Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #1 Skrevet 18. februar 2018 I sommerferien har far bestillt tur til legoland å spør om jeg vil være med. Barnet vårt er 6 år å takler egentlig dårlig store parker med mye folk. Han elsker for eksempel dyreparken i kristiansand men reagerer etterpå med mange hysteriske anfall der han slår,sparker,klorer og skriker hysterisk. Han sier selv at han ikke klarer å roe seg ned igjen. Tror det rett og slett blir for mange inntrykk og for mange folk rundt han. Så hvordan kan jeg forebygge at det skjer i legoland også? Annet enn nok søvn,passe på at han er mett. Å hva bør jeg gjøre hvis han blir helt hysterisk igjen? Er så usikker på hva jeg bør gjøre for å ror han. Prøver jeg å ta han på fanget for å roe han så blir han enda sintere og skriker mye høyere. Anonymkode: 6f92b...fe6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #2 Skrevet 18. februar 2018 Han er under utredning for asperger Anonymkode: 6f92b...fe6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #3 Skrevet 18. februar 2018 Om barnet får så heftige reaksjoner ville jeg unngått slike steder inntil dere har fått forsvarlige verktøy til å håndtere det Anonymkode: d535f...560
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #4 Skrevet 18. februar 2018 Du må ihvertfall forberede han godt. Når har er så stor som 6 år skjønner han jo mye og dere kan planlegge sammen. Legoland er en liten park i størrelse om du sammenligner med dyreparken, og dere trenger ikke se alt så lenge dere har det fint når dere er der. Sørg for å ha todagers billett, så trenger dere ikke være der inne i 8 timer en dag, men kan dele besøket i to. Snakk med han og si at det er som dyreparken, han liker det, men det er mye folk og da blir han noen ganger sint og lei seg fordi han blir sliten i hodet sitt. Derfor tenkte du dere kunne planlegge litt så han bare kan kose seg og ikke bli så sliten Print ut et kart av parken fra nettsiden, se på bildene på nettsiden og bestem dere gir hva han vil se. Planlegg at dere skal se det og det den ene dagen og det og det den andre dagen. Legg også inn en god i pause midt på dagen. Om dere bor i lalandia eller i nærheten av parken i kan dere f.eks planlegge at dere går i parken fra 10-12 så går dere på hytta og hviler også tilbake til parken fra 17-19. Har dere planlagt godt så han er forberedt og dere følger planen dere har laget kan det hende det går bedre. Om han har en diagnose i autismespekteret er forutsigbarhet viktig Anonymkode: 4aa82...38d
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #5 Skrevet 18. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Om barnet får så heftige reaksjoner ville jeg unngått slike steder inntil dere har fått forsvarlige verktøy til å håndtere det Anonymkode: d535f...560 Ja jeg er enig men far mener at det bare er tull. Anonymkode: 6f92b...fe6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #6 Skrevet 18. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Ja jeg er enig men far mener at det bare er tull. Anonymkode: 6f92b...fe6 Likevel spørr han om du vil være med. Slik at du kan ta hånd om gutten når 'funfest'-med far er over..... Tenker du å bli med? Anonymkode: d535f...560
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #7 Skrevet 18. februar 2018 (Slem tanke: Kanskje far skal ta gutten alene i Legoland da, og få øynene opp for ting... ) Mer alvorlig, det er en ide å printe ut kartet ja. Vi brukte Duploland (som nok strengt tatt er for litt mindre barn enn vår femåring) som en trygg base, og tok avstikkere derifra. Leke i Duploland, gå et sted for å prøve en ny aktivitet, gå tilbake i Duploland osv osv. Hestekarusellen i Westernland (der de har gullgraving) var pop og veldig lite kø. Gullgraving var greit (dersom det går greit å få sand og litt søl på hendene). Er dere heldig er det gråvær... Møt opp tidlig. Ha kjøpt billetter på forhånd slik at dere slipper den veldig lange køen. Anonymkode: 9cd5d...13f
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #8 Skrevet 18. februar 2018 Hadde takket nei. Latt far ta seg av ferien og ungen selv og heller lagt opp til rolig og koselig ferie med ungen selv etterpå. Anonymkode: 30fa2...183
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #9 Skrevet 18. februar 2018 Styr hvertfall unna juli! Folkemengdene kan ikke sammenlignes med dyreparken! Anonymkode: c44ab...323
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #10 Skrevet 18. februar 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Styr hvertfall unna juli! Folkemengdene kan ikke sammenlignes med dyreparken! Anonymkode: c44ab...323 Det er sant, for det er minst like mye folk, men en mye mindre park, så det blir trangt om saligheta. Anonymkode: 4aa82...38d
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #11 Skrevet 18. februar 2018 46 minutter siden, Anonym bruker skrev: Likevel spørr han om du vil være med. Slik at du kan ta hånd om gutten når 'funfest'-med far er over..... Tenker du å bli med? Anonymkode: d535f...560 Jeg må være med for far blir altfor sint når småen får sånne hysteriske anfall. Er ikke akkurat sånn at situasjonen blir bedre av trusler om å dra hjem fra ferien osv. Sønnen vår reagerer ikke sånn for å være slem,det blir bare rett og slett for mange inntrykk og for mange folk rundt han. Anonymkode: 6f92b...fe6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #12 Skrevet 18. februar 2018 40 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg må være med for far blir altfor sint når småen får sånne hysteriske anfall. Er ikke akkurat sånn at situasjonen blir bedre av trusler om å dra hjem fra ferien osv. Sønnen vår reagerer ikke sånn for å være slem,det blir bare rett og slett for mange inntrykk og for mange folk rundt han. Anonymkode: 6f92b...fe6 Men hallo. Du må jo få far med på fvk om det er slik han oppfører seg mot ungen. Han burde ikke få lov til å ta med ungen på ferie. og å forvente at du skal stille opp når han er idiot. Anonymkode: 30fa2...183
Hannasbananas Skrevet 18. februar 2018 #13 Skrevet 18. februar 2018 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg må være med for far blir altfor sint når småen får sånne hysteriske anfall. Er ikke akkurat sånn at situasjonen blir bedre av trusler om å dra hjem fra ferien osv. Sønnen vår reagerer ikke sånn for å være slem,det blir bare rett og slett for mange inntrykk og for mange folk rundt han. Anonymkode: 6f92b...fe6 Altså... denne faren bør få seg en oppstrammer!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #14 Skrevet 18. februar 2018 Hadde med gutten min til Legoland da han var 7. Han var da under utredning (fikk Asperger diagnosen da han var 10). Fungerte faktisk over all forventning selv om min sønn var som din. Vi bodde i et lite feriehus i Lalandia i en uke og hadde billetten til Legoland like lenge. Dro til parken når det var overskyet, småregn og på ettermiddagen da det var mindre folk. Ble det for mye dro vi tilbake til huset, svømte i badelandet eller bare gikk en tur. Hadde faktisk ingen sinneutbrudd den uka vi var der. Nøkkelen er jo også gode forberedelser, regelmessige gode måltider, alltid ha nok drikke og mellommåltider klare, mulighet til å trekke seg vekk og ikke minst 10 timer med søvn. Bli med du og pass godt på gutten din. Håper de blir ferdig med utbredelsen snart. Hos oss tok det dessverre 4 år før diagnosen var på plass. Lykke til! Anonymkode: b9bc0...b42
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #15 Skrevet 18. februar 2018 Jeg håper dere har sjekket ut hvilke dager et er mindre folksomt. Det kan dere gjøre i kalenderen på hjemmesiden. Legoland er stappfullt om sommeren, og spesielt i ukedagene i juli. Ellers kan jeg anbefale dere å være ute i god tid før åpning. Dere kan gå inn i parken en halvtime før åpning. Planlegg de attraksjonene dere ønsker, og velg de lengst inne i parken først. Da slipper dere billig unna med tanke på kø. Ikke gå inden klassiske fellen med å starte med de attraksjonene ved inngangen. Der er det kaos. Vi er der rimelig ofte, og får ofte tatt de mest populære attraksjonene før køene blir abnorme. Om barnet har Aspergers, er det nok en sannsynlighet for at dere vil få en reaksjon etter besøket, men forbered barnet godt, og snakk om besøket på forhånd. Anonymkode: e4c30...54f
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #16 Skrevet 18. februar 2018 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men hallo. Du må jo få far med på fvk om det er slik han oppfører seg mot ungen. Han burde ikke få lov til å ta med ungen på ferie. og å forvente at du skal stille opp når han er idiot. Anonymkode: 30fa2...183 Der har vi vært før å far tar ikke til seg noe av det de på fvk sier til han dessverre. Anonymkode: 6f92b...fe6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #17 Skrevet 18. februar 2018 Jeg har to ganger vært på Legoland med sønnen med autisme. Det har gått veldig fint. Det har vært i juli. Da har vi ikke stresset med å "rekke hele parken", men tatt det helt med ro. Gjerne startet innerst i parken. Sønnen din er hele 6 år gammel,men det høres ut som han trenger å kunne skjermes. Jeg er usikker på om man kan låne traller i Legoland, men det burde dere sjekke. Å dra en dag med litt dårlig vær er et bra tips. Anonymkode: c5825...c37
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #18 Skrevet 18. februar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har to ganger vært på Legoland med sønnen med autisme. Det har gått veldig fint. Det har vært i juli. Da har vi ikke stresset med å "rekke hele parken", men tatt det helt med ro. Gjerne startet innerst i parken. Sønnen din er hele 6 år gammel,men det høres ut som han trenger å kunne skjermes. Jeg er usikker på om man kan låne traller i Legoland, men det burde dere sjekke. Å dra en dag med litt dårlig vær er et bra tips. Anonymkode: c5825...c37 Han var 5,5 år ifjor da å hadde flere voldsomme sinneanfall etter en dag i dyreparken. Han blir 7 år i oktober så er jo lov å håpe at han tåler litt mer i år,men helt ærlig så tror jeg egentlig det blir reprise fra ifjor. Snakket nå med faren å hytten vi skal overnatte i ligger bare 10 minutters biltur unna,så da kan vi kanskje være to timer i parken,hvile skikkelig i hytten en stund,også kanskje to nye timer i parken. Anonymkode: 6f92b...fe6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #19 Skrevet 18. februar 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Hadde takket nei. Latt far ta seg av ferien og ungen selv og heller lagt opp til rolig og koselig ferie med ungen selv etterpå. Anonymkode: 30fa2...183 Den det går mest utover da er jo sønnen min. Faren klarer ikke holde seg rolig når sønnen vår får sinneanfall. Anonymkode: 6f92b...fe6
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #20 Skrevet 18. februar 2018 22 minutter siden, Anonym bruker skrev: Den det går mest utover da er jo sønnen min. Faren klarer ikke holde seg rolig når sønnen vår får sinneanfall. Anonymkode: 6f92b...fe6 Vet du, sønnen må skjermes fra far. Anonymkode: 22aed...7d8
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2018 #21 Skrevet 18. februar 2018 Jeg tror jeg ville hørt med lege om mulighet for å få en attest på at det er vanskelig for sønnen din å stå i vanlig kø, sånn at han kan få et vis-hensyn-kort i legoland. Lillebroren min med autisme fikk det, og jeg skjønte først ikke hvorfor, for han klarer jo egentlig å stå i kø. Men da han etter tre timer var helt utslitt og ville hjem så forstod jeg det bedre. Man rekker jo faktisk svært lite på den tiden hvis man skal stå i vanlige køer, i alle fall i sommerferien. Dessuten trengte han så mye pauser at han likevel ikke fikk kjørt noe særlig mer enn min "normaltfungerende" sønn fikk kjørt på samme tid. Får dere ikke den muligheten ville jeg i alle fall passet på å reise enten før eller etter den danske skoleferien sånn at det er mindre folk og mindre kø. De har litt kortere ferie enn oss. Anonymkode: 31c74...bfb
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2018 #22 Skrevet 19. februar 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Vet du, sønnen må skjermes fra far. Anonymkode: 22aed...7d8 Det er en grunn til at jeg var med på alle samvær i 5 år. Men nå har barnevernet sagt at jeg må slippe far mer til,å at far skal ha barnet alene annenhver helg. Å det er ikke alle avgjørelser han har tatt der som er like bra. Som å la han se dovregubben filmen med 9 års aldergrense når han vet at sønnen vår blir kjempe redd. Anonymkode: 6f92b...fe6
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2018 #23 Skrevet 19. februar 2018 8 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg tror jeg ville hørt med lege om mulighet for å få en attest på at det er vanskelig for sønnen din å stå i vanlig kø, sånn at han kan få et vis-hensyn-kort i legoland. Lillebroren min med autisme fikk det, og jeg skjønte først ikke hvorfor, for han klarer jo egentlig å stå i kø. Men da han etter tre timer var helt utslitt og ville hjem så forstod jeg det bedre. Man rekker jo faktisk svært lite på den tiden hvis man skal stå i vanlige køer, i alle fall i sommerferien. Dessuten trengte han så mye pauser at han likevel ikke fikk kjørt noe særlig mer enn min "normaltfungerende" sønn fikk kjørt på samme tid. Får dere ikke den muligheten ville jeg i alle fall passet på å reise enten før eller etter den danske skoleferien sånn at det er mindre folk og mindre kø. De har litt kortere ferie enn oss. Anonymkode: 31c74...bfb Nå har jo han ikke fått en diagnose enda men tror du det hjelper om hun som utreder han skriver litt om hvorfor hun mener at han vil trenge "vis hensyn kort" ? Ser at han trenger ikke noe diagnose for å få det,angst for eksempel kunne være nok. På en måte er det jo angst for mye folk rundt seg han har. Anonymkode: 6f92b...fe6
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2018 #24 Skrevet 19. februar 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nå har jo han ikke fått en diagnose enda men tror du det hjelper om hun som utreder han skriver litt om hvorfor hun mener at han vil trenge "vis hensyn kort" ? Ser at han trenger ikke noe diagnose for å få det,angst for eksempel kunne være nok. På en måte er det jo angst for mye folk rundt seg han har. Anonymkode: 6f92b...fe6 Ja det tror jeg nok, de pleier å være ganske forståelsesfulle. Det går jo an å sende en e-post på forhånd med kopi av erklæringen og spørre om det holder. Anonymkode: 31c74...bfb
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2018 #25 Skrevet 19. februar 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Der har vi vært før å far tar ikke til seg noe av det de på fvk sier til han dessverre. Anonymkode: 6f92b...fe6 Men da er det ditt ansvar å ikke sende ungen avgårde med en så ubrukelig far. Enkelt og greit. "Når du ikke hører på noe fagfolk har å si, og tenker å trumfe gjennom noe som ikke er bra for sønnen vår, så kan jeg ikke godta at han blir med dessverre". Anonymkode: 2c9dc...4b4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå