Gå til innhold

ny huseier, kan de kaste meg ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da jeg skrev kontrakt visste jeg at huset lå for salg, men håpet ny eier ville ha oss her.

Nå viser det seg at ny eier skal bruke dette til sin mor evt svigermor.

Vi har fått muntlig beskjed om at vi må være ute innen 1 mai, men foreløpig ser det mørkt ut. Det finnes ikke rom for oss rett og slett.

Jeg er alenemor til tre barn og økonomien er vanskelig.

Hva skjer om vi ikke finner passende hjem innen vi må ut?

Håper noen har peiling på regler innenfor dette. Vi har i kontrakten 2 mnd oppsigelsestid.

Anonymkode: 6c423...2c7

Skrevet

Dere er jo sagt opp, og har fått lengre frist enn det kontrakten gir dere. Ny eier står selvsagt fritt til å benytte seg av sitt eget hus slik det passer dem. 

(Tenk deg selv å kjøpe nytt hus og ha planer som ikke lar seg realisere fordi noen nekter å flytte...)

Kontakt nav, informer om tingenes tilstand. Søk kommunal bolig eller hjelp til å finne i privat leiemarked. 

Skulle dere fortsatt stå uten bolig når 1. mai nærmer seg så skaffer nav nødbolig. 

Anonymkode: 99fb4...711

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Dere er jo sagt opp, og har fått lengre frist enn det kontrakten gir dere. Ny eier står selvsagt fritt til å benytte seg av sitt eget hus slik det passer dem. 

(Tenk deg selv å kjøpe nytt hus og ha planer som ikke lar seg realisere fordi noen nekter å flytte...)

Kontakt nav, informer om tingenes tilstand. Søk kommunal bolig eller hjelp til å finne i privat leiemarked. 

Skulle dere fortsatt stå uten bolig når 1. mai nærmer seg så skaffer nav nødbolig. 

Anonymkode: 99fb4...711

ja, jeg har satt meg inn i den situasjonen. Jeg vil jo ikke bli hos noen som ikke vil ha meg og barna her.

Har allerede prata med kommunen. De er utrolig strenge på å gi ut boliger, og det vil aller mest sannsynlig ikke bli i nærheten her.

Dette er ingen lett situasjon, har jo tre barn som er engstelige og ikke vil flytte hvor som helst..

Men jeg fikk høre i dag at de ikke kan kaste ut noen så lenge det er barn der og de ikke har funnet et sted å bo, så jeg spør her hva loven faktisk sier om det. I aller verste tilfelle at vi ikke finner et sted å bo..

hi

Skrevet

Du har nå fått beskjed lengre tid før du må flytte enn det de hadde vært nødt til å gi deg iom. at kontrakten sier 2 mnd. oppsigelsestid.

Veldig kjedelig, og jeg forstår det slik at dere ikke har bodd der lenge? Du tok en sjanse da du flyttet inn selv om du visste huset skulle selges. Du kunne vært heldig og ny huseier hadde latt dere fortsette å bo der. Men denne gangen var du ikke heldig. Eneste jeg stusser på er at du har fått vite at svigermor eller mor skal bo der... det høres merkelig ut. Normalt vet man hvem som skal flytte inn. Hvis huseier derimot tar inn andre de ikke er i nær familie med, da tror jeg det er i grenseland av lovlig. Det kommer an på hvilken kontrakt du har med nåværende huseier, tror jeg.

Sett i gang og gjør det du må - sett inn annonser, bruk nettverket ditt, snakk med kolleger, venner, naboer, sett opp oppslag på butikker og andre steder i nærområdet. Vær offensiv, du har nesten tre måneder å finne et nytt sted å bo.

Anonymkode: 46bb1...b38

Skrevet

Kommer ann på hvilken avtale du har (tidsbestemt eller tidsubestemt) du kan lese husleie paragrafen 8-9, der står det beskrevet. Du kan også ta kontakt med husleietvistutvalget for å sjekke rettighetene, evt bringe saken inn for dem. 

Anonymkode: 272d9...01a

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ny eier står selvsagt fritt til å benytte seg av sitt eget hus slik det passer dem. 

Nei faktisk ikke. Hvis huset selges, så følger leieboer med på kjøpet

Anonymkode: 0e7d5...4f3

Skrevet

Det er tidsubestemt. Fikk høre at de nye eierene skal bruke det som en generasjonsbolig, og at mor skulle bo her.

Jeg er helt grønn på reglene. Og vet vi har fått god tid, jeg bruker alt av nettverk som er godt her. Fant en herlig plass å bo, men den fikk vi desverre ikke.

Så nå vet jeg ikke hva som kan skje... det tar nattesøvnen for å si det sånn.

hi

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er tidsubestemt. Fikk høre at de nye eierene skal bruke det som en generasjonsbolig, og at mor skulle bo her.

Jeg er helt grønn på reglene. Og vet vi har fått god tid, jeg bruker alt av nettverk som er godt her. Fant en herlig plass å bo, men den fikk vi desverre ikke.

Så nå vet jeg ikke hva som kan skje... det tar nattesøvnen for å si det sånn.

hi

Kopiert fra paragraf 9 

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
B) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

så hvis mor tilhører husstanden, så kan de dessverre si deg opp på det grunnlaget..

🔗Del paragraf

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kopiert fra paragraf 9 

§ 9-5. Utleierens oppsigelse av tidsubestemt leieavtale

Er ikke annet avtalt eller annet følger av loven her, kan tidsubestemt leieavtale sies opp av utleieren.

En tidsubestemt leieavtale om bolig kan bare sies opp av utleieren dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden,
B) riving eller ombygging av eiendommen gjør at husrommet må fravikes,
c) leieren har misligholdt leieavtalen, eller
d) det foreligger en annen saklig grunn til å si opp leieavtalen.

Tidsubestemt leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter leieavtalen har adgang til en annens bolig, kan sies opp av utleieren uten hinder av bestemmelsene i annet ledd.

så hvis mor tilhører husstanden, så kan de dessverre si deg opp på det grunnlaget..

🔗Del paragraf

okei :/

Men, må de si meg opp selv da, hvis ikke nåværende huseier sier meg opp skriftlig?

hi

Skrevet

Husleieloven gir ikke oppsigelsesvern for leie av hybel på ubestemt tid og heller ikke leie av garasje eller bod.

hva betyr dette?

hi

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Husleieloven gir ikke oppsigelsesvern for leie av hybel på ubestemt tid og heller ikke leie av garasje eller bod.

hva betyr dette?

hi

§ 9-6.Oppsigelsesfrist

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

Skrevet
49 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei faktisk ikke. Hvis huset selges, så følger leieboer med på kjøpet

Anonymkode: 0e7d5...4f3

Som hovedregel stemmer dette.

Anonymkode: 95e4c...241

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

hva betyr dette?

hi

Ved utleie av hybel, garasje eller bod, er oppsigelsestiden en mnd. 

Skrevet

fant ut av forskjell på hybel og leilighet. Dette er en leilighet, så da gjelder ikke det for oss hvertfall.

Men spm er uansett, selv om mor/svigermor skal bruke denne leiligheten. Kan de kaste ut noen med barn, hvis vi ikke finner et sted å bo?

Foreløpig har ingen sagt meg opp. Dvs hun som eier huset pr i dag har vært her nede og sagt til meg at huset er solgt og de nye eierene skal bruke dette selv som en generasjonsbolig til dem selv og mor. 1 mai må jeg ha flyttet ut.

Når jeg leser her skal oppsigelsen være skriftlig. og det holder ikke med sms eller mail.

Som sagt, jeg leter og flytter selvfølgelig om vi finner en plass å bo.

Takk alle dere som finner paragrafer og lover!!!! Tusen takk!!

hi

Skrevet

Naboen her leide ut, riktignok tidsbestemt avtale, til en med barn i slutten av tenårene. De fikk hjelp av namsmannen, mener jeg å huske, til å få ut leietakeren. 

Det er lenge til mai enda, legg ut på FB-grupper at dere trenger ny leilighet, det er ikke alt som annonseres så forsøk å tenke litt annerledes. 

Anonymkode: 2e243...450

Skrevet

Du kan kastes ut selv om du har barn, barna dine er ikke huseiers ansvar. 

Når du kastes ut er det kommunens ansvar å hjelpe dere med bolig, og da må du ta til takke med det du får. Det kan vare alt fra en campinghytte til en hybel i andre enden av byen, det er som regel lang ventetid på kommunale boliger. 

Anonymkode: 04a1b...a3a

Skrevet

Slik jeg forstår det

1. De kan ikke si deg opp før de overtar boligen. Dersom overtakelse er 01.03, så må de si deg opp 01.03 og oppsigelsen vil gjelde fra 01. Mnd etter, altså april, og utflytting vil da være 01.06

2. Ny eier kan benytte boligen til nær familie og dermed si opp leieforholdet. Hvis du kan bevise at du har et større behov for boligen enn huseier, så kan du prøve saken for HTU om det finnes i din kommune. Finnes ikke HTU, så må du kontakte forliksrådet og få saken prøvet der. Selvsagt vil det bli rart å bo der når han vil ha dere ut, så da må du tenke på om du kan leve med det.

3. Har huseier sagt deg opp og du ikke klaget skriftlig innen en mnd, så er oppsigelsen gyldig. Det er da ikke huseiers ansvar om du har nytt sted å bo eller ikke. Det er heller ingen lov som forplikter huseier til å la deg bli boende fordi du har barn. Det er nav og kommunen sitt ansvar at deres innbyggere har tak over hodet.

4. Det er ikke gyldig grunn at barna vil bli i nærmiljøet om du skal skrive klage. Det viktigste er at de har tak over hodet, ikke at de får bli der vennene er, dessverre. Takker du nei om eneste alternativ er bolig du ikke ønsker, så blir barna plassert av barnevernet og du mangler tak over hodet.

Anonymkode: deb90...0bc

Skrevet

Kjære vene, du har fått god tid på deg til å flytte, så slutt å se etter muligheter for å bo der lengre! Du må uansett ut av huset!

Anonymkode: 3041b...ab5

Skrevet

Nye huseiere har vært greie og gitt deg beskjed allerede nå da de kjøpte huset om at du vil få oppsigelse slik at du har lengre tid på deg til å finne ny bolig.

Nei du har ikke noe vern mot oppsigelse bare for at du er alene med barna.

Anonymkode: d945c...b3f

Skrevet

Du har ikke krav på å bli boende fordi du har barn. Leier ut selv, og har med hjelp av namsmannen kastet ut leieboere med barn. Namsmannen fortalte at de som regel sender bekymringsmelding til barnevernet i slike saker. Det er bekymringsverdig om foreldre ikke klarer å skaffe et trygt sted for barna å bo. Du har god tid på deg, sett i gang nå så går dette bra😊

Anonymkode: 51395...fca

Skrevet

Så lenge du har bodd i kommunen i mer enn to år, kan vise til at du har prøvd å finne ny bolig på privat marked uten hell og står uten bolig fra 01.mai, oppfyller du kriterier for kommunal gjennomgangbolig. Men det er ikke garantert at du får fra den dagen. Kanskje er det venteliste. Så fortsett å prøve alt du kan å finne noe selv, og send gjerne en søknad til kommunen.

Anonymkode: ea6bf...649

Skrevet

Du har jo fått ekstra tid, gjør det du kan for å finn deg ny bolig. Trenger du referanser senere er det i alle fall ikke bra om du nekter å flytte. Så klart man kan kaste ut de som har barn også ellers så ville huseiere aldri ha leid ut til barnefamilier. 

Anonymkode: 9e3d3...bfd

Skrevet

Lei situasjon, men du må nok bare godta avgjørelsen, være glad for at du har fått ekstra god tid på deg, og fortsette letingen. Det finnes Facebookgrupper for ønskes leid/til leie, Finn.no, heng opp lapper på nærbutikken, skriv et innlegg som venner kan dele for deg og snakk med kommunen igjen. Du må også senke kravene og heller tenke at du får finne noe midlertidig en stund, til du finner noe som passer bedre for deg og familien din. Lykke til!

Anonymkode: 15cd6...110

Skrevet

Til alle som leier ut, - sørg for å tegne en tidsbegrenset, oppsigbar kontrakt!  Da slipper man alt styret som oppstår om leietaker nekter å flytte. I verste fall må man leve med kranglete leietakere til kontrakten går ut.

Ikke at jeg sier at ts er kranglete, da:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...