Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #1 Skrevet 18. februar 2018 Vi har bodd her siden august med barn i småskolen og barnehage. Det er sykt fint med natur og omgivelser og boligpriser osv. Men folkene. Hva er det? Så mye sminke og trengingsstudio-preg på småbarnsforelder. Fasade. Så vanskelig å komme i snakk! Hjelp og hjelp, dere sørlendigner, hvordan får man venner her? Hilsen nordlending som leter etter normale, ujålete folk som bryr seg om barna mer enn eget utseende. Politisk bevisste, åpne, hyggelige naboer og reflekterte mennesker. Har bodd i både Oslo, Bergen, Berlin, København, Narvik og Tromsø. Alle steder var det lett å flytte til og bli kjent med likesinnede. Sørlendigner, hjelp meg på vei her. Anonymkode: 90f99...312
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #2 Skrevet 18. februar 2018 Flyttet fra Tromsø til Sørlandet før 4 år siden. Vurdere å flytte opp igjen. Jævlig sære folk hær Anonymkode: 6983d...ca9
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #3 Skrevet 18. februar 2018 Jeg er østlending på sørlandet og det er ikke lett å komme inn på folk her. Vet ikke om jeg er enig i at de er utseendefikert da, synes ikke det er verre her enn andre steder, men det er småby/bygd preg over folk her og de har nok med seg og sitt. Det er litt sånn alle kjenner alle og alle har nok med familien sin og de vennene de har vokst opp med, ikke så mye rom for de som kommer utenfra i livene deres. De første årene her følte jeg meg veldig ensom, og de eneste jeg følte jeg kom litt innpå var andre innflyttere. Men det gikk seg til etterhvert. Nå har jeg bodd her i mange år og har fått min egen krets, selv om bare en av mine venninner i dag er lokal, de andre er også innflyttere. Det er kjent for å være sånn her, vanskelig å komme innpå folk, vanskelig å få venner som innflytter. Anonymkode: bd9e7...a23
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #4 Skrevet 18. februar 2018 🤮 Er det ingen utflyttede sørlendigner som flytter «hjem», da? Litt frisk blod og litt friske tanker inn i sementen, liksom? Vurderer Haugesund - men redd et er det samme og redd narko-miljøet blant ungdom der. Er alle halvstore byer like «avstengte» som Sørlandsbyene eller er det noe helt eget nede på Sørlandet? Uff. Hvor er det best å bo og la barn vokse opp i dette landet, da? Oslo og Bergen frister lite med boligprisene og trangt om plassen. Anonymkode: 90f99...312
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #5 Skrevet 18. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: 🤮 Er det ingen utflyttede sørlendigner som flytter «hjem», da? Litt frisk blod og litt friske tanker inn i sementen, liksom? Vurderer Haugesund - men redd et er det samme og redd narko-miljøet blant ungdom der. Er alle halvstore byer like «avstengte» som Sørlandsbyene eller er det noe helt eget nede på Sørlandet? Uff. Hvor er det best å bo og la barn vokse opp i dette landet, da? Oslo og Bergen frister lite med boligprisene og trangt om plassen. Anonymkode: 90f99...312 Vi vurderer å flytte nedover, jeg har ikke bodd der siden jeg var 17 og er nå i 30 årene. Kjenner igjen alt hovedinnlegger sier og i tillegg er det mye sladder og ryktespredning der nede. Jeg liker meg godt der nede og man må bare lære seg å holde ting privat, ikke dele ut personlig info før man er blitt godt kjent med folk og ikke minst være åpen på en litt mer overfladisk småprat måte. Inviter naboene over på en grillfest f eks, eller foreldre og barn som går i klasse/barnehage med barna dine. Vi sørlendinger er generelt veldig nysgjerrige og dukker gjerne opp når vi blir invitert til andre, dette kan være en fin icebreaker og inngang til å bli kjent med folk. Anonymkode: 52bcb...247
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #6 Skrevet 18. februar 2018 Jeg er innflytter i Arendal, tok lang tid å få venninner her. Var ganske ensom de første årene, men jobbet mange forskjellige steder og fant venner etterhvert. Anonymkode: 95b67...68b
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #7 Skrevet 18. februar 2018 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi vurderer å flytte nedover, jeg har ikke bodd der siden jeg var 17 og er nå i 30 årene. Kjenner igjen alt hovedinnlegger sier og i tillegg er det mye sladder og ryktespredning der nede. Jeg liker meg godt der nede og man må bare lære seg å holde ting privat, ikke dele ut personlig info før man er blitt godt kjent med folk og ikke minst være åpen på en litt mer overfladisk småprat måte. Inviter naboene over på en grillfest f eks, eller foreldre og barn som går i klasse/barnehage med barna dine. Vi sørlendinger er generelt veldig nysgjerrige og dukker gjerne opp når vi blir invitert til andre, dette kan være en fin icebreaker og inngang til å bli kjent med folk. Anonymkode: 52bcb...247 Takk:-) Hvor på Sørlandet ville du flyttet, da? Forstår at bydelene her er ulike og at demografi har mye å si. Skulle jo tro at universitetet og sykehuset av denne størrelsen ga litt tilflytting og litt sirkulasjon i disse pripne, konservative folkene, men kanskje det bare gjelder de andre byene jeg har bodd i. HI Anonymkode: 90f99...312
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #8 Skrevet 18. februar 2018 28 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi har bodd her siden august med barn i småskolen og barnehage. Det er sykt fint med natur og omgivelser og boligpriser osv. Men folkene. Hva er det? Så mye sminke og trengingsstudio-preg på småbarnsforelder. Fasade. Så vanskelig å komme i snakk! Hjelp og hjelp, dere sørlendigner, hvordan får man venner her? Hilsen nordlending som leter etter normale, ujålete folk som bryr seg om barna mer enn eget utseende. Politisk bevisste, åpne, hyggelige naboer og reflekterte mennesker. Har bodd i både Oslo, Bergen, Berlin, København, Narvik og Tromsø. Alle steder var det lett å flytte til og bli kjent med likesinnede. Sørlendigner, hjelp meg på vei her. Anonymkode: 90f99...312 Hvor på sørlandet bor dere da? Vi bor i ei bygd utenfor Kristiansand. Mannen er herfra og har derfor sin omgangskrets fra barndommen av, mens jeg er innflytter og har måtte skape min egen for å få andre venner. Selv om jeg er sørlending er jeg ikke herfra og oppgaven føles noen ganger veldig vanskelig. Skjønner godt hva du mener. Ang fasade og trening er jeg uenig i oppfattelsen. Noen jåledukker finnes selvsagt her som alle andre steder, men at det er verre her, er jeg uenig i. Jeg har forøvrig brukt barnehagen som arena for å bli kjent med andre og videre derfra bygd mitt eget nettverk. Anonymkode: 35b84...982
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #9 Skrevet 18. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk:-) Hvor på Sørlandet ville du flyttet, da? Forstår at bydelene her er ulike og at demografi har mye å si. Skulle jo tro at universitetet og sykehuset av denne størrelsen ga litt tilflytting og litt sirkulasjon i disse pripne, konservative folkene, men kanskje det bare gjelder de andre byene jeg har bodd i. HI Anonymkode: 90f99...312 Jeg tror ikke det hjelper at du ser på de innfødte som pripne, konservative og vanskelige, da blir du automatisk den overlegne storbykvinnen som tror hun er noe i deres øyne, ikke det beste utgangspunkt for nye vennskap Vær litt åpen. Når du kommer bak skallet er de ikke så verst skjønner du, men det har nok vært ganske lukkede miljøer her nede og miljøene blitt deretter. Jeg som er oppvokst midt på østlandet, i en smeltedigel av folk fra hele landet og egentlig hele verden var det veldig uvant og komme ned hit hvor du automatisk ble "fremmed" fordi du hadde en annen dialekt eller litt annen klesstil. Jeg var jo vant til å ha så mye forskjellige (og rare) folk rundt meg at jeg ikke la merke til hva slags dialekt folk snakket engang, at folk snakker forskjellig var helt vanlig for meg. Men sørlendinger er ikke onde, de har bare et litt lukket miljø hvor det er litt vanskelig å komme inn. Vær litt åpen, litt ydmyk, og ta litt initiativ, så går det seg til. Inviter til mammakveld og få foreldrene i barnehagen på besøk, inviter naboer på grilling av pølser på lekeplassen osv, du blir akseptert til slutt. De må bare få litt tid til å bli vant til deg Anonymkode: bd9e7...a23
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #10 Skrevet 18. februar 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk:-) Hvor på Sørlandet ville du flyttet, da? Forstår at bydelene her er ulike og at demografi har mye å si. Skulle jo tro at universitetet og sykehuset av denne størrelsen ga litt tilflytting og litt sirkulasjon i disse pripne, konservative folkene, men kanskje det bare gjelder de andre byene jeg har bodd i. HI Anonymkode: 90f99...312 Vi vil helst bo i sentrum, Grim eller på Lund. Nært til alt og lett å komme seg rundt. Litt lenger ut er Vågsbygd fint og vet det er mye utbygging som skjer ved Hamresanden, veldig praktisk med nærhet til flyplassen, Dyreparken og Sørlandssenteret. Ville unngått Tinnheia og Øvre Slettheia. Anonymkode: 52bcb...247
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #11 Skrevet 18. februar 2018 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk:-) Hvor på Sørlandet ville du flyttet, da? Forstår at bydelene her er ulike og at demografi har mye å si. Skulle jo tro at universitetet og sykehuset av denne størrelsen ga litt tilflytting og litt sirkulasjon i disse pripne, konservative folkene, men kanskje det bare gjelder de andre byene jeg har bodd i. HI Anonymkode: 90f99...312 Særlandet er mer enn Kristiansand da Anonymkode: f546e...046
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #12 Skrevet 18. februar 2018 55 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror ikke det hjelper at du ser på de innfødte som pripne, konservative og vanskelige, da blir du automatisk den overlegne storbykvinnen som tror hun er noe i deres øyne, ikke det beste utgangspunkt for nye vennskap Vær litt åpen. Når du kommer bak skallet er de ikke så verst skjønner du, men det har nok vært ganske lukkede miljøer her nede og miljøene blitt deretter. Jeg som er oppvokst midt på østlandet, i en smeltedigel av folk fra hele landet og egentlig hele verden var det veldig uvant og komme ned hit hvor du automatisk ble "fremmed" fordi du hadde en annen dialekt eller litt annen klesstil. Jeg var jo vant til å ha så mye forskjellige (og rare) folk rundt meg at jeg ikke la merke til hva slags dialekt folk snakket engang, at folk snakker forskjellig var helt vanlig for meg. Men sørlendinger er ikke onde, de har bare et litt lukket miljø hvor det er litt vanskelig å komme inn. Vær litt åpen, litt ydmyk, og ta litt initiativ, så går det seg til. Inviter til mammakveld og få foreldrene i barnehagen på besøk, inviter naboer på grilling av pølser på lekeplassen osv, du blir akseptert til slutt. De må bare få litt tid til å bli vant til deg Anonymkode: bd9e7...a23 Hun er nordlending... tror du virkelig de ser på henne som "storbykvinne"? Anonymkode: 1c12c...517
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #13 Skrevet 18. februar 2018 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi vil helst bo i sentrum, Grim eller på Lund. Nært til alt og lett å komme seg rundt. Litt lenger ut er Vågsbygd fint og vet det er mye utbygging som skjer ved Hamresanden, veldig praktisk med nærhet til flyplassen, Dyreparken og Sørlandssenteret. Ville unngått Tinnheia og Øvre Slettheia. Anonymkode: 52bcb...247 Jeg ville unngått Grim og Voiebyen også, grunnet belastede barne- og ungdomsskoler. Tveit, Søm og Hånes er fint om man ikke trenger gangavstand til byen, både i og utenfor de nye store byggefeltene. Lund og Gimlekollen er fine boligområder hvor man når det meste til fots eller på sykkel. Anonymkode: 2921e...a91
Mumua Skrevet 18. februar 2018 #14 Skrevet 18. februar 2018 Er innflytter fra nordmøre og er enig i at sørlendinger er veldig vanskelig å komme inn på. Bodd her nede i 10 år nå, men hjelpes som man må jobbe for å få et nettverk. Det er ganske uvant, men for 2 år siden flyttet vi rett utenfor Kristiansand og her er det helt annerledes! Som ei lita boble med mennesker som slipper deg inn i varmen Nydelig plass med mange hyggelige mennesker, åpne dører og man inviteres med på det meste. Et veldig samhold her i bygda og jeg stortrives virkelig. Om man ser bort fra at mange er religiøse så er det veldig likt der jeg har vokst opp. Få treningsjunkier med sminke her iallefall, da hadde jeg slitt voldsomt med å passe inn
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #15 Skrevet 18. februar 2018 Akkurat nå, Mumua skrev: Er innflytter fra nordmøre og er enig i at sørlendinger er veldig vanskelig å komme inn på. Bodd her nede i 10 år nå, men hjelpes som man må jobbe for å få et nettverk. Det er ganske uvant, men for 2 år siden flyttet vi rett utenfor Kristiansand og her er det helt annerledes! Som ei lita boble med mennesker som slipper deg inn i varmen Nydelig plass med mange hyggelige mennesker, åpne dører og man inviteres med på det meste. Et veldig samhold her i bygda og jeg stortrives virkelig. Om man ser bort fra at mange er religiøse så er det veldig likt der jeg har vokst opp. Få treningsjunkier med sminke her iallefall, da hadde jeg slitt voldsomt med å passe inn Hvor bor du nå? Anonymkode: 6983d...ca9
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #16 Skrevet 18. februar 2018 Jeg flyttet fra Sørlandet til Tromsø for å studere. For 15 år siden. INGEN planer om å flytte tilbake. Sørlendinger ER vanskelige å få kontakt med. Har desverre ingen råd. Anonymkode: f36cf...174
Mumua Skrevet 18. februar 2018 #17 Skrevet 18. februar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvor bor du nå? Anonymkode: 6983d...ca9 Høvåg
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #18 Skrevet 18. februar 2018 Er sørlending og stolt av det. Kan bare si meg enig at mange er vanskelige å komme innpå. Man har som regel to sett med sørlendinger, de som aldri har flyttet og de som har studert andre steder og flyttet hjem. De som alltid har bodd her er ofte litt som du skriver i hi. De er vanskelig å komme innpå osv de som har bodd andre steder slipper deg lettere inn. Min erfaring er at de fleste uansett hvor du kommer fra har nok med seg selv og skal helst være hjemme hele tiden. De eneste man som sørlending kan ha litt problemer med er Asker/Bærum folk for de har alltid kommet ned hit på sommeren og tror de eier stedet og rakker ned på alt som er her. Jeg har jobbet lenge i utelivsbransjen på sommeren så har hørt det meste. Hvis du har barn på skolen, inviter mammaene på en kveld og se om det kan hjelpe!! Anonymkode: 29c7e...0d0
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #19 Skrevet 18. februar 2018 Hm, østlending blant nordlendinger. Dere er ihvertfall mye mer sminka enn de sørlendingene jeg kjenner.. Anonymkode: fc1a4...5cc
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #20 Skrevet 18. februar 2018 Som Sørlending (født og oppvokst i Kristiansand) er det vittig å sitte her og lese hvordan vi oppfattes 😊 Vi er ikke veldig vanskelige å komme inn på, men det kommer nok ann på din fremtoning dessverre. Har du skikkelig nordlansk dialekt kan den nok virke litt "truende" på en sindig sørlending. For vi er rolige og sindige, så absolutt. Vi har nok ofte nok med oss selv, men er du litt ydmyk så er det helt innafor. Spesielt jålete er vi ikke. Håper du finner deg til rette etterhvert ❤️ Anonymkode: b4cce...daa
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #21 Skrevet 18. februar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som Sørlending (født og oppvokst i Kristiansand) er det vittig å sitte her og lese hvordan vi oppfattes 😊 Vi er ikke veldig vanskelige å komme inn på, men det kommer nok ann på din fremtoning dessverre. Har du skikkelig nordlansk dialekt kan den nok virke litt "truende" på en sindig sørlending. For vi er rolige og sindige, så absolutt. Vi har nok ofte nok med oss selv, men er du litt ydmyk så er det helt innafor. Spesielt jålete er vi ikke. Håper du finner deg til rette etterhvert ❤️ Anonymkode: b4cce...daa Jeg bodde noen år i Kristiansand og opplevde det var vanskelig å bli kjent med folk. Jeg spurte noen jeg jobbet med om det stemmer og sa at folk derfra var kjent for det og at de har nok med de vennene de har fra før. De var hyggelig mot meg, men vi jobbet «bare» sammen. Så å legge det på HI er vel litt feil når vi er flere her som har opplevd/opplever det samme. Kanskje du skal lese svaret ditt én gang til og se hva du faktisk skrev om henne kun ut ifra dialekten hennes? Anonymkode: 76511...fcc
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #22 Skrevet 18. februar 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som Sørlending (født og oppvokst i Kristiansand) er det vittig å sitte her og lese hvordan vi oppfattes 😊 Vi er ikke veldig vanskelige å komme inn på, men det kommer nok ann på din fremtoning dessverre. Har du skikkelig nordlansk dialekt kan den nok virke litt "truende" på en sindig sørlending. For vi er rolige og sindige, så absolutt. Vi har nok ofte nok med oss selv, men er du litt ydmyk så er det helt innafor. Spesielt jålete er vi ikke. Håper du finner deg til rette etterhvert ❤️ Anonymkode: b4cce...daa Jeg er født og oppvokst på Sørlandet selv og det at nordlendinger er så skumle er IKKE noe jeg kjenner meg igjen i. Det du sier blir å skyve skylden over på innflytteren. "Det er ikke vi som er kjipe, det er du som skremmer oss med den skumle dialekten din" Anonymkode: f36cf...174
skjotta Skrevet 18. februar 2018 #23 Skrevet 18. februar 2018 48 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg bodde noen år i Kristiansand og opplevde det var vanskelig å bli kjent med folk. Jeg spurte noen jeg jobbet med om det stemmer og sa at folk derfra var kjent for det og at de har nok med de vennene de har fra før. De var hyggelig mot meg, men vi jobbet «bare» sammen. Så å legge det på HI er vel litt feil når vi er flere her som har opplevd/opplever det samme. Kanskje du skal lese svaret ditt én gang til og se hva du faktisk skrev om henne kun ut ifra dialekten hennes? Anonymkode: 76511...fcc Så det er innafor å kalle sørlendinger for inneslutta jåledukker, men ikke innafor å kalle nordlendinger for bråkete? Interessant... Jeg er sørlending og jeg synes i de fleste tilfellene at nordlendinger er bråkete/høylydte og krevende. Jeg har bodd mange andre steder enn den lille byen jeg kommer fra og nå har kommet tilbake til, og ønsker gjerne nye mennesker velkomne som venner, men har fortsatt ikke møtt en nordlending jeg har god kjemi med, antakelig på grunn av mine egne erfaringer som sørlending. Ja vi vokser sindig og rolig med janteloven godt på plass.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #24 Skrevet 18. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Som Sørlending (født og oppvokst i Kristiansand) er det vittig å sitte her og lese hvordan vi oppfattes 😊 Vi er ikke veldig vanskelige å komme inn på, men det kommer nok ann på din fremtoning dessverre. Har du skikkelig nordlansk dialekt kan den nok virke litt "truende" på en sindig sørlending. For vi er rolige og sindige, så absolutt. Vi har nok ofte nok med oss selv, men er du litt ydmyk så er det helt innafor. Spesielt jålete er vi ikke. Håper du finner deg til rette etterhvert ❤️ Anonymkode: b4cce...daa Hvordan vet du som sørlending hvordan det er å komme inn når man ikke er derfra? Hvordan det er å stå utenfor? Jeg er gift med en fra Arendal, vi flyttet hit etterhvert. Vi møttes da han studerte, jeg er faktisk utlending. Det var aldri et problem før vi flyttet til Ændal. På en måte passer ikke en gang mannen inn her lengre. Han var borte i nesten 15 år og det stemmer som en over skriver: du har dem som er født her, fått barn tidlig og lever i sin egen lille boble, og du har dem som har vært litt borte og sett at verden er stor. Jeg har funnet litt oppegående folk men de fleste er utlendinger selv, takket være UiA. Kanskje vi kunne hatt det enklere, men dessverre er vi ateister. Anonymkode: 79375...fb6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #25 Skrevet 18. februar 2018 1 time siden, skjotta skrev: Så det er innafor å kalle sørlendinger for inneslutta jåledukker, men ikke innafor å kalle nordlendinger for bråkete? Interessant... Jeg er sørlending og jeg synes i de fleste tilfellene at nordlendinger er bråkete/høylydte og krevende. Jeg har bodd mange andre steder enn den lille byen jeg kommer fra og nå har kommet tilbake til, og ønsker gjerne nye mennesker velkomne som venner, men har fortsatt ikke møtt en nordlending jeg har god kjemi med, antakelig på grunn av mine egne erfaringer som sørlending. Ja vi vokser sindig og rolig med janteloven godt på plass. Hvor skrev jeg det? Jeg skrev at jeg snakket med de jeg jobbet med, og de sa at de var enige i at det er vanskelig å komme innpå sørlendinger siden de ikke har så stor interesse av å utvide vennekretsen. Jeg har aldri kalt de jåledukker. Nå er jeg fra Vestlandet, så jeg er verken fra her eller der og har flyttet hjem igjen. Anonymkode: 76511...fcc
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå