Gå til innhold

8åring spiller spill med 16års aldersgrense

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eldstemann akkurat 8 år, har vært hos far i helgen. Der spiller han ps-spill med aldersgrense 16 år. Dette er ikke første gang, og en kilde til konflikt mellom meg og faren. 

Det har vært mye konflikter mellom meg og faren opp gjennom årene, og jeg vet at det som skjer hos far kan jeg ikke styre og at jeg må faktisk svelge noen kameler. Men jeg synes ikke det er bra for gutten min å spille drepe og skytespill med så høy aldersgrense. 

Hva tenker dere? Bør jeg bare la det ligge? Eller må jeg prøve å få far til å forstå? 

Anonymkode: 69fe5...a42

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen som har vært borti denne problemstillingen før? 

Skrevet

Det er nok ikkje barre ditt barn. Mangen som kjøper over aldersgrensen.

Anonymkode: 50157...916

Skrevet

Hadde bestilt time på familievernkontoret hvis ikke dere blir enige. 

Er enig med deg om at det ikke er bra. Har selv en 8-åring og det er mange år til han får lov. 14-åringen fikk spille 16-årsgrense, men akkurat det lar jeg gå. 

Anonymkode: 0f579...78c

Skrevet

ser ike helt problemet med det, ikke noe og lage masse styr for

Anonymkode: c88d3...23d

Skrevet

Det kommer an på hvilke spill det er.  

F eks har Star Wars Battlefront 16-årsgrense, men det er ikke verre enn å se Star Wars-filmene som ihvertfall våre hadde sett da de var 8. 

Sett deg inn i hvilke spill det er, og ta stilling til om det er verdt å ta kampen på bakgrunn av det.  Far har jo også noe han skal ha sagt. 

Anonymkode: 2bff0...a7d

Skrevet

Hadde vært uaktuelt her. Jeg hadde lagd et nr av det. Vi følger anbefalte aldersgrenser. 

Anonymkode: b6fb6...64f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hadde vært uaktuelt her. Jeg hadde lagd et nr av det. Vi følger anbefalte aldersgrenser. 

Anonymkode: b6fb6...64f

Det vil du merke når barna dine blir eldre.  

Skrevet

Hvilket spill er det? Her får 8-åringen spille overwatch selv om det er 16 års grense, fordi det har en veldig tegnefilm-aktig stil og jeg tviler på at ungen kommer til å bli noe voldsforbryter av den grunn. Vi har snakket om dette med å skyte andre i spill, og at nettopp kun er spill. Klart om han får sitte med spill som er direkte skremmende eller realistisk vold (les: Resident evil, Grand THeft Auto) så hadde jeg nok satt ned foten ja.

Anonymkode: 471dc...72d

Skrevet

La det gå. Min på 8 spiller GTA hele tiden

Anonymkode: e546c...c9f

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det kommer an på hvilke spill det er.  

F eks har Star Wars Battlefront 16-årsgrense, men det er ikke verre enn å se Star Wars-filmene som ihvertfall våre hadde sett da de var 8. 

Sett deg inn i hvilke spill det er, og ta stilling til om det er verdt å ta kampen på bakgrunn av det.  Far har jo også noe han skal ha sagt. 

Anonymkode: 2bff0...a7d

Det gjør jeg, setter meg inn i spillet og vi snakker om det.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

La det gå. Min på 8 spiller GTA hele tiden

Seriøst? Skjønner meg ikke på folk, altså. Har du spilt det selv?

Anonymkode: fa8b9...312

Skrevet

GTA er IKKE et barnespill. Er enig i at man ser an ungene før man lar dem spille, men der går grensa altså. Blind vold, stjeling, språkbruk, tyveri, nope. Det at det er 16 år på flere av spillene nevnt her er fordi de er online spill. Følg med ungene når de spiller, så er det virkelig ikke noe fare på ferde, men spill som GTA er bare ikke grei.

Skrevet

Horizon (16 år) og fortnite (12 år) er spill som spilles. Særlig horizon er populært. 

Hi

Skrevet
28 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Seriøst? Skjønner meg ikke på folk, altså. Har du spilt det selv?

Anonymkode: fa8b9...312

Selvsagt tuller jeg😂 Kom bare på at jeg laget en tulletråd om det her inne en gang og tenkte å sjekke om reaksjonene var de samme. 

Men et spill med 16 årsgrense og et med 18 årsgrense er selvsagt ikke noe for en 8 åring. Hadde det vært en kinofilm med 11 årsgrense, så hadde jeg ikke reagert. Men en 8 åring er halve alderen til en 16 åring og en 16 åring er ferdig med grunnskolen,8 åringen har så vidt begynt på grunnskolen.

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

GTA er IKKE et barnespill. Er enig i at man ser an ungene før man lar dem spille, men der går grensa altså. Blind vold, stjeling, språkbruk, tyveri, nope. Det at det er 16 år på flere av spillene nevnt her er fordi de er online spill. Følg med ungene når de spiller, så er det virkelig ikke noe fare på ferde, men spill som GTA er bare ikke grei.

Hvor stor er forskjellen på tyveri, vold, språkbruk og drap i spill? 

Skrevet

Horizon har jeg spilt, det er ikke så ille. Et spill kan være ganske annerledes enn en film, som sagt tidligere er en av grunnene tiol 16-års grense at det er et online spill, ikke nødvendigvis at innholdet er så ille.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Hvor stor er forskjellen på tyveri, vold, språkbruk og drap i spill? 

Det er ganske annerledes når supermario skyter en goomba eller når hovedkarakteren i GTA plaffer ned ei h*re. GTA er laget for å se realistisk ut, for å gi en følelse av at man faktisk er i spillet og er laget for en eneste grunn; for at du skal få leve ut fantasien om å være en harcore kriminell. Spill som overwatch som har 16 års grense har ingen blod, det er ingen skremmende scenarioer, og grafikken er veldig tegneserieaktig. Ingen banning, bare om å gjøre å vinne ved å ta et objektiv ol. Derimot kan ungen din møte på andre unger/voksne med dårlig språkbruk, eller være riktig uheldig å møte på en pedofil. Som er ytterst, ytterst sjelden. Det er store forskjeller, det lure du gjør er å lese om spillene og hvorfor aldersgrensen er som den er for så å ta en avgjørelse basert på din unge :) 

Skrevet

Her får ikke 12 åringen spille 16 års spill.

Anonymkode: 5db08...70f

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ganske annerledes når supermario skyter en goomba eller når hovedkarakteren i GTA plaffer ned ei h*re. GTA er laget for å se realistisk ut, for å gi en følelse av at man faktisk er i spillet og er laget for en eneste grunn; for at du skal få leve ut fantasien om å være en harcore kriminell. Spill som overwatch som har 16 års grense har ingen blod, det er ingen skremmende scenarioer, og grafikken er veldig tegneserieaktig. Ingen banning, bare om å gjøre å vinne ved å ta et objektiv ol. Derimot kan ungen din møte på andre unger/voksne med dårlig språkbruk, eller være riktig uheldig å møte på en pedofil. Som er ytterst, ytterst sjelden. Det er store forskjeller, det lure du gjør er å lese om spillene og hvorfor aldersgrensen er som den er for så å ta en avgjørelse basert på din unge :) 

Jeg kjenner spilleren som er nr 3 i Norge på dette spillet og han anbefaler det ikke til barn. 

Halo og wow var også kjent som harmløse skytespill, men det inspirerte til drap. To gutter på 8 og 9 år i England drepte en gutt på 1 1/2 år etter å ha spilt TV-spill med vold. Jeg sier ikke at dette er normalen, men så realistiske spill skal være i dag, så ser vi at vold på småskoletrinnet øker. 

Dessuten kan man ikke sammenligne spillgrfikk fra 90-tallet med den som er i nye spill i dag.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjenner spilleren som er nr 3 i Norge på dette spillet og han anbefaler det ikke til barn. 

Halo og wow var også kjent som harmløse skytespill, men det inspirerte til drap. To gutter på 8 og 9 år i England drepte en gutt på 1 1/2 år etter å ha spilt TV-spill med vold. Jeg sier ikke at dette er normalen, men så realistiske spill skal være i dag, så ser vi at vold på småskoletrinnet øker. 

Dessuten kan man ikke sammenligne spillgrfikk fra 90-tallet med den som er i nye spill i dag.

Jeg tenker det går vel mer på miljøskade og oppvekst enn spill. En normal unge i et godt møblert hjem har som regel ikke grunnlag for å løpe ut å drepe andre unger basert på et tv-spill, så den der tenker jeg ble begravd for ganske lenge siden. At guttungen på 12 får spille Star wats battlefront hos far er helt ok både for meg og far. Han får tross alt se filmene, og skal vi virkelig skjerme ungene for all vold til de er 18? Ikke her i huset.

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og forresten, WoW er ikke et skytespill, men et mmorpg med 12 års grense. Jeg har spilt på data siden jeg var 4 år gammel, jeg har fortsatt ikke drept noen.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker det går vel mer på miljøskade og oppvekst enn spill. En normal unge i et godt møblert hjem har som regel ikke grunnlag for å løpe ut å drepe andre unger basert på et tv-spill, så den der tenker jeg ble begravd for ganske lenge siden. At guttungen på 12 får spille Star wats battlefront hos far er helt ok både for meg og far. Han får tross alt se filmene, og skal vi virkelig skjerme ungene for all vold til de er 18? Ikke her i huset.

Vi trenger ikke skjerme barn for vold selv om vi ikke lar de spille voldsspill. Sett på nyhetene, så kan de se på den realistiske versjonen.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Og forresten, WoW er ikke et skytespill, men et mmorpg med 12 års grense. Jeg har spilt på data siden jeg var 4 år gammel, jeg har fortsatt ikke drept noen.

Spiller ingen rolle. Det er likevel et spill som har preget noen til å drepe. Hvor mange som har drept med bakgrunn i spill vites ikke, men vestlige barn og voksne kan bli inspirert av det selv om de kommer fra møblerte hjem. 

Prototype på en seriemorder eller massemorder er menn som er ensomme og spiller tv-spill

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Spiller ingen rolle. Det er likevel et spill som har preget noen til å drepe. Hvor mange som har drept med bakgrunn i spill vites ikke, men vestlige barn og voksne kan bli inspirert av det selv om de kommer fra møblerte hjem. 

Prototype på en seriemorder eller massemorder er menn som er ensomme og spiller tv-spill

Prototypen på seriemorder er en kombinasjon av genetikk og oppvekst. At dataspill kan ha en medvirkende faktor kan ikke jeg si er usant, men alene? Neppe. Men da må man igjen skille på hvilke spill. Jeg stiller meg meget tvilende til å la WoW ta skylden for inspirasjon til drap, har du noen gang spilt det? Som jeg sa tidligere er ikke GTA et barnespill, men jeg lar fint min unge spille Star wars battlefront der han skyter droner og sithlords med laserpistol. Det er lettere å forstå at dette er fantasi enn spill som er laget for å virke realistisk med eneste intensjon å være voldelig og kriminell der ekte våpen og "ekte" mennesker er involvert. Det du beskriver prototypen på er helt klart ensomme menn som spiller spill og som gjerne får et kjipt liv fordi de spiller seg fra hus og familie pga avhengighet. Helt annet tema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...