Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #1 Skrevet 5. februar 2018 Jeg er i vurderingsfasen ang hund. Jeg har 1 venninne som har 2 hunder. De er ofte i skogen å lar de løpe uten bånd. Det er ikke på stier men langt ute mellom trærne liksom. Jeg blir stressa av det og har sagt at jeg tror ikke jeg tørr å gå uten bånd hvis jeg får hund. Hun sier at det er helt vanlig. Er det? Anonymkode: c9805...0d3
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #2 Skrevet 5. februar 2018 Ja, det er vanlig. Det er gjerne båndtvang i tettbebygde strøk, og det er i perioder av året båndtvang også i skogen pga de ville dyrene, men ellers er det vanlig å la hundene løpe litt fritt i skogen altså. Anonymkode: 9054d...e49
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #3 Skrevet 5. februar 2018 Ja, jeg lar min hund løpe løs når vi er i skogen. Hun løper ikke vekk eller noe Anonymkode: 90541...c71
sug lut Skrevet 5. februar 2018 #4 Skrevet 5. februar 2018 (endret) Ja, det er vanlig med idioter. Forskjellen på båndtvang og ikke er kun det fysiske båndet. Du skal ha nøyaktig like god kontroll på hunden din uten bånd, om du skal kunne ha den løs. Det har 90% av hundeeiere ikke. Endret 5. februar 2018 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #5 Skrevet 5. februar 2018 35 minutter siden, sug lut skrev: Ja, det er vanlig med idioter. Forskjellen på båndtvang og ikke er kun det fysiske båndet. Du skal ha nøyaktig like god kontroll på hunden din uten bånd, om du skal kunne ha den løs. Det har 90% av hundeeiere ikke. Mamma lærte meg at man ikke skal kalle folk idioter selv om man ikke er enige med dem. Jeg forstår ikke dette hatet mot hunder og hundeeiere. Hva gjør det egentlig om det er en løs hund i skogen? Selv har jeg ikke hund, men det gjør meg ingenting om jeg møter på en løs på skogsturen min. De aller, aller fleste hunder er snille og greie, og når de kommer bort til meg, er det bare for å snuse litt før de løper videre. Men det er klart, hvis jeg hyler og skriker, f.eks slik jeg av og til bevitner ute i skogen «få den hærlvetes bikkja i bånd, ellers sparker jeg!!!!», er det ikke rart hunden reagerer. Her jeg bor er det helt vanlig at hundeeierne har hundene løse, og det er helt greit, mener jeg. Anonymkode: 3ec0f...66a
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #6 Skrevet 5. februar 2018 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mamma lærte meg at man ikke skal kalle folk idioter selv om man ikke er enige med dem. Jeg forstår ikke dette hatet mot hunder og hundeeiere. Hva gjør det egentlig om det er en løs hund i skogen? Selv har jeg ikke hund, men det gjør meg ingenting om jeg møter på en løs på skogsturen min. De aller, aller fleste hunder er snille og greie, og når de kommer bort til meg, er det bare for å snuse litt før de løper videre. Men det er klart, hvis jeg hyler og skriker, f.eks slik jeg av og til bevitner ute i skogen «få den hærlvetes bikkja i bånd, ellers sparker jeg!!!!», er det ikke rart hunden reagerer. Her jeg bor er det helt vanlig at hundeeierne har hundene løse, og det er helt greit, mener jeg. Anonymkode: 3ec0f...66a De fleste hunder er ekkle og går steder de ikke skal. Dette skal de som eier dyret passe på eller ikke ha dyr. Mange er redde for fremede dyr og syns de er ekkle og vil ikke ha de i nærheten. Og nei det er ikke greit å snuse på noen som ikke syns det er greit. Ha kontroll på dyret eller avliv det. Hadde dyret hatt en oppegående eier hadde det ikke vært problemer. De ferreste hudeeiere klarer ta vare på de og klarer heller følge reglene der de er eller ferdes. Anonymkode: 465c2...bbd
sug lut Skrevet 5. februar 2018 #7 Skrevet 5. februar 2018 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mamma lærte meg at man ikke skal kalle folk idioter selv om man ikke er enige med dem. Jeg forstår ikke dette hatet mot hunder og hundeeiere. Hva gjør det egentlig om det er en løs hund i skogen? Selv har jeg ikke hund, men det gjør meg ingenting om jeg møter på en løs på skogsturen min. De aller, aller fleste hunder er snille og greie, og når de kommer bort til meg, er det bare for å snuse litt før de løper videre. Men det er klart, hvis jeg hyler og skriker, f.eks slik jeg av og til bevitner ute i skogen «få den hærlvetes bikkja i bånd, ellers sparker jeg!!!!», er det ikke rart hunden reagerer. Her jeg bor er det helt vanlig at hundeeierne har hundene løse, og det er helt greit, mener jeg. Anonymkode: 3ec0f...66a Det er ikke noe du trenger å "mene" noe som helst om. Det er lovregulert.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #8 Skrevet 5. februar 2018 Men jeg er ikke slem mot en evt hund om jeg alltid bruker bånd? Anonymkode: c9805...0d3
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #9 Skrevet 5. februar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: De fleste hunder er ekkle og går steder de ikke skal. Dette skal de som eier dyret passe på eller ikke ha dyr. Mange er redde for fremede dyr og syns de er ekkle og vil ikke ha de i nærheten. Og nei det er ikke greit å snuse på noen som ikke syns det er greit. Ha kontroll på dyret eller avliv det. Hadde dyret hatt en oppegående eier hadde det ikke vært problemer. De ferreste hudeeiere klarer ta vare på de og klarer heller følge reglene der de er eller ferdes. Anonymkode: 465c2...bbd Hva slags holdning er det? Hvorfor skal du få bestemme hvor en hund skal gå eller ikke? Er du så viktig? Har ikke en hund like mye rett på å ferdes fritt i naturen som alle andre dyr? Anonymkode: 3ec0f...66a
sug lut Skrevet 5. februar 2018 #10 Skrevet 5. februar 2018 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hva slags holdning er det? Hvorfor skal du få bestemme hvor en hund skal gå eller ikke? Er du så viktig? Har ikke en hund like mye rett på å ferdes fritt i naturen som alle andre dyr? Anonymkode: 3ec0f...66a Eh - nei. Av helt åpenbare grunner.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #11 Skrevet 5. februar 2018 9 minutter siden, sug lut skrev: Det er ikke noe du trenger å "mene" noe som helst om. Det er lovregulert. Jeg kan mene noe selv om det er lovregulert. Akkurat som jeg kan mene noe om røykeloven eller fartsgrenser. Anonymkode: 3ec0f...66a
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #12 Skrevet 5. februar 2018 3 minutter siden, sug lut skrev: Eh - nei. Av helt åpenbare grunner. Eh - jo. Anonymkode: 3ec0f...66a
sug lut Skrevet 5. februar 2018 #13 Skrevet 5. februar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Eh - jo. Anonymkode: 3ec0f...66a https://www.jusstorget.no/hunder-og-bandtvang/
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #14 Skrevet 5. februar 2018 Ja, da bryter de loven. Det er båndtvang over alt hele året. Det er kun dersom du har full kontroll på hunden uten bånd, at den i vinterhalvåret kan gå løs. Ingen har full kontroll på en løs hund. I år med mye snø blir det daglig drept rådyr av løse hunder. Anonymkode: 60c16...8cf
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #15 Skrevet 5. februar 2018 Vi snakker selvsagt om når det IKKE er båndtvang. Når det er båndtvang, har man hunden i bånd. Anonymkode: 3ec0f...66a
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #16 Skrevet 5. februar 2018 Her er grunnen til at bikkjene skal holdes i bånd uansett hva!! https://www.oblad.no/nyhet/vestby/follo/ungt-radyr-angrepet-ber-hundeeiere-vise-ansvar/s/5-68-366206 Anonymkode: 8072b...139
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #17 Skrevet 5. februar 2018 30 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hva slags holdning er det? Hvorfor skal du få bestemme hvor en hund skal gå eller ikke? Er du så viktig? Har ikke en hund like mye rett på å ferdes fritt i naturen som alle andre dyr? Anonymkode: 3ec0f...66a Det er ikke jeg som bestemmer det, men loven. Og nei en hund har ikke like mye rett. Det er som sagt lovregulert. Og den har selvfølgelig ikke lov til å hoppe på andre. Det får ikke mennesker heller. Også mennesker har lover de må følge selv om en god det ikke klarer det heller. Jeg forstår ikke hvorfor noen syns det er så vannskelig. Anonymkode: 465c2...bbd
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #18 Skrevet 5. februar 2018 Bare elsker disse hundetrådene. Konklusjonen min er at hundeeiere og hundehatere er like hissige og har mangelfulle evner til å kommunisere på et saklig nivå. Hva skjer med dere når diskusjonen hund kommer opp? Anonymkode: 1d46d...b50
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #19 Skrevet 5. februar 2018 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bare elsker disse hundetrådene. Konklusjonen min er at hundeeiere og hundehatere er like hissige og har mangelfulle evner til å kommunisere på et saklig nivå. Hva skjer med dere når diskusjonen hund kommer opp? Anonymkode: 1d46d...b50 Hundehater?? Elsker hundene mine, men har vett på å holde dem i band. Anonymkode: 60c16...8cf
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #20 Skrevet 5. februar 2018 47 minutter siden, sug lut skrev: Det er ikke noe du trenger å "mene" noe som helst om. Det er lovregulert. Det er mange steder det ikke er båndtvang hele året. Anonymkode: 90541...c71
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #21 Skrevet 5. februar 2018 9 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det er ikke jeg som bestemmer det, men loven. Og nei en hund har ikke like mye rett. Det er som sagt lovregulert. Og den har selvfølgelig ikke lov til å hoppe på andre. Det får ikke mennesker heller. Også mennesker har lover de må følge selv om en god det ikke klarer det heller. Jeg forstår ikke hvorfor noen syns det er så vannskelig. Anonymkode: 465c2...bbd Jeg har ikke sagt at jeg ikke mener man skal følge loven. Og jo, klart en hund har like mye rett til å ferdes i naturen som alle andre dyr. (Igjen, selvsagt når det IKKE er båndtvang.) Jeg har aldri sagt at en hund har rett til å hoppe på noen, slik du insinuerer at jeg har sagt. Jeg syns overhode ikke det er vanskelig. Det er du som er vanskelig og tverr og mener hunder er ekle dyr som ikke burde få løpe fritt. (Når det IKKE er båndtvang.) Anonymkode: 3ec0f...66a
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #22 Skrevet 5. februar 2018 39 minutter siden, Anonym bruker skrev: Ja, da bryter de loven. Det er båndtvang over alt hele året. Det er kun dersom du har full kontroll på hunden uten bånd, at den i vinterhalvåret kan gå løs. Ingen har full kontroll på en løs hund. I år med mye snø blir det daglig drept rådyr av løse hunder. Anonymkode: 60c16...8cf Nei, det er ikke båndtvang over alt hele året. Anonymkode: 90541...c71
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #23 Skrevet 5. februar 2018 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg har ikke sagt at jeg ikke mener man skal følge loven. Og jo, klart en hund har like mye rett til å ferdes i naturen som alle andre dyr. (Igjen, selvsagt når det IKKE er båndtvang.) Jeg har aldri sagt at en hund har rett til å hoppe på noen, slik du insinuerer at jeg har sagt. Jeg syns overhode ikke det er vanskelig. Det er du som er vanskelig og tverr og mener hunder er ekle dyr som ikke burde få løpe fritt. (Når det IKKE er båndtvang.) Anonymkode: 3ec0f...66a At noen mener at en dyreart er EKKEL har da vel aldri vært grunn til å hindre dem i å få utfolde seg. Kan vi ikek i det minste holde oss til SAKLIGE argumenter? Anonymkode: 90541...c71
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #24 Skrevet 5. februar 2018 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: At noen mener at en dyreart er EKKEL har da vel aldri vært grunn til å hindre dem i å få utfolde seg. Kan vi ikek i det minste holde oss til SAKLIGE argumenter? Anonymkode: 90541...c71 ...ok, jeg ser at vi var på samme side, jeg mente hun du argumenterte mot... Anonymkode: 90541...c71
sug lut Skrevet 5. februar 2018 #25 Skrevet 5. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hundehater?? Elsker hundene mine, men har vett på å holde dem i band. Anonymkode: 60c16...8cf Nettopp. Jeg elsker også hunder, både egne og andres, men jeg kan ikke velge at alle andre skal elske mine hunder eller være overbærende med å bli hilst på. Det er alle hundeeieres ansvar å ikke påtvinge andre omgang med hundene sine. Dessuten har viltet krav på beskyttelse i sommerhalvåret og ved spesielle snøvintre. Det er ikke noe den enkelte kan oppkaste seg til å vurdere selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå