Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #26 Skrevet 6. februar 2018 Det er noe med dine innlegg som trigger motstand, HI. Jeg kjenner det jeg også - at jeg lurer på hvorfor du stiller et spørsmål hvis du egentlig mener at deres måte er best. Det er helt greit å dele egen suksess, men da trenger man ikke late som om man lurer på hva andre mener. Den ene over her som involverer barnet i planlegging har gode verdier i følge deg, de andre svarer du bare "bla bla, sånn gjør vi" til. Og så avslutter du med en tøysete smiley. Mine unger er ikke med og bestemmer ferie. Vi har tre barn som vil forskjellige ting, så det er ikke mulig å bestemme reisemål sammen. De får imidlertid være med å putte innhold i ferien. I tillegg reiser vi på storbyturer med et og et barn, da får de selv bestemme reisemål innenfor rimelighetens grenser. 11-åringen ønsket seg New York i fjor, det fikk hun ikke fordi det er for dyrt. Det ble hun hun også forklart. Utover det mener jeg at barn skal være barn og voksne voksne. Altså trenger de ikke innsyn i totalbudsjett, dekning på konto osv. Anonymkode: 5205f...96e
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. februar 2018 Forfatter #27 Skrevet 6. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er noe med dine innlegg som trigger motstand, HI. Jeg kjenner det jeg også - at jeg lurer på hvorfor du stiller et spørsmål hvis du egentlig mener at deres måte er best. Det er helt greit å dele egen suksess, men da trenger man ikke late som om man lurer på hva andre mener. Den ene over her som involverer barnet i planlegging har gode verdier i følge deg, de andre svarer du bare "bla bla, sånn gjør vi" til. Og så avslutter du med en tøysete smiley. Mine unger er ikke med og bestemmer ferie. Vi har tre barn som vil forskjellige ting, så det er ikke mulig å bestemme reisemål sammen. De får imidlertid være med å putte innhold i ferien. I tillegg reiser vi på storbyturer med et og et barn, da får de selv bestemme reisemål innenfor rimelighetens grenser. 11-åringen ønsket seg New York i fjor, det fikk hun ikke fordi det er for dyrt. Det ble hun hun også forklart. Utover det mener jeg at barn skal være barn og voksne voksne. Altså trenger de ikke innsyn i totalbudsjett, dekning på konto osv. Anonymkode: 5205f...96e For det første spørr jeg ikke her om noe råd, jeg lurer oppriktig på om flere enn meg involverer barna i dette. Jeg spørr ikke fordi jeg tviler på om måten jeg gjør det på er rett men fordi det er interessant å se om andre gjør det samme. Når noen svarer at de velger noe annet er det flott det og supert at de har valgt noe som passer for dem. Jeg respekterer at vi alle har ulike måter å gjøre ting på. Det må da være lov å spørre om flere velger å gjøre ting slik en selv gjør. Jeg er ikke ute etter å skape noe diskusjon om noens ordninger eller påpeke hvorfor jeg måtte være uenige i noe de gjør i sin egen familie. Akkurat som om jeg skulle begynne å diskutere med deg om dine valg for din familie.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #28 Skrevet 6. februar 2018 21 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: For det første spørr jeg ikke her om noe råd, jeg lurer oppriktig på om flere enn meg involverer barna i dette. Jeg spørr ikke fordi jeg tviler på om måten jeg gjør det på er rett men fordi det er interessant å se om andre gjør det samme. Når noen svarer at de velger noe annet er det flott det og supert at de har valgt noe som passer for dem. Jeg respekterer at vi alle har ulike måter å gjøre ting på. Det må da være lov å spørre om flere velger å gjøre ting slik en selv gjør. Jeg er ikke ute etter å skape noe diskusjon om noens ordninger eller påpeke hvorfor jeg måtte være uenige i noe de gjør i sin egen familie. Akkurat som om jeg skulle begynne å diskutere med deg om dine valg for din familie. Og for det andre så er det vel stort sett bare i fantasien din at svært mye av det du skryter av faktisk foregår. Anonymkode: a9127...135
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. februar 2018 Forfatter #29 Skrevet 6. februar 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og for det andre så er det vel stort sett bare i fantasien din at svært mye av det du skryter av faktisk foregår. Anonymkode: a9127...135 Heldigvis så er det jeg «skryter» av helt ekte 😊
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #30 Skrevet 6. februar 2018 Jeg har heldig vis smarte tilpasningsdyktige barn som leter lett og mye av tradisjonelt skolearbeid. De har derfor ikke behov for spesialundervisning som du regner dette som, men kan bruke tid på lekser, venner, aktiviteter og fritidssysler. Vi har ikke hatt behov for å bruke ferieplanlegging som metode for å nå læringsmål slik dere har. Anonymkode: c86c5...22b
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #31 Skrevet 6. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har heldig vis smarte tilpasningsdyktige barn som leter lett og mye av tradisjonelt skolearbeid. De har derfor ikke behov for spesialundervisning som du regner dette som, men kan bruke tid på lekser, venner, aktiviteter og fritidssysler. Vi har ikke hatt behov for å bruke ferieplanlegging som metode for å nå læringsmål slik dere har. Anonymkode: c86c5...22b Leter = lærer Anonymkode: c86c5...22b
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #32 Skrevet 6. februar 2018 Hadde ikke funket å la 6-åringen min velge, men kanskje når han blir eldre. Akkurat nå synes han alt vi foreslår høres helt topp ut, bare vi legger det frem på rette måten. Og skulle han foreslått noe selv så hadde det blitt det samme hvert år, for det er alltid den ferien vi nettopp var på som han husker som den aller beste. Anonymkode: 539a1...c10
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #33 Skrevet 6. februar 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Og for det andre så er det vel stort sett bare i fantasien din at svært mye av det du skryter av faktisk foregår. Anonymkode: a9127...135 Hva er egentlig problemet ditt og alle de andre damene som benytter enhver anledning til å mobbe denne brukeren? Det er jo direkte pinlig å se på. Anonymkode: 88094...088
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. februar 2018 Forfatter #34 Skrevet 6. februar 2018 24 minutter siden, Anonym bruker skrev: Leter = lærer Anonymkode: c86c5...22b Så godt å høre at du har barn som trives med skolearbeid og lekser. Det er helt supert at de klarer seg så godt og at de ikke har behov for tilpassede løsninger. Ingen foreldre ønsker at sine barn skal slite med noe som helst, vi ønsker oss alle friske , smarte og veltilpassede barn. Jeg skulle ønske for min sønn at han kunne slippe de utfordringene han har, jeg skulle gjort hva som helst for akkurat det. Han er likevel den flotteste,snilleste og godeste gutten i verden og jeg ville ikke byttet han i noe. Det jeg ser er at det jeg gjør fungerer for gutten min og han er glad og lykkelig. Jeg må spørre deg da, har du for vane å poengtere ovenfor foreldre til barn med utfordringer at dine ikke har det? Jeg tåler at du sier slikt, men ikke alle hadde syntes det var like greit.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. februar 2018 Forfatter #35 Skrevet 6. februar 2018 31 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde ikke funket å la 6-åringen min velge, men kanskje når han blir eldre. Akkurat nå synes han alt vi foreslår høres helt topp ut, bare vi legger det frem på rette måten. Og skulle han foreslått noe selv så hadde det blitt det samme hvert år, for det er alltid den ferien vi nettopp var på som han husker som den aller beste. Anonymkode: 539a1...c10 Det kunne blitt mange ferier på samme plass ja😊
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #36 Skrevet 6. februar 2018 He he.. med 4 barn , med veldig forskjellig interesser, så kunne det blitt interessant å la de bestemme. Her bestemmer pappa og mamma og ferdig med det. Stort sett så drar vi på bilferie med campingvogn på slep. Ungene er glade i å kjøre bil, så det går glatt 100 mil om dagen, de dagene vi har rene transportetapper. Vi har heller ikke økonomi til å dra i en haug med parker, så vi velger en park om året. Ellers koser vi oss aller mest på stranda, i skogen eller på fjellet. For oss er målet med ferie å være sammen. Vi har en hektisk hverdag med jobb og barn som skal hit og dit. Så å bare være sammen er vår plan. Det bestemmer faktisk vi voksne. Anonymkode: 7f0da...f6c
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #37 Skrevet 6. februar 2018 16 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Så godt å høre at du har barn som trives med skolearbeid og lekser. Det er helt supert at de klarer seg så godt og at de ikke har behov for tilpassede løsninger. Ingen foreldre ønsker at sine barn skal slite med noe som helst, vi ønsker oss alle friske , smarte og veltilpassede barn. Jeg skulle ønske for min sønn at han kunne slippe de utfordringene han har, jeg skulle gjort hva som helst for akkurat det. Han er likevel den flotteste,snilleste og godeste gutten i verden og jeg ville ikke byttet han i noe. Det jeg ser er at det jeg gjør fungerer for gutten min og han er glad og lykkelig. Jeg må spørre deg da, har du for vane å poengtere ovenfor foreldre til barn med utfordringer at dine ikke har det? Jeg tåler at du sier slikt, men ikke alle hadde syntes det var like greit. I en tråd om viktigheten i å ta med barna på slike avgjørelser for at de sal ha læringsutbytte av det, er det relevant å fortelle hvorfor vi ikke har behov for dette. Det er fint at du har funnet en metode for å kompanser for noe av det din sønn ikke lærer på vanlig måte, men det ingen grunn til at dette skulle være en spesielt god måte å panlegge ferien for familier der ingen har slike utfordringer. Anonymkode: c86c5...22b
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. februar 2018 Forfatter #38 Skrevet 6. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: I en tråd om viktigheten i å ta med barna på slike avgjørelser for at de sal ha læringsutbytte av det, er det relevant å fortelle hvorfor vi ikke har behov for dette. Det er fint at du har funnet en metode for å kompanser for noe av det din sønn ikke lærer på vanlig måte, men det ingen grunn til at dette skulle være en spesielt god måte å panlegge ferien for familier der ingen har slike utfordringer. Anonymkode: c86c5...22b Hvorfor skulle ikke det være en god måte å planlegge ferie på? Da jeg startet tråden hadde jeg ikke i tankene at min sønns utfordringer skulle diskuteres. Dette hadde vi gjort uavhengig av det. Minstemann som ikke har utfordringer er like involvert. Poenget mitt er at dette ikke gjøres primært for å hjelpe min eldste sønn men noe vi synes det er viktig å involvere ungene i
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. februar 2018 Forfatter #39 Skrevet 6. februar 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: He he.. med 4 barn , med veldig forskjellig interesser, så kunne det blitt interessant å la de bestemme. Her bestemmer pappa og mamma og ferdig med det. Stort sett så drar vi på bilferie med campingvogn på slep. Ungene er glade i å kjøre bil, så det går glatt 100 mil om dagen, de dagene vi har rene transportetapper. Vi har heller ikke økonomi til å dra i en haug med parker, så vi velger en park om året. Ellers koser vi oss aller mest på stranda, i skogen eller på fjellet. For oss er målet med ferie å være sammen. Vi har en hektisk hverdag med jobb og barn som skal hit og dit. Så å bare være sammen er vår plan. Det bestemmer faktisk vi voksne. Anonymkode: 7f0da...f6c Høres jo helt topp ut med sånne ferier! Det er helt gull med barn som trives i bil. Det oppdaget vi når vi hadde med ungene på roadtrip i Europa 😊 Og ja, det aller viktigste er å være sammen
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #40 Skrevet 6. februar 2018 1 time siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Heldigvis så er det jeg «skryter» av helt ekte 😊 Det vil jeg tro. Not. Anonymkode: a9127...135
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #41 Skrevet 6. februar 2018 Hos oss bor vi 5 uker ca i campingvogn + endel helger hver sommer. Har fast plass, båt, ungene har venner osv... Dette er de ukene bare barna har fri. I vår ferie prøver vi finne på litt, men alle vil forskjellig. Så ett år får noen ønsket sitt oppfylt, ett annet noen andre og alle er happy uansett. Alle ungene kunne nok tilbragt hver sommer i dyreparken, men vi voksene synes det blir litt mye i lengden, så det skjer ikke! Vi spør hva de vil og gir en ca føring på penger, ungene kommer med forslag og noen «vinner» mer enn andre. For noen dager siden spurte eldste om vi ett år kan droppe ferien og heller kjøpe jaquzi, så noe har han fått med seg selv om han ikke har innsyn i nettbanken. Når reisemål er valgt kan de fint komme med forslag på hva vi skal gjøre der. Noen ganger drar vi på ferie for å oppleve ting, andre ganger bare for å bade på samme stranda. Godt med variasjon 👍😊 I år blir det noen få dager i Danmark, deretter hytta Anonymkode: 0a4f2...912
Yellow Brick Road Skrevet 6. februar 2018 #42 Skrevet 6. februar 2018 Vi betaler, vi bestemmer. Vi bestemmer i alle fall hovedtrekkene for ferien, om vi skal ferie i nærområdet, i Norge ellers, en eller annen plass i Europa eller langtur ut av Europa. Ungene vet tidlig hvor vi skal, og står fritt til å komme med ønsker enten det gjelder reisemåte eller steder vi skal besøke. Vi vet selvfølgelig hva de absolutt ikke har lyst til, så da holder vi oss stort sett unna det. Ett år dro vi til "Syden" og det var etter ganske stor påvirkning fra ungene, men det var det ingen av oss som syntes noe om, så neste år fant de ut at det var mye bedre når vi bestemte...
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #43 Skrevet 6. februar 2018 22 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Hvorfor skulle ikke det være en god måte å planlegge ferie på? Da jeg startet tråden hadde jeg ikke i tankene at min sønns utfordringer skulle diskuteres. Dette hadde vi gjort uavhengig av det. Minstemann som ikke har utfordringer er like involvert. Poenget mitt er at dette ikke gjøres primært for å hjelpe min eldste sønn men noe vi synes det er viktig å involvere ungene i Det er ikke noe spesielt galt i å gjøre det på deres måte hvis dere liker det, men det er eller ikke en måte som er bedre enn andre måter slik du insinuerer. Anonymkode: c86c5...22b
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #44 Skrevet 6. februar 2018 2 timer siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Akkurat det du nevner her er veldig viktig for oss. Vi setter læring høyt og jobber mye med dette, vi har bare ikke samme type hjemmearbeid som klassen. Faglig så henger han godt med , i matte er han meget langt fremme og det samme i engelsk . Norsk er på det jevne. Ingen av hans lærere er bekymret for at han ikke henger med faglig. Slik vi gjør det hjemme oppfatter han det kun som hyggelige aktiviteter. 😊 hi Var det ikke han som du ville filme for å vise læreren hvor god han er i engelsk hjemme, siden læreren ikke syntes han var særlig god i engelsk på skolen fordi han ikke ville prate der? det er ingen fordel å kn gjøre hyggelige aktiviteter hjemme. Man må læres at noen ting må man bare gjøre selv om man ikke vil. Man kan ikke alltid få bestemme at man bare vil gjøre hyggelige ting. Noen ganger kan det være greit at voksne bestemmer og sier sånn blir det, barn skal lære seg å passe inn i et samfunn og da kan de ikke bestemme alt selv. Anonymkode: b6516...4d1
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. februar 2018 Forfatter #45 Skrevet 6. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke noe spesielt galt i å gjøre det på deres måte hvis dere liker det, men det er eller ikke en måte som er bedre enn andre måter slik du insinuerer. Anonymkode: c86c5...22b Mener kun at dette fungerer for oss og dersom andre gjør ting på en annen måte er det også helt fint
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. februar 2018 Forfatter #46 Skrevet 6. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Var det ikke han som du ville filme for å vise læreren hvor god han er i engelsk hjemme, siden læreren ikke syntes han var særlig god i engelsk på skolen fordi han ikke ville prate der? det er ingen fordel å kn gjøre hyggelige aktiviteter hjemme. Man må læres at noen ting må man bare gjøre selv om man ikke vil. Man kan ikke alltid få bestemme at man bare vil gjøre hyggelige ting. Noen ganger kan det være greit at voksne bestemmer og sier sånn blir det, barn skal lære seg å passe inn i et samfunn og da kan de ikke bestemme alt selv. Anonymkode: b6516...4d1 Det var meg som ville filme ja, fordi lærer var usikker på hvor han står muntlig . Dette gjennomførte vi med stor suksess😊 lærer fornøyd og barn fornøyd. Selvsagt skal det ikke være slik at barn bestemmer alt.
Appelsinpiken Skrevet 7. februar 2018 #47 Skrevet 7. februar 2018 Jeg kan godt tenke meg å involvere barna enda mer når de blir større. Men vi snakker med de og hører hva de har øyst til, og så ser vi voksne hva slags ønsker vi kan ta hensyn til.
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2018 #48 Skrevet 7. februar 2018 Kanskje det blir på denne måten da en har et barn med ADHD? Du har et annet behov for å ha han engasjert i ferien, for han trenger noe å holde fast ved. Anonymkode: de36b...b5b
Anonym bruker Skrevet 7. februar 2018 #49 Skrevet 7. februar 2018 Vi bestemmer reisemål, barna bestemmer innhold halvparten av dagene vi er der. Så lenge det er ei varm strand, noen surfebrett og gode restauranter, er vi egentlig alle fornøyde. Til sommeren satser vi på roadtrip til sør-Frankrike. Anonymkode: 2aec9...c86
Superdolly Skrevet 7. februar 2018 #50 Skrevet 7. februar 2018 Hos oss er det de voksne som bestemmer, men vi legger selvsagt opp til ferier som vi vet at passer for barna. Hvis vi skulle lagt opp etter de voksnes ønsker og behov, ville vi ikke reist til Legoland og Skara Sommarland og slikt. Dette betyr at våre barn kan komme med ønsker, og de blir hørt, men de sitter nok ikke igjen med en følelse av at de har fått velge feriemål og bestemme alle aktiviteter. Vi voksne prøver så godt det kan å ta hensyn til alle tre barna og legger opp ferien slik at alle får noe å glede seg til. Vi har et begrenset antall ferieuker i året, og kombinert med økonomiske hensyn blir det slik. Dette betyr at vi tar EN ferietur hvert år (helger på hytta er ikke inkludert). De får ikke logge seg inn i nettbanken vår og sette opp budsjett. Det gjør vi voksne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå