Gå til innhold

Kan man spise pizza som har stått i romtemp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen har lagt pizzaen (hjemmelaget) i ovnen fra igår. Altså ikke i kjøleskap. Vi spiste den i går kl 19. Kan jeg varme å servere den nå til barna? Eller er det masse bakterier som man ikke burde få i seg. Hva hadde dere gjort? 

Anonymkode: 81522...d60

Skrevet

Det gjør jeg ofte...Eller, jeg serverer den ikke alltid til barna, men spiser den til lunsj selv. Ikke noe stress 😊

Anonymkode: 258b3...00e

Skrevet

Uff da.. jeg stekte på 200 c i 15 min og serverte.. Kan jeg ha drept bakteriene da?

Når matvarene er stekt og varmebehandlet tror folk flest at det er trygt, men man må opp i 105 til 110 grader og koke maten under trykk for å ta knekken på disse bakteriene, sier Granum til NRK.no.

Skrevet

Ville du spist ei skive med skinke som hadde liggi på kjøkkenbenken fra i går? Eller litt stekt kjøttdeig som hadde stått i ei skål på benken i 17 timer? Synes det sier seg selv at man kaster sånt som er lettfordervelig som har stått i romtemperatur. 

Skrevet

Det ville jeg aldri servert til barna!

Skjønner ikke at folk oppbevarer middagsrester på benken eller i stekeovnen, det er absolutt ikke anbefalt.

Rask avkjøling og inn i kjøleskapet. 

Anonymkode: 135e3...ef3

Skrevet

Nei, nei og atter nei. 

Anonymkode: c89cf...17b

Skrevet

Jeg hadde gjort det. Jeg har overlevd studietiden på Grandis stekt lørdag ettermiddag hvor av halvparten ble spist dagen der på. Lunken og litt tørr i kanten. Det samme har så og si alle mine venner.

Anonymkode: b3539...9ce

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde gjort det. Jeg har overlevd studietiden på Grandis stekt lørdag ettermiddag hvor av halvparten ble spist dagen der på. Lunken og litt tørr i kanten. Det samme har så og si alle mine venner.

Mange overlever å kjøre bil uten bilbelte eller sykle uten hjelm også. Det er ikke dermed sagt at det er et godt eller klokt valg. Når man vet bedre så bør man også gjøre bedre, så når all tilgjengelig informasjon sier at dette kan man bli veldig syk av og i verste fall dø, så skulle man jo tro at det var veldig lett å la være å ta den risikoen. 

Skrevet
16 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Mange overlever å kjøre bil uten bilbelte eller sykle uten hjelm også. Det er ikke dermed sagt at det er et godt eller klokt valg. Når man vet bedre så bør man også gjøre bedre, så når all tilgjengelig informasjon sier at dette kan man bli veldig syk av og i verste fall dø, så skulle man jo tro at det var veldig lett å la være å ta den risikoen. 

Pizzaen er varmet igjen. 

Bilkjøring MED bruk av bilbelter er noe av det mest risikable vi utsetter oss for. Vi gjør det likevel hver dag mange av oss. Selv om vi vet bedre. Hvor mange har du hørt om som har død av matforgiftning i vårt land de siste 5 åra?

Skrevet
24 minutter siden, Himmel og hav skrev:

Nå er det snakk om å spise litt pizza fra dagen før, har faktisk aldri hørt om at noen har daua av det..En må  ikke svartmale alt. 

Skrevet (endret)
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Pizzaen er varmet igjen. 

Bilkjøring MED bruk av bilbelter er noe av det mest risikable vi utsetter oss for. Vi gjør det likevel hver dag mange av oss. 

Ja, men det er allikevel mindre farlig enn å kjøre uten bilbelte. 

Endret av Himmel og hav
Skrevet
21 minutter siden, 3 i april skrev:

Nå er det snakk om å spise litt pizza fra dagen før, har faktisk aldri hørt om at noen har daua av det..En må  ikke svartmale alt. 

Les den artikkelen det ble linket til. Uansett om man dør eller ikke, så er det jo ikke nødvendig å utsette ungene for matforgifting. 

Skrevet

Jeg ville nok gjort det, selv om jeg vet jeg ikke burde.

Anonymkode: 3d25c...8c5

Skrevet

Jeg hadde aldri gjort det. Jeg skjønner ikke hvorfor folk ikke setter rester inn i kjøleskapet

Anonymkode: c2c8a...9e4

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville nok gjort det, selv om jeg vet jeg ikke burde.

Anonymkode: 3d25c...8c5

Så du synes med andre ord at det er helt greit å utsette barna dine for å få alvorlig sykdom? ...selv om du vet du ikke burde...

Leversvikt, svært langvarig mage-tarmproblematikk (som kan gi mange andre alvorlige plager), høyt trykk i hjernen. 'Ække så farlig det, vel...

Anonymkode: 03097...8a0

Skrevet

Kunne spist det selv, men ikke servert til andre. 

Anonymkode: d5c67...6fc

Skrevet

Svigermor har alltid gjort det. Lagret mat i stekeovn og på kjøkkenbenk over natta og så servert oss. Det samme gjør hun med julematen.  Lager den på julaften og lar den stå hele romjula og da går å henter fra brettet i ovnen å varmer det i mikroen. Jeg og ungene lever som regel på brødmat etter 24 når vi er der i julen 🙈ovnen er opptatt til lagring og stekeplatene er opptatt med saus og poteter 😂 

Såvidt meg bekjent er de sjeldent syke men jeg blir uvel av tanken så dropper det. 

Anonymkode: 49de5...f63

Skrevet

Det har gått veldig fint med oss etter dette ble servert idag ❤️ Vi varmet dette i over 200 grader men tenker nok meg om før jeg gjør det igjen.. mannen hadde lagret feil, vi lagrer alltid i kjøleskap men ungene var småsultne så var veldig greit å bare varme hjemmelagd pizza å servere ❤️

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Svigermor har alltid gjort det. Lagret mat i stekeovn og på kjøkkenbenk over natta og så servert oss. Det samme gjør hun med julematen.  Lager den på julaften og lar den stå hele romjula og da går å henter fra brettet i ovnen å varmer det i mikroen. Jeg og ungene lever som regel på brødmat etter 24 når vi er der i julen 🙈ovnen er opptatt til lagring og stekeplatene er opptatt med saus og poteter 😂 

Såvidt meg bekjent er de sjeldent syke men jeg blir uvel av tanken så dropper det. 

Det gjør min svigermor og. Lar middag fra dagen før stå på benken, eller pizzaen inni ovnen. Når de er her så setter hun pizzaen inni ovnen, jeg tar den ut etterpå og setter den i kjøleskapet og bare sier blidt at jeg liker å ha restene i kjøleskapet.. Burde vel sagt hvorfor til henne? Men hvordan sier man i såfall det fint? 

Anonymkode: 445f4...21b

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør min svigermor og. Lar middag fra dagen før stå på benken, eller pizzaen inni ovnen. Når de er her så setter hun pizzaen inni ovnen, jeg tar den ut etterpå og setter den i kjøleskapet og bare sier blidt at jeg liker å ha restene i kjøleskapet.. Burde vel sagt hvorfor til henne? Men hvordan sier man i såfall det fint? 

Aner ikke 🤣 min svigermor er så søt og snill så jeg har ikke hjerte til å "kritisere" hun. Har lært barna å sjekke dato på all mat og drikke så de sier ifra hvis noe er gått ut på dato. Noe desverre 90% av alt de har i skapet 🤣 da ler hun bare å tar å kaster det. 

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Aner ikke 🤣 min svigermor er så søt og snill så jeg har ikke hjerte til å "kritisere" hun. Har lært barna å sjekke dato på all mat og drikke så de sier ifra hvis noe er gått ut på dato. Noe desverre 90% av alt de har i skapet 🤣 da ler hun bare å tar å kaster det. 

Akkurat det samme her, hun er så snill og vil ikke gjøre henne lei seg😍

Skrevet

det har jeg spist hver gang, og aldri blitt syk samme med mann og barn

Anonymkode: d8152...d10

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...