Gå til innhold

Hva er det med Sørlandet?

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvor skrev jeg det? Jeg skrev at jeg snakket med de jeg jobbet med, og de sa at de var enige i at det er vanskelig å komme innpå sørlendinger siden de ikke har så stor interesse av å utvide vennekretsen. Jeg har aldri kalt de jåledukker. Nå er jeg fra Vestlandet, så jeg er verken fra her eller der og har flyttet hjem igjen.

Anonymkode: 76511...fcc

Du sier at å legge det på hi er feil og ber så den du siterte om å lese det hun selv skrev om hi basert på dialekten hennes. Da spør jeg hva som er forskjellen på at hi kaller sørlendinger inneslutta jåledukker og at den du siterte kalte nordlendinger bråkete?

Er din opplevelse med dine kollegaer på en eller annen måte mere legitim enn mine opplevelser og erfaringer eller opplevelsene og erfaringene til hun du siterte?

Ja, der er kulturelle forskjeller fra landsdel til landsdel og fra bygd til by. Som sørlending opplever jeg rogalendinger som innpåslitne (når de er turister i min hjemby) østlendinger/oslofolk  som overfladiske og nordlendinger som bråkete og krevende. Sånn er det bare. Når jeg reiser til andre steder blir jeg opplevd som innesluttet (bruker ikke sminke så jåledukke passer ikke) og tilbaketrukket selv om jeg i min krets og på min arbeidsplass er den som alltid har noe hun skulle sagt om det meste og som ikke sensurerer ordene sine. Dette fordi jeg er oppvokst med at man ikke stikker seg frem før man er etablert og trygg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å nei ble lei meg her. Vi skal flytte til Kr.sand til påske. 

Kan noen si noe fint om byen, landsdelen, menneskene, oppvekstmiljø, folk, ungdomsmiljø osv! Plis!

Anonymkode: 90f99...312

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Å nei ble lei meg her. Vi skal flytte til Kr.sand til påske. 

Kan noen si noe fint om byen, landsdelen, menneskene, oppvekstmiljø, folk, ungdomsmiljø osv! Plis!

Anonymkode: 90f99...312

Det er en flott by, jeg er innflytter og har fått mange gode venner. Det er et stort og variert tilbud av fritidsaktiviteter, og mange av dem skaper et godt og trygt miljø for barna. 

Min jobb gir meg god innsikt i hvor belastet de ulike skolene er, og på bakgrunn av det har jeg i et tidligere innlegg i denne tråden sagt noe om hvor jeg ville valgt å bo med barn, og hvor jeg ikke ville latt mine barn vokse opp. Det står jeg for, men selvfølgelig kan man få en god oppvekst i et belastet område også, jeg ville bare ikke gamblet slik med egne barn. 

Anonymkode: 2921e...a91

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er en flott by, jeg er innflytter og har fått mange gode venner. Det er et stort og variert tilbud av fritidsaktiviteter, og mange av dem skaper et godt og trygt miljø for barna. 

Min jobb gir meg god innsikt i hvor belastet de ulike skolene er, og på bakgrunn av det har jeg i et tidligere innlegg i denne tråden sagt noe om hvor jeg ville valgt å bo med barn, og hvor jeg ikke ville latt mine barn vokse opp. Det står jeg for, men selvfølgelig kan man få en god oppvekst i et belastet område også, jeg ville bare ikke gamblet slik med egne barn. 

Anonymkode: 2921e...a91

Men skolemiljøene er jo i stadig endring 

Jeg har to ungdommer med 4 års aldersforskjell på og det er himmelvid forskjell på miljøet på akkurat den samme ungdomsskolen. Hvert kull bringer med seg nye barn og mye kan skje altså 

Anonymkode: bd9e7...a23

Skrevet

Herregud, er det rart vi sliter med integreringen av innvandrere her i landet... selv i dette bittelille landet er vi fulle av fordommer mot folk som er fra andre siden av fjellet eller på motsatt side av fjorden... Da er det kanskje ikke så rart at folk som kommer fra helt andre LAND møter på fordommer?

Eller vent litt... det er kanskje ikke politisk korrekt, det... å stemple folk som det ene eller det andre kun med utgangspunkt i hvor de kommer fra...?

Anonymkode: 20c93...5bf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...