mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. februar 2018 #1 Skrevet 6. februar 2018 Er ungene med på å bestemme reisemål eller ferieform? Her hos oss bestemmer vi like mye, oss voksne og ungene. Vi har ett budsjett sånn ca og bestemmer utifra det. Noen ganger får barna fritt velge hvor de vil dra. For oss gjør dette at ungene blir mer delaktige og de er med på å gjøre undersøkelse av stedene og får ett innblikk i hva ting koster. De er med i nettbank og betaler reise osv. Nå når vi vet hva som blir sommerens planer er ungene super gira og googler stadig vekk hva vi kan finne på når vi er på ferie. Hører på ungenes venner at de gjerne bare vet de skal til «syden» og har lite eller ikke noe anelse om hvor dette er eller hva de skal gjøre. Selv synes jeg dette er en super måte å lære mye om geografi, språk og kultur😊
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #2 Skrevet 6. februar 2018 Lurer du helt oppriktig på hvordan andre folk gjør det, eller skrev du innlegget mest for å kunne skryte av den fantastiske måten dere gjør ting på? For det er 10% undring og 90% skryt i innlegget ditt. Hvis dere har funnet noe som fungerer for dere: Fortsett med der helt uavhengig av hvordan andre gjør det. Det er mitt beste tips. Anonymkode: ee9ff...d63
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #3 Skrevet 6. februar 2018 Joda. Vi har bare et skolebarn, og to i bhg, men skolejenta får være med å bestemme, ja. I år vil hun til Frankrike, til svigers’ hus, så da gjør vi det. Det passer fint med både budsjett og reiselengde. Hadde hun foreslått f.eks Tahiti, måtte vi nok satt ned foten. 😅 Anonymkode: 16e06...0db
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #4 Skrevet 6. februar 2018 Høres bra ut, men vi har ikke prioritert dette så langt. Vi har barn på 11 og 14 år, men de har hatt liten påvirkningskraft. Hender vi spør om de vil ha en tur til besteforeldre og at de da innimellom kan si ja eller nei. Storbyturer sier de ja til, og de får se destinasjonavalg vi foreldre velger, men de påvirker valg av aktiviteter. Sydenferier har vi aldri vært på, dette klager de på, men vi voksne bestemmer at det blir prioritert hytta på fjellet. (Hytta har strøm, internett, plass til venner av barna og et eldorado av slalom/ski anlegg og sommeraktiviteter). Vi har ikke råd til å beholde hytta OG dra på sydenferie, vi ønsker å beholde hytta og barna har heller ikke lyst til å selge denne. Anonymkode: dbc0e...4a3
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #5 Skrevet 6. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lurer du helt oppriktig på hvordan andre folk gjør det, eller skrev du innlegget mest for å kunne skryte av den fantastiske måten dere gjør ting på? For det er 10% undring og 90% skryt i innlegget ditt. Hvis dere har funnet noe som fungerer for dere: Fortsett med der helt uavhengig av hvordan andre gjør det. Det er mitt beste tips. Anonymkode: ee9ff...d63 Jøss... fikk du ikke lørdagsgodt i helgen eller? Snakk om meggete svar. 🙄 HI; dette synes jeg var en veldig bra måte å gjøre det på. Nå er vår datter bare tre år, men jeg har alltid tenkt at hun skal være med på å diskutere ferieplanene når hun blir eldre. Tror også jeg vil vurdere å ta henne med på de økonomiske vurderingene nå. Det er noe med å gi barna eierskap til ting, og det gir jo en fellesskapsfølelse også. Og det er aldri dumt å tidlig få en forståelse av hva ting koster, og så måtte gjøre prioriteringer ut fra det. Anonymkode: 88094...088
LeTwinsA Skrevet 6. februar 2018 #6 Skrevet 6. februar 2018 Her i huset bestemmer jeg og mannen sammen hvordan vi disponerer ferien. Vi snakker masse med barna om hvor vi skal, hva vi kan gjøre der. Og de er med å bestemmer litt hvordan vi disponerer dagene. Angående økonomi og nettbank så hadde det ikke falt meg inn at de skal ha innsyn der, men vi snakker mye om hva ting koster og hva ulike opplevelser koster. hva som er gratis osv. Vi er veldig økonomisk og miljø beviste av oss og lærer ungene en del ting om miljøet, overforbruk osv Vi googler en del sammen om stedene vi skal besøke og koser oss nesten like mye med planleggingen av ferien som selve turen.
Twintipp Skrevet 6. februar 2018 #7 Skrevet 6. februar 2018 Dessverre er ikke 11 åringen like bereiste som oss enda, så vi legger opp reise og viser underveis. Vi takler ikke charter, så det er uaktuelt. Han vet f.eks ikke at man kombinere reise ved å fly via et selskap som tar oss innom England to dager på vei ned til Italia, og hvordan vi kan ta toge fra Nord til syd, og hvilke byer som er verdt å se underveis, og hvor vi kan leie hus for så å avslutte turen i en AirBnb leilighet i Roma. Vi snakker om det underveis, men et barns ønskereisemål som mest sannsynlig ville blitt «syden» som du sier, uavhengig om det er i Portugal eller Kanariøyene er ikke noe vi voksne hadde hatt ønske om. Vi ønsker å kombinere badeferie med at de faktisk får se kulturlivet slik det er, ikke slik Ving og Star Tour presenterer det.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #8 Skrevet 6. februar 2018 Vi bestemmer i fellesskap, men vi voksne har siste ordet. Ingen av oss liker typiske «syden-steder». Hittil har vi feriert på Svalbard, Island, Portugal, Montenegro, kapp verde og Filippinene. I år går turen til Nederland og Albania. De er med på mye planlegging, men igjen er det de voksne som har siste ordet. Anonymkode: 1454e...c24
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. februar 2018 Forfatter #9 Skrevet 6. februar 2018 Vi begynte med dette i tidlig alder og ungene er reisevante . De er ikke vandt til bamseklubb og store resorter så de velger gjerne steder og severdigheter som er noe for alle. Feks Paris var ett stort ønske fra ene barnet og da gjorde vi det. Vi hadde de med oss på en rundreise i Europa og mye av turen var det de som bestemte. Til nå har det ikke kommet ønske om noe helt utenfor noe budsjett så det er helt gull. Minstemann kom med ett ønske om å se pyramider , det har vi ikke fått gjort enda. Min mor gjorde dette med meg og det åpnet virkelig mine øyne for historie og kultur
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. februar 2018 Forfatter #10 Skrevet 6. februar 2018 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Lurer du helt oppriktig på hvordan andre folk gjør det, eller skrev du innlegget mest for å kunne skryte av den fantastiske måten dere gjør ting på? For det er 10% undring og 90% skryt i innlegget ditt. Hvis dere har funnet noe som fungerer for dere: Fortsett med der helt uavhengig av hvordan andre gjør det. Det er mitt beste tips. Anonymkode: ee9ff...d63 Jeg lurer siden jeg spørr. Skryt er ett feil ord men å dele noe som er gull for oss er lov , er det ikke? 😊
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #11 Skrevet 6. februar 2018 Er alene med to barn og derav begrensete økonomiske muligheter, og min familie bor langt unna, så det er ikke noe valg. Vi reiser til familien i sommerferien på den billigste måten jeg kan finne. Når vi er der får de være med å komme med ønsker om hva vi skal gjøre, men reisemål og reisemåte er det jeg som bestemmer. Anonymkode: a6f03...96e
Twintipp Skrevet 6. februar 2018 #12 Skrevet 6. februar 2018 11 minutter siden, mamma til adhd gutt<3 skrev: Vi begynte med dette i tidlig alder og ungene er reisevante . De er ikke vandt til bamseklubb og store resorter så de velger gjerne steder og severdigheter som er noe for alle. Feks Paris var ett stort ønske fra ene barnet og da gjorde vi det. Vi hadde de med oss på en rundreise i Europa og mye av turen var det de som bestemte. Til nå har det ikke kommet ønske om noe helt utenfor noe budsjett så det er helt gull. Minstemann kom med ett ønske om å se pyramider , det har vi ikke fått gjort enda. Min mor gjorde dette med meg og det åpnet virkelig mine øyne for historie og kultur Det vi derimot gjør når vi reiser er å reise mye kollektivt. Sammen finner vi togtider, kjører metro og buss. Nesten aldri taxi eller bil. Drar til drabantstedene også, altså ikke bare til Eifelltårnet og Big Ben. Vi har f.eks gitt ham ansvar for en hel dag i London hvor vi viser på kartet hvor vi skal og han må finne metrostasjonenene, hvor vi skal gå etc. Vi bor med de innfødte eksempelvis deler av ferien.. Men, vi er opptatt av at det skal ligge en nytteverdi for alle i ferien. Hadde ikke bare reist til Madrid fordi han hadde sagt at det ville han.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. februar 2018 Forfatter #13 Skrevet 6. februar 2018 Akkurat nå, Twintipp skrev: Det vi derimot gjør når vi reiser er å reise mye kollektivt. Sammen finner vi togtider, kjører metro og buss. Nesten aldri taxi eller bil. Drar til drabantstedene også, altså ikke bare til Eifelltårnet og Big Ben. Vi har f.eks gitt ham ansvar for en hel dag i London hvor vi viser på kartet hvor vi skal og han må finne metrostasjonenene, hvor vi skal gå etc. Vi bor med de innfødte eksempelvis deler av ferien.. Men, vi er opptatt av at det skal ligge en nytteverdi for alle i ferien. Hadde ikke bare reist til Madrid fordi han hadde sagt at det ville han. Dette høres jo helt supert ut! Gode verdier dere har😊
MerraSomGår Skrevet 6. februar 2018 #14 Skrevet 6. februar 2018 Min mann og jeg bestemmer hvor og når og hvordan vi skal reise. Ungene får nesten ikke bestemme noen ting. Dette er rett og slett fordi vår eldste er så helt inni granskauen bestemt og er helt vill i fantasien. Så om vi hadde gitt henne lillefingeren hadde kaoset vært løs 😂 Men dette har fungert godt for oss, ungene er fornøyd og vi er fornøyd. Det var ett år vi gikk på en smell og dro til Danmark, som ikke hadde varme, sol og bading. Men ungene koste seg fordi vi dro fra lekeland til lekeland. 😜 Forferdelig for oss voksne.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #15 Skrevet 6. februar 2018 Nå er barna små, men vi bestemmer og valget ender på noe som er gøy for barna. Danmark feks Anonymkode: edd6a...a9b
Lommerusk Skrevet 6. februar 2018 #16 Skrevet 6. februar 2018 Vi bestemmer hvor vi drar. Barna er bare 6 og 4, men slik blir det nok fremover også. Har faktisk aldri tenkt tanken på at de skal velge feriedestinasjon. Hva vi skal fylle feriedagene med er de imidlertid delaktig i. Vi finner noen alternativer til aktiviteter og de får si noe om hva de synes høres gøy ut. At barna kan velge fritt hvor familien skal feriere er totalt uaktuelt, bl.a grunnet budsjett... De har ikke begreper om av en 2 ukers ferie til Australia ville koste for en familie på fire😅 Men på sommeren drar vi ofte på teltturer i nærområdet, da bestemmer de gjerne hvor vi skal dra. I 9 av 10 tilfeller vil de dra dit vi «alltid» drar.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #17 Skrevet 6. februar 2018 Her ville eldste på snart 5 år,dra til Afrika.... det blir ikke aktuelt når barna er så små. Dessuten må det planlegges på en annen måte,og bruker mer penger. Her bestemmer vi voksne hvor vi skal, og liker å farte rundt, så vi reiser ofte med bil. Har med telt slik at overnatting ikke blir I fjor var vi Danmark og Norge. I år ser det ut til at det kun blir Norge og det er helt greit😊 Anonymkode: e5ef9...154
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #18 Skrevet 6. februar 2018 Jeg skjønner ikke hvorfor barnet ditt ikke kan gjøre leker som det faktisk kan bruke så mye tid og konsentrasjon på å finne ut alt mulig angående ferier. å la barn få innsyn i voksnes nettbank er bare idiotisk, barn er barn og skal ikke ha kontroll på å kunne gå i mor sin nettbank «når de vil.» vi vektlegger lekser og skolearbeid og når barna har venner og trening blir det liten tid å sette seg inn i alle muligheter for ferie. i år har vi voksne bestemt at turen går til USA, vi bestemte også dato for avreise og hvilken flyrute vi ønsket. Jeg ser faktisk ikke at 16 åringen vår kunne tatt ansvar for denne biten da det er mye puslespill og krav (feks ikke mellomlande i USA, hensyn til lillebrors fotballcup, fars ferie og en 70 årsdag osv). vi spør selvsagt barna hvor de ønsker å reise på ferie og de samme svarene har vi fått i 10 år: hytta til bestefar eller USA! Vi har dratt de litt rundt i Europa, så de har vært flere steder. nå er turen planlagt og da får de komme med sine ønsker på hva de vil gjøre. De sjekker kurs og teller lommepenger, sjekker parker og legger planer for hvilke karuseller de vil ta. Googler byer i nærheten osv. Vi voksne passer på at ferien blir lagt opp for alle. jeg synes ingenting om at barn skal bestemme alt i en familie eller en ferie. Anonymkode: b6516...4d1
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. februar 2018 Forfatter #19 Skrevet 6. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg skjønner ikke hvorfor barnet ditt ikke kan gjøre leker som det faktisk kan bruke så mye tid og konsentrasjon på å finne ut alt mulig angående ferier. å la barn få innsyn i voksnes nettbank er bare idiotisk, barn er barn og skal ikke ha kontroll på å kunne gå i mor sin nettbank «når de vil.» vi vektlegger lekser og skolearbeid og når barna har venner og trening blir det liten tid å sette seg inn i alle muligheter for ferie. i år har vi voksne bestemt at turen går til USA, vi bestemte også dato for avreise og hvilken flyrute vi ønsket. Jeg ser faktisk ikke at 16 åringen vår kunne tatt ansvar for denne biten da det er mye puslespill og krav (feks ikke mellomlande i USA, hensyn til lillebrors fotballcup, fars ferie og en 70 årsdag osv). vi spør selvsagt barna hvor de ønsker å reise på ferie og de samme svarene har vi fått i 10 år: hytta til bestefar eller USA! Vi har dratt de litt rundt i Europa, så de har vært flere steder. nå er turen planlagt og da får de komme med sine ønsker på hva de vil gjøre. De sjekker kurs og teller lommepenger, sjekker parker og legger planer for hvilke karuseller de vil ta. Googler byer i nærheten osv. Vi voksne passer på at ferien blir lagt opp for alle. jeg synes ingenting om at barn skal bestemme alt i en familie eller en ferie. Anonymkode: b6516...4d1 Hva har lekser med mitt innlegg å gjøre?
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #20 Skrevet 6. februar 2018 Akkurat nå, mamma til adhd gutt<3 skrev: Hva har lekser med mitt innlegg å gjøre? Du har tidligere sagt at eldstemann ikke kan gjøre lekser pga vanskelig å konsentrere seg om skolearbeidet osv. Hvorfor bruker dubikke energi på å få gjort dette enn å la han bruke så mye tid og konsentrasjon på alle feriene deres? Dere reiser jo flere turer utenom ferietid og barna har fullt opplegg hele feriene, siden de er med på alle detaljer av turene og finner destinasjoner og ulike valg selv må det jo gå enormt med tid på dette. ser bare hvor mye man må sjekke ut for en enkel tur til USA, om barna skal være med på alt fra « Finn ut hvor i verden du vil reise med budsjett på x antall kroner», til bestilling og betaling så går det mye tid. så siden du nå har skrytt over alke ferier dere skal på og hvor mye dere reiste i jula osv så lurer jeg jo på hvorfor du lar barnet bruke tid på slike ting i forhold til lekser? så lenge du velger å skrive ned nick så blir jo folk «kjent med» deg og din familie og huskerbinnlegg tidligere. Anonymkode: b6516...4d1
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. februar 2018 Forfatter #21 Skrevet 6. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Du har tidligere sagt at eldstemann ikke kan gjøre lekser pga vanskelig å konsentrere seg om skolearbeidet osv. Hvorfor bruker dubikke energi på å få gjort dette enn å la han bruke så mye tid og konsentrasjon på alle feriene deres? Dere reiser jo flere turer utenom ferietid og barna har fullt opplegg hele feriene, siden de er med på alle detaljer av turene og finner destinasjoner og ulike valg selv må det jo gå enormt med tid på dette. ser bare hvor mye man må sjekke ut for en enkel tur til USA, om barna skal være med på alt fra « Finn ut hvor i verden du vil reise med budsjett på x antall kroner», til bestilling og betaling så går det mye tid. så siden du nå har skrytt over alke ferier dere skal på og hvor mye dere reiste i jula osv så lurer jeg jo på hvorfor du lar barnet bruke tid på slike ting i forhold til lekser? så lenge du velger å skrive ned nick så blir jo folk «kjent med» deg og din familie og huskerbinnlegg tidligere. Anonymkode: b6516...4d1 Jeg har skrevet dette gjentatte ganger men jeg gjentar gjerne. Han er avhengig av å skille hjemmetid og skoletid. Skolen tar så masse energi at alt som heter» skolearbeid « må gjøres i skoletiden. Hjemmetid skal han slippe å tenke på skoleting. Vi bruker mye tid på å lese og reise ( og forberedelser i forbindelse med dette) læring i det også. Avgjørelsen er i overenskomst m lærere og apparatet rundt. At det han gjør hjemme ikke kalles lekser er en ting men vi setter læring høyt.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #22 Skrevet 6. februar 2018 Både og. Vi reiser på teltferie hvert år, men barna kan være med å bestemme hvor vi skal ende opp fra dag til dag og om vi blir en dag ekstra fordi de liker seg der vi er. Jeg reiser ikke med tidsskjema annet enn at vi må rekke hjem før ferien er slutt. Vi har reist Norge på kryss og tvers flere ganger, jeg synes det er viktig at barna lærer om sitt eget land før de lærer om andre land. Anonymkode: 7460e...c39
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #23 Skrevet 6. februar 2018 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Lurer du helt oppriktig på hvordan andre folk gjør det, eller skrev du innlegget mest for å kunne skryte av den fantastiske måten dere gjør ting på? For det er 10% undring og 90% skryt i innlegget ditt. Hvis dere har funnet noe som fungerer for dere: Fortsett med der helt uavhengig av hvordan andre gjør det. Det er mitt beste tips. Anonymkode: ee9ff...d63 Dette! 👆🏻👏🏻 Anonymkode: 562ba...21a
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #24 Skrevet 6. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Du har tidligere sagt at eldstemann ikke kan gjøre lekser pga vanskelig å konsentrere seg om skolearbeidet osv. Hvorfor bruker dubikke energi på å få gjort dette enn å la han bruke så mye tid og konsentrasjon på alle feriene deres? Dere reiser jo flere turer utenom ferietid og barna har fullt opplegg hele feriene, siden de er med på alle detaljer av turene og finner destinasjoner og ulike valg selv må det jo gå enormt med tid på dette. ser bare hvor mye man må sjekke ut for en enkel tur til USA, om barna skal være med på alt fra « Finn ut hvor i verden du vil reise med budsjett på x antall kroner», til bestilling og betaling så går det mye tid. så siden du nå har skrytt over alke ferier dere skal på og hvor mye dere reiste i jula osv så lurer jeg jo på hvorfor du lar barnet bruke tid på slike ting i forhold til lekser? Anonymkode: b6516...4d1 Som lærer må jeg bare kommentere dette. Ser du ikke hvor mye potensiell læring det er i dette? Med unntak av kroppsøving, så kan jeg uten noen problemer knytte alle skolens fag inn i denne arbeidsmåten. Noen sliter med leksene, men klarer matematikken umiddelbart om de bare får en sag og hammer. Mener du da at disse elevene skal fratas verktøyene og heller få penn og papir? Nå ville ikke jeg gjort det helt slik med mine barn. Men jeg bruker jo slike situasjoner til å stappe inn regning osv. Anonymkode: 5ea0d...6a2
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 6. februar 2018 Forfatter #25 Skrevet 6. februar 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Som lærer må jeg bare kommentere dette. Ser du ikke hvor mye potensiell læring det er i dette? Med unntak av kroppsøving, så kan jeg uten noen problemer knytte alle skolens fag inn i denne arbeidsmåten. Noen sliter med leksene, men klarer matematikken umiddelbart om de bare får en sag og hammer. Mener du da at disse elevene skal fratas verktøyene og heller få penn og papir? Nå ville ikke jeg gjort det helt slik med mine barn. Men jeg bruker jo slike situasjoner til å stappe inn regning osv. Anonymkode: 5ea0d...6a2 Akkurat det du nevner her er veldig viktig for oss. Vi setter læring høyt og jobber mye med dette, vi har bare ikke samme type hjemmearbeid som klassen. Faglig så henger han godt med , i matte er han meget langt fremme og det samme i engelsk . Norsk er på det jevne. Ingen av hans lærere er bekymret for at han ikke henger med faglig. Slik vi gjør det hjemme oppfatter han det kun som hyggelige aktiviteter. 😊 hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå