Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #1 Del Skrevet 15. februar 2018 God kveld damer. Jeg skal skrive en oppgave men er litt usikker rundt dette med formell sosial kontroll, og tør ikke begynne å skrive før jeg har fortstått det helt riktig (skal ikke ha oppgavefasit her altså, men temaet sosial kontroll kommer inn og vil gjerne bruke begrepene uten noe kluss eller feil). Den formelle kontrollen blir jo utført av de som har autorisasjon til det. F.eks politi, barnevern, tollvesen, skolen, osv, og når den uformelle kontrollen ikke er nok. Men vil det alltid være formell kontroll dersom det blir utført av disse gruppene, eller kun i de tilfellene der det blir gitt sanksjoner? Googler meg grønn men finner liksom ikke de eksemplene jeg trenger for å forstå. Er det formell kontroll når politiet ringer på der det er en hjemmefest og ber de dempe seg? En nabo kan gjøre det samme og da går det vel under uformell kontroll.. Hvis noen kan gi meg noen gode eksempler, eller en kort forklaring så blir jeg veldig glad Anonymkode: fc7cd...936 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342044-ang-formell-sosial-kontroll/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #2 Del Skrevet 15. februar 2018 Formell sosial kontroll må vel være at de som har makt fra myndighetene får innbbyggere til å gjlre som de vil (eller som loven/forskrifter vil). Er det ikke lovgivningen som ligger til grunn og byråkrater (skattemyndighet feks), politi og helsevesen (tvang) som utøver den. De trenger ikke faktisk komme med sanksjoner, men de kontrollerer ved å bare informere om sanksjondmulighetene dersom innbygger ikke innretter seg etter lovgivning/forskrift. Utøves ikke av sivile. Mulig det bare er de som har myndighet til å komme med sanksjoner. Eller de som er delegert ansvar fra staten også. Men det er vanskelig å utøve kontroll uten den kontrollmekanismen sanksjonsmulighet er, vil jeg tro. Kan hende jeg tar 100% feil. Vil anbefale kollokviegruppe! Anonymkode: 1cdff...c38 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342044-ang-formell-sosial-kontroll/#findComment-148680431 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #3 Del Skrevet 15. februar 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Formell sosial kontroll må vel være at de som har makt fra myndighetene får innbbyggere til å gjlre som de vil (eller som loven/forskrifter vil). Er det ikke lovgivningen som ligger til grunn og byråkrater (skattemyndighet feks), politi og helsevesen (tvang) som utøver den. De trenger ikke faktisk komme med sanksjoner, men de kontrollerer ved å bare informere om sanksjondmulighetene dersom innbygger ikke innretter seg etter lovgivning/forskrift. Utøves ikke av sivile. Mulig det bare er de som har myndighet til å komme med sanksjoner. Eller de som er delegert ansvar fra staten også. Men det er vanskelig å utøve kontroll uten den kontrollmekanismen sanksjonsmulighet er, vil jeg tro. Kan hende jeg tar 100% feil. Vil anbefale kollokviegruppe! Anonymkode: 1cdff...c38 Er akkurat der jeg ikke helt forstår grensen. Om en politimann advarer om sanksjonsmulighetene er det formell kontroll, fordi han faktisk har mulilgheten til å gi en sanksjon om ikke vedkommende etterkommer? Blir det da riktig og si at f.eks barnevernet utøver formell kontroll når de innkaller til møter, drar på hjemmebesøk o.l? Selv om det bare er en undersøkelse? De trenger jo høyere makter for og foreta omsorgsovertakelse f.eks. All formell kontroll går jo i grunn tilbake til loven og staten. Men antar at jeg ikke vil være helt på jordet da hvis jeg beskriver disse tingene som formell kontroll? De som har makten til å gjøre "noe" utfra lov? Skulle så gjerne deltatt i kollokviegruppe men jeg tar studier hjemmefra og i jobb og med barn blir det ikke like lett. Men tusen takk for svar Jeg har en tendens til å overtenke og komplisere (til de grader) alle mulige oppgaver. Litt slitsomt men liker å være sikker på at alt jeg skriver er korrekt. Anonymkode: fc7cd...936 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342044-ang-formell-sosial-kontroll/#findComment-148680446 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #4 Del Skrevet 15. februar 2018 Det beste er at du innleder oppgaven med å skrive eller henvise til definisjon er av begrepene og så bruke dem konsekvent på samme måte gjennom hele oppgaven. Anonymkode: 48337...c03 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144342044-ang-formell-sosial-kontroll/#findComment-148680477 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå