Anonym bruker Skrevet 14. februar 2018 #1 Skrevet 14. februar 2018 Jeg kommer fra Kristiansand og er utrolig flau over dialekten min. Jeg syns den godt kan bli kåret til Norges styggeste dialekt, for det er det den fortjener. Ofte prøver jeg å herme etter Oslo-dialekten, men faller av og til tilbake i gamle vaner som å si "æ æ" istedenfor "jeg er". At barnene her har begynt å sky den lokale dialekten, er helt okei for min del. Har dere noen slike tanker om deres dialekt? Anonymkode: eacb3...4f9
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2018 #2 Skrevet 14. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Har dere noen slike tanker om deres dialekt? Nei, det har jeg ikke. Men jeg har heller ikke beholdt dialekten min så godt desverre. Det er veldig sjelden noen hører hvor jeg er i fra. Anonymkode: b8ee1...a1a
sug lut Skrevet 14. februar 2018 #3 Skrevet 14. februar 2018 Meget fornøyd med dialekten min. Den er jo del av den jeg er. Man må ha høy grad av selvforakt for å mislike sitt eget talemål og aktivt prøve å endre det.
Twintipp Skrevet 14. februar 2018 #4 Skrevet 14. februar 2018 Ja, Østfolddialekten er ikke pen. Skikkelig fordummende om du snakker bredt nok! Uff.
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2018 #5 Skrevet 14. februar 2018 Snakker rimelig standard østlandsk og tenker ikke så mye over talemålet mitt. Men jeg synes det er helt konge med folk som holder på dialekta si. Synes det er et eller annet underdanig i det å tilpasse talemålet sitt til andre (som regel standard østnorsk). Er spesielt svak for dialektene i Hedmark og Gjøvik-traktene. Anonymkode: 5799e...6e2
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2018 #6 Skrevet 14. februar 2018 Ja. Er fra Asker, men snakker nok litt mer med a-endelser enn jeg gjorde i barndommen. Snart 20 år siden jeg bodde der. Liker selv nordnorsk, og noen vstlandsdialekter. Hardanger typ 😍 Anonymkode: df152...8e1
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2018 #7 Skrevet 14. februar 2018 4 minutter siden, Twintipp skrev: Ja, Østfolddialekten er ikke pen. Skikkelig fordummende om du snakker bredt nok! Uff. Litt artig med østfolddialekta. Den er vel et av de mest stigmatiserte talemålene, likevel sprer dens kanskje mest kjente kjennetegn - Østfold l'en - seg med voldsom kraft. Anonymkode: 5799e...6e2
Polly-Esther Skrevet 14. februar 2018 #8 Skrevet 14. februar 2018 Jeg er fra Bergen, og elsker selvfølgelig dialekten min 😜. Vet mange synes bergensk er fælt, men jeg synes dialekten min har masse attitude og karakter.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #9 Skrevet 15. februar 2018 Jeg holder på dialekten min selv etter over 20 år på ny plass, kommer aldri til å legge om. Mest på trass, folk her er veldig dårlige til å skjønne andre dialekter. Anonymkode: 6eacb...1b3
Petra Prøvedukke Skrevet 15. februar 2018 #10 Skrevet 15. februar 2018 Dialekten min er en del av meg, en del av identiteten min. Man kaster ikke bare bort en del av identiteten sin, tenker jeg.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #11 Skrevet 15. februar 2018 Jeg snakker brei nordlandsdialekt. Har egentlig ingen problemer med det. Det blir lett et samtaleemne og man finner likesinnede. Det blir alltid et samtaleemne f.eks på jobbintervju. Samtidig blir jeg litt lei av å alltid snakke om hvor jeg er fra. Men jeg kommer aldri til å legge om. Vi bor i Trøndelag og selv om den ene ungen snakker oslodialekt( vet ikke hvorfor??) så tror jeg de alle får trønderdialekt til slutt, ispedd noen nordnorske og samiske (fra pappaen) gloser. Anonymkode: f150f...571
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #12 Skrevet 15. februar 2018 Har østlandsdialekt. Har ikke noe i mot de , men den er kjedelig. Skulle gjerne hatt en annen dialekt, feks fra Haugesund, Førde eller Kristiansund. Anonymkode: c9966...2b2
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #13 Skrevet 15. februar 2018 Ja, gjør egentlig det. Er fra østfinnmark. Synes det er flott med folk som holder på dialekten når de flytter. Gikk selv borte på skole 1 år, og så hvor lett det var å legge om etter å ha vært der en stund. Har hendt jeg har tatt meg selv i å gjøre det ennå når jeg har vært på ferie der. Anonymkode: 34ade...54e
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #14 Skrevet 15. februar 2018 Kristiansanddialekten er kjempefin! Den lyder som sommer, svaberg og saltvann. Hvordan kan man mislike det?❤️Jeg liker de fleste dialekter. Er selv fra Sør-Trøndelag, og synes dialekten fra dalen der jeg vokste opp er nydelig. Lenge siden jeg flyttet derfra, og dialekten min har dessverre gradvis forsvunnet. Bor nå på sørøstlandet. Jeg liker østfolddialektene også. Synes de er joviale og fine, nedpå og ujålete. Nordlandsdialekt blir jeg helt mo i knærne av😍 Anonymkode: 739a0...770
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #15 Skrevet 15. februar 2018 Nei, er fra Karmøy, men har flyttet til Stavanger mye finere dialekt ☺️ Anonymkode: a71ce...800
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #16 Skrevet 15. februar 2018 Jeg snakker nordlending (fra Lofoten) og gjør mitt beste for å holde fast i den. Men jeg holder mye kurs og sånt, og snakker til forsamlinger. Da er det noen dialektuttrykk som ryker, til fordel for mer allmennkjente talemåter. Det viktigste der og da er å bli forstått og å være tydelig. Dialekten i Kristiansand er vakker og koselig. Du har ingen grunn til å legge om ditt sjarmerende talemål! Vær stolt. Anonymkode: e5b7c...bb2
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #17 Skrevet 15. februar 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg kommer fra Kristiansand og er utrolig flau over dialekten min. Jeg syns den godt kan bli kåret til Norges styggeste dialekt, for det er det den fortjener. Ofte prøver jeg å herme etter Oslo-dialekten, men faller av og til tilbake i gamle vaner som å si "æ æ" istedenfor "jeg er". At barnene her har begynt å sky den lokale dialekten, er helt okei for min del. Har dere noen slike tanker om deres dialekt? Anonymkode: eacb3...4f9 Håper du ikke er seriøs? Vi Kristiansandere har jo Norges fineste dialekt, og det mener jeg. At du hermer etter Oslo dialekten er jo bare kleint. En dag pen Oslo, neste dag Kristiansands dialekt. Flaut! Vær stolt av røttene dine og hvor du kommer fra. Jeg elsker Kristiansands dialeken min, samme som jeg elsker hjembyen min, Kristiansand ❤️ Anonymkode: ed7b9...4a2
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #18 Skrevet 15. februar 2018 Vokst opp i Moss, bodde der i over 20 år. Fikk alltid høre at jeg snakket så pent, t o.m fra mine egne haha. Men så flyttet jeg til Sarpsborg! Har fått høre at jeg snakker ille bredt ! Hehe. Jeg liker dialekta her, MEN ikke våg å sammenlig Sarpsborg dialekta med Fredrikstad . DER snakker de bredt der ! Anonymkode: 3b655...b3a
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #19 Skrevet 15. februar 2018 Ja! Trønder! Anonymkode: 2de95...374
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #20 Skrevet 15. februar 2018 Kommer fra Drammen, så har ikke så spennende dialekt. Eneste som er litt dumt, er at mange bruker hvem i stedet for hvilken, og spesielt her inne, blir man halshugget for det. Da er man umiddelbart tilbakestående, visstnok. Anonymkode: 26bfd...67c
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #21 Skrevet 15. februar 2018 Kommer fra Karmøy å snakker kav tykt. Ikke sånn pent som de snakker i kopervik/Haugesund. Men er ikke så glad i dialekten min, men den er jo en del av meg. Jeg elsker dialekter fra Bergen/Kristiansand/ Sunnmøre/nord i landet :-) Hvis jeg roper på barna på min dialekt blir det: Gutar kan ikkje dåkke kåmma åpp å kle dåkke nå, me ska fera ein tur ut å handla på Nokus. Føler dialekten min er veldig mannlig 😂 Anonymkode: 3b287...a42
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #22 Skrevet 15. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Vokst opp i Moss, bodde der i over 20 år. Fikk alltid høre at jeg snakket så pent, t o.m fra mine egne haha. Men så flyttet jeg til Sarpsborg! Har fått høre at jeg snakker ille bredt ! Hehe. Jeg liker dialekta her, MEN ikke våg å sammenlig Sarpsborg dialekta med Fredrikstad . DER snakker de bredt der ! Anonymkode: 3b655...b3a Erru rusa eller? Sarpsborg er verre! Hehe. Jeg snakker ikke dialekten fordi jeg er fra Fredrikstad. Anonymkode: 55e4a...ec1
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2018 #23 Skrevet 15. februar 2018 Ja , Stavangerdialekt 😂😂 Anonymkode: 18983...225
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå