Gå til innhold

Alle som er utdannet barnehagelærer, vær så snill responder!

Anbefalte innlegg

Skrevet
15 hours ago, Anonym bruker said:

Da jeg studerte var det ca30 som begynte i min klasse. Veldig mange regnet med å surfe gjennom studiet, det var jo så enkelt mente de! Det var bare 12 av oss som gjennomførte utdanningen.. Resten sto ikke på arbeidskrav som måtte være godkjent før eksamen kunne tas, de fink ikke godkjent praksis, strøk på eksamen eller de orket ikke pga veldig travle perioder. 

Anonymkode: 7a42b...b3a

Utrulig bra at det faktisk er kvalitet på utdanningen, at man faktisk må være egnet for å kunne fullføre!:) Jeg interesserer meg for fagene, så jeg gleder meg veldig!

Videoannonse
Annonse
Skrevet
14 hours ago, Anonym bruker said:

Jeg tror det du vil angre mest på er om du lever andres drøm og ikke din egen, Hi! Trivsel er langt viktigere enn penger, og du vil jo få lønn til å greie deg bra.

Les innlegget ditt på nytt, og se hva du ville rådet en venninne som skrev det samme...

Jeg har tre venninner som har tatt førskolelærerutdanningen. Den ene hadde visst i flere år at hun ville bli bhg-lærer, tok utdannelsen, gjorde det bra, fikk jobb og gjorde det bra der også og var godt likt. Men for henne ble det for tungt etterhver pga. en fysisk diagnose hun har. Hun måtte jobbe med seg selv for å snu egen tankegang, og har nå i flere år jobbet i en helt annen jobb som ikke har noe som helst med utdannelsen hennes å gjøre, men hun trives veldig godt med det også. En annen venninne brukte lang tid på å bestemme seg for hva hun ville. Hun hadde slitt en del på skolen opp gjennom og var redd for utdannelsen. Hun traff så blink med utdannelsen, hun elsket det og gikk ut som en av de aller beste på sitt kull og har jobbet som ped.leder siden og har stortrivdes med det. En tredje venninne visste fra hun var lita at hun ønsket å jobbe i barnehage, tok utdannelsen og har jobbet som ped.leder siden, er like engasjert i dag som da hun begynte å jobbe og det er vel nærmere 15 år siden nå. Hun elsker jobben sin enormt mye. Det hun sier om jobben sin er omtrent det samme som anonym...b3a - hun ELSKER jobben sin, elsker å begynne på igjen etter ferier. Blir alltid glad av å høre henne snakke om jobben sin :)

Anonymkode: 07fcf...052

Ja, er helt enig. Er så utrulig usikker, hva om jeg faktisk trives i en kontorjobb? Vurderer å ta et pauseår før jeg søker på studiet. Jeg vet jeg vil jobbe i barnehage da jeg allerede har gått barn og ungdom, og trivdes med faget og praksisen:) Tusen takk for svar!

Skrevet
13 hours ago, Anonym bruker said:

HI 

Vi trenger deg! 🌸 Du virker engasjert og som en god person. 

Noen over her sa noe om at noen syns at de som jobber i bhg er bunnskrap?? ALDRI hørt om. 

Alle vi foreldre i barnehagen vi har, bøyer oss i støvet og beundrer og ser opp til alle ansatte i barnehagen her. 😊

Anonymkode: c70be...d31

Å, det er virkelig det rette valget! Tusen takk, jeg skal gjøre mitt ytterste for å være en god barnehagelærer i framtiden!:)

Skrevet
5 hours ago, Anonym bruker said:

Du kan være med å gjøre en forskjell for alle de barna rundt i landet som ikke har det så bra hjemme. For veldig mange barn, dessverre, er barnehage den eneste trygge basen de har. Derfor er det så utrolig viktig med engasjerte, omsorgsfulle og trygge voksne i barnehagen som virkelig vil jobbe der. Sånne som deg😊 

Jeg er pedagog, og jeg vet at jeg har vært den trygge voksne som et spesielt barn trengte. Det barnet viste at jeg hadde tid, omsorg, kjærlighet og et fang det kunne sitte på, noe det ikke var hjemme. Og for meg er det verdt alt i verden- samma hvor dårlig lønn jeg har og hvor tung jobben er noen ganger💕 

Anonymkode: 84312...202

Tusen takk! Det er det aller viktigste for meg, og valget er tatt, tusen hjertelig takk for at du har hjulpet meg å se det!:)

Skrevet
5 timer siden, Spørsmålstegn11 skrev:

Ja, er helt enig. Er så utrulig usikker, hva om jeg faktisk trives i en kontorjobb? Vurderer å ta et pauseår før jeg søker på studiet. Jeg vet jeg vil jobbe i barnehage da jeg allerede har gått barn og ungdom, og trivdes med faget og praksisen:) Tusen takk for svar!

Om du skulle trives i en kontorjobb så kan du jo ta en kontorjobb etter at du har tatt den utdannelsen du ønsker deg og jobbet noen år med det du ønsker å jobbe med. Hvis livet ditt skulle endre seg, interessene dine skulle endre seg så vil du likevel ha nytte av både utdannelsen og erfaringen din. Og skulle du ønske mer utdannelse innen noe annet senere så kan du ta det, samtidig har du da mulighet til å ta vakter i bhg. mens du studerer.

Så stor glede og engasjement som du uttrykker over denne utdanningen og det å jobbe i barnehage, så tror jeg du vil bli misfornøyd om du velger noe annet.

Hopp i det og begynn til høsten :) Lykke til :)

Anonymkode: 07fcf...052

• 1 år senere...
Skrevet (endret)

Jeg ser at tråden er gammel, men jeg tror det er fornuftig å dele dette: Å jobbe med barn er en edel ting og kan speile egne gode verdier. Selv er jeg trygg på meg selv og har gode karakterer. Jeg kunne valgt noe helt annet, men jeg valgte førskolelærerutdanning og videreutdanning innen førskolepedagogikk, fordi jeg syns det var noe edelt. Jeg jobbet i over 10 år med masse ansvar. I de årene lærte jeg flere ting og tre ting peker seg ut: 

• Barna, mange foreldre og kollegaer var fantastiske. 
  • Det var meningsfylt å lære bort, skape gode og trygge relasjoner, finne løsninger på små og store konflikter og spre ektefølt livsglede. 
  • Jeg har likevel opplevd mye graverende underbemanning over tid på en slik måte at jeg ble og er fortsatt meget sjokkert. Sjokkert burde jeg helt sikkert skrevet med store bokstaver, men poenget er jeg ikke tror dette er unikt for mine erfaringer. 

Dette viser at det er edelt å jobbe med barn, men, at det er elementer som ødelegger opplevelsen totalt. Dessuten tenker jeg at det fins minst 6 forslag til løsninger på dette: 

• Arbeidsgiver må føre kontroll med og ta ansvar i ansettelsesprosessen. Det er jo tross alt en som arbeidsgiver fort må svare for. Det burde være i alle interesse, at vedkommende har høy arbeidsmoral, gode verdier og som egner seg for å jobbe med barn. Dette krever at en ser vedkommende sammen med barn FØR en ansetter og har mer en én samtale med vedkommende og mer veiledning dersom vedkommende er nyutdannet. Da bør veiledningen foregå jevnlig i et år. 
  • Bedre interne rutiner eller tiltak som er så idiotsikre at de blir tatt høyde for i budsjettet. Er det ikke bedre å ha en for mye på jobb i sårbare perioder, f. eks. oppstarten, slik at en slipper utstrakt bruk av vikar i disse essensielle periodene som skal representere trygghet?
  • Tydeligere lovgiving som forplikter i større grad. Lov som sier noe at det aldri skal være mindre enn x voksne per x barn. Alt i alt, flere voksne enn enn det dagens veiledende papirbestemmelse. 
  • Mer kvalitet over det en lærer om ledelse, tall og jus, spesielt varslingsrutiner og redusering av risiko for at ulike ting kan skje. For eksempel kan en nøye gjennomgang av Høyesterettsdommene som fins vedr. barnehager i undervisningen være en fornuftig ide. 
  • Mer bruk av avviksmeldingskjemaer, det er det er kanskje et språket politikerne forstår? 
  • Hvis vi skal løfte statusen til yrket, må forskningen også inkludere mer kvantitativ tilnærming. 

Hilsen Frustrert Førskolelærer og realist 

Endret av Førskolelærer1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...