Gå til innhold

ny huseier, kan de kaste meg ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min erfaring er at det er ganske vanskelig å få leilighet når en er alenemamma å jeg har kun ett barn! Det som har reddet meg har vært å legge ut annonse på finn.no om at jeg ønsker å leie leilighet.Ja det er dyrt men det er bedre enn å gå på 40 visninger der du likevel ikke får leiligheten fordi de er skeptisk til om alenemødre klarer å betale husleien. Andre gangen jeg skulle flytte så la jeg annonse på lokalsiden på facebook til der jeg ønsket å bo å fikk helt utrolig mye respons! Endte med at jeg fikk en leilighet på den måten :)

Anonymkode: 084d0...d39

Skrevet

Kan du ikke se om du får kjøpt deg en leilighet da? 

Anonymkode: a1c1e...8eb

Skrevet

Annonse på Finn, ønskes leid, har ALLTID gitt meg og de jeg kjenner svært mange tilbud på leilighet. Det ramler inn med forespørsler hvor utleier selv tar kontakt og er interessert. Ja, det koster, men er virkelig verdt det! 

Anonymkode: 466d9...dce

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Nei faktisk ikke. Hvis huset selges, så følger leieboer med på kjøpet

Anonymkode: 0e7d5...4f3

Ja, hvis du kjøper et hus med utleiedel, og skal fortsette å leie ut, så sier loven at du ikke kan kaste ut den som bor der og finne deg en annen leieboer. 

Men her har huseier kjøpt et hus med utleiemulighet som ikke fortsatt skal leies ut. De trenger plassen selv. Og da har de all rett til å si opp leieboer. 

Anonymkode: 99fb4...711

Skrevet

Nei faktisk ikke. Hvis huset selges, så følger leieboer med på kjøpet

Anonymkode: 0e7d5...4f3

Faktisk ikke, ved overdragelse av eiendom har ny eier rett til å si opp leietager. 

Anonymkode: 2ac52...792

Skrevet

Jeg gjør alt jeg kan for å finne ny plass å bo. Det at jeg har barn er jo vanskelig, men det vanskeligste er jo at det er tre barn. Vi trenger litt plass, og det kan heller ikke koste for mye. Vi må jo ha råd til å bo der evt..

Det er ingenting der ute nå. Fant en som var passe, den fikk vi ikke.

Jeg tenker worst case .. Har jo ikke lyst å skape problemer for noen.

Jeg har aldri prata med de nye eierene, men den gamle eieren har fortalt meg at jeg må være ute innen 1 mai. Vi får se om jeg hører noe fra de nye da. De må vel si meg opp innen 1 mars da.

Takk for råd!

Hi

Anonymkode: 6c423...2c7

Skrevet

fant ut av forskjell på hybel og leilighet. Dette er en leilighet, så da gjelder ikke det for oss hvertfall.

Men spm er uansett, selv om mor/svigermor skal bruke denne leiligheten. Kan de kaste ut noen med barn, hvis vi ikke finner et sted å bo?

Foreløpig har ingen sagt meg opp. Dvs hun som eier huset pr i dag har vært her nede og sagt til meg at huset er solgt og de nye eierene skal bruke dette selv som en generasjonsbolig til dem selv og mor. 1 mai må jeg ha flyttet ut.

Når jeg leser her skal oppsigelsen være skriftlig. og det holder ikke med sms eller mail.

Som sagt, jeg leter og flytter selvfølgelig om vi finner en plass å bo.

Takk alle dere som finner paragrafer og lover!!!! Tusen takk!!

hi

Litt usikker på hvordan du tror at å oversitte en oppsigelse kan hjelpe deg på noen måte. Ok så har du ikke fått skriftlig beskjed, men du har fått beskjed. Og hold deg inne med nåværende utleier så kan hun heller være attest for deg i fremtiden. 

Jeg synes du har en hue i ræva - innstiling til det hele. Du har til mai på deg. Du er ikke et offer og det er ikke særlig syns på deg. 

På tide å oppføre seg som en voksen og ta ansvar. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har aldri prata med de nye eierene, men den gamle eieren har fortalt meg at jeg må være ute innen 1 mai. Vi får se om jeg hører noe fra de nye da. De må vel si meg opp innen 1 mars da.

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener de nye huseierene må si deg opp. Du har allerede fått en oppsigelse som ser ut til å være helt gyldig og innenfor. Det er en saklig grunn til oppsigelsen; gammel eier har solgt huset og har trolig sagt til nye huseiere at leieboer skal være borte innen de overtar. 

Slik jeg ser det så har du bare valget at du må jobbe med å få et nytt sted å bo. 

Anonymkode: 533ea...31b

Skrevet

Sier som lektoren over. Du har faktisk fått beskjed. Ja de nye må di deg opp innen 1. Mars men du skrev jo inn her etter smutthull for å ignorere denne flyttingen fordi du har barn. Det er dine 3 barn ikke nye huseier. Ditt problem og ikke dem. Det er desverre slik det er å leie.( leier selv så jeg er klar over hvordan det kan bli) og du må kanskje senke krav ang antall soverom ol. Jeg hadde ivertfall heller gjort det på den måten enn å sitte å nekte , be nav om hjelp, vente på å bli kastet ut av namsmannen og evt få bv involvert. Faktisk noen mnd til 1. Mai. Og nei du kan ikke nekte å flytte pga barn! 

Anonymkode: e43f5...901

Skrevet
10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da jeg skrev kontrakt visste jeg at huset lå for salg, men håpet ny eier ville ha oss her.

Nå viser det seg at ny eier skal bruke dette til sin mor evt svigermor.

Vi har fått muntlig beskjed om at vi må være ute innen 1 mai, men foreløpig ser det mørkt ut. Det finnes ikke rom for oss rett og slett.

Jeg er alenemor til tre barn og økonomien er vanskelig.

Hva skjer om vi ikke finner passende hjem innen vi må ut?

Håper noen har peiling på regler innenfor dette. Vi har i kontrakten 2 mnd oppsigelsestid.

Du har jo fått beskjed,  og hvis huset ikke feks overdras før 1.mai er det nåværende huseier du forholder deg til. De har gitt deg god tid. Nå er det på tide at du viser at du kan ta vare på de tre barna dine. Skaff dem husvære. Du sier selv du visste huset lå ute for salg, du må ordne opp med én gang og ikke vente på at folk gjør det for deg. Gjør noe konstruktivt istedenfor å søke å få andre til å fikse det. Du kan ikke fortsette å bo der du bor, du må finne et nytt sted. 

Anonymkode: dd224...ab3

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du mener de nye huseierene må si deg opp. Du har allerede fått en oppsigelse som ser ut til å være helt gyldig og innenfor. Det er en saklig grunn til oppsigelsen; gammel eier har solgt huset og har trolig sagt til nye huseiere at leieboer skal være borte innen de overtar. 

Slik jeg ser det så har du bare valget at du må jobbe med å få et nytt sted å bo. 

Anonymkode: 533ea...31b

Jeg er enig i at hi må flytte, men her må jeg faktisk rette på deg og minst en til.

De som eier nå kan ikke si opp HI for at nye eiere skal bruke huset selv. Nye eiere må si opp hi skriftlig når de har overtatt huset.

Anonymkode: d945c...b3f

Skrevet

For å si det sånn, jeg kan ikke trylle.

Jeg kan ikke på magsik vis få en leilighet til å dukke opp ..

Hvorfor tror dere at jeg ikke gidder å flytte på meg?

Det FINNES ikke plass til oss. Jeg håper jo det dukker noe opp de neste mnd, da flytter jeg, null stress. Jeg har vært på leting siden beg av januar.

Jeg tenker på hva det verste som kan skje er, a vi ikke finner en plass vi har råd til. Hva da?

Hva er mine rettigheter som leietager, i den situasjonen.

hi

Skrevet

Søk etter leiligheter, legg ut annonse på Finn og på lokal facebookside.

Det kan sitte huseiere der ute akkurat nå som planlegger å legge ut "Til leie" annonse, og jeg kan love deg at ingen av dem gjør det uten først å ha lest "Ønskes leid" annonnsene. 

Anonymkode: 04a1b...a3a

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det FINNES ikke plass til oss. Jeg håper jo det dukker noe opp de neste mnd, da flytter jeg, null stress. Jeg har vært på leting siden beg av januar.

Jeg tenker på hva det verste som kan skje er, a vi ikke finner en plass vi har råd til. Hva da?

hi

Om du får skriftlig varsel om at de skal bruke huset selv må du flytte. Du har ingen andre rettigheter der du er nå.

Du må da bare ta det du finner. 

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hi

Det er jo akkurat det. Det er tøft,  men så lenge du er avhengig av andres hjelp kan du ikke velge. Kontakt nav istedet for å sutre her. Du har ikke råd til å være kresen eller si du må ha god plass pga 3 barn etc. Du må ha et sted å bo, snart, og du må kanskje flytte lang og eller gå ned i størrelse og standard. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo akkurat det. Det er tøft,  men så lenge du er avhengig av andres hjelp kan du ikke velge. Kontakt nav istedet for å sutre her. Du har ikke råd til å være kresen eller si du må ha god plass pga 3 barn etc. Du må ha et sted å bo, snart, og du må kanskje flytte lang og eller gå ned i størrelse og standard. 

jeg har allerede vært i kontakt med NAV og husbanken. Men takk :)

hi

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er enig i at hi må flytte, men her må jeg faktisk rette på deg og minst en til.

De som eier nå kan ikke si opp HI for at nye eiere skal bruke huset selv. Nye eiere må si opp hi skriftlig når de har overtatt huset.

Jeg fikk megler til å si opp leietager da vi kjøpte hus med leieboere. HI har fått beskjed. Hun leter etter grunner til å trenere lovlig. Og ja hun kan så klart insistere på at hun ikke har fått skriftlig oppsigelse den 1.5, men hva tjener hun på det? Veldig kjekt å bli boende hos noen som ikke vil ha deg i huset? 

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg fikk megler til å si opp leietager da vi kjøpte hus med leieboere. HI har fått beskjed. Hun leter etter grunner til å trenere lovlig. Og ja hun kan så klart insistere på at hun ikke har fått skriftlig oppsigelse den 1.5, men hva tjener hun på det? Veldig kjekt å bli boende hos noen som ikke vil ha deg i huset? 

Det har du rett i, det er ikke kjekt, så derfor er det ikke det jeg øsnker.

Men jeg ønsker heller ikke å stu barna inn i en liten hybel uten plass til de. Og ikke tror jeg noen ville leid ut til oss når de åpenbart forstår at vi ikke kan bli boende.

Jeg har heller ikke lyst å flytte til andre siden av byen så de ikke kan være hos både meg og far, bytte skole osv.

Jeg flytter ut så fort det er noe å leie.

hi

Skrevet

Fant en interessant artikkel her hos huseiernes landsforbund og der står det blant annet følgende:

"Dersom leier har mottatt en gyldig oppsigelse som leier ikke ønsker å akseptere, må han protestere skriftlig til utleier senest innen én måned. Dersom leier ikke har protestert skriftlig innen én måned, anses oppsigelsen som akseptert. "

og at du kan ble økonomisk ansvarlig for den nye eierens utgifter som de pådrar seg om du nekter å flytte. Du finner hele artikkelen her: 
https://www.huseierne.no/hus-bolig/tema/utleie/nar-leieboer-folger-med-boligkjopet/ 

Jeg skjønner jo at dette kan være vanskelig men for en periode på f.eks. et år, så kan dere jo enten pendle litt lenger til skole eller bo trangt. Kan barna bo hos far en stund til du får spart opp litt og investert i noe eget? Kan dere flytte sammen med noen andre? Har du ei venninne med barn hvor dere kunne delt på et hus? Den tiden jeg leide pleide jeg å utlove en eske konfekt til de som kunne hjelpe med med å finne den perfekte leiligheten til meg og min sønn. Få frem at barna er stille klokken xxx, ingen fester, ansvarsfull m.m. barn trenger ikke å være til noe hinder.   

Anonymkode: 9e3d3...bfd

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har du rett i, det er ikke kjekt, så derfor er det ikke det jeg øsnker.

Men jeg ønsker heller ikke å stu barna inn i en liten hybel uten plass til de. Og ikke tror jeg noen ville leid ut til oss når de åpenbart forstår at vi ikke kan bli boende.

Jeg har heller ikke lyst å flytte til andre siden av byen så de ikke kan være hos både meg og far, bytte skole osv.

Jeg flytter ut så fort det er noe å leie.

hi

Hva tenker du mor til huseier skal gjøre, da? Flytte på hotell til du finner deg en leilighet som er i riktig nabolag og passe stor? Nå må du faktisk skjerpe deg, HI. Du har tenkt å skyve dine problemer over på andre. Det eneste du ender opp med er dårlige referanser som igjen vil stille deg svakere på markedet.

Skrevet

Viss du ikke finner leilighet så må barna flytte til far og du flytte inn på hybel.

du sier du trenger plass, ikke vil flytte til motsatt side av byen osv. Du høres rett og slett kravstor ut. Barna får dele et rom, selv om det ikke er optimalt, dere trenger ikke stor plass men tak over hodet. Dersom du ikke har råd å bo i nærheten av far så må du flytte ut av byen. Da må du velge om barna skal få gå på skolen sin og bo hos far eller bytte skole.

du kan ikke se på utleieannonser kun rett rundt der du bor.

Anonymkode: 16c5e...9a1

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

fant ut av forskjell på hybel og leilighet. Dette er en leilighet, så da gjelder ikke det for oss hvertfall.

Men spm er uansett, selv om mor/svigermor skal bruke denne leiligheten. Kan de kaste ut noen med barn, hvis vi ikke finner et sted å bo?

Foreløpig har ingen sagt meg opp. Dvs hun som eier huset pr i dag har vært her nede og sagt til meg at huset er solgt og de nye eierene skal bruke dette selv som en generasjonsbolig til dem selv og mor. 1 mai må jeg ha flyttet ut.

Når jeg leser her skal oppsigelsen være skriftlig. og det holder ikke med sms eller mail.

Som sagt, jeg leter og flytter selvfølgelig om vi finner en plass å bo.

Takk alle dere som finner paragrafer og lover!!!! Tusen takk!!

hi

Barn er ingen hindring for oppsigelse eller utkastelse.

Anonymkode: 95e4c...241

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...