Gå til innhold

Blandet utviklingsforstyrrelse i spesifikke ferdigheter


Anbefalte innlegg

Skrevet

 Frøkna i huset har fått denne diagnosen, vi fikk den på mandag sist uke.

Har lenge skjønt at  noe ikke er som det skal være vi har kjempet en kamp med PPT og skole som ikke har tatt tak i problemene .

Vi hadde et møte med HAB, lege og skole og PPT på onsdag der blir frøknas diagnose fortalt om og hva HAB forventet seg av tiltak og opplegg rundt jenta. De mente hun SKAL ha Spesialpedagog 15-20 timer i uken og resten fylt opp med assistent.

Inspektøren på skolen klarer å svare at er det nødvendig.? For  frøkna er jo snill og rolig gjør ikke noe galt. Hun gjør som forventet sitter på plassen sin og tar frem bøkene.  

Er det sånn at kun utagerende og bråkete barn som forstyrrer  får den hjelpen de har krav på?

Vi har lenge vurdert å bytte skole over til en spesialskole men for å komme inn på spesialskoler må man ha diagnose  det har vi  nå.

men noen som vet om en skole hvor barn med  lettere form for diagnoser kan søke. Har snakket med et par skoler men på begge to er det Storsett 80% barn med Downs og andre tyngre diagnoser .  Føler at det ikke er riktig å  plassere henne der. 

Er det en Facebook gruppe  for barn med denne diagnosen.?

Anonymkode: 89a84...121

Fortsetter under...

Skrevet

På spesialskolen her er det bare tunge diagnoser, de med downs er de med mildest diagnose, ellers er det multihandikappede og barn med større hjerneskader, psykisk utviklingshemmede osv som går der. Det er ventelister og barn med lettere diagnoser er sjanseløse, og jeg tror ikke det hadde vært riktig å plassere de der heller.

Men det er klart datteren din skal ha hjelp på den skolen hun går, ikke gi deg på det.

Anonymkode: 8d7c4...329

Skrevet

Det er dessverre ofte sånn at hvis barna er stille så må foreldrene lage bråk for at de skal få hjelp. Når det gjelder spørsmålet om spesialskole synes jeg du skal snakke med HAB, de kjenner jenta, og bør ha kjennskap til hvilke tilbud som finnes i nærområdet. Hvis skolen hun går på nå er dårlige med tilretteleggingen kan det kanskje være et alternativ å flytte henne til en annen vanlig skole? Det er ofte stor forskjell fra skole til skole i forhold til både vilje og evne til tilrettelegging. 

Anonymkode: 559d9...b98

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Vi hadde et møte med HAB, lege og skole og PPT på onsdag der blir frøknas diagnose fortalt om og hva HAB forventet seg av tiltak og opplegg rundt jenta. De mente hun SKAL ha Spesialpedagog 15-20 timer i uken og resten fylt opp med assistent.

Ppt anbefaler så mye tiltak? Det er mer enn jeg har hørt psykisk utviklingshemmede har fått... Usikker på om skolen følger den anbefalingen 

Anonymkode: 15c79...f22

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ppt anbefaler så mye tiltak? Det er mer enn jeg har hørt psykisk utviklingshemmede har fått... Usikker på om skolen følger den anbefalingen 

Anonymkode: 15c79...f22

Ja de anbefaler det, mulig de gjør det for å få noe i det hele tatt? 

Anonymkode: 89a84...121

Skrevet

Med denne diagnosen følger det med at det er lærevansker, og dermed utløser det rett til spesialpedagogisk hjelp. Det er ikke korrekt at det kun er utagerende barn som trenger spesped, så her tar skolen grundige feil. Sønnen vår fikk diagnosen i første klasse, den ble nylig redusert til å kun omhandle språkvansker. Likevel har han samme rett på spesialpedagogisk hjelp i kjernefagene som med F83(?)-diagnosen. Det er ikke diagnose som skal legge føringer for hvilken hjelp barnet trenger, men hvilket behov barnet har for å nå kompetansemålene. Her står den sakkyndige vurderingen sterkere enn vurderingen til inspektøren, så skolen har ansvar for å legge tilrette ut fra vedtaket. 

Anonymkode: bf167...3d1

Annonse

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ppt anbefaler så mye tiltak? Det er mer enn jeg har hørt psykisk utviklingshemmede har fått... Usikker på om skolen følger den anbefalingen 

Anonymkode: 15c79...f22

Skolen følger i all hovedsak anbefalingene fra sakkyndig vurdering. Det er ikke noe ekstraordinært med ressursene som jenta har fått. Mange barn har like mye som dette. At du putter alle «utviklingshemmede» i samme sekk er jo litt spesielt. Alle sakkyndige vurderinger er og skal være individuelle! 

Anonymkode: ea6a0...af1

Skrevet

Her ville jeg stått på krava!

Det inspektøren i realiteten sier er at det ikke er så farlig med jenta sine behov for selv om hun ikke får det HUN trenger så plager hun ingen andre, så da er det ikke et reelt problem. Så lenge det kun går ut over henne og hennes fremtid er det ikke så farlig.

Anonymkode: c0a33...ba6

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Her ville jeg stått på krava!

Det inspektøren i realiteten sier er at det ikke er så farlig med jenta sine behov for selv om hun ikke får det HUN trenger så plager hun ingen andre, så da er det ikke et reelt problem. Så lenge det kun går ut over henne og hennes fremtid er det ikke så farlig.

Anonymkode: c0a33...ba6

Og dette er alt for dårlig fra skolen!

Anonymkode: c0a33...ba6

Skrevet

Hab utreder, medisinsk. De kan komme med tiltak de mener passer for jenta, men de har overhode ingen myndighet til sette krav om timeantall. Heller ikke veiledende/anbefale timeantall. Det er ppt sin oppgave. Det er en vurdering som gjøres ut ifra behov, ikke diagnose. Det skal også være likeverdig og fremme inkludering.

15-20 timer er mer en halve opplæringen i skolen som spesialundervisning. Mye spesialundervisning forgår i mindre grupper med andre elever som har spesialundervisning, på tvers av paralleller og noen ganger trinn. Hva skjer med det sosiale dersom hun ender opp med over halve skoletilbudet i liten gruppe? 

Hun trenger sikkert noe ekstra i basisfagene. Men kanskje ikke alle timene. 

Anonymkode: 49e13...092

Skrevet

Tusen takk for svar! 

Jeg er helt ny innen dette så jeg tar til meg det dere skriver. 

 Vi har ei jente i 3 . klasse som  skriver som en 6 åring, leser som en 1.klassing. Matte bruker hun fingrene for å telle seg frem til svarene, kan  regnesangene og gange sangene men  skjønner ikke  hva   2+8 er Er uten sangen. 

Hun snakker uten S,K,R, 

for å nevne noe. 

Hun sliter veldig sosialt da hun ikke er på samme bølgelengde som de andre  på hennes alder.  

Det er en stor jobb å gjøre for å løfte ungen. 

Det aller første jeg skal gjøre er å skrive et brev til skole og PPT  og få et ordentlig svar på hvorfor vi ikke har blitt  hørt før da vi har påpekt (allerede i barnehagen ) 

Vi gikk privat for å få hjelp. Og da ble det fart på sakene. 

Så skal vi vente på sakskydig vurdering og høre hva skolen svarer.  

Jeg  kommer ikke til å gi meg før jeg vet at jenta er ordentlig ivaretatt på skolen og får hjelp.

 

 

Anonymkode: 89a84...121

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tusen takk for svar! 

Jeg er helt ny innen dette så jeg tar til meg det dere skriver. 

 Vi har ei jente i 3 . klasse som  skriver som en 6 åring, leser som en 1.klassing. Matte bruker hun fingrene for å telle seg frem til svarene, kan  regnesangene og gange sangene men  skjønner ikke  hva   2+8 er Er uten sangen. 

Hun snakker uten S,K,R, 

for å nevne noe. 

Hun sliter veldig sosialt da hun ikke er på samme bølgelengde som de andre  på hennes alder.  

Det er en stor jobb å gjøre for å løfte ungen. 

Det aller første jeg skal gjøre er å skrive et brev til skole og PPT  og få et ordentlig svar på hvorfor vi ikke har blitt  hørt før da vi har påpekt (allerede i barnehagen ) 

Vi gikk privat for å få hjelp. Og da ble det fart på sakene. 

Så skal vi vente på sakskydig vurdering og høre hva skolen svarer.  

Jeg  kommer ikke til å gi meg før jeg vet at jenta er ordentlig ivaretatt på skolen og får hjelp.

 

 

Anonymkode: 89a84...121

Dette høres ut som ei jente som skal ha spesialundervisning i flere fag. Spesielt i norsk, matte og engelsk og sosial kompetanse (det er ikke et eget fag). Kanskje også logoped.

Anonymkode: 49e13...092

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dette høres ut som ei jente som skal ha spesialundervisning i flere fag. Spesielt i norsk, matte og engelsk og sosial kompetanse (det er ikke et eget fag). Kanskje også logoped.

Anonymkode: 49e13...092

💜

Anonymkode: 89a84...121

Annonse

Skrevet

Det er en gruppe på Facebook som heter  «foreldre til barn med spesielle behov» meld deg inn der. Er også en annen gruppe du kan melde deg inn i « kampen for foreldres rettigheter» 

Nå vet jeg ikke hvor du bor. Men mitt barn går på en vanlig skole som også har tilbud til barn med ulike diagnoser. Der er alle barna med diagnoser tilknyttet vanlig klasse og grupper(kun for barna med diagnoser) og der tilpasser de det slik at barna kan være både i vanlig klassen og i egne grupper med en til en alt ettersom hva de har behov for. Fungerer kjempe bra.

Der går det barn som er lett pu, moderat pu, som har autisme, asperger, down syndrome, osv og mange av de er mest i klassene og kan både skrive, lese osv. 

Anonymkode: 53183...4be

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er en gruppe på Facebook som heter  «foreldre til barn med spesielle behov» meld deg inn der. Er også en annen gruppe du kan melde deg inn i « kampen for foreldres rettigheter» 

Nå vet jeg ikke hvor du bor. Men mitt barn går på en vanlig skole som også har tilbud til barn med ulike diagnoser. Der er alle barna med diagnoser tilknyttet vanlig klasse og grupper(kun for barna med diagnoser) og der tilpasser de det slik at barna kan være både i vanlig klassen og i egne grupper med en til en alt ettersom hva de har behov for. Fungerer kjempe bra.

Der går det barn som er lett pu, moderat pu, som har autisme, asperger, down syndrome, osv og mange av de er mest i klassene og kan både skrive, lese osv. 

Anonymkode: 53183...4be

Tusen takk for tips! Meldt meg inn.

Anonymkode: 89a84...121

Skrevet

Diagnosen jenta di har fått, er en diagnose som ofte settes når utredere ikke har andre diagnoser å plassere vanskene innenfor. En diagnose utløser ikke retten til spesialundervisning. Jeg anbefaler deg å lese opplæringsloven der det står om forsvarlig utbytte og likeverdighet. Hab tjenestene utsagn om hjelpebehov og omfang betyr lite. De trår i andres bedd! Skolens ordinære tilrettelegging samt om eleven har en forsvarlig utvikling i tråd med egne evner og forutsetninger er derimot viktig. Greit å forstå loven før du hisser deg opp. 

Anonymkode: 70a2e...4ea

Skrevet

Diagnosen jenta de har fått settes ofte på barn som ikke helt passer inn under en autismespekterdiagnose. Har inntrykk av at denne diagnosen gis når de rett og slett er litt usikre. Det kan derfor forklare hvorfor du har fått lite informasjon. 20 timer direkte hjelp fra spesialpedagog er svært mye. Det er det samme som i Oslo pleier å tilbys barn med infantil autisme. Barn med downs tilbys til sammenlikning vanligvis 5 timer. 

Skrevet
2 minutter siden, Blondzilla skrev:

Diagnosen jenta de har fått settes ofte på barn som ikke helt passer inn under en autismespekterdiagnose. Har inntrykk av at denne diagnosen gis når de rett og slett er litt usikre. Det kan derfor forklare hvorfor du har fått lite informasjon. 20 timer direkte hjelp fra spesialpedagog er svært mye. Det er det samme som i Oslo pleier å tilbys barn med infantil autisme. Barn med downs tilbys til sammenlikning vanligvis 5 timer. 

Det du sier der er tull.  På skolen til frøkna er det to barn med downs og de har spesped og full dekking  hele dagen og AKS.

Anonymkode: 89a84...121

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Diagnosen jenta di har fått, er en diagnose som ofte settes når utredere ikke har andre diagnoser å plassere vanskene innenfor. En diagnose utløser ikke retten til spesialundervisning. Jeg anbefaler deg å lese opplæringsloven der det står om forsvarlig utbytte og likeverdighet. Hab tjenestene utsagn om hjelpebehov og omfang betyr lite. De trår i andres bedd! Skolens ordinære tilrettelegging samt om eleven har en forsvarlig utvikling i tråd med egne evner og forutsetninger er derimot viktig. Greit å forstå loven før du hisser deg opp. 

Anonymkode: 70a2e...4ea

Kapittel 5. Spesialundervisning

0 Endra med lov 17 juni 2005 nr. 105 (ikr. 17 juni 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 660).

§ 5-1.Rett til spesialundervisning

Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning.

I vurderinga av kva for opplæringstilbod som skal givast, skal det særleg leggjast vekt på utviklingsutsiktene til eleven. Opplæringstilbodet skal ha eit slikt innhald at det samla tilbodet kan gi eleven eit forsvarleg utbytte av opplæringa i forhold til andre elevar og i forhold til dei opplæringsmåla som er realistiske for eleven. Elevar som får spesialundervisning, skal ha det same totale undervisningstimetalet som gjeld andre elevar, jf. § 2-2 og § 3-2.

Anonymkode: 89a84...121

Skrevet

Stå på deres! 

Som regel vil skolene følge det som blir anbefalt i den sakkyndige vurderingen. Skolen skal vel ha en rimelig god grunn for å se bort fra den. 

Så trist at det skal være slik. Barnet mitt har også en del vansker, han har 5 timer spes.ped i uka fordelt ut over når det ses at han har behov for det. Skolen har selv sagt at de alltid vil innvilge de timene som en sakkyndig vurdering anbefaler. Jeg sender han på skolen meg fred i sjela hver dag fordi jeg vet at han blir veldig godt ivaretatt av de voksne på skolen. De gjør ALT de makter for at han skal ha det bra, at klassen skal ha det bra og skolen ønsker virkelig å lære og la seg veilede. For oss var det gull verdt at vi traff så blink med skolen. Er det noen mulighet for at barnet ditt kan bytte skole TS? Det virker som om enkelte på deres skole allerede har bestemt seg for at barnet deres ikke har så veldig behov for hjelp og tilrettelegging. Det er jo heilt feil innstilling allerede. Da vil veien videre bli vanskeligere enn nødvendig uansett. 

Anonymkode: 2c862...541

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kapittel 5. Spesialundervisning

0 Endra med lov 17 juni 2005 nr. 105 (ikr. 17 juni 2005 iflg. res. 17 juni 2005 nr. 660).

§ 5-1.Rett til spesialundervisning

Elevar som ikkje har eller som ikkje kan få tilfredsstillande utbytte av det ordinære opplæringstilbodet, har rett til spesialundervisning.

I vurderinga av kva for opplæringstilbod som skal givast, skal det særleg leggjast vekt på utviklingsutsiktene til eleven. Opplæringstilbodet skal ha eit slikt innhald at det samla tilbodet kan gi eleven eit forsvarleg utbytte av opplæringa i forhold til andre elevar og i forhold til dei opplæringsmåla som er realistiske for eleven. Elevar som får spesialundervisning, skal ha det same totale undervisningstimetalet som gjeld andre elevar, jf. § 2-2 og § 3-2.

Anonymkode: 89a84...121

Hvorfor limer du inn denne? Innlegget du svarer på har for så vidt helt rett, og er i tråd med lovverket du limer inn. 

Anonymkode: 49e13...092

Skrevet (endret)
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det du sier der er tull.  På skolen til frøkna er det to barn med downs og de har spesped og full dekking  hele dagen og AKS.

Anonymkode: 89a84...121

Med assistent ja, ikke spesialpedagog. Det er to vidt forskjellige ting. Og jeg hadde selvsagt ikke uttalt med så detaljert om timetallet om jeg ikke visste det helt sikkert. Jeg jobber nettopp med akkurat dette... At du har sett en unge på aks med assistent gjør deg ikke til ekspert på ressursfordeling skjønner du. 

Endret av Blondzilla
Skrevet
1 time siden, Blondzilla skrev:

Med assistent ja, ikke spesialpedagog. Det er to vidt forskjellige ting. Og jeg hadde selvsagt ikke uttalt med så detaljert om timetallet om jeg ikke visste det helt sikkert. Jeg jobber nettopp med akkurat dette... At du har sett en unge på aks med assistent gjør deg ikke til ekspert på ressursfordeling skjønner du. 

Så bitter du er da? 

Spesped på den energityvene er 14 timer. 

Den andre som er jente  har 9 timer og resten av timene er fylt opp av assistent.

dette vet heg for mammaen til gutten er bestevenninna mi. 

Jeg hsr ikke bare tilfeldig vuscsett et barn. 

Anonymkode: 89a84...121

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så bitter du er da? 

Spesped på den energityvene er 14 timer. 

Den andre som er jente  har 9 timer og resten av timene er fylt opp av assistent.

dette vet heg for mammaen til gutten er bestevenninna mi. 

Jeg hsr ikke bare tilfeldig vuscsett et barn. 

Anonymkode: 89a84...121

😂 Høres ut som om du har drukket en 3-liter med rødvin alene. 

Eller har på stavekontrollen på mobilen. 😁

Anonymkode: a563d...afb

Skrevet

Uff her var stavekontroll på og , jeg skulle forte meg! 😯😯😯

Anonymkode: 89a84...121

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...