Gå til innhold

Hvorfor selges paracet 1 gram kun som stikkpiller

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vet du får 1 gram tabletter på resept, men uten resept, så er det kun stikkpiller 1 gram. Hvorfor er det slik?

Anonymkode: 341d1...47e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet ikke, men tipper de er såpass sterke for magen at de ikke vil selge dem fritt. Stikkpillene trenger jo ikke gå via magen.

Anonymkode: 65851...654

Skrevet

Er jo bare å ta to 500 gram.

Anonymkode: 2e839...f18

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Er jo bare å ta to 500 gram.

Du bør ikke ta en kilo paracet. Det kalles selvmord. 

Anonymkode: 81914...937

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du bør ikke ta en kilo paracet. Det kalles selvmord. 

Anonymkode: 81914...937

Ha ha, tror alle skjønte skriveleifen min 😂

2x 500mg da 😄

Skrevet

Er jo bare til å ta 2 stk 500 mg stikkpiller også, eller 4 stk 250 mg, men greit å kunne ta en med tilpasset dose. Så hvorfor gjelder ikke dette for tabletter? Er jo en grunn for at det fins 1 G tabletter, men de er plutselig på resept? 

Gjest Marge Simpson
Skrevet

Jeg har aldri tenkt på dette før, men det kan være for at legemiddelfirmaet skal tjene penger, eller for at den skal kunne brukes av alle over en viss alder.  Tipper det første.

Vi gir stort sett panodil på jobben, synonymt med Paracet og denne kommer i 1 g.

Skrevet
3 minutter siden, Marge Simpson skrev:

Jeg har aldri tenkt på dette før, men det kan være for at legemiddelfirmaet skal tjene penger, eller for at den skal kunne brukes av alle over en viss alder.  Tipper det første.

Vi gir stort sett panodil på jobben, synonymt med Paracet og denne kommer i 1 g.

Får du Panodil som 1 g tabletter uten resept?

Skrevet

Sjekket nettopp Felleskatalogen, og der står det at du må ha resept, også på Panodil 1 g

Skrevet

Det er (eller i alle fall var) strenge regler for paracet. Jeg var innlagt på sykehus og skulle ha 1 gr. paracet. Det hadde ikke hjelpepleiere lov til å dele ut, der måtte de hente sykepleiere. Paracet i for store doser/for hyppig kan bli farlig selv om brukeren ikke føler at de bruker for mye. Problemet er at man ikke merker symptomene før det er for sent.    

Anonymkode: 08984...6da

Gjest Marge Simpson
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Sjekket nettopp Felleskatalogen, og der står det at du må ha resept, også på Panodil 1 g

Hehe, bra. Det gjorde ikke jeg. Jobber på sykehus og har faktisk aldri tenkt over det. Vi bestiller jo kun opp fra apoteket og nå som jeg fikk tenkt meg om så har jeg aldri kjøpt Paracet/Panodil 1 g uten resept😊 

Tror fortsatt dette er for å tjene penger! Fastlegen tjener også på å skrive ut resepter. 

Gjest Marge Simpson
Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er (eller i alle fall var) strenge regler for paracet. Jeg var innlagt på sykehus og skulle ha 1 gr. paracet. Det hadde ikke hjelpepleiere lov til å dele ut, der måtte de hente sykepleiere. Paracet i for store doser/for hyppig kan bli farlig selv om brukeren ikke føler at de bruker for mye. Problemet er at man ikke merker symptomene før det er for sent.    

Anonymkode: 08984...6da

Hjelpepleiere har ikke lov å dele ut legemidler. Mange gir medisinbegeret til hjelpepleiere som igjen gir til pasienten, men sykepleier står ansvarlig. Det har hendt jeg har gitt en Paracet eller to til hjelpepleier, men siden jeg står som ansvarlig deler jeg, i de aller aller fleste tilfeller ut selv. 

Skrevet
19 minutter siden, Marge Simpson skrev:

Hjelpepleiere har ikke lov å dele ut legemidler. Mange gir medisinbegeret til hjelpepleiere som igjen gir til pasienten, men sykepleier står ansvarlig. Det har hendt jeg har gitt en Paracet eller to til hjelpepleier, men siden jeg står som ansvarlig deler jeg, i de aller aller fleste tilfeller ut selv. 

hjelpepleiere/helsefagarbeidere med legemiddelkurs kan dele ut medisiner. 

Gjest Marge Simpson
Skrevet
1 minutt siden, håpefullmammablir3barnsmor skrev:

hjelpepleiere/helsefagarbeidere med legemiddelkurs kan dele ut medisiner. 

På sykehus? Det har jeg aldri hørt om. I såfall er ikke det vanlig praksis der jeg jobber.

Skrevet
På 12.2.2018 den 12.28, Marge Simpson skrev:

På sykehus? Det har jeg aldri hørt om. I såfall er ikke det vanlig praksis der jeg jobber.

Beklager. Da misforstod jeg. Det er ikke vanlig praksis på sykehus nei. men vanlig på sykehjem/hjemmesykepleien.

Skrevet
På 12.2.2018 den 11.56, Marge Simpson skrev:

Hehe, bra. Det gjorde ikke jeg. Jobber på sykehus og har faktisk aldri tenkt over det. Vi bestiller jo kun opp fra apoteket og nå som jeg fikk tenkt meg om så har jeg aldri kjøpt Paracet/Panodil 1 g uten resept😊 

Tror fortsatt dette er for å tjene penger! Fastlegen tjener også på å skrive ut resepter. 

Men skulle jo tro at produsenten ville selge mer tabletter om de også fikk paracet 1 G tablettene til å bli reseptfrie. Eller er det en dyr prosess å få en medisin reseptfri? 

Skrevet

Dere vet at paracet 1 gram 100 stk. Er mye billigere enn 500 mg 20 stk? Er nesten 20 kroner forskjell, så tjener ikke store pengene på det nei

Anonymkode: f3cbc...0c9

Skrevet

Paracet kan gi store leverskader. Forpakning for salg uten resept er vel maks 20 piller. Hvis man hadde solgt 1 g Paracet så haddebok forpakningen vært 10 piller. Rimelig bortkastet. Skal man ha større forpakninger med 1 grams så skal det være en legekonsultasjon i forkant så pasienten vet hva og hvor lenge han skal ta medisinen. 

En 100 tablett forpakning av 1 g Paracet kan fort bli misbrukt. 

Anonymkode: b8ec3...729

Skrevet

Det er ganske mange som tek farlege overdosar med Paracetamol, men det skal nok meir til for å gjere det med stikkpiller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...