Gå til innhold

Vi er null interessert i OL og sport. Dårlig gjort å ikke åpne opp for dette til barna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jo forstått at de som elsker sport opplever dette som en liten folkefest hjemme i stuen og har mye glede når det er store mesterskap. 

Bør man involvere barna en viss grad?

Anonymkode: ce3ee...312

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så stor er festen ikke.

Det er ikke som å hoppe over julen om man ikke sitter med nesen klistret i skjermen til ol-sendingene.

Anonymkode: 02193...8ca

Skrevet

Hvis barna er interessert så er det jo hyggelig. Hvis de er for små til å være spesielt interessert hadde jeg ikke giddet. Har selv hatt barn som har "gått glipp av" mye ol og andre sportsbegivenheter opp gjennom, men nå er han stor nok til å følge med selv, så nå legger jeg til rette for at han kan se og følge med, så da blir det ol i heimen i år.

Skrevet

Jeg tenker at det viktigste er at barna på et tidspunkt får være med i en idrett. Om det er fotball, håndball, turn, friidrett eller noe helt annet, er ikke det viktige, men alle har godt av å være med. Så kan de heller gi seg etter å ha prøvd. 

Vi har på ol- sendingen,men det er ingen fest i stua hos oss. 

Anonymkode: ec3b7...ab8

Skrevet

Ja! Det er viktig. Spesielt når barna blir litt større. Jeg gikk i 5. trinn da det var OL på Lillehammer. Det var folkefest, mens jeg var helt fullstendig blank. Alle snakket om det, 70% av klassen var på Lillehammer og jeg ante ikke noe om noe, hva noen het eller hadde noe som helst peiling. Følte meg veldig utafor. Er ikke interessert i dag heller, men ungene skal få se litt, vite hvem som deltar osv for å kunne være med i samtaler om det på skolen. 

Anonymkode: ed901...667

Skrevet (endret)

For min familie er det ikke viktig! I min barndom sto tv-en på hele dagen med sport under OL osv. Jeg hatet det. Kan ikke tenke meg noe så stusselig som å sitte å glo på TV hele dagen. Jeg vil gå på ski, ikke se på. Ingen av ungene mine er interessert. Hadde de vært det hadde de jo sett på. 

Endret av MollyOdd
Skrevet

Nei, gjør som du vil! Vi kommer aldri til å ha på OL-sendinger bare fordi. Hvis barna ønsker å se ting når de blir større må de få lov til det!

Anonymkode: b8ed1...7a8

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja! Det er viktig. Spesielt når barna blir litt større. Jeg gikk i 5. trinn da det var OL på Lillehammer. Det var folkefest, mens jeg var helt fullstendig blank. Alle snakket om det, 70% av klassen var på Lillehammer og jeg ante ikke noe om noe, hva noen het eller hadde noe som helst peiling. Følte meg veldig utafor. Er ikke interessert i dag heller, men ungene skal få se litt, vite hvem som deltar osv for å kunne være med i samtaler om det på skolen. 

Lillehammer og Pyongchang er vel  ikke heeeeelt sammenlignbart...

HI, seriøst: nei, det er ikke dårlig gjort! Dine egne hobbyer og interesser er mer enn gode nok, enten du bryr deg om sport eller om noe annet.

Dersom du ikke tilrettelegger for at barnet ditt får ha bøker og aldri leser med barnet, da syns jeg det er litt dårlig gjort. Men å se på skirenn behøver virkelig ikke bli en religion...

Anonymkode: ba20a...a02

Skrevet

Hvis barna dine ønsker å se på, men ikke får lov, da er det dårlig gjort. Jeg var veldig interessert i følge med på OL og ski-VM fra jeg var 11 år. 

Hvis de ikke finnes interessert, og ikke har lyst til å se på, da er det ikke dårlig gjort.

Og nei, alle har ikke fest i stua bare fordi det er OL. Her sov jeg litt for lenge i dag, så jeg fikk med meg innspurten på 15 km skibytte bare. Jeg liker å følge med litt, men jeg er ikke så interessert som jeg var da jeg var barn og tenåring.

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke dårlig gjort. De går ikke glipp av noe. Det å se sport på TV er altså hverken spesielt bra, sunt eller selvutviklende. Man mister ikke en vesentlig del av utdanningen eller dannelsen.

Anonymkode: bf39d...fa3

Skrevet

OL er 14 dager hvert 2 (4) år og varer i 14 dager. Her koser ungene seg med sendingene og de sitter nede i stua med masse kompiser . For oss er det helt Ok , og har åpent hus i disse OL tider. Forsyner dem med mat og godt også😊 hvis ungene har lyst å se på sport er det veldig innafor og bare hyggelig. 

Skrevet

Vi ser ikke på vinter OL, men har barna lyst til å se så skal de selvfølgelig få lov til å se på det. Vi så på litt av åpningen da. Sommer OL ser vi litt på, synes det er gøyere. Og når det er fotball VM og EM da sitter jeg og sønnen klistret foran TV😂 Mannen er ikke så interessert i fotball😫

Skrevet

Nå har vi små barn, 5 år og snart 2 åring. Vi har på sport på tvn. Vi ser alltid på åpning-/ avslutningseremonien. Barna er i ekstase ! Roper heia Norge osv. Jeg syns det er sunt jeg 😊Jeg er glad for at pappa viste meg sport. Mannen vet knapt hvem Bjørgen er. Tenker det er litt allmenn kunnskap også. 

Anonymkode: 050c2...38f

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nå har vi små barn, 5 år og snart 2 åring. Vi har på sport på tvn. Vi ser alltid på åpning-/ avslutningseremonien. Barna er i ekstase ! Roper heia Norge osv. Jeg syns det er sunt jeg 😊Jeg er glad for at pappa viste meg sport. Mannen vet knapt hvem Bjørgen er. Tenker det er litt allmenn kunnskap også. 

Du syns det er sunt at toåringen roper heia Norge? Men usunt at mannen ikke bryr seg om hvem Bjørgen er? 

Jeg bor visst på en annen klode enn deg! 😂😂😂

Skrevet

Selvfølgelig ikke dårlig gjort. OL er bare tull uansett. Idrettsutøvere doper seg til de grader. Bare sjekk NRK dokumentaren. Og så skal de få gull fordi de liksom er "best". OL er ikke det det en gang var 😞

Anonymkode: 66cd9...0e2

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du syns det er sunt at toåringen roper heia Norge? Men usunt at mannen ikke bryr seg om hvem Bjørgen er? 

Jeg bor visst på en annen klode enn deg! 😂😂😂

Ja, det syns jeg 😊 Du og jeg bor på forskjellige planeter, hva Så?

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Selvfølgelig er det ikke dårlig gjort. De går ikke glipp av noe. Det å se sport på TV er altså hverken spesielt bra, sunt eller selvutviklende. Man mister ikke en vesentlig del av utdanningen eller dannelsen.

Anonymkode: bf39d...fa3

Helt uenig! 🤣

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Husker ol på Lillehammer.  Vi måtte skrive stil om vår øl opplevelse etter vinterferien. Jeg hadde ikke sett øl før det interesserte ikke foreldra mine en cm. Ei jente i klassen hadde merkverdig nok ikke TV. Og den uka det var skole og olsatt vi i gymsalen. Merkelig nok vant Norge alt vi måtte se.

I voksen ald3r har jeg innsett at ol i norske medier er kun øvelser vi på forhånd antar å vinne medaljer i.

Helt ærlig er vi skrekkelige vinnere og dårlige tapere.  Hvis guttungen spør skal han få se, men ikke før.

Anonymkode: d3615...b5c

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husker ol på Lillehammer.  Vi måtte skrive stil om vår øl opplevelse etter vinterferien. Jeg hadde ikke sett øl før det interesserte ikke foreldra mine en cm. Ei jente i klassen hadde merkverdig nok ikke TV. Og den uka det var skole og olsatt vi i gymsalen. Merkelig nok vant Norge alt vi måtte se.

I voksen ald3r har jeg innsett at ol i norske medier er kun øvelser vi på forhånd antar å vinne medaljer i.

Helt ærlig er vi skrekkelige vinnere og dårlige tapere.  Hvis guttungen spør skal han få se, men ikke før.

Enig signerer den at vi er skrekkelige vinnere og dårlige tapere.

Anonymkode: 66cd9...0e2

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, her ligger det (dessverre) mye sannhet.

Likevel, hvis en nordmann blir verdensmester eller OL-vinner, så tenker jeg det kan være greit å ha hørt om det. Bl.a. for ikke å falle utenfor, generelt er det ganske stort fokus på idrett her til lands. Gjør seg i quizer også. 

Men varig skade får man virkelig ikke av å "gå glipp" av OL i media. 

Skrevet

Her bryr ingen seg om ol, eller sport i det hele tatt, så her ser vi ingenting😅Skulle datteren, 12 år, ønsket å se noe, hadde jeg ikke nektet henne da😊

Anonymkode: 2c453...562

Skrevet

Jeg har inntrykk av at det var annerledes med OL før, da alle så på NRK og det ikke var så mange konkurrerende medier. 

Nå er det ikke sånn lenger, at alle har sett det samme på TV kvelden i forveien, eller at hele landet står på pause fordi det er stafett. 

Og da tenker jeg at det ikke heller er så viktig å følge med.

Skrevet
45 minutter siden, Petra Prøvedukke skrev:

Hehe, her ligger det (dessverre) mye sannhet.

Likevel, hvis en nordmann blir verdensmester eller OL-vinner, så tenker jeg det kan være greit å ha hørt om det. Bl.a. for ikke å falle utenfor, generelt er det ganske stort fokus på idrett her til lands. Gjør seg i quizer også. 

Men varig skade får man virkelig ikke av å "gå glipp" av OL i media. 

"Falle utenfor"?!?

1/3 av folk på dette forumet kan ikke skrive navnet sitt engang uten å stave det feil, men det er når man ikke kan navnet på en idrettsutøver at man virkelig "faller utenfor" i Norge...

Skrevet

Jeg kan ikke huske en eneste gang vi snakket om OL på tv'en. Lillehammer husker jeg kun fordi alle vil ha de to figurene, men selve OL tror jeg ingen av de i klassen brøy seg om. Dette til tross for at flere foreldre fulgte med på tv.

Skrevet

Her i huset er vi voksne null interessert i sport på TV. Vi har kun NRK, Netflix og HBO, og så vidt jeg forstår er det ikke NRK som viser OL? Går ikke til anskaffelse av ny kanal. Men om ungene hadde etterspurt hadde vi nok gjort det. Og SELVSAGT om det var i Norge, men det blir noe helt annet. 

Vi går litt på ski og skøyter i vinterhalvåret, og vi drar på båtturer i sommerhalvåret. Ellers er vi langt mer opptatt av musikk, bøker, vitenskap og politikk, og både vi og ungene liker mer å fordype oss i det. 

Folk er forskjellig. Man kan ikke være alt for ungene sine heller.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...