette 😉

1520112939299890968640.jpg

Skrevet
9 timer siden, skjotta skrev:

Når du skal legge opp så lager du den første rekken med masker. Disse lages på pinnen. Dersom du holder 2 pinner sammen når du legger opp og så fjerner/drar ut den ene når du er ferdig blir maskene større og dermed lettere å strikke 😁

Det så vanskelig ut😍 hilsen en annen nybegynner i strikking.

Skrevet
1 time siden, glalaksen skrev:

Det så vanskelig ut😍 hilsen en annen nybegynner i strikking.

Det er ikke vanskelig i det hele tatt. Bare rette og vrange masker 😁 litt tellearbeid men det blir fort en vane. Google "hjerteteppe" så finner du oppskrift. 

Skrevet
11 timer siden, skjotta skrev:

Wow! :o Det ser ut som minst tre forskjellige typer masker! Veldig proft B)  

Tror jeg skjønner hva dere mener nå med å bruke begge pinnene og dra ut den ene. Men selve pinnene er jo kjempekorte, så jeg antar at jeg må skyve maskene ut på det snøret når jeg legger opp? Jeg får aldri i livet plass til 150 masker på selve pinnen. 

Skal se på den videoen nå, men noe sier meg at dette vil bli vanskelig :klo: 

Skrevet

Hehe, jeg har bare sett 18 sekunder foreløpig, og må si jeg liker hvordan de starter med "sånn gjør du når du skal ta av papiret rundt garnnøstet". Her føler jeg meg trygg på at jeg ikke vil falle av lasset underveis. 

Skrevet
18 minutter siden, Fandens Oldemor skrev:

Wow! :o Det ser ut som minst tre forskjellige typer masker! Veldig proft B)  

Tror jeg skjønner hva dere mener nå med å bruke begge pinnene og dra ut den ene. Men selve pinnene er jo kjempekorte, så jeg antar at jeg må skyve maskene ut på det snøret når jeg legger opp? Jeg får aldri i livet plass til 150 masker på selve pinnen. 

Skal se på den videoen nå, men noe sier meg at dette vil bli vanskelig :klo: 

Maskene må ut på senen etter hvert ja :) .

Det finnes flere forskjellige måter å legge opp masker på. Bare velg deg en og hold deg til den.

Jeg har trua på deg.

Skrevet

https://www.garnstudio.com/lesson.php?id=1&cid=1

Se på videoen som er litt ned på siden her. Den måten bruker jeg til å legge opp masker på. Mye lettere å forstå videoen enn bildene.

Ved å bruke to pinner blir det ikke så stramt men kan være litt vanskelig når du bruker rundpinne (sånn med kabel :) ) for da må du tre pinnen ut underveis og kan fort miste masker.

Anonymkode: fd332...71c

Skrevet
27 minutter siden, Superdolly skrev:

Maskene må ut på senen etter hvert ja :) .

Det finnes flere forskjellige måter å legge opp masker på. Bare velg deg en og hold deg til den.

Jeg har trua på deg.

Takk, Superdolly :D Nå har jeg sett diverse videoer, så nå er det bare å kaste seg ut i det :) 

Skrevet (endret)
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

https://www.garnstudio.com/lesson.php?id=1&cid=1

Se på videoen som er litt ned på siden her. Den måten bruker jeg til å legge opp masker på. Mye lettere å forstå videoen enn bildene.

Ved å bruke to pinner blir det ikke så stramt men kan være litt vanskelig når du bruker rundpinne (sånn med kabel :) ) for da må du tre pinnen ut underveis og kan fort miste masker.

Anonymkode: fd332...71c

Takk for link, skal se den også før jeg setter i gang ;) Jeg tror faktisk det blir for vanskelig for meg det med to pinner. Mister jeg masker, blir det skjebnesvangert. Da må jeg se 14 videoer til for å finne ut hvordan man løser det :o 

Edit: Det var faktisk samme videoen som ble linket til tidligere :) Det er den beste av de jeg har sett til nå. 

Endret av Fandens Oldemor
Skrevet
24 minutter siden, Fandens Oldemor skrev:

Takk for link, skal se den også før jeg setter i gang ;) Jeg tror faktisk det blir for vanskelig for meg det med to pinner. Mister jeg masker, blir det skjebnesvangert. Da må jeg se 14 videoer til for å finne ut hvordan man løser det :o 

Edit: Det var faktisk samme videoen som ble linket til tidligere :) Det er den beste av de jeg har sett til nå. 

Du kan fint legge opp på en pinne. Jeg legger aldri to pinner sammen når jeg legger opp. Maskene blir litt stramme, men det går helt fint likevel. Vil du være helt sikker på at det ikke glir av i den andre enden av rundpinnen heller, så vikle en gummistrikk rundt tuppen på den pinnen du ikke legger opp på. Det gjør jeg når det er mange masker og jeg ikke er sikker på om pinnen egentlig er lang nok.

Skrevet
4 minutter siden, Superdolly skrev:

Du kan fint legge opp på en pinne. Jeg legger aldri to pinner sammen når jeg legger opp. Maskene blir litt stramme, men det går helt fint likevel. Vil du være helt sikker på at det ikke glir av i den andre enden av rundpinnen heller, så vikle en gummistrikk rundt tuppen på den pinnen du ikke legger opp på. Det gjør jeg når det er mange masker og jeg ikke er sikker på om pinnen egentlig er lang nok.

Så smart med gummistrikk 😃 Men nå fikk jeg faktisk motsatt problem. Det ble veldig kort?! Har laget 150 masker, men det ligner litt på en grytelapp 😕 

Har jeg gjort noe feil? Det gikk liksom litt for lett å legge opp...

78260F3A-ADD8-4DC0-9657-F6B867FE3557.jpeg

Skrevet

Dette ser helt riktig ut. Og grunnen til at det ser så kort ut, er at maskene er presset tett sammen. Når du begynner å strikke, vil strikketøyet bli mye bredere enn det ser ut som nå.

Hvis du vil kan du dra maskene utover langs pinnen slik at det blir større avstand mellom dem, da ser du det.

Skrevet
4 minutter siden, Superdolly skrev:

Dette ser helt riktig ut. Og grunnen til at det ser så kort ut, er at maskene er presset tett sammen. Når du begynner å strikke, vil strikketøyet bli mye bredere enn det ser ut som nå.

Hvis du vil kan du dra maskene utover langs pinnen slik at det blir større avstand mellom dem, da ser du det.

Puh, takk og lov! Var innstillt på å måtte rekke opp nå, det virker så stramt. Da hadde det nok blitt en lang pause etterpå! :D 

Takk for hjelpen. Da skal jeg prøve å strikke på det. 

Skrevet

Nå begynner denne tråden å bli litt "Strikketøyet, minutt for minutt" fra min side, men de som føler seg krenket får heller la være å lese. 

Jeg har altså strikket første rad nå. Det tok nok 25 minutter, men det føltes raskere. To spørsmål dukket imidlertid opp underveis: 

1. Hvor nøye er det å kunne holde tråden over pekefingeren? For jeg får det ikke til, jeg holder den til og med i andre hånden. 

2. På filmene ser det ut som man skal stikke pinnen inn i hver maske fra venstre side, så jeg gjorde det. Er det riktig? Ganske sikker på at jeg stakk den inn fra høyre side på barneskolen. 

Skrevet
3 minutter siden, Fandens Oldemor skrev:

Nå begynner denne tråden å bli litt "Strikketøyet, minutt for minutt" fra min side, men de som føler seg krenket får heller la være å lese. 

Jeg har altså strikket første rad nå. Det tok nok 25 minutter, men det føltes raskere. To spørsmål dukket imidlertid opp underveis: 

1. Hvor nøye er det å kunne holde tråden over pekefingeren? For jeg får det ikke til, jeg holder den til og med i andre hånden. 

2. På filmene ser det ut som man skal stikke pinnen inn i hver maske fra venstre side, så jeg gjorde det. Er det riktig? Ganske sikker på at jeg stakk den inn fra høyre side på barneskolen. 

Jeg ville øvd meg på å holde tråden over pekefingeren, for det er lettere og raskere i det lange løp, men om du ikke får det til, så er det bare å fortsette som du gjør. Det viktigste er å finne en måte som funker. 

Hvilken vei du skal stikke pinnen inn når du strikker kommer an på hvordan det er lagt opp. Om du har lagt opp sånn som på videoen over, så skal du stikke pinnen inn fra venstre. Det kan godt hende at du hadde en lærer som la opp den andre veien for deg på barneskolen sånn at du skulle stikke inn fra høyre (Jeg begynte å gjøre det etter at jeg lærte det for noen år siden. Det kalles asiatisk glattstrikk, visstnok. Resultatet blir det samme.). Det viktige er at du stikker pinnen inn den veien "døra er åpen" og at du ikke må vri på maska for å få hentet tråden, for da strikker du det som heter vridd, og at du holder deg til den samme retningen og ikke gjør litt av hvert.

Skrevet
10 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Jeg ville øvd meg på å holde tråden over pekefingeren, for det er lettere og raskere i det lange løp, men om du ikke får det til, så er det bare å fortsette som du gjør. Det viktigste er å finne en måte som funker. 

Hvilken vei du skal stikke pinnen inn når du strikker kommer an på hvordan det er lagt opp. Om du har lagt opp sånn som på videoen over, så skal du stikke pinnen inn fra venstre. Det kan godt hende at du hadde en lærer som la opp den andre veien for deg på barneskolen sånn at du skulle stikke inn fra høyre (Jeg begynte å gjøre det etter at jeg lærte det for noen år siden. Det kalles asiatisk glattstrikk, visstnok. Resultatet blir det samme.). Det viktige er at du stikker pinnen inn den veien "døra er åpen" og at du ikke må vri på maska for å få hentet tråden, for da strikker du det som heter vridd, og at du holder deg til den samme retningen og ikke gjør litt av hvert.

Da får jeg kanskje øve litt mer på det før jeg gir opp. Det så bare så innviklet ut. 

Aha, sånn å forstå. Jeg synes nok det er mer logisk å stikke inn fra høyre, da slipper man å lete. Men jeg får holde meg til denne måten nå som jeg har startet sånn, så blir jeg sikkert vant til det :) Slo nettopp min egen rundetid med 10 minutter, det hjalp godt på at ikke maskene var så stramme som de var i den raden jeg la opp. 

Takk for hjelpen, alle sammen :D Det kan godt hende jeg må spørre mer etter hvert :) På et eller annet tidspunkt må jeg jo for eksempel bytte garnnøste :o 

Skrevet

😬😬😬

Jeg tror jeg mistet en maske på tur fra den ene pinnen til den andre, og at den ble slettet. 

Noen som kan se ut fra bildene om det stemmer? 

F9348191-1911-4FD2-99D8-A217D1D198ED.jpeg

85A0EF54-F8A5-454D-847C-990662EA8F3D.jpeg

Skrevet

Jeg fikk fisket opp den løkka som er ytterst på pinnen til høyre, men da står det fortsatt noe garn igjen i midten der som ser ut til å være til overs: 

IMG_0859.thumb.jpeg.53bc542d89cb020a8a117e3153db5a6b.jpeg

Skrevet
3 timer siden, Fandens Oldemor skrev:

Jeg fikk fisket opp den løkka som er ytterst på pinnen til høyre, men da står det fortsatt noe garn igjen i midten der som ser ut til å være til overs: 

IMG_0859.thumb.jpeg.53bc542d89cb020a8a117e3153db5a6b.jpeg

Flott at du fikk fisket opp den maska. Det du må gjøre nå er å få strikka den løkka som er til overs. Huk den løkka inn på den pinnen du har rømlingmaska på, og så bruker du den andre pinnen til å løfte maska over løkka, så har du fått strikka den. 

Skrevet
48 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Flott at du fikk fisket opp den maska. Det du må gjøre nå er å få strikka den løkka som er til overs. Huk den løkka inn på den pinnen du har rømlingmaska på, og så bruker du den andre pinnen til å løfte maska over løkka, så har du fått strikka den. 

Herlig! 😃 Tenk om det funker! Det ble jo full stopp i strikkinga, jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre for å komme meg videre. Jeg så på flere videoer av folk som plukket opp masker, men ingenting lignet på mitt! Ble så furten til slutt at jeg måtte legge meg i badekaret :fnise: 

Nå står jeg opp og prøver videre! Takk, Himmel og hav! 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...