Gå til innhold

Amalgamen i tennene ødelegger tenna!!?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er tredje tanna på to år som blir ødelagt! En svær bit presset seg på en måte ut, lagde et helvetes (beklager språket) tannverk i ukevis, presset noe sinnsykt. Så pirket jeg med tannpirker for kjentes ut som noe satt fast mellom tenna, og så var det en gammel amalgamfylling som datt ut!?! 

Hva skjer???

Skal til tannlegen, men er flere uker til timen min :( De hadde ikke noe ledig før :( Det positive er at jeg ikke har tannverk lenger da... trodde jeg kanskje hadde en betennelse?

Det blir så forbanna dyrt, og det er så kjipt! Dessuten har jeg tannlegeskrekk :( 

Noen som vet? Er dette vanlig?? 

Anonymkode: d2d57...1a8

Fortsetter under...

Skrevet

Får du fortsatt gammeldags amalgam i plombene? Det har ikke jeg fått siden barneskolen på 1980-tallet. Alle de nye fyllingene er akryl.

Å få lagt en fylling er generelt ikke med på å styrke tanna. Men hvis den er lagt for under 3 år siden, kan du ta det som reklamasjon.

Anonymkode: c41e9...f09

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Får du fortsatt gammeldags amalgam i plombene? Det har ikke jeg fått siden barneskolen på 1980-tallet. Alle de nye fyllingene er akryl.

Å få lagt en fylling er generelt ikke med på å styrke tanna. Men hvis den er lagt for under 3 år siden, kan du ta det som reklamasjon.

Nei, fikk de på barneskolen på 90-tallet.. hadde tydeligvis masse hull, for jekslene mine er helt fulle i amalgam...:/

Skrevet

Regner med det er gamle amalganfylling du snakker om, fyllinger du har hatt siden barneskolen?

De varer ikke livet ut nei, de blir rufsete, det kan komme bakterier inn bak dem, det kan bli sprekker i tanna under dem osv. Jeg er hauggammel, 43 år, og fikk noen fyllinger i 9-10 års alderen som alle har blitt byttet ut siste årene nettopp pga sånne ting.

Anonymkode: bce62...3e3

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, fikk de på barneskolen på 90-tallet.. hadde tydeligvis masse hull, for jekslene mine er helt fulle i amalgam...:/

Man hadde mye lavere terskel for å legge fyllinger den gangen. Og i tillegg boret de mye dypere før, tok vekk både det som var bakterieinfisert og litt av det friske beinvevet "for sikkerhets skyld". Dermed satt man igjen med mye fylling og lite tann. Kanskje bare et tynt skall rundt fyllinga. Og du har rett i at den svekker tanna, men hvis de er over 20 år gamle har de jo klart seg lenge. Velkommen ivedlikeholdsalderen", du er i godt selskap! 😛

Skrevet

Jeg måtte skifte ut en gammel amalgamfylling for tre år siden. Da fortalte tannlegen at de gamle amalganfyllingene etterhvert vil kunne utvide seg (mulig hun brukte et litt annet ord), og følgen er at tannen kan miste en bit eller at amalganen løsner. Min hadde tydeligvis gjort det, og det stemmer med hva jeg selv hadde observert med den tannen over tid. Hun sa at når de gamle amalganfyllingene gjør slikt så kan man få ganske vondt, selv om det ikke er hull under fyllingen. Om du får vondt nå etter at biten har falt ut så tar du kontakt med tannlegen igjen, for da bør du få en raskere time i tilfelle du har et hull/betennelse.

Jeg er bikket 45 og da jeg var lita fikk skoletannlegene betalt pr. fylling de rapporterte inn. Dvs. jo flere fyllinger de la inn, jo mer tjente de. Ingen sjekket om barna faktisk hadde hull der de boret og la inn fyllinger. Jeg hadde tilsynelatende hull nesten hver gang jeg var der. Da jeg var 12-13 år nektet jeg å fortsette hos skoletannlegen, bl.a. fordi hun trekte tenner uten at bedøvelsen virket som den skulle. Neste gang jeg hadde hull etter det var jeg 38 år... og da var det bare et bittelite hull. Helt tydelig at den f..b...a skoletannlegen håvet inn penger på falske hull, boret og proppet oss full av kvikksølvholdig amalgan :sinna:    Ingen av de andre i klassen hadde hull de første 10 årene etter de hadde sluttet med skoletannlegen, unntaket var ei som genetisk hadde dårlig tannemalje...

Hi, jeg hadde tre store av disse fyllingene som måtte skiftet ut for en god del år tilbake. Alle tre røk på samme tid. Fokuser på at du nå blir kvitt de stygge fyllingene og heller får fine hvite :)  De hvite fyllingene er også bedre hvis du mister en del av dem, da er det bare en liten overfladisk boring som regel, og så fyller de bare bare på det som trengs. Det vil si at du slipper særlig boring etter at du er kvitt disse amalganfyllingene. Jeg har nå ei lita amalganfylling igjen, og tross tannlegeskrekk (som er blitt mye bedre etter jeg fikk de hvite fyllingene, fordi vedlikeholdet er så mye mindre, og da også mindre skremmende).

Anonymkode: f76b8...dbc

Annonse

Skrevet

Det er svært velkjent at amalgamfyllinger "vokser" og gjør sånn at tanna sprekker. Amalgam ødelegger tennene ganske kraftig over årene. Jeg er 27 år og hadde tennene mine fulle av amalgamfyllinger fra barndommen på 90-tallet. Nesten alle har ført til rotfyllinger, sprekker og ødelagte tenner. Har bare en igjen nå, men regner med den må byttes innen få år. 

Anonymkode: bbb52...9ab

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg måtte skifte ut en gammel amalgamfylling for tre år siden. Da fortalte tannlegen at de gamle amalganfyllingene etterhvert vil kunne utvide seg (mulig hun brukte et litt annet ord), og følgen er at tannen kan miste en bit eller at amalganen løsner. Min hadde tydeligvis gjort det, og det stemmer med hva jeg selv hadde observert med den tannen over tid. Hun sa at når de gamle amalganfyllingene gjør slikt så kan man få ganske vondt, selv om det ikke er hull under fyllingen. Om du får vondt nå etter at biten har falt ut så tar du kontakt med tannlegen igjen, for da bør du få en raskere time i tilfelle du har et hull/betennelse.

Jeg er bikket 45 og da jeg var lita fikk skoletannlegene betalt pr. fylling de rapporterte inn. Dvs. jo flere fyllinger de la inn, jo mer tjente de. Ingen sjekket om barna faktisk hadde hull der de boret og la inn fyllinger. Jeg hadde tilsynelatende hull nesten hver gang jeg var der. Da jeg var 12-13 år nektet jeg å fortsette hos skoletannlegen, bl.a. fordi hun trekte tenner uten at bedøvelsen virket som den skulle. Neste gang jeg hadde hull etter det var jeg 38 år... og da var det bare et bittelite hull. Helt tydelig at den f..b...a skoletannlegen håvet inn penger på falske hull, boret og proppet oss full av kvikksølvholdig amalgan :sinna:    Ingen av de andre i klassen hadde hull de første 10 årene etter de hadde sluttet med skoletannlegen, unntaket var ei som genetisk hadde dårlig tannemalje...

Hi, jeg hadde tre store av disse fyllingene som måtte skiftet ut for en god del år tilbake. Alle tre røk på samme tid. Fokuser på at du nå blir kvitt de stygge fyllingene og heller får fine hvite :)  De hvite fyllingene er også bedre hvis du mister en del av dem, da er det bare en liten overfladisk boring som regel, og så fyller de bare bare på det som trengs. Det vil si at du slipper særlig boring etter at du er kvitt disse amalganfyllingene. Jeg har nå ei lita amalganfylling igjen, og tross tannlegeskrekk (som er blitt mye bedre etter jeg fikk de hvite fyllingene, fordi vedlikeholdet er så mye mindre, og da også mindre skremmende).

Det virker litt feil å trykke liker, men jeg gjorde det fordi jeg kjenner meg så godt igjen i historien din. De boret ut tenner, laget skikkelig store krater og stappet inn amalgam. Noen ganger boret de fordi de påsto at jeg hadde "tendenser til hull" eller "begynnende hull". Bedøvelse var et fremmedord og jeg tror ikke skoletannlegen egentlig likte barn.

Skrevet
1 minutt siden, Superdolly skrev:

Det virker litt feil å trykke liker, men jeg gjorde det fordi jeg kjenner meg så godt igjen i historien din. De boret ut tenner, laget skikkelig store krater og stappet inn amalgam. Noen ganger boret de fordi de påsto at jeg hadde "tendenser til hull" eller "begynnende hull". Bedøvelse var et fremmedord og jeg tror ikke skoletannlegen egentlig likte barn.

He-he... enig, feil å trykke liker, men forstår godt hva du mener ;)

Det var egentlig helt horribelt måten de fikk praktisere på. Du minnet meg på at de ene gangen, tror jeg gikk i andre eller tredje klasse, hvor hun sa at jeg kom til å få hull der og derfor boret og la inn en stor amalganfylling. Sikkert samme som din skoletannlege gjorde.

Det var også tvang, assistenten brukte å stå bak stolen og holde fast barn som protesterte hvis f.eks. bedøvelsen ikke fungerte. Var ikke snakk om å sette mer. Da jeg skiftet ut den amalganfyllingen for tre år siden fikk jeg for første gang i livet en bedøvelse som virket! Annen bedøvelser har i beste fall hatt liten effekt, så jeg har aldri forstått når andre har sagt at det bare er å ta bedøvelse så kjenner man ingenting. Jeg er blitt kalt pyse og hysterisk fordi jeg har sagt at jeg kjenner det som gjøres tross bedøvelse. Og så kom jeg til en ny tannlege som bruker en annen bedøvelse, en uten adrenalin (tror jeg det var), og for første gang opplevde jeg å faktisk ikke kjenne noe som helst hos tannlegen! Var kanskje ikke så rart jeg fikk tannlegeskrekk som lita. Etter at tannlegeassistenten til skoletannlegen hadde holdt meg fysisk fast da jeg skulle trekke to tenner (jeg hadde sagt at bedøvelsen ikke fungerte før hun begynte å trekke...), så valgte jeg å sitte stille neste gang jeg måtte trekke, tross at jeg ikke var ordentlig bedøvd. Men heller smerte og panikk uten å også få klaustrofobi fordi jeg ble tviholdt om brystet slik at jeg ikke fikk utvidet brystkassen når jeg pustet.

Jeg er helt enig med deg, jeg tror det var mange av skoletannlegene som praktiserte før i tiden som virkelig ikke likte barn. Har heldigvis inntrykk av at det er blitt bedre. I tillegg er lønningene anderledes i dag, så i dag tjener de ikke mer på å legge inn falske fyllinger. Før ble det jo ofte sagt at de som ble skoletannleger ofte var de tannlegene som var for dårlig til å ha vanlig praksis...

Skrevet

Takk for svar! :D Det var «godt» å høre at det er normalt.

Akkurat nå etter den datt ut i ettermiddag er det faktisk mye mindre vondt enn det var før :) 

Skrevet

Jeg blir sjokkert over det noen av dere forteller, det er de samme historiene mamma og pappa forteller om tannlegene de hadde som barn. Mulig det er de samme som nærmet seg pensjonsalder da dere gikk hos dem... 

Jeg har flere amalgamfyllinger selv,men  det er fordi jeg pusset tennene for dårlig. Verken søsteren min eller venninner som gikk til samme tannlege hadde hull. Og jeg fikk bedøvelse når de borret og de borret ikke mer enn nødvendig. 

Anonymkode: 1580d...fa5

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar! :D Det var «godt» å høre at det er normalt.

Akkurat nå etter den datt ut i ettermiddag er det faktisk mye mindre vondt enn det var før :) 

Jeg som har de lange svarene over her. Jeg husker den sommeren da tre av mine store fyllinger røk på samme tid... jeg fikk omtrent noia. Tannlegeskrekken gjorde at jeg da var sikker på at nå kom alle tennene mine til å smuldre opp ;)  Skulle ønske tannlegen den gangen fortalte meg at det var normalt at amalganfyllingene vider seg ut, det hadde beroliget meg, for da hadde jeg forstått at det ikke var mine tenner det var noe galt med.

Jeg gikk forresten noen uker før jeg fikk skiftet den for tre år siden også, men fikk beskjed om å ta kontakt om jeg fikk smerter igjen eller andre symptomer.

Lykke til med opprydningen :)

Skrevet

Joda, høres kjent ut, både skumle skoletannleger og store, gamle amalgamfyllinger. Jeg er også noenogførti, og nå har jeg hatt to digre rotfyllinger det siste året. Og jeg kjenner at det er enda en tann som har begynt å krangle.. 

Annonse

Skrevet
36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg blir sjokkert over det noen av dere forteller, det er de samme historiene mamma og pappa forteller om tannlegene de hadde som barn. Mulig det er de samme som nærmet seg pensjonsalder da dere gikk hos dem... 

Jeg har flere amalgamfyllinger selv,men  det er fordi jeg pusset tennene for dårlig. Verken søsteren min eller venninner som gikk til samme tannlege hadde hull. Og jeg fikk bedøvelse når de borret og de borret ikke mer enn nødvendig. 

Jeg må bare legge til at jeg er 40 år jeg også,så det er ikke fordi jeg er mye yngre enn dere at jeg har en annen opplevelse. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg må bare legge til at jeg er 40 år jeg også,så det er ikke fordi jeg er mye yngre enn dere at jeg har en annen opplevelse. 

Tror du likevel har et poeng, for både skoletannlegen jeg hadde og flere andre jeg hørte om som holdt på på samme måten på samme tiden var ganske tett oppunder pensjonsalder. Jeg tror hun jeg gikk til jobbet frem til jeg var 17-18 år, så det var hennes siste ti år av yrkespraksisen. Da kan hun godt ha hatt noen av foreldrene til de på vår alder.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Fikk ALDRI bedøvelse før jeg ble voksen.

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk aldri bedøvelse når de boret. Det skjedde ikke.

Skoletannlegen jeg gikk til hadde barn på min alder og var ikke eldre enn foreldrene mine, så han nærmet seg ikke pensjonsalder. Jeg husker at jeg av og til kikket på sønnen hans i friminuttene og undret meg over at noen kvinne faktisk hadde vært villig til, ikke bare å gifte seg med den mannen, men også ligge med ham. Det syntes jeg var helt utrolig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...