Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #1 Skrevet 5. februar 2018 Jeg er 29 år, og har alltid vært et sosialt vesen. Blond, blåøyd og veldig sosial, glad i livet og aldri hatt problemer med å fange interessen til menn. Jeg husker knapt hvordan den kvinnen var lenger. For så fødte jeg et barn, og mistet evnen til å holde igjen. Nå har jeg lukket meg selv inne i et skall. Aldri sosial lenger, og min egen selvtillitt gikk fra 100 til 0. Hvis jeg skal på kino, tivoli, en lang tur eller hvilken som helst aktivitet som involverer latter, flere timer uten toalett, løping eller hopping eller hva som helst, må jeg bruke bleier. Jeg drypper ikke bare litt i trusen, jeg tisser ut hele buksen. Jeg er så skamfull og frustrert, og sverget at ingen noensinne skulle finne ut av dette. Så møtte jeg en mann, helt tilfeldig. Jeg var ikke på utkikk etter noe, grunnet min situasjon, men etterhvert blomstret det følelser fra begge sider. Nå har han invitert meg på kino, og jeg vet ikke hva jeg skal gjøre. Jeg er så flau, fordi jeg kan ikke gå på kino uten bleie. Men sannsynligheten for at han oppdager det, er så stor, at jeg føler mest for å avslutte hele vennskapet/forholdet. Den ene stemmen i meg, sier "Hvis han virkelig er glad i deg, og hvis han virkelig er en ordentlig mann, så vil han akseptere det". Den andre stemmen sier "Ingen menn vil være sammen med en jente som går rundt i bleier som en unge, og som tisser på seg i tide og utide". Jeg er jo veldig ung enda, og det er for tidlig å gi opp et sosialt liv, og en mann i livet, men dette er så fryktelig flaut at jeg aner ikke hvordan jeg skal håndtere det. Det er ikke så lenge siden jeg sist hadde et uhell, i offentligheten. Jeg var i Oslo sentrum, og veldig plutselig kjente jeg at jeg skulle tisse, men rakk ikke frem til toalettet. Jeg måtte løpe til bilen med gjennomvåte bukser og øynene fulle i tårer, mens jeg hørte kommentarer som "Æsj så ekkelt! Se på henne da!" Da jeg kom hjem gråt jeg i flere timer.. jeg hadde ikke lyst å leve lenger. (Det gikk over!) Jeg vet at dette er en situasjon som ikke er aktuell for så mange, men helt ærlig, hva ville du gjort? Skal jeg fortelle det? Jeg er livredd for å risikere latterliggjørelse og hån... Og kanskje enda mer relevant: Hvis din mann, den gang dere møttes, måtte forholde seg til en sånn problematikk, hadde han kunne akseptert det? Hva hadde hans reaksjon vært? Og, til sist, hvis dere som leser dette noengang ser noen som er i samme situasjon som jeg var i Oslo sentrum for kort tid siden: ikke le. Ikke pek. Prøv å minn dere selv om, at det kan være et situasjon hvor vedkommende ikke selv har kontroll, og tenk på hvor sårbar dere selv hadde følt dere. Takk for oppmerksomheten ❤️ Anonymkode: 2e5c0...f7d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #2 Skrevet 5. februar 2018 Er det mulig å operere dette? Anonymkode: a6de3...aa7
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #3 Skrevet 5. februar 2018 Jeg bruker også inkontinensbind. Ingen merker noe bare på en kinotur, vel? Men seriøst, fastlegen. NÅ. Anonymkode: b3569...f9a
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #4 Skrevet 5. februar 2018 Jeg ville fortalt det. Og samtidig sagt at du ser for deg operasjon på sikt, eller hjelp med problemstillingen dersom det er mulig. Jeg brukte Minirin tabletter pga sengevæting da jeg traff mannen min. Men greit at han fikk vite det, i stedet for at jeg ble helt rar når vi snakket om å sove sammen.. Anonymkode: 56b42...ead
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #5 Skrevet 5. februar 2018 Han oppdager vel ikke at du har på deg "bleie" når dere er på kino? Du trenger jo ikke akkurat gå kledd i tights og kort genser... Har du på deg strømpebukse og kjole/skjørt er det ingen som ser at du har på deg tena under der altså. Men hva sier de på sykehuset da, det er vel veldig få inkontinensproblemer som ikke kan opereres? Anonymkode: 5ae91...220
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #6 Skrevet 5. februar 2018 Uff, nå fikk jeg vondt av deg. Men som de andre sier: deg går vel an å bedre dette? Kontakt legen på nytt, duskal ikke måtte ha det sånn, så ung som du er. Du har jo uansett ikke noe å skamme deg over. Angående kinoturen, så syns jeg du skal takke ja. Bare drikk ekstra lite på forhånd, ta på deg den bleien. Og hvis han stusser over at du kanskje går mye på do, kan du jo benytte sjansen til å fortelle ham at du har litt problemer med inkontinens for tiden (for du får jo kanskje gjort noe med det), og at du derfor bruker et inkontinensBIND (trenger ikke kalle det bleie). Vær åpen og si at du har vært redd for å si det til ham av frykt for hva han vil tenke. Er han er skikkelig fyr, blir han ikek skremt. Du kan jo eventuelt vente til dere har vært på et oar dater til før du sier noe (så han henger enda mer fast på kroken din, og er enda mer forelsket i deg). Jeg tror min mann hadde vært interessert i neg uansett hvis jeg hadde fortlt ham om et sånt problem. Lykke til! Anonymkode: 8afdf...d02
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #7 Skrevet 5. februar 2018 Hvorfor har du ikke gått til legen? Venninna mi opererte for dette for et par mnd siden og hun lakk bare litt da hun løp og hoppet. Ingen skal måtte leve slik som det uten å ha prøvd å få hjelp. Anonymkode: b68c8...ace
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #8 Skrevet 5. februar 2018 Hva har blitt gjort med problemet da HI? Hva har du prøvd? Er du operert? Klippet fra Lommelegen: Du trenger ikke å leve med inkontinens! Urinlekkasje er ikke "normalt", og det vil si at det finnes alltid en årsak til det. Det er vanlig, men det betyr ikke at du trenger å leve med det. Kanskje du kan bli helt kvitt problemene! Trening av bekkenbunnsmuskulaturenhjelper for å forebygge inkontinens hos kvinner i forbindelse med graviditet, både før og etter fødsel. Hvilken behandling som kan hjelpe deg kommer an på hva slags inkontinens du har, og om du er en mann eller en kvinne. Noen av behandlingstilbud omfatter: Legemidler Kirurgi Elektrostimulering Hvis du trenger hjelpemidler i form av bleier og kateter får du dette på blå resept, der du kun må betale en egenandel. Anonymkode: 5ae91...220
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #9 Skrevet 5. februar 2018 vil bare gi deg et <3, og håper du finner en løsning med leger. Det må da være noe de kan gjøre? Anonymkode: 9f363...cc1
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #10 Skrevet 5. februar 2018 Hei jeg har hatt akkurat det samme problemet som deg i 10 år. Jeg ble operert for inkontinens for 4 dager siden og selv om det fremedeles er nytt er forskjellen enorm. Søk på TVT-o og kom deg til legen. Eneste du kommer til å angre på er at du ikke har gjort det før. Lykke til Anonymkode: 40d82...16e
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #11 Skrevet 5. februar 2018 Utredning og operasjon! Dette er mye vanligere enn du tror! Anonymkode: b069c...4f8
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #12 Skrevet 5. februar 2018 Viss du treffer en mann som ikke kan akseptere det, så er det kanskje like greit, da er han ikke mye mann å samle på. Du er ikke 14 år lengre. Hilsen Mann Anonymkode: 2eda7...309
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #13 Skrevet 5. februar 2018 Like greit å si det som det er, kan jo være han er en kjernekar. Jeg hadde formulert meg cirka slik: Hei. Jeg er veldig fristet til å takke ja til kinoinnvitasjonen men det er en ting som hindrer meg, jeg har fortsatt innkontinensproblemer etter forrige barnefødsel og vil slite med et langt kinobesøk uten å benytte bind. Jeg vil heller fortelle hva som hindrer meg enn å avvise deg unødig. Kan jo evt ta opp tråden når jeg er ferdig behandlet også. Eller noe i den leia... Anonymkode: 5858f...44d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #14 Skrevet 5. februar 2018 Du har vel mensen uten å fortelle det til en ny date? Dere skal vel ikke til sengs med en gang? Kjøp Tena Lady på apoteket, og bestill time hos fastlegen i dag. Anonymkode: 497d3...4f4
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #15 Skrevet 5. februar 2018 57 minutter siden, Anonym bruker skrev: Like greit å si det som det er, kan jo være han er en kjernekar. Jeg hadde formulert meg cirka slik: Hei. Jeg er veldig fristet til å takke ja til kinoinnvitasjonen men det er en ting som hindrer meg, jeg har fortsatt innkontinensproblemer etter forrige barnefødsel og vil slite med et langt kinobesøk uten å benytte bind. Jeg vil heller fortelle hva som hindrer meg enn å avvise deg unødig. Kan jo evt ta opp tråden når jeg er ferdig behandlet også. Eller noe i den leia... Anonymkode: 5858f...44d Nei! Dette trenger du ikke fortelle før dere kommer lenger ut i forholdet. Anonymkode: 497d3...4f4
Love my kidz Skrevet 5. februar 2018 #16 Skrevet 5. februar 2018 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nei! Dette trenger du ikke fortelle før dere kommer lenger ut i forholdet. Anonymkode: 497d3...4f4 Enig. Trenger ikke være tema ennå.
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #17 Skrevet 5. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Like greit å si det som det er, kan jo være han er en kjernekar. Jeg hadde formulert meg cirka slik: Hei. Jeg er veldig fristet til å takke ja til kinoinnvitasjonen men det er en ting som hindrer meg, jeg har fortsatt innkontinensproblemer etter forrige barnefødsel og vil slite med et langt kinobesøk uten å benytte bind. Jeg vil heller fortelle hva som hindrer meg enn å avvise deg unødig. Kan jo evt ta opp tråden når jeg er ferdig behandlet også. Eller noe i den leia... Anonymkode: 5858f...44d Hvorfor i alle dager skulle hun informere om at hun har på seg bind? Om en ganske ny date inviterer deg på kino føler du at du må fortelle at du har på deg bind om du har mensen også? Det er ikke alt man trenger fortelle nye dater altså, hva man har som beskyttelse i trusa er en av de tingene.... Anonymkode: 5ae91...220
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #18 Skrevet 5. februar 2018 Ha på strømpebukse og en tunika over. Ta med ekstra strømpebukse/truse/bleie/våtservietter i veska. Gå på do underveis i filmen, og om uhellet er ute kan du skifte og fortsette kinodaten ellers. Om dere har god kontakt ville jeg faktisk fortalt om problemet på forhånd, er han en ekte mann så har han full forståelse for dette, om ikke, har du det faktisk bedre uten ham. Er iallefall 100% sikker på at hadde jeg hatt det problemet når jeg traff min samboer hadde ikke han hatt noe problem med det. Håper din er på samme måte ❤️ Ellers, fastlege og få hjelp for problemet ditt ☺️ Anonymkode: 7d084...3c8
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #19 Skrevet 5. februar 2018 Takk for svar alle sammen❤️ Måtte mote meg opp for å sjekke svarene, i ren nervøsitet. Jeg har vært hos lege, og de har også tatt tester for å sjekke muskulaturen. Muskelen er blitt veldig svak. Jeg har fått noen tabletter, men de har ingen virkning, så det kan godt hende det blir en kirurgisk løsning. Foreløpig har vi kjent hverandre et par mnd, men alltid i situasjoner hvor jeg lett kan finne et toalett. Derfor kom det et dilemma nå. Jeg må jo nevne det på et tidspunkt naturlig nok, men tror ikke jeg er helt klar for det enda. Jeg synes selv det er synlig, men antakeligvis er det mindre synlig enn jeg tror. Løse klær og kanskje en kåpe vil vel gjøre meg såpass trygg at jeg kan gjennomføre en kinodate. Takk for råd alle sammen HI Anonymkode: 2e5c0...f7d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #20 Skrevet 5. februar 2018 5 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hvorfor i alle dager skulle hun informere om at hun har på seg bind? Om en ganske ny date inviterer deg på kino føler du at du må fortelle at du har på deg bind om du har mensen også? Det er ikke alt man trenger fortelle nye dater altså, hva man har som beskyttelse i trusa er en av de tingene.... Anonymkode: 5ae91...220 Fordi det er ikke et bind. Det er en bleie. Vesentlig større og tykkere enn et bind. Hi Anonymkode: 2e5c0...f7d
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #21 Skrevet 5. februar 2018 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Fordi det er ikke et bind. Det er en bleie. Vesentlig større og tykkere enn et bind. Hi Anonymkode: 2e5c0...f7d De "up and go" tena-bleiene er ikke så synlige. Ha på deg en strømpebukse og en kjole over så vil han aldri se det. Anonymkode: 5ae91...220
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #22 Skrevet 5. februar 2018 Snakk med legen din eller de ansatte på apoteket, du skal få slike på blå resept, og om du ikke går i helt ettersittende klær i tynne stoffer er de ikke synlige http://www.tena.no/tenalady/produkter/bleietruser-for-kvinner/tena-lady-pants-discreet Anonymkode: 5ae91...220
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #23 Skrevet 5. februar 2018 Kjole eller skjørt med litt vidde i er gull om du er redd det skal synes. Har du både urge- og stressinkontinens? Det er håp i behandling, altså, men det kan hende du må stå på litt. En kollega av meg fikk elektrostimulator for å få "liv" i bekkenbunnsmuskulaturen igjen, jeg ble TVT- operert for 5 mnd siden og har et nytt liv. Ta en sjanse, gå på kino, fortell om du synes det passer eller du er redd for at han skal ta deg på rumpa. Du fortjener da all mulig moro og glede selv om det er en liten del av deg som er litt lekk! Resten av deg er like fin. Anonymkode: 81bcd...400
Anonym bruker Skrevet 5. februar 2018 #24 Skrevet 5. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar alle sammen❤️ Måtte mote meg opp for å sjekke svarene, i ren nervøsitet. Jeg har vært hos lege, og de har også tatt tester for å sjekke muskulaturen. Muskelen er blitt veldig svak. Jeg har fått noen tabletter, men de har ingen virkning, så det kan godt hende det blir en kirurgisk løsning. Foreløpig har vi kjent hverandre et par mnd, men alltid i situasjoner hvor jeg lett kan finne et toalett. Derfor kom det et dilemma nå. Jeg må jo nevne det på et tidspunkt naturlig nok, men tror ikke jeg er helt klar for det enda. Jeg synes selv det er synlig, men antakeligvis er det mindre synlig enn jeg tror. Løse klær og kanskje en kåpe vil vel gjøre meg såpass trygg at jeg kan gjennomføre en kinodate. Takk for råd alle sammen HI Anonymkode: 2e5c0...f7d Stor klem til deg. Jeg fatter ikke hvorfor legen har latt deg gå så lenge allerede. Dette kan sette spor i deg som vil ta tid å jobbe gjennom. En enorm påkjenning vil jeg tro! Når det kommer til de idiotene som pekte og kom med kommentarer. Er det mulig? Var dette ungdommer? For en underutviklet sosial kompetanse de må ha for å oppføre seg sånn. Der er det de som har et problem. Du kan få hjelp for dette, de vil sannsynligvis alltid forbli kørka. Og når det kommer til kinoen. Det er jo veldig lett å finne do på kino. Hvis du tilbyr deg å bestille billetter kan du også bestille ytterst på en rad, sånn at du bare kan snike deg ut. Og som noen andre sa.. ta med deg det du behøver i tilfelle krise. Jeg kan alle strategiene. Jeg vet hvordan det er å alltid være på jakt etter do, og å kjenne panikken hvis man ikke finner et. His meg var det bare psykisk. jeg hadde ikke egentlig behov for å frykte det, og hadde ingen uhell som gjorde at jeg fikk denne angsten. Men hjernen operer på merkelig vis. Så det som er viktig er at du er rask til å kreve tilbake det offentlige rom når du er kvitt problemet, sånn at du ikke utvikler en irrasjonell frykt for å befinne deg i situasjoner hvor du ikke finner do. Jeg tenker i likhet med flere andre at i datingfasen så kan man gjøre det man kan for å holde problemet for seg selv. I dag er jeg sikker på at mannen min ikke ville latt seg avskrekke av noe sånt, men det hadde vært litt stort tema ta opp på date. Nå skal det sies at min mann fikk en smak av dette problemet jeg hadde allerede på første date. Vi vandret gatelangs i Oslo, en av mine store skrekkscenarier på den tiden. Det førte til at jeg måtte på do for hver femte meter, og gikk inn på alle cafeer jeg kunne se. Istedenfor å bli irritert, hva gjorde han? Jo.. han begynte å gjøre det samme selv. Og når jeg spurte hvorfor han stoppet innom alle cafeene s sa han: "Det er vårt oppdrag å sjekke fasilitetene på alle byens utesteder. Det avr da jeg skjønte at han var mannen i mitt liv Så de finnes.. Masse lykke til. Anonymkode: 845a2...447
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2018 #25 Skrevet 19. februar 2018 Hei stakkars kjære snille deg unge damen her og som jeg kom over ditt innlegg her og fikk så fryktelig vondt av og synes så veldig synd på deg stakkars så unge damen og bare 29 år slik og fått slike store inkontinens problemer så du hvis jeg forstår deg riktig har nesten mistet helt kontroll slik og så tisser deg helt ut slik du skriver om her stakkars deg unge damen bare 29 år slik. Ja uffa meg får så fryktelig vondt av deg stakkars, og sender masse gode tanker og ønsker og håp for deg stakkars unge deg damen og så har fått det slik som dette i så veldig ung alder som dette. Ja forstår veldig godt at dette helt sikkert må føles både fryktelig flaut og vanskelig på alle måter å være så ung ei dame som deg og 29 år og så slik nå har endt opp med å tisser deg helt ut døgnet rundt hvis jeg forstår riktig her og så du er nå nødt til å måtte gå med på deg som du skriver slike av de veldig store voksen bleiene stakkars og som jeg jo forstår må sikkert ja være alltid da så veldig redd for at andre som for eksempel denne kjekke mannen du skriver du har møtt og liker så godt og så både være så redd for at han og når er ute kan jeg forstå sikkert alltid redd slik da for at andre skal se og legge merke til at du må gå slik nå stakkars deg unge flotte damen bare 29 år og så tisser deg helt ut og ikke har noen kontroll lenger slik så må gå alltid med slike store tykke bleier du skriver du må slik nå. Uff ja jeg synes fryktelig synd på deg stakkars og lover å sende masse gode tanker og ønsker og håp om at du må få hjelp så kan snart få slippe å ha det slik og ikke være nødt stakkars til å gå slik som du skriver nesten som en liten unge og tisser deg helt ut slik uten noen kontroll visst og så måtte være nødt for å bruke og gå med hele tiden slik store tykke bleier slik jeg får så vondt av deg og synes så veldig synd på deg stakkars unge flotte damen slik bare 29 år og så fått det slik som dette. Ja håper så masse han mannen er en snill og forståelsesfull og god på alle måter mann som vil ikke ha noe som helst 'problem' med at du må ha det slik stakkars og må bruke bleier for ikke har kontroll slik lenger og tisser deg helt ut som du skriver slik du har fått det her nå. Masse gode varme tanker og ønsker og håp for at du må få god hjelp FORT stakkars så du kan få slippe å måtte ha det slik så mye lenger nå men at du kan få god hjelp for dine plager slik med inkontinens snarest mulig håper jeg så masse. Ja så må du bare si om du har lyst å gå på kino eller cafe eller møtes noen gang og jeg kan love du møter en som vil ha veldig stor forståelse for hvor veldig tøft og vanskelig dette må helt sikkert som vi alle jo forstår være for deg så unge damen bare 29 år og fått det slik som dette her. Ja bare si om du ønsker en god og snill og forståelsesfull venn å enten det er en tur på kino eller cafe eller hva du måtte ønske å finne på hvis vil møtes som gode venner i blant. Jeg bor nå her i Oslo blir bare veldig glad om skulle ha lyst å bli litt bedre kjent og møtes for kino eller hva du vil en gang i blant. Så masse gode varme tanker og ønsker og håp jeg sender nå og hver dag fremover for deg og håper så masse du får god hjelp snart for disse problemene med inkontinens du sliter så mye med stakkars deg. God varm klem og hilsen Bjørn (45) Anonymkode: ef81c...3d8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå