Gå til innhold

Hvordan forhandle lønn? Er det noen som har tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått tilbud om en jobb jeg har søkt på. Da jeg fortalte det til sjefen, sa han at de absolutt ikke vil miste meg (jeg vet at min erfaring er svært viktig der nå) og spurte hva han kunne gjøre for å få meg til å bli. Jeg sa at lønnen ikke er grunnen til at jeg vil flytte på meg, men ny erfaring. Samtidig er min nåværende lønn altfor dårlig, og det la jeg heller ikke skjul på. 

Den nye arbeidsgiveren min skal sende meg et skriftlig tilbud om lønn snart, og sjefen min ba meg videresende dette til han, så skulle han se hva han kunne gjøre (det er statlig begge deler, så alt må "opp i systemet" for godkjenning). Samtidig sa han at han via samarbeidspartnere kan sørge for at jeg får annen erfaring om et år eller så - når avdelingen ikke er i krise som nå. 

Samtidig regner jeg med at jeg må forhandle lønn hos ny arbeidsgiver og at jeg ikke kommer til å være fornøyd med det første tilbudet. Forhandler jeg da først med ny arbeidsgiver og så sender et endelig lønnstilbud til min nåværende sjef? Hva er lurt å gjøre her? Jeg kan overtales til å bli i jobben min om de greier å komme opp med et godt tilbud samtidig som jeg får en skriftlig avtale på at de skal hjelpe meg å få ny erfaring senere. 

Takk for all hjelp!

Anonymkode: 261f3...705

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Argumenter som kan være nyttige er

-nye arbeidsoppgaver (gjelder kanskje ikke for deg enda)

-dersom jobben krever et spesialfelt kan du argumentere for at det er vanskelig å rekruttere folk

-høyt arbeidspresss generelt

-økte krav til kompetanse (dette har jeg inntrykk av at gjelder i alle bransjer)

-har du annen jobb allerede (eller tilbud om det) kan du forsøke å forhandle lønn med bakgrunn i at du har tilbud om høyere lønn annet sted

Anonymkode: 43920...5fe

Skrevet

Jeg har alle de argumentene. Jeg spør om hvordan jeg skal gå frem, taktisk sett? 

Anonymkode: 261f3...705

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...