Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #1 Skrevet 11. februar 2018 De har jo knapt levd, kun studert. Har lite tro på at de kan forstå særlig mye av mennesker. Anonymkode: 78d89...052
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #2 Skrevet 11. februar 2018 Knapt levd? Ikke alle går rett fra vgs til studier. Men enig i at gode psykologer bør ha levd litt. Merker på meg selv... Hatt noen Veldig utfordrende år og det ga meg en helt annen innsikt iflere områder jeg tidligere bare hadde lest om. Men tror ikke man nødvendigvis er en dårlig psykolog som ung og nyutdannet, men at man blir enda bedre med år og er erfaring. Anonymkode: 19bad...6bc
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #3 Skrevet 11. februar 2018 Selvfølgelig er de det. De som kommer «rett fra skolebenken» har da gjerne med seg den mest oppdaterte fagkunnskapen. Klart det er en verdi i det, blant annet. Hva de selv har erfart, eller ikke erfart her i livet vet vi ingenting om. En nyutdannet kan være minst like bra som en gammel traver. Noen ganger også bedre... Anonymkode: 2fda7...7db
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #4 Skrevet 11. februar 2018 Det er vel som i mange andre yrker: De nyutdannede har ikke så mye erfaring og rutine, til gjengjeld er de gjerne reelt engasjerte og gir 110% for å gjøre en god jobb. En erfaren men sløv person som kjører på rutinen er ikke nødvendigvis bedre å gå til. Anonymkode: 8c616...d4e
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #5 Skrevet 11. februar 2018 Folk som har jobbet lenge kan ha satt seg til i bestemte måter å gjøre ting på og være lite fleksible eller åpne for ny kunnskap. Noen. Men ofte er erfaring en positiv ting. En nyutdannet psykolog har mye oppdatert kunnskap, som noen andre har nevnt. Det kan være en fordel. Og mange av de jeg har kjent som har gått på psykologi har ofte vært personer som har litt mer livserfaring enn en del andre. Uansett må jo en psykolog være en nyutdannet psykolog på et eller annet tidspunkt, så man må jo få de ut i arbeid så de kan opparbeide seg erfaring med jobben! Anonymkode: 2b843...593
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #6 Skrevet 11. februar 2018 38 minutter siden, Anonym bruker skrev: De har jo knapt levd, kun studert. Har lite tro på at de kan forstå særlig mye av mennesker. Anonymkode: 78d89...052 Så hvis man blir gammel uten å ha studert, men i stedet har levd, da forstår man automatisk en masse av mennesker? Anonymkode: 0079d...06f
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #7 Skrevet 11. februar 2018 De har jo også ulik bagasje. Jeg kjenner en ung psykolog som opplevde omsorgssvikt i sitt hjem før hun valgte å flytte til den andre forelderen. Fra hun gikk på slutten av videregående og mens hun studerte bachelor i psykologi, jobbet hun som pleiemedhjelper på et psykiatrisk sykehus. Da hun tok master, jobbet hun helger på et stort psykiatrisk sykehus. Selv om hun da ikke jobbet som terapaut, har hun jo fått mye innsikt. Dessuten avgjør jo også personlig egnethet. Noen er flinkere enn andre til å bruke erfaringer konstruktivt, samt bedre benytte lærdommen de har fått, og være flinke til å lytte til og se pasienten. Vet om fler som har bachelor i psykologi, som helt klart er greit at de ikke gikk videre på master. Anonymkode: 81692...b86
Pobie Skrevet 11. februar 2018 #8 Skrevet 11. februar 2018 Ca halvparten av alle høgskole/universitetsstudenter er "eldre" studenter, dvs gjerne folk som har fylt 30 (eller eldre). Så at noen er nyutdannet er ikke i seg selv noe negativt. Hadde nok stusset litt hvis jeg gikk til psykolog og det viste seg at det var en 23-åring. Men det er vel ikke så vanlig å gå rett fra studier til egen praksis? Vil tro at de fleste nyutdannede psykologer gjerne vil ha litt praksis og erfaring før de prøver seg på noe sånt (samt spare opp litt penger) og jobber f eks på sykehus el.l. en periode.
Anonym bruker Skrevet 11. februar 2018 #9 Skrevet 11. februar 2018 Nå er jeg..halvgammel psykolog selv, så er inhabil på noen måter. Jeg er nok på noen måter en bedre psykolog nå enn som nyutdannet. Roligere, mer vant til lidelse. Samtidig gikk jeg 110% inn for alle pasienter og var mye mer insisterende på at de skulle ta i mot hjelp. Det var muligens bra for pasientene (men ikke for meg). Så det er vel litt både og. Dessuten vil jeg si det er personavhengig. Jeg har møtt psykologistudenter som virker mer kompetente enn gamle travere. Nyutdannete psykologer er vel som ferske leger, jurister, bilmekanikere, malere, sykepleiere etc etc... de er i starten av sin karriere. Anonymkode: 0ab94...247
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå