Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #26 Skrevet 5. februar 2018 1 minutt siden, sug lut skrev: Nettopp. Jeg elsker også hunder, både egne og andres, men jeg kan ikke velge at alle andre skal elske mine hunder eller være overbærende med å bli hilst på. Det er alle hundeeieres ansvar å ikke påtvinge andre omgang med hundene sine. Dessuten har viltet krav på beskyttelse i sommerhalvåret og ved spesielle snøvintre. Det er ikke noe den enkelte kan oppkaste seg til å vurdere selv. Jo, men, sug lut, det er ikke det vi diskuterer heller. Alle er enige om å holde hundene i bånd når det er båndtvang. Jeg svarte hun over her som mente at hunder var «ekkle» og burde avlives hvis eieren ikke hadde dem i bånd. Jeg har hatt tre hunder, og den siste hadde jeg alltid i bånd fordi hun var 60 cm opp til skuldrene og elsket å hoppe for å slikke folk i ansiktet. Det gikk jo så klart ikke, og dermed måtte hun være i bånd resten av livet. Det er klart man skal ta hensyn. Men i følge anonym over her burde jeg avlivet henne fordi jeg hadde henne løs i skogen en gang noe som resulterte i en episode der hun hoppet på en mann. Ingen ble skadet, han ble heldigvis ikke redd en gang, men av hensyn til andre, valgte vi å ha evig båndtvang på henne. Jeg blir bare så oppgitt over enkelte folks holdninger til liv... Anonymkode: 3ec0f...66a
Gjest Bustebuste Skrevet 5. februar 2018 #27 Skrevet 5. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Mamma lærte meg at man ikke skal kalle folk idioter selv om man ikke er enige med dem. Jeg forstår ikke dette hatet mot hunder og hundeeiere. Hva gjør det egentlig om det er en løs hund i skogen? Selv har jeg ikke hund, men det gjør meg ingenting om jeg møter på en løs på skogsturen min. De aller, aller fleste hunder er snille og greie, og når de kommer bort til meg, er det bare for å snuse litt før de løper videre. Men det er klart, hvis jeg hyler og skriker, f.eks slik jeg av og til bevitner ute i skogen «få den hærlvetes bikkja i bånd, ellers sparker jeg!!!!», er det ikke rart hunden reagerer. Her jeg bor er det helt vanlig at hundeeierne har hundene løse, og det er helt greit, mener jeg. Anonymkode: 3ec0f...66a Hva det gjør om hunden er løs i skogen? Hmmmm. Jeg kan tenke tilbake 23 år i tid da jeg var liten jente som var livredd hunder. Jeg hylgråt og måtte gjemme meg bak besteforeldre/foreldre dersom det kom en hund i bånd. Om det kom en hund løs derimot, det husker jeg ikke engang, for jeg var sikker på at jeg skulle dø. Jeg sier som luten, 90% av hundeeiere overholder ikke reglene. Det spiller fint lite rolle om hunden er "snill" hvis man møter på barn som er redd for hund. Spiller ingen rolle om hunden går 10 cm inntil kroppen din heller. Det båndet som er synlig fra hund til eier gir det livredde barnet en trygghet om at hunden faktisk ikke kan løpe bort til deg. Om man på død og liv skal slippe hundene løs, så dra til en skog eller et sted der det ikke ferdes familier. Å ha hunder løse i skispor, turstier og i parker er en stor SKAM og totalt respektløs. Hvis hunden din er så snill og flink i skisporet at den løper rett ved siden av deg hele tiden, hva er da problemet med å sette et lite bånd i mellom? Jeg har selv hund. Har hatt alt fra husky til pomeranian. Meker forskjell på redselen til folk mellom de to rasene, men for meg er det det samme. Hunden skal være i bånd der det oppholder seg andre mennesker !
sug lut Skrevet 6. februar 2018 #28 Skrevet 6. februar 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Men jeg er ikke slem mot en evt hund om jeg alltid bruker bånd? Anonymkode: c9805...0d3 Du kan alltids oppsøke hundeparker, dressurområder og treningsområder for jakthunder. Og så, aller viktigst, kan du trene hunden din godt nok til at du faktisk har samme kontroll på den uten bånd som med. Jeg har hatt store hunder som kunne være uten bånd hvor som helst, i prinsippet, men det krevde utrolig mye lydighets- og kontakttrening. Og selv da måtte jeg selvsagt ha fysisk bånd når det var båndtvang.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #29 Skrevet 6. februar 2018 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, da bryter de loven. Det er båndtvang over alt hele året. Det er kun dersom du har full kontroll på hunden uten bånd, at den i vinterhalvåret kan gå løs. Ingen har full kontroll på en løs hund. I år med mye snø blir det daglig drept rådyr av løse hunder. Anonymkode: 60c16...8cf Daglig drept rådyr av løse hunder?? Anonymkode: 9cdec...e83
sug lut Skrevet 6. februar 2018 #30 Skrevet 6. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Daglig drept rådyr av løse hunder?? Anonymkode: 9cdec...e83 Ikke usannsynlig. Ref tall fra en annen snørik vinter med ekstraordinær båndtvang: 20 rådyr drept av hund bare i Oslo i januar/februar. https://www.aftenposten.no/osloby/i/zA34q/20-radyr-drept-av-hunder
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #31 Skrevet 6. februar 2018 10 timer siden, Bustebuste skrev: Hva det gjør om hunden er løs i skogen? Hmmmm. Jeg kan tenke tilbake 23 år i tid da jeg var liten jente som var livredd hunder. Jeg hylgråt og måtte gjemme meg bak besteforeldre/foreldre dersom det kom en hund i bånd. Om det kom en hund løs derimot, det husker jeg ikke engang, for jeg var sikker på at jeg skulle dø. Jeg sier som luten, 90% av hundeeiere overholder ikke reglene. Det spiller fint lite rolle om hunden er "snill" hvis man møter på barn som er redd for hund. Spiller ingen rolle om hunden går 10 cm inntil kroppen din heller. Det båndet som er synlig fra hund til eier gir det livredde barnet en trygghet om at hunden faktisk ikke kan løpe bort til deg. Om man på død og liv skal slippe hundene løs, så dra til en skog eller et sted der det ikke ferdes familier. Å ha hunder løse i skispor, turstier og i parker er en stor SKAM og totalt respektløs. Hvis hunden din er så snill og flink i skisporet at den løper rett ved siden av deg hele tiden, hva er da problemet med å sette et lite bånd i mellom? Jeg har selv hund. Har hatt alt fra husky til pomeranian. Meker forskjell på redselen til folk mellom de to rasene, men for meg er det det samme. Hunden skal være i bånd der det oppholder seg andre mennesker ! Jeg var og redd for hunder da jeg var barn/ungdom. Først da jeg ble voksen begynte jeg å sette pris på dem. Jeg ville uansett aldri krevd at hele verden skylle føye seg etter mine fobier. Når det kommer til løse hunder i skispor, er jeg helt enig, det er en uting. Men i skogen, langt fra de trafikkerte turstiene, synes jeg det er helt fint at hunder får løpe fritt. Vel og merke når det ikke er båndtvang. Anonymkode: 3ec0f...66a
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #32 Skrevet 6. februar 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg var og redd for hunder da jeg var barn/ungdom. Først da jeg ble voksen begynte jeg å sette pris på dem. Jeg ville uansett aldri krevd at hele verden skylle føye seg etter mine fobier. Når det kommer til løse hunder i skispor, er jeg helt enig, det er en uting. Men i skogen, langt fra de trafikkerte turstiene, synes jeg det er helt fint at hunder får løpe fritt. Vel og merke når det ikke er båndtvang. Anonymkode: 3ec0f...66a Om du har lært den å ikke springe bort til andre mennesker og dyr. Er ikke fodi å ikke like eller ha allergi mot hund. Anonymkode: 465c2...bbd
Sølvpanter Skrevet 6. februar 2018 #33 Skrevet 6. februar 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Men jeg er ikke slem mot en evt hund om jeg alltid bruker bånd? Anonymkode: c9805...0d3 Jo, der synes jeg faktisk. Det er bra for hunden å gå uten bånd innimellom. Dessuten tror jeg du kommer til å ønske det om du først får hund. Den enorme gleden hunden viser når dem får gå litt løs er helt herlig å se på. Det viktigste er å bruke mye tid på innkalling fra valpen er helt liten. En valp vil aldri løpe fra deg, så det er perfekt å øve mye da. Jeg er ikke så mye i skogen med min hund, men bruker gjerne langline når jeg går på steder hvor det nesten aldri er folk. Da bare kaller jeg henne inn og holder i linen ved passering, så slipper jeg den igjen. Det blir omtrent som å gå løs, men med hakket mer kontroll.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #34 Skrevet 6. februar 2018 12 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg forstår ikke dette hatet mot hunder og hundeeiere. Hva gjør det egentlig om det er en løs hund i skogen? Anonymkode: 3ec0f...66a Si ifra om du fremdeles trenger hjelp til å forstå hva problemet er. https://www.sa.no/nyhet/radyr/naturvern/ungt-radyr-angrepet-ber-hundeeiere-vise-ansvar/s/5-46-463996 Anonymkode: 1c168...d4d
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #35 Skrevet 6. februar 2018 En ting er jo disse rådyrene som trekkes frem, men også annen småvilt og fugler har behov for vern mot løshund. (Og ja, jeg har vokst opp med hunder. Jakthunder, faktisk, og blitt foret godt opp om respekten for naturen og hvordan behandle dyr. Så er ikke "hundehater".) Anonymkode: cfd9f...823
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #36 Skrevet 6. februar 2018 12 minutter siden, Anonym bruker skrev: Si ifra om du fremdeles trenger hjelp til å forstå hva problemet er. https://www.sa.no/nyhet/radyr/naturvern/ungt-radyr-angrepet-ber-hundeeiere-vise-ansvar/s/5-46-463996 Anonymkode: 1c168...d4d 🙄 For n’te gang: hundeeiere bør overholde båndplikten når det er båndplikt. Dette rådyret ble angrepet på vinteren når det er ekstraordinær båndplikt, og det er SELVSAGT IKKE OK. Ellers på året, når det IKKE er båndplikt, er det helt greit at hunder løper løs. Båndplikten er for viltet i skogen, ikke for mennesker. Anonymkode: 3ec0f...66a
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #37 Skrevet 6. februar 2018 Jeg har tre hunder, har alle løse og det har aldri vært noe problem for noen. Men nå har jeg drillet dem fra de var 4-5 uker på innkalling. Jeg har også løpshunder som absolutt trenger å få løpt fritt, og ingen tilrettelagte plasser for akkurat det inngjerdet. Anonymkode: 568c4...b7f
sug lut Skrevet 6. februar 2018 #38 Skrevet 6. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: 🙄 For n’te gang: hundeeiere bør overholde båndplikten når det er båndplikt. Dette rådyret ble angrepet på vinteren når det er ekstraordinær båndplikt, og det er SELVSAGT IKKE OK. Ellers på året, når det IKKE er båndplikt, er det helt greit at hunder løper løs. Båndplikten er for viltet i skogen, ikke for mennesker. Anonymkode: 3ec0f...66a Båndtvang er bare en annen utgave av kontrolltvang. Med mindre du har fullstendig, absolutt kontroll på hunden din kan du ikke slippe den, det vil si om du ikke kan holde den unna folk uten bånd må du faktisk ha bånd på.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #39 Skrevet 6. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Jeg har tre hunder, har alle løse og det har aldri vært noe problem for noen. Men nå har jeg drillet dem fra de var 4-5 uker på innkalling. Jeg har også løpshunder som absolutt trenger å få løpt fritt, og ingen tilrettelagte plasser for akkurat det inngjerdet. Anonymkode: 568c4...b7f Legge til at det er båndtvang her hele året. Anonymkode: 568c4...b7f
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #40 Skrevet 6. februar 2018 52 minutter siden, Anonym bruker skrev: Legge til at det er båndtvang her hele året. Anonymkode: 568c4...b7f Eh, som nevnt, så er det MANGE steder der det kun er båndtvang deler av året. Anonymkode: 90541...c71
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #41 Skrevet 6. februar 2018 Mener det burde være båndtvang året rundt..så kan heller hundene få "utfolde" seg på inngjerdet område i feks hagen til eieren! Har møtt på mange hunder uten bånd opp gjennom årene og 90 % av hundeeierne klarer ikke stoppe hunden før den er oppi rompa di å snuser eller oppi ansiktet på barnet ditt. Jeg er ikke begristret for hunder i det hele tatt og det er det nok veldig mange som ikke er. Må bli strengere regler for folk som vil ha hund! Anonymkode: 975ce...34b
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #42 Skrevet 6. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mener det burde være båndtvang året rundt..så kan heller hundene få "utfolde" seg på inngjerdet område i feks hagen til eieren! Har møtt på mange hunder uten bånd opp gjennom årene og 90 % av hundeeierne klarer ikke stoppe hunden før den er oppi rompa di å snuser eller oppi ansiktet på barnet ditt. Jeg er ikke begristret for hunder i det hele tatt og det er det nok veldig mange som ikke er. Må bli strengere regler for folk som vil ha hund! Anonymkode: 975ce...34b Heldigvis er det foreløpig ikke blitt så ille at det at noen mennesker ikke liker hunder, skal hindre alle hunder i løpe fritt hele året, hele hundens liv. Det er fortsatt hovedsaskelig hensynet til vilt og selvsagt til allmennheten inne i byene og helt tettbygde strøk som styrer. Ellers hadde jeg heller flyttet til Frankrike eller Tyskland, der folk er mye mer positive og avslappet til hunder. Rart hvor mye hundehat det er i dette landet. Anonymkode: 90541...c71
jooooooda Skrevet 6. februar 2018 #43 Skrevet 6. februar 2018 Jeg synes det er viktig at mitt hundehold ikke plager andre. Hunden kan være så snill som bare det, men hvis den løper bort for å hilse på norm som ikke ønsker å hilse, så er den en plage. Det samme gjelder forsåvidt for mennesker. Du kan være kjempesnill og bare ha gode intensjoner, men hvis du løper bort til meg og gir meg en klem uten at jeg har sett det er greit den første gangen vi møtes, så vil jeg mene at du tråkker over mine grenser. Mine hunder får gå løs når det ikke.er båndtvang. Men de er gode på innkalling, og jeg passer på å holde dem godt innenfor synsvidde. Hvis vi møter noen skal jeg se dem før hundene rekker å komme helt bort, sånn at jeg har tid til å kalle inn hundene uten at de har vært borte til den vi møter. Du spør om det er slemt mot hunden om den ikke får løpe løs på tur. Jeg mener det er dårlig hundehold hvis hunden qldri får bevege seg utendørs uten bånd. Hunden trenger å løpe og herje, og får ikke utfolde seg på samme måte i bånd. Men den trenger ikke være løs på tur, den kan også være løs på et inngjerdet område, f.eks. egrn hage, eller en hundepark, så sant dette finnes i området.
Pobie Skrevet 6. februar 2018 #44 Skrevet 6. februar 2018 Helt vanlig at hunder får gå løse ja. Men det er et krav at man har kontroll på hunden når den er løs. Dvs den skal komme når man roper på den, uansett hva som skjer rundt den. Og man lar den ikke løpe avgårde ut av syne i flere minutter av gangen. Man skal alltid ha den under oppsyn slik at man ser hva den driver med og kan kalle den tilbake om nødvendig. Man har rett til å gå tur i skogen uten at løse hunder kommer og hilser på. Det er mange som synes dette er helt greit, men det er mange som ikke synes det og. Det kan være at de er redde eller allergiske for hunder, eller kanskje de har egen hund som er redd for andre hunder, eller syk og smittsom, eller gammel og svak, osv. Nei, det er ikke slemt å alltid ha en hund i bånd. Det er enkelte hunder som aldri kan være løse på tur pga de aldri har god nok innkalling uansett trening ( f eks huskyer og enkelte jakthunder). Da er langline et godt alternativ, og man må selvfølgelig legge litt ekstra krefter i å gi hunden passende utløp som alternativ til å gå løs.
Anonym bruker Skrevet 6. februar 2018 #45 Skrevet 6. februar 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Heldigvis er det foreløpig ikke blitt så ille at det at noen mennesker ikke liker hunder, skal hindre alle hunder i løpe fritt hele året, hele hundens liv. Det er fortsatt hovedsaskelig hensynet til vilt og selvsagt til allmennheten inne i byene og helt tettbygde strøk som styrer. Ellers hadde jeg heller flyttet til Frankrike eller Tyskland, der folk er mye mer positive og avslappet til hunder. Rart hvor mye hundehat det er i dette landet. Anonymkode: 90541...c71 Du har misforstått kjære deg. Dette har ingenting med hundehat å gjøre, men alt å gjøre med uansvarlige hundeeiere som ikke vet hva det vil si å ha hund og som ikke vet hva dressur er. Du vet, hunder må oppdras, akkurat som barn. Anonymkode: ef795...21c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå