Gå til innhold

8åring spiller spill med 16års aldersgrense

Anbefalte innlegg

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det vil du merke når barna dine blir eldre.  

Anonymkode: 50157...916

Sønnen min er 10

Anonymkode: b6fb6...64f

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

La det gå. Min på 8 spiller GTA hele tiden

Anonymkode: e546c...c9f

🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️🤦🏻‍♀️

(Så nå at det var en spøk. Jaggu godt! 😅)

Endret av Hannasbananas
Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Prototypen på seriemorder er en kombinasjon av genetikk og oppvekst. At dataspill kan ha en medvirkende faktor kan ikke jeg si er usant, men alene? Neppe. Men da må man igjen skille på hvilke spill. Jeg stiller meg meget tvilende til å la WoW ta skylden for inspirasjon til drap, har du noen gang spilt det? Som jeg sa tidligere er ikke GTA et barnespill, men jeg lar fint min unge spille Star wars battlefront der han skyter droner og sithlords med laserpistol. Det er lettere å forstå at dette er fantasi enn spill som er laget for å virke realistisk med eneste intensjon å være voldelig og kriminell der ekte våpen og "ekte" mennesker er involvert. Det du beskriver prototypen på er helt klart ensomme menn som spiller spill og som gjerne får et kjipt liv fordi de spiller seg fra hus og familie pga avhengighet. Helt annet tema.

Anonymkode: 471dc...72d

Sønn/datter av massemorder blir massemorder?

Det finnes massemordere som har spilt COD og wow og Halo og viklet det inn i sin egen virkelighet. Feks mobbeofre som ønsker mobberen alt vondt. Selvsagt skal man ikke utelukkende gi spillene skylden, men om de som er ensomme spiller disse spillene og samtidig er sint på noen for noe,  så kan det produsere en massemorder. 

Dessverre skyldes det alt for ofte på foreldrene. Det er ikke alltid slik at dersom man kommer fra et normalt hjem, så kan man spille de spill man vil (unntatt gta) uten at det kan påvirke noe som helst. Foreldre tror ofte at de har bedre kontroll enn de har. Ca 20% av gutter 12-14 år spiller gta. De færreste av foreldrene deres vet det. 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sønn/datter av massemorder blir massemorder?

Det finnes massemordere som har spilt COD og wow og Halo og viklet det inn i sin egen virkelighet. Feks mobbeofre som ønsker mobberen alt vondt. Selvsagt skal man ikke utelukkende gi spillene skylden, men om de som er ensomme spiller disse spillene og samtidig er sint på noen for noe,  så kan det produsere en massemorder. 

Dessverre skyldes det alt for ofte på foreldrene. Det er ikke alltid slik at dersom man kommer fra et normalt hjem, så kan man spille de spill man vil (unntatt gta) uten at det kan påvirke noe som helst. Foreldre tror ofte at de har bedre kontroll enn de har. Ca 20% av gutter 12-14 år spiller gta. De færreste av foreldrene deres vet det. 

Ja det er jo det jeg sier at alene vil neppe et spill kunne medvirke til drap, da ligger det aller oftest mer bak. Klart det ikke er bra for unge barn å sitte å spille heftige voldsspill, jeg mener bare at man må kunne skille på de forskjellige spillene der ute og sette seg inn i hva de egentlig er før man lar barna spille. 16 års aldersgrense betyr ikke nødvendigvis at spillet i seg selv er så ille, men at andre faktorer som at det er et online spill hvor du møter folk du ikke kjenner eller vet hvordan vil oppføre seg. Det er ikke bare negativt heller, det er mange positive sider med å la barn få lov til å spille tv-spill.

https://www.engadget.com/2017/02/09/8-cognitive-benefits-of-playing-video-games-for-kids/

Her kan du lese om noen. Jeg sier selvsagt ikke at ungene skal få gjøre hva de vil, alt med måte. Men til syvende og sist er det jo du som forelder som må se om dette passer for akkurat ditt barn?

Anonymkode: 471dc...72d

Skrevet

Får dei ikkje spille GTA så finner dei YOUTUB. Der ligger det masse om GTA. Barre å sjå  er kult.

Skrevet

Akkurat dette hadde jeg ikke gitt meg på! Jeg hadde ikke akseptert det. Min sønn 12 får ikke spille hverken spill med 16-års grense eller 18-års grense. Aldersgrensen er der for en grunn og jeg ser ingen grunn for at 12-åringen skal spille disse spillene!

Anonymkode: 1b823...b5f

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Får dei ikkje spille GTA så finner dei YOUTUB. Der ligger det masse om GTA. Barre å sjå  er kult.

Man følger da med hva barna ser på you tube?? 

At en 8-åring får spille gta er sykt!!! Ikke bare er det nye vold og skyting, men det er realistiske sex-scener med horer og diverse. Er det ok at en 8-åring spiller mener du??

Fy f så uansvarlige noen er😡

Anonymkode: 0f579...78c

Skrevet

Dette må du faktisk sette en stopper på.. Jeg opplevde akkurat samme som du. Prøvde å snakke med far, men det nyttet ikke.. Jeg ga derfor lett opp og lot gutten spille. Ville ikke være den strenge moren, IGJEN, som skulle sette stopper på ting.. Alt kan man ikke styre når barna er hos den andre. Men akkurat dette med spill MÅ/BØR dere ha felles regler på.. Prøv å kom i dialog med far, på en konstruktiv måte. Om det ikke går synes jeg du bør snakke med fam.kontor el bv.. Bv høres drastisk ut, men faktisk kan de hjelpe med mange ting! Barna utvikler ofte negativ atferd pga sånne type spill. Ikke bare spill alene, men det er ikke bra. Det er en grunn til at der er aldersgrense.. Hilsen mor som snakker av erfaring 

Anonymkode: 7af35...168

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Horizon (16 år) og fortnite (12 år) er spill som spilles. Særlig horizon er populært. 

Hi

Anonymkode: 69fe5...a42

Horizon spilles her i huset også. Vår er 6 år. Men vi passer på hvilke deler hun får se, robotdinosauerer er liksom noe annet enn mennesker. Det andre spillet kjenner jeg ikke til. 

Angående den andre debatten om spill og massemordere - jeg skjønner ikke hvordan man blir voldelig av å spille wow (som er det spillet som ofte får skylden). Det er derimot sagt at mange av disse personene har gått på antidepressiva og ellers hatt store psykiske problemer. 

Anonymkode: e5d88...9be

Skrevet

En ting til:

Jobber i barnehage. Der er det noen 5-år gamle gutter som får spille akkurat hva de vil og de leker ut dette i barnehagen, eller når de er sinte på andre gjør de som i spillet. Det er faktisk et ganske stort problem. D skremmer andre barn. Med å fortelle hva de ser. Blodspruten når de skyter folk i hodet og sånne ting.

8-åringer kan godt finne på det samme.

Klarer ikke å skjønne at noen syns dette er greit!

Anonymkode: 0f579...78c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...