Gå til innhold

bekledning i bhg - syke barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mine barn har vært MYE syke. Det er ikke forunderlig fordi jeg har flere ganger hentet dem og de har vært iskalde. Jeg leverer dem gjerne mellom 09 og 10 og kler dem i dress. Når jeg henter dem dager hvor det er minus 13 grader ute, har det flere ganger hendt at de kun har en tynn trøye under og regntøy over. Dersom det var meg som kledde barna dårlig i slike kuldegrader, så antar jeg at jeg ville ha blitt meldt til barnevernet. Men barnehagen kan gjøre dette. Det virker for meg som om de kler av dem det jeg har kledd på dem. Med alt tilgjengelig utstyr, hals, lue, ullgenser, votter i alle farger, dunjakke, dundress og allikevel velges regntøy. Er det slik at dersom barna blir syke, så ser bhg personalet fordeler, fordi de da har mindre å gjøre pga høyt fravær? Er det andre som har slike tanker?

Anonymkode: d95ef...aba

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, jøssenavn. Det tror jeg ikke noen tenker! Jeg har litt fartstid i ulike barnehager, og det er aldri sånn at vi håper at barna skal bli syke fordi det gjør jobben vår lettere. Det høres derimot ut som dårlige rutiner ved påkledning om barnet ellers har alt det trenger av tørre klær i barnehagen som undertøy, fleece og ull samt utedress som tåler å bli våt (sistnevnte er viktig, og nei, det er slettes ikke alle foreldre som sørger for en dress som tåler at barna er i nærheten av vann) og da må regndress velges. Selvsagt må barnet likevel ha noe varmt under.

Dette må du ta opp med personalet i barnehagen. 

Anonymkode: 2af7c...54f

Skrevet

Når det er så kaldt ute, så må du styre hva som er tilgjengelig i hylla. Fjern cherrox/regnstøvler og regndress (ta med hjem), og legg frem alt det barnet skal ha på seg den dagen slik at det ikke er tvil. Mellomlag, vinterdress, vinterstøvler, hals, lue og votter. Det er nok stor forskjell på barnehager, men dette var dessverre vår erfaring, da vi ikke kunne ha klær for alle årstider liggende, da tok de det første og beste uten tanke for værforhold. 

Anonymkode: 63472...814

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er det slik at dersom barna blir syke, så ser bhg personalet fordeler, fordi de da har mindre å gjøre pga høyt fravær? Er det andre som har slike tanker?

Nei, virkelig ikke. Jeg tenker det er en blanding av sløvhet, ubetenksomhet og lite erfaring. Si i fra, unger har ingenting å gjøre ute i regntøy i 13 minus. Noe jeg synes det er litt utrolig at de ikke vet

Anonymkode: ed13a...ac0

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Når det er så kaldt ute, så må du styre hva som er tilgjengelig i hylla. Fjern cherrox/regnstøvler og regndress (ta med hjem), og legg frem alt det barnet skal ha på seg den dagen slik at det ikke er tvil. Mellomlag, vinterdress, vinterstøvler, hals, lue og votter. Det er nok stor forskjell på barnehager, men dette var dessverre vår erfaring, da vi ikke kunne ha klær for alle årstider liggende, da tok de det første og beste uten tanke for værforhold. 

Anonymkode: 63472...814

Vi bor i en by hvor det er multivær. Det lar seg ikke gjøre å fjerne regntøy men jeg har fjernet alt annet som likner på vårdress. Det forunderlige er at jeg en dag ikledde dem dunjakke og regnbukse. Det ble forlangt at jeg byttet til vinterdress. Jeg gjorde men da jeg hentet, var begge  barna i trøye og regntøy, uten votter og kalde. Begge fikk kronisk ørebetennelse og den som er mest hardfør i helsa fikk også lungebetennelse. De kler altså av dem men det jeg tror jeg nå må gjøre er å bestille nytt regntøy med for innvendig. Etterpå fjerne regntøy helt. 

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi bor i en by hvor det er multivær. Det lar seg ikke gjøre å fjerne regntøy men jeg har fjernet alt annet som likner på vårdress. Det forunderlige er at jeg en dag ikledde dem dunjakke og regnbukse. Det ble forlangt at jeg byttet til vinterdress. Jeg gjorde men da jeg hentet, var begge  barna i trøye og regntøy, uten votter og kalde. Begge fikk kronisk ørebetennelse og den som er mest hardfør i helsa fikk også lungebetennelse. De kler altså av dem men det jeg tror jeg nå må gjøre er å bestille nytt regntøy med for innvendig. Etterpå fjerne regntøy helt. 

Er de ikke oppegående noen av de voksne der? Går de voksne og i regntøy? Ta det opp med styrer

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Er de ikke oppegående noen av de voksne der? Går de voksne og i regntøy? Ta det opp med styrer

Jeg vet ikke hva de voksne går i av klær, henter to fortvila barn og legger ikke merke til hva de voksne har på seg, men helt  klart at jeg burde ha notert meg det. Takk for tips! Jeg må være litt fjern som ikke har tenkt på det. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg vet ikke hva de voksne går i av klær, henter to fortvila barn og legger ikke merke til hva de voksne har på seg, men helt  klart at jeg burde ha notert meg det. Takk for tips! Jeg må være litt fjern som ikke har tenkt på det. 

Ja, det synes jeg du skal se etter. For hvis de selv går med vintertøy og har votter, hvorfor går barna med regntøy da. Ungene går vel ikke med støvler og? Men du har vel tatt det opp med de, hva sier de?

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, det synes jeg du skal se etter. For hvis de selv går med vintertøy og har votter, hvorfor går barna med regntøy da. Ungene går vel ikke med støvler og? Men du har vel tatt det opp med de, hva sier de?

Det jeg har tatt opp med dem er at de må ta hensyn til ørebarn. Jeg ble ikke hørt. Jeg blir hørt på at barna ikke kan delta på svømming men ikke det som foregår i det daglige. Takk for tips, jeg skal være årvåken på hva de voksne har på seg. Jeg har begynt å ta fri fra jobb for å kle egne barn før de går på tur. De har utflukter hver dag. 

Skrevet

Det er jo barnemishandling og ha på dem så lite klær, de kan jo til og med fryse ihjel. Få frostskader. Jeg hadde blitt skikkelig forbanna og tatt et skikkelig oppvaskmøte med dem, gitt klar beskjed om at jeg kom til å ta saken videre.

Anonymkode: 17de6...f6f

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det jeg har tatt opp med dem er at de må ta hensyn til ørebarn. Jeg ble ikke hørt. Jeg blir hørt på at barna ikke kan delta på svømming men ikke det som foregår i det daglige. Takk for tips, jeg skal være årvåken på hva de voksne har på seg. Jeg har begynt å ta fri fra jobb for å kle egne barn før de går på tur. De har utflukter hver dag. 

Hvis du ikke blir hørt, så er det på tide å ta saken videre. 13 minus er ikke regntøyvær

Skrevet

Du må jo si ifra med en gang du ser slikt! Der og da! "Er det ikke for kaldt å ha på regntøy nå?" "Barnet mitt er veldig kald kjenner jeg, dere må jo kle på henne ordentlig!" Etc. Prøvd å si noe med en gang? Hva svarer de? 

Anonymkode: 1256a...c62

Skrevet

Det går jo ikke an! 

Hvilken vinterdress har barna dine? Jeg bor på vestlandet, og her er barnehagen flink å kle på riktig, men om jeg var deg ville jeg passet på at de hadde en vinterdress med høy vannsøyle og vanntette vintersko, også tatt med regntøyet hjem på dager hvor det er kaldt. Ville også tatt det tydelig opp med pedleder, og om det ikke hjalp ville jeg gått til styrer.

Anonymkode: bfc13...889

Skrevet

Var i en slik episode med minste min når hun var 5 år de var ute i minusgrader og sur vind med lite tøy på, spurte de på avd hvorfor barna ikke hadde mer på seg fikk da til svar at barna skulle lære og kle seg selv, vell og bra det med de må sjekke barna før de går ut men det gjode de ikke for barna skulle selv kjenne på om de hadde kledd seg rett. Jeg gikk til styrer og sa fra på en fin måte og da ble det slitt på det.

Skrevet

Du har prøvd å si fra, men blir ikke hørt? Hvordan går det an at de nekter å høre på deg når du ber deg kle barna dine slik at de ikke fryser seg halvt i hjel?

Jeg hadde blitt rasende og hadde tatt fram de store kanonene.

Start med å ta en telefon til foreldrekontakten. Spør henne (ham) om hun vet om det er flere foreldre som opplever slikt. Kjenner du noen av de andre foreldrene, ta en prat med dem.

Deretter henvender du deg til barnehageeier. Kommunen, hvis barnehagen er kommunal. Jeg hadde ikke giddet å begynne hos styrer når du alt har prøvd å snakke med dem uten å komme noen vei, men send kopi av henvendelsen til henne. Krev at de ansatte får opplæring i å kle på barna slik at de holder varmen. Jeg hadde vel også muligens truet med å anmelde dem. Eller ringe lokalavisen. Fortell at du nå er så redd for dine barns helse og velbefinnende i barnehagen at du må ta deg fri fra jobb for å dra dit og kle på dem selv. Spør hvem som skal dekke lønnstapet ditt.

Greit nok at et barn som nekter å bruke votter får kjenne litt på å bli kald på fingrene, men når barn fryser på seg lungebetennelse! da har det gått for langt og de voksne svikter sitt ansvar.

Skrevet

Blir sjokkert!!! Jobber i bhg selv og hadde aldri kledd så lite på barna i 13 minus!! Det er jo direkte helseskadelig! Barnemishandling kaller vi sånt 😡

Anonymkode: fa3c0...0c4

Skrevet

Jøss, tenåringsgutten min klarer å kle på lillesøster bedre enn det når han skal ha henne med ut en tur. Selv en tenåring skjønner at de små må ha minst slillongs, ull eller fleece som mellomlag og en god dress ytterst når det er mange minusgrader....

Hørest jo helt utrolig ut at en gjeng voksne mennesker som jobber i barnehage ikke klarer ta bedre avgjørelser når det kommer til påkledning om vinteren, er dette virkelig sant? Regntøy i 13 minus uten et varmt mellomlag under?

Anonymkode: 155c5...694

Skrevet

Kjenner jeg har litt vanskelig for å tro at dette er sant? Hadde barnet mitt vært ute i regntøy i minus 13 grader hadde jeg KLIKKA. Hilsen mamma og pedagogisk leder. Jeg hadde tatt med meg regntøyet hjem også hadde jeg sagt at barnet mitt skal ha på seg. Tror jeg hadde gitt en liste også ;)

Anonymkode: 7a7aa...ef3

Skrevet

Her må du bare klikke! Hva faen er det dere driver med her i barnehagen? Ungen min er ISKALD!!! Har også opplevd at barnehagen er litt vel glad i regntøy. De er så redde for å få våte barn som må skifte, selv om det henger dresser til flere tusen kroner der.

Regntøyet kan du fint ta med hjem. Sjekk værmelding hver dag. 

Anonymkode: b1c55...541

Skrevet

Dette er det rareste jeg har hørt! Jeg jobber i bhg og vi bruker god tid på å kle alle barna i passende klær! Har de ikke nok klær får de låne!

Anonymkode: 99c8b...fc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...