Gå til innhold

Dårlig økonomi. Jeg er så sliten av det!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rett og slett bare et sutreinnlegg :(

Kanskje noen i samme båt har noen gode tips på hvordan man lever år etter år med stram økonomi.. Ingen inkasso eller forbruksgjeld, men lavtlønnet uten muligheter for å tjene mer mens barna er små.

Har begge jobb, utbetalt ca 45 000 i måneden og to små barn. Vi klarer oss alltid, men jeg er så sliten av å snu på kronene, lage budsjett, spare inn, ikke unne meg selv annet enn billigst mulig hud og hårprodukter. Billigste tannkrem. Jage tilbud, alltid tenke penger og økonomi..

Det er som når man er på slanker`n.. alt jeg ikke har råd til, det frister så innmari..! Drømmer om å kunne helgehandle uten å se på prislappen..

Anonymkode: 34c4a...d02

Skrevet

Har dere søkt om bostøtte?

Billigere barnehage og SFO grunnet lav lønn?

Har dere bil som sluker penger, vurdere å bytte den ut? Kutte bil helt?

Jobber dere 100% begge to?

Be om forskudd på arv fra foreldre/besteforeldre?

Anonymkode: 1f63b...f24

Skrevet

Vi tjener for mye til bostøtte og redusert barnepassutgifter. Billig bil som kun brukes til det mest nødvendige.

Jobber 100 og 80 %, får ikke høyere stilling. 

Dessverre ingen arv å be om og ville ikke hatt samvittighet til det heller..

Er jo ikke synd på oss egentlig. Vi har alt vi trenger, derfor jeg skrev det ble et sutreinnlegg. Men noen i samme bås vet kanskje hvor slitsomt det er å planlegge økonomi hele tiden og håpe ingenting skjærer seg. Ligge våken om natta og tenke på hvordan jeg kan omfordele hundrelapper så ungen får karnevalkostyme.. Håpe bruktbutikken i byen har noen kupp.. gode tilbud..you name it!

Skulle så ønske jeg kunne slippe å tenke på penger hele tiden. Har kanskje utviklet litt økonomiangst..:/

Skrevet (endret)

Er dere så innmari lavtlønte, da? Dere har ikke utbetalt så veldig mye mindre enn oss. Vi har vel ca 52.000 i måneden. Og vi klarer oss fint med snart tre. Vi er ansatt i staten begge to. Begge har lange utdannelser og kunne sikkert gjort mer karriere, men er jo deilig å kunne ha fleksible jobber og kunne være der for ungene når de er små.  

Kanskje dere burde prøve å se nærmere på hva pengene deres faktisk går til? Hvor mye har dere i boligutgifter, for eksempel?  Kan dere kutte i transportbudsjettet? Her går det rundt 20.000 kr i måneden til å bo (altså, med lån, kommunale avgifter, oppvarming og strøm), 5000 kr i måneden i barnehage, 1200 kr i forsikringer og 2500 kr i transport. Føler heller ikke at vi kan ta oss råd til hva som helst, men vi lever et godt liv uten å måtte snu på krona. Det tror jeg dere kan få til også! :)

Endret av Julie (:
Skrevet

Vel, 7000 mindre i måneden og to barn på 5 og 9 år. Det er en viss forskjell..

Skrevet

Hvis dere har utbetalt 45000 og sliter, er det på tide å se hvor pengene flyr. Bor dere dyrt? Røyker dere? Kjøper mye snop eller brus? Jeg er alene og har ca 42000, klarer meg utmerket! Har faktisk noen lapper til overs hver mnd. Har forøvrig tre barn, så vi er like mange som dere i husstanden.

Anonymkode: 6cdeb...f90

Skrevet

Jeg forstår heller ikke at 45000 kr i mnd skal være så innmari lite. I alle fall ikke så lite at det er nødvendig med slike bekymringer du har. Hva går pengene til? 

Anonymkode: caf40...b55

Skrevet

Da foreslår jeg at du ser igjennom budsjettet ditt først. Hvor forsvinner pengene? Hva kan dere spare penger på? Kan du be  om avdragsfrihet på ett av boliglånene om du har flere? (Ikke uvanlig med flere boliglån på ett hus, ett stort og flere mindre). Kan ferie/skattepenger gå med til å betale lån ,så dere får mer å rutte med i hverdagen? Kan du ta på deg noe ekstrajobb? Med 42000kr burde du hatt litt til overs. Vi har hatt det samme som dere og likevel kunne spart litt penger. På dette tidspunktet gikk 5200kr til bhg, 135000kr på huslån, 2000kr i forsikring, 1300kr i mobiler/Internett, TV 400kr, diesel 2500kr, strøm 1200kr for å nevne de største utgiftene. Vi hadde sånn passe med penger PG unner oss både takeaway og merkeklær.

Anonymkode: 5ef42...f31

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg forstår heller ikke at 45000 kr i mnd skal være så innmari lite. I alle fall ikke så lite at det er nødvendig med slike bekymringer du har. Hva går pengene til? 

Enig.

Anonymkode: d5468...3a7

Skrevet

Har du prøvd å sette opp et detaljert budsjett? Printe ut kontoutskrifter fra de siste 3-6 månedene og ha overstrykningstusjer i flere farger og streke over så du ser eksakt hva pengene går til?

Mange kan få seg en aha-opplevelse.

Hva har dere i faste utgifter, strøm, telefon, internett, forsikring, barnehage, TV, strømmetjenester osv, kan det spares inn noe sted?

Hva bruker dere i matbutikken i løpet av en måned? Mange kan spare mye på å bli mer bevisst der.

Hva med bolig? Hva betaler dere, bor dere for dyrt i forhold til inntekt?

Hvordan er det med småkjøp, det blir ofte mye i løpet av en måned. Da tenker jeg på kiosk, bensinstasjon, kaffe, kantine osv som man bare kjøper uten å tenke. Mange bruker fort 50-100 kr dagen på sånne småting, det blir mye i løpet av en måned det.

Så skriv ut kontoutskrifter og sjekk hvor pengene går.

Vi har litt mer enn dere, men ikke mye mer. Vi har 51.000 utbetalt i måneden, men vi har fire barn. To på barneskolen, to tenåringer og oss to voksne, så vi har jo mye høyere utgifter enn dere til mat, fritidsaktiviteter, klær/sko/sportsutstyr, lommepenger, telefonabonnement osv. Vi klarer oss vi selv om vi ikke lever i sus og dus.

Anonymkode: c3d4b...4ed

Skrevet

jeg er alene med 2 og har fra 35K - 40K utbetalt.  dette er en god inntekt for meg, jeg har vært alene med 3 og hatt lavere lønn.
jeg har et budsjett i excel hvor jeg setter av penger på alle regings/utgiftsposter når jeg får lønn.
når faste regninger har fått sitt, er resten til variable kostnader.  vi kan da flotte oss på mat, men ingen får gå på kino - eller vi kan ha et forbruk som sier at alt får litt.  spise billigere, ha en kinotur, spare.
noen måneder gjør vi det ene - noen måneder gjør vi det andre :-)

forsøker alltid få satt av litt til sparing - der har jeg igjen et budsjett hvor jeg sparer til ting vi ønsker oss.
ferie, noe cash til fremtidige konfirmasjoner, lappen til barna, og slike saker.  over år er det gøy å se hvor mye sparingen øker.

så mitt råd;
sett opp et budsjett og hold dere til det. regningene først, ønsker og behov i det som er igjen.

Anonymkode: 6a310...12b

Skrevet

Hvor mye betaler dere i huslån?
Flytte til noe billigere? 
Be om avdragsfritt lån?
Installere varmepumpe i stedet for å fyre med strøm?
Handle fast en gang i uken!
Om du har barn i barnehage, si opp 20 % om du har fri en dag i uken? Penger spart.
Om de er i SFO, kan de gå hjem å være hjemme til dere kommer hjem?

Skrevet

Du sier du ikke får større stilling, har du spurt konkret om det?

Du kan søke jobb som støttekontakt gjennom kommunen. Stort behov, ca. 150 kr timen utbetalt i tillegg får du dekt utgifter til aktiviteter, kjøring o.l. Fort gjort med et par tusen ekstra i mnd på en slik jobb. Ingen krav til utdanning. Evt kan du melde seg som verge gjennom Fylkeskommunen, ca. 10.000 kr i året i godtgjøring. Stort behov for folk også her.

Anonymkode: 1f63b...f24

Skrevet

Vi har ca 32 000 tilsammen . Jeg har råd til kino, shopping og hygge.  🤔

Anonymkode: 36ff6...484

Skrevet

Vi har utbetalt 38 000 i mnd. To voksne og to barn. Går nå rundt og føler vi har det bra. Er ikke vokst opp med å få noe særlig ekstra noen av oss, så vi føler egentlig at vi har det veldig bra. Betaler kun 5000 på boliglån i mnd da, men har både barnehage og sfo som koster litt. Tenker at det er litt hva som betyr noe. Vi kjøper aldri dyre ting, pusser sjeldent opp eller kjøper lit nytt til huset, handler klær på salg til neste sesong osv, men det er jo ikke noe som krever så mye. Setter pris på det vi prioriterer å bruke penger på da

Anonymkode: cae68...d86

Skrevet

Jeg har 21 000 i mnd inn og betaler for alt det jeg og min eks hadde til sammen før. Ingen av oss kan kjøpe ut den andre og begge vil sitte med gjeld om vi selger. Den gang hadde vi nesten 50 000 utbetalt og hadde råd til det vi ville. Nå har jeg så vidt råd til huslånet på 11 000. Men jeg tenker at det blir bedre snart. Jeg skal fikse det og jeg har mål. Så får jeg bare sitte uten mulighet til å spare akkurat nå

Anonymkode: 55080...365

Skrevet

Så lenge du ikke sier noe om utgifter, er det vanskelig å vite hvor dere kan kutte. Vi har like mye utbetalt som dere, og vi har ikke supergod råd, men kan fint gå en tur på kino eller restaurant f.eks, eller kjøpe det vi trenger av klær og utstyr uten at det ryker. Vi betaler vel drøyt 10000 i mnd for å bo, 6000 for aks og bhg, 7000 for mat, sånn omtrent...  I tillegg kommer strøm, Internett, månedskort x 2...

En måte som man fort kan spare inn en tusing eller to, er å sjekke lånerenter og evt true med å bytte bank pga renta. Da  har de satt ned renten vår på et blunk. 

Skrevet

Vis oss gjerne budsjettet ditt så kanskje vi kan komme med tips :)

Vi har 35 000 inn pluss barnetrygd og det er knapt til tider, ingen rom for sparing mye av tiden og vi må planlegge godt. Men det er fordi min samboer har slitt voldsomt med å få seg jobb over lang tid og har vært avhengig av ekstravakter i tillegg til sin 40% stilling. Vi er 2 voksne, 3 barn og har 2 biler som er et pengesluk, men vi bor en plass uten kollektiv transport så vi må ha begge bilene. Vi leier hus og bruker skattepenger/feriepenge på å betale ned bilene :)

Anonymkode: 861c1...c32

Skrevet

Veldig mange gode tips og råd fra dere, takk! :)

Grunnen til at jeg ikke skrev noe budsjett er for at alt er egentlig ferdig ribbet til beinet. Abonnementer sagt opp, renter prutet osv.

Har stålkontroll på økonomi og full oversikt. 

Jeg tror problemet mitt ligger i at vi omgås folk med mye bedre råd enn oss og jeg må slutte å sammenligne meg/oss med dem. 

Dette var et skikkelig ilandsproblem, jeg vet.. 45 000 for en familie på 4 burde ikke være noe å ligge søvnløs for.

Takk for at dere ikke minnet meg på hvor bortskjemt vi egentlig er.. :flau:

Skrevet

Oi. 45 tusen er jo ikke lite! Jeg har 20 tusen og er alene med to barn. Selv om vi ikke har det fett, så unner vi oss både kafetur og kino innimellom. Før jeg ble syk hadde jeg 35 tusen og klarte ikke bruke opp alt, så la til side flere tusen hver måned. Tenker at dere bør gå grundig gjennom budsjettet deres.

Anonymkode: 72f2a...7b8

Skrevet
1 time siden, Julie (: skrev:

Er dere så innmari lavtlønte, da? Dere har ikke utbetalt så veldig mye mindre enn oss. Vi har vel ca 52.000 i måneden. Og vi klarer oss fint med snart tre. Vi er ansatt i staten begge to. Begge har lange utdannelser og kunne sikkert gjort mer karriere, men er jo deilig å kunne ha fleksible jobber og kunne være der for ungene når de er små.  

Kanskje dere burde prøve å se nærmere på hva pengene deres faktisk går til? Hvor mye har dere i boligutgifter, for eksempel?  Kan dere kutte i transportbudsjettet? Her går det rundt 20.000 kr i måneden til å bo (altså, med lån, kommunale avgifter, oppvarming og strøm), 5000 kr i måneden i barnehage, 1200 kr i forsikringer og 2500 kr i transport. Føler heller ikke at vi kan ta oss råd til hva som helst, men vi lever et godt liv uten å måtte snu på krona. Det tror jeg dere kan få til også! :)

Er det bare vi som betaler flere tusen i md i forsikringer... av hus, bil, barn og oss selv?

Anonymkode: ec2f0...a6a

Skrevet

Hei. Jeg kan forstå hvor slitsomt det er å måtte ha stålkontroll og det mange som har mindre enn dere utbetalt kanskje ikke ser er at lønnen følger forbruket. Dere har ikke inkasso o.l noe som er vel og bra, men kjære deg se hvor pengene går og finn ut dette. Vi har 17.500,- utbetalt, MEN får hjelp til strømregning da jeg går omskolering og redusert barnehage. Husleie på 8000,- må vi betale selv pluss mobilabonnement. Vi har lite, men er aldri tom for mat, god kosemat/snacks osv. Til gjengjeld er vi da omtrent aldri på kino. 

Som sagt, jeg forstår deg fullt ut (det er IKKE serkasme) når du sier det er slitsomt å ikke kunne gjøre som man vil pengemessig når man har i bakhodet at man skal kunne det. 

Tips er som sagt å finne ut hvor pengene løper av sted, for selv om ting er ordnet må de forsvinne et sted med den inntekten :)

Skrevet
3 minutter siden, LisK skrev:

Hei. Jeg kan forstå hvor slitsomt det er å måtte ha stålkontroll og det mange som har mindre enn dere utbetalt kanskje ikke ser er at lønnen følger forbruket. Dere har ikke inkasso o.l noe som er vel og bra, men kjære deg se hvor pengene går og finn ut dette. Vi har 17.500,- utbetalt, MEN får hjelp til strømregning da jeg går omskolering og redusert barnehage. Husleie på 8000,- må vi betale selv pluss mobilabonnement. Vi har lite, men er aldri tom for mat, god kosemat/snacks osv. Til gjengjeld er vi da omtrent aldri på kino. 

Som sagt, jeg forstår deg fullt ut (det er IKKE serkasme) når du sier det er slitsomt å ikke kunne gjøre som man vil pengemessig når man har i bakhodet at man skal kunne det. 

Tips er som sagt å finne ut hvor pengene løper av sted, for selv om ting er ordnet må de forsvinne et sted med den inntekten :)

Du verden for et empatisk menneske du er. Takk! :blomst:

Pengene går dit de må med to barn i voksealder. De har en aktivitet hver. Vi eier gammelt hus, vi har en bil som er billig i drift, men litt billån. Jeg burde jobbe med å være takknemlig for det vi har.Jeg tror problemer mitt er mer psykologisk. Setter enormt pris på å få bekreftet det her for da kan jeg jobbe med det på en annen måte enn å lage budsjett. Penger er ikke synonymt med lykke! 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Dere må bo innmari dyrt. For jeg er alene med 2 barn og en tenåring og bruker ikke opp i nærheten av 40.000 i måneden 

Anonymkode: 74f63...856

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det bare vi som betaler flere tusen i md i forsikringer... av hus, bil, barn og oss selv?

Anonymkode: ec2f0...a6a

Jeg betaler 19.000 i året. Det blir ikke "flere tusen", men ca 1500 pr måned.

Anonymkode: 74f63...856

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...