Gå til innhold

Klarer ikke holde huset rent!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Begynner å lure på om det er noe i veien med meg. Jeg sliter med rengjøring. Det ligger et tonn med klær som skal vaskes, føler gulvene er skitne, rusk og drit overalt. Har småbarn i hus, jobb og ingen overskudd til å gjøre så mye egentlig. Mannen hjelper til, men han jobber fullt og dermed ikke så gira på å rydde etter at han er kommet hjem fra jobb. Det er flekker på veggene og jeg trives rett og slett ikke i mitt eget hjem. What to do... ?

Anonymkode: 426b2...2cc

Skrevet

Hei :) jeg sliter med det samme. Mem er blitt veldig mye bedre etter at jeg lærte meg  å «fly»😂. Det vil si jeg følger programmet til FlyLady. Anbefaler på det sterkeste. Det er alt bygget opp på babysteps og ingenting skal ta mer en 15 minutter. 

Anonymkode: 57e03...7fa

Skrevet

Haha, jobber fullt og vil dermed ikke rydde...

Vi et ganske mange, både menn og kvinner, som må gjøre ting i huset selv om vi har full jobb, dagens 😂

Anonymkode: 6bca8...938

Skrevet

Du må ta tak. Det første du må ta tak i, er å rive mannen ut av den villfarelsen at han "hjelper til" hjemme hvis/ når han gjør noe. Og han kan ikke velge å "ikke være så giret på å rydde når han er ferdig på jobb". Det er en del av voksenlivet og det er hans fordømte plikt å ta sin del av arbeidet i hjemmet.

Så må du ta tak i en ting om gangen. Hvis du tar tak i en ting og mannen din tar tak i en ting, så blir det ikke så ille og så uoverkommelig.

Hvis du starter med gulvvask og han med klesvask så er dere et godt stykke på vei når dere har fått rutiner på dette. Jeg kjører en klesvask hver dag. Jeg fyller i maskinen og setter på timer om morgenen, så bretter jeg gårsdagens klesvask mens ungene ser på Barne-Tv og etterpå henger jeg opp det som ble kjørt i dag.

Jeg bruker veldig ofte engangsmopp til å gulvene. Det er utrolig hvor mye det hjelper å dra over med en tørrmopp hver ettermiddag, og det tar ikke så lang tid heller.

Innfør ti minutter med rydding hver dag, for eksempel rett etter middag eller før Barne-Tv. Alle er med og rydder i ti minutter. Sett på komfyrklokka eller en alarm på mobilen eller noe. Mannen deltar naturligvis selv om han jobber! Det samme gjør barna. Etter noen dager vil du se stor forskjell, og så oppdager du den positive bieffekten at det er lettere å holde det rent når det er ryddig.

Hvis du sitter og snakker i telefonen, ta en klut og tørk over vegger eller skapdører med det samme.

Men det aller viktigste er å få mannen til å forstå at han ikke kan være en gratispassasjer.

Skrevet
4 minutter siden, Superdolly skrev:

Du må ta tak. Det første du må ta tak i, er å rive mannen ut av den villfarelsen at han "hjelper til" hjemme hvis/ når han gjør noe. Og han kan ikke velge å "ikke være så giret på å rydde når han er ferdig på jobb". Det er en del av voksenlivet og det er hans fordømte plikt å ta sin del av arbeidet i hjemmet.

Så må du ta tak i en ting om gangen. Hvis du tar tak i en ting og mannen din tar tak i en ting, så blir det ikke så ille og så uoverkommelig.

Hvis du starter med gulvvask og han med klesvask så er dere et godt stykke på vei når dere har fått rutiner på dette. Jeg kjører en klesvask hver dag. Jeg fyller i maskinen og setter på timer om morgenen, så bretter jeg gårsdagens klesvask mens ungene ser på Barne-Tv og etterpå henger jeg opp det som ble kjørt i dag.

Jeg bruker veldig ofte engangsmopp til å gulvene. Det er utrolig hvor mye det hjelper å dra over med en tørrmopp hver ettermiddag, og det tar ikke så lang tid heller.

Innfør ti minutter med rydding hver dag, for eksempel rett etter middag eller før Barne-Tv. Alle er med og rydder i ti minutter. Sett på komfyrklokka eller en alarm på mobilen eller noe. Mannen deltar naturligvis selv om han jobber! Det samme gjør barna. Etter noen dager vil du se stor forskjell, og så oppdager du den positive bieffekten at det er lettere å holde det rent når det er ryddig.

Hvis du sitter og snakker i telefonen, ta en klut og tørk over vegger eller skapdører med det samme.

Men det aller viktigste er å få mannen til å forstå at han ikke kan være en gratispassasjer.

Godt poeng. Men enkelte gulv her i huset er så vanskelig å holde rent. Tar jeg engangs mopp (jiff mopp) så blir det så stygge merker. Ender med å se verre ut enn hva det var. Samme med flisene på badet. Helt håpløst. Ser skittent ut bare man går over gulvet. Argh! 

Skrevet

Hadde jeg vært rik så hadde jeg leid inn folk til å vaske huset to ganger i uken. Hater virkelig å ha det skittent rundt meg, blir deprimert av det. Men er ikke så flink å sette i gang med husvask pga jeg mangler overskudd. Kanskje er jeg deprimert... ?

Skrevet

Du mangler overskudd fordi full jobb og unger ER utmattende! Du er ikke deprimert. Da kommer du deg ikk e på jobb.

Bytt gulvene da, om de er vanskelig å rengjøre? Be ungene og mannen om å bidra. Rydd hver gang du flytter deg fra et rom til et annet. Forlytningsrydding er den beste måten å få unna ting på. Kast ting dere ikke bruker eller har bruk for! Få orden! Kanskje du blir mindre utslitt av å ha det ryddig...

Anonymkode: 2e66c...2e5

Skrevet

Ta litt hver dag, skippertak er grusomt

Gå aldri fra et rom til et annet uten å ta med deg noe som skal samme veien, og oppdra mannen til å gjøre det samme. Er du i stua og skal til kjøkkenet så lar du ikke et møkkete glass stå igjen på stuebordet, da tar du det med deg.

Ha det litt minimalistisk en periode, til gode rutiner kommer på plass. Rydd vekk eller kast ting som står til pynt og ser rotete ut, mest mulig rene flater uten dilldall. Kjøper du en bukett roser på Rema hver fredag og setter på bordet er det koselig til helga, trenger ikke allverdens dilldall.

Finn gode løsninger. Jeg kjøte denne og satte i et hjørne på kjøkkenet https://www.europris.no/toykurv-60-l-sort-172013.html

Den er firkantet og reklame, aviser og allverdens annnen papp/papir passer akkurat nedi. Rommer veldig mye papp/papir og er veldig enkel og bære med seg og snu på hodet over søppeldunken ute når den blir full. Bare en enkel ting som det, som får alt papir og papp enkelt vekk fra benker og bord hjelper.

Bestem deg for at denne helga skal dere ha kastefest, kjøp flere ruller med søppelsekker og kast, kast, kast. Vi har gjerne så mye dill i husene våre som bare skaper rot.

Før jul hadde jeg en runde hvor jeg tok et rom i uka som jeg vasket litt bedre enn de andre, altså dro frem møbler, vasket lister osv så rommet ble gullende rent. Når alle rommene var tatt var det så koselig å sette seg ned å vite at huset er skikkelig rent.

Dra over gulvene med en tørr engangsmopp, ikke de våte. Da får du med deg støv og bøss for de er statiske.

Om man holder det ryddig er det ikke vanskelig å vaske, men du trenger ikke vaske alle rommene samme dag. Ta over badet mens ungene bader en kveld, ta stua en annen kveld, ta gangen før dere får gjester for når folk kommer inn i en nyvasket gang tror de automatisk at hele huset er rent ;)

Anonymkode: dfba3...343

Skrevet

Jeg vasker gulv med mopp, men har to bøtter. En med såpe og en med vann. Jeg må dra over med rent vann til slutt, ellers ser det møkkete ut med en gang. 

Her vaskes ting fast en gang i uka, men større ting må tas jevnlig. Nå når sola titter inn vinduene igjen kommer støv og flekker til syne igjen, skrekk og gru. Da tar jeg det med en gang. 

Vi rydder hver dag ved leggetid, jeg bretter tøy etterpå. Mannen støvsuger og tar gulvene minst en gang i uken. 

Jeg tror egentlig hemmeligheten er å gjøre noe hver dag. 

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hei :) jeg sliter med det samme. Mem er blitt veldig mye bedre etter at jeg lærte meg  å «fly»😂. Det vil si jeg følger programmet til FlyLady. Anbefaler på det sterkeste. Det er alt bygget opp på babysteps og ingenting skal ta mer en 15 minutter. 

Anonymkode: 57e03...7fa

Haha, nå fikk jeg brukt enda mer tid pp nettet for å sjekke hva FlyLady er, i stedet for å rydde sinker egentlig skal.

Anonymkode: bd67b...269

Skrevet

Tak HI og dere andre !🌸 

Jeg er hjemme hver dag. Ufør. Får ikke gjort noen ting her hjemme nesten. Det flyter. Formen er så dårlig . Snart kommer familien hjem, og det er mye skulle ha gjort 😭 Føles ut som jeg har 2000 timer jobb som venter på meg. Skal førte meg å rydde i 20 min. Blæh.ikke noe gøy. 

Men !! Godt å høre at jeg ikke er alene. ❤

Anonymkode: 3a638...d33

Skrevet

Vaskehjelp?

Anonymkode: f390e...63d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Godt poeng. Men enkelte gulv her i huset er så vanskelig å holde rent. Tar jeg engangs mopp (jiff mopp) så blir det så stygge merker. Ender med å se verre ut enn hva det var. Samme med flisene på badet. Helt håpløst. Ser skittent ut bare man går over gulvet. Argh! 

Da må du finne rengjøringsmetoder som funker for dine gulv. og på sikt bytte gulv. Vi har parkett på stua, gulvbelegg på badet og laminat i resten av huset. Fordi vi vil ha gulv som er enkle å rengjøre og som tåler litt.

Jeg mener fortsatt at det viktigste er at du får ristet mannen din ut av den villfarelsen han svever i: At han kan velge bort husarbeid fordi han jobber og fordi han ikke er så gira på det.

Skrevet

Hos oss er det alltid ryddig og pent om kvelden, jeg takler ikke å våkne opp til ett rotete hjem🙈 Nå vet jeg ikke hvor gamle barna dine er, men mine har måtte holde orden på eget rom fra 4 års alder( i begynnelsen trenger de selvfølgelig hjelp og påminning) 

De må rydde rommet sitt hver kveld, det får ikke ligge leker utover hele gulvet. 

Jeg vasker klær annenhver dag. Da har jeg nok til to maskiner, en med 40 og en med 60 grader. Hiver alt sammen i tørketrommelen og tørker. Dagen etter når jeg ikke vasker klær blir alt brettet og lagt på plass. Vaskemaskinen tømmes når den er ferdig. Kjøkkenet blir ryddet etter vi er ferdig å spise middag. 

Vasker over toalett og vask/speil hver kveld etter barna har pusset tennene. Tar meg maks 2 min. Støvsuger ca annenhver dag og vasker gulvene 1 gang i uken(hver torsdag slik jeg kommer hjem til ryddig hus fredag etter jobb. 

Alt som blir brukt blir lagt på plass igjen. Tørker støv 1 gang i uken, vasker vinduer ved behov. 

Så jeg gjør noe hver dag og bruker vel i gjennomsnittet 15-20 min om dagen. Men siden vi har innført gode «rutiner» og vi gjør alle litt hver dag å holder det seg ryddig og rent :)

Anonymkode: 1500a...da0

Skrevet

Få tak i vaskedame. Genialt😍

Anonymkode: 4c02f...44a

Skrevet

Vaskehjelp!! Livet er for kort til å vaske. Vi har vaskehjelp hver uke, den beste investeringen vi har gjort noensinne. Alltid rent og ryddig hus. 

Anonymkode: c59c9...320

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...