Gå til innhold

ulovlig å jobbe mens sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En jeg kjenner er 100 % sykemeldt og har vært i flere måneder. Ved siden av, har han jobbet i annen bedrift. Er det lovlig? Noen som vet?

Anonymkode: 40da1...d44

Fortsetter under...

Skrevet

Du kan være sykmeldt fra en jobb og ikke en annen, men du kan ikke gå opp i stilling på den jobben du kan utføre eller ta nytt arbeid mens du mottar sykepenger.

Anonymkode: 24288...d61

Skrevet

Takk for svar. Han tok vel helst nytt arbeid ved siden av. Vet dere hva konsekvensen for slik er? Prøver å forklare ham men vet selv ikke konsekvensen. Vanskelig å forklare da :kari:

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar. Han tok vel helst nytt arbeid ved siden av. Vet dere hva konsekvensen for slik er? Prøver å forklare ham men vet selv ikke konsekvensen. Vanskelig å forklare da :kari:

Hvis han fant seg ny jobb under sykemeldingsperioden og jobber på de tidspunkene til jibben han er sykemeldt fra er det trygdesvindel. Han mottar da betaling fra to steder for samne arbeidstid.

Blir dette oppdaget mister han rettighetene sine og må tilbakebetale alt.

Anonymkode: 1cb1e...a86

Skrevet

Det kommer litt an på hva slags avtale han har med nav det. Om det er praksis fordi han/hun kanskje ikke kan gå tilbake til det arbeidet de hadde og så får de sykepenger mens de prøver ut en annen type stilling. Eller personen er sykmeldt fra et arbeidsforhold, men ikke et annet. 

Anonymkode: c7588...dda

Annonse

Skrevet

Nå viser det seg at han skriver timelistene i februar, fordi han begynner å jobbe i februar, sånn 50 %. Da kommer ikke fjorårets tall på selvangivlelsen, så han har visst ordnet opp! Takk for alle svar!

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå viser det seg at han skriver timelistene i februar, fordi han begynner å jobbe i februar, sånn 50 %. Da kommer ikke fjorårets tall på selvangivlelsen, så han har visst ordnet opp! Takk for alle svar!

Det er fremdeles ikke lov å jobbe mens han er 100 % sykmeldt, med mindre han har en egen avtale av en slag om det

Anonymkode: 1e7b4...517

Skrevet

NAV har tilgang til a-meldingen der de kan se all innberettet inntekt. Dette må arbeidsgiver rapporterer hver mnd. Dette vil mest sansynelig bli oppdaget og han må da betale tilbake alt. 

Anonymkode: 1cfa5...486

Skrevet

Men utbetalingen skjer jo når han er friskmeldt. Han leverer først timelistene som gjelder annen arb giver i februar slik at det kommer på selvangivelse  for 2018 og ikke for 2017. Men det vil kanskje virke noe rart dersom han har 80 timer i januar måned ved siden av ordinært arbeid som er 50 % i januar. Stakkars han - det går trill rundt for meg bare av å gjenta planen hans 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men utbetalingen skjer jo når han er friskmeldt. Han leverer først timelistene som gjelder annen arb giver i februar slik at det kommer på selvangivelse  for 2018 og ikke for 2017. Men det vil kanskje virke noe rart dersom han har 80 timer i januar måned ved siden av ordinært arbeid som er 50 % i januar. Stakkars han - det går trill rundt for meg bare av å gjenta planen hans 

Det er jo ikke mye stakkar, han snyter jo bevisst

Skrevet

Så han har jobbet mens han var sykemeldt, men skriver ikke timene på timelisten før etter han er friskmeldt og tilbake i den første jobben han var sykemeldt fra? La oss si at han var sykemeldt 100% i hele januar og jobbet samtidig hos en annen arbeidsgiver, februar er han friskmeldt og skriver da timene han jobbet i januar på februar timelisten? Nei, det vil nok ikke nav klare å finne ut av.

Anonymkode: b5717...f79

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Så han har jobbet mens han var sykemeldt, men skriver ikke timene på timelisten før etter han er friskmeldt og tilbake i den første jobben han var sykemeldt fra? La oss si at han var sykemeldt 100% i hele januar og jobbet samtidig hos en annen arbeidsgiver, februar er han friskmeldt og skriver da timene han jobbet i januar på februar timelisten? Nei, det vil nok ikke nav klare å finne ut av.

Han får bare håpe at arbidsgiver som han er sykmeldt hos, ikke finner ut av at han snylter og lyver. De blir sikkert glad for å finne ut at de betaler sykepenger til han, samtitidig som han jobber hos andre

Annonse

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Han får bare håpe at arbidsgiver som han er sykmeldt hos, ikke finner ut av at han snylter og lyver. De blir sikkert glad for å finne ut at de betaler sykepenger til han, samtitidig som han jobber hos andre

Etter 14 dager så er det NAV som betaler regningen. Ikke sikkert at nåværende arb giver bryr seg?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Riktig. Men når arbeidsgiver registrerer. Legger de ikke inn at det gjelder januar?

Skrevet

Håper inderlig at du melder dette bedrageriet til Nav, HI!

Anonymkode: 42331...800

Skrevet

Den nye arbeidsgiveren er selvfølgelig pliktig til å melde inn arbeid og lønn på riktig måned. Ellers vil det si at arbeidsgiver også snyter. Det er ulovlig p ga folk i arbeid uten at de er registrert i aa-registeret. A-melding skal leveres hver måned. 

Anonymkode: 32fe0...2b0

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Den nye arbeidsgiveren er selvfølgelig pliktig til å melde inn arbeid og lønn på riktig måned. Ellers vil det si at arbeidsgiver også snyter. Det er ulovlig p ga folk i arbeid uten at de er registrert i aa-registeret. A-melding skal leveres hver måned. 

Anonymkode: 32fe0...2b0

Men det er jo ikke mulig å rapportere månedlig, så lenge arbeidstaker ikke leverer timelister før lenge etterpå.

Skrevet

Jeg har en 100% fast stilling. 

Mer vikar et annet sted. Da jeg gikk gravid, med jeg 100% sykemeldt fra den faste stillingen. Jeg tok likevel mange vakter på ekstrajobber. Men, aldri samme tidspunkt sol når jeg skulle vært på jobb

Gikk veldig fint det

Anonymkode: ab7ee...025

Skrevet
46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en 100% fast stilling. 

Mer vikar et annet sted. Da jeg gikk gravid, med jeg 100% sykemeldt fra den faste stillingen. Jeg tok likevel mange vakter på ekstrajobber. Men, aldri samme tidspunkt sol når jeg skulle vært på jobb

Gikk veldig fint det

Anonymkode: ab7ee...025

Jeg har også tidligere vært fullt sykemeldt fra hovedarbeidsgiver, men fortsatt jobbet for biarbeidsgiver slik jeg gjorde da jeg ikke var sykmeldt. 

Dette var både fastlege og begge arbeidsgivere informert om, og ingen stilte spørsmål. Det var da logisk for alle involverte hvorfor jeg kunne gjøre den ene jobben og ikke den andre. 

Anonymkode: 0e29b...d63

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også tidligere vært fullt sykemeldt fra hovedarbeidsgiver, men fortsatt jobbet for biarbeidsgiver slik jeg gjorde da jeg ikke var sykmeldt. 

Dette var både fastlege og begge arbeidsgivere informert om, og ingen stilte spørsmål. Det var da logisk for alle involverte hvorfor jeg kunne gjøre den ene jobben og ikke den andre. 

Anonymkode: 0e29b...d63

Men har du vært åpen om dette? Han jeg kjenner har bedt om at regning sendes etterpå.......

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke mye stakkar, han snyter jo bevisst

Det har ingenting å si når utbetalingen er. Her svindler han ved å føre arbeidet han har gjort mens han var sykmeldt over til et annet tidspunkt. 

Han har ikke lov til å jobbe mens han er sykmeldt uten spesiell avtale med nav om det. 

Anonymkode: 0430c...6db

Skrevet

Etter 14 dager så er det NAV som betaler regningen. Ikke sikkert at nåværende arb giver bryr seg?

Det er faktisk oppsigelsesgrunn om hovedarbeidsgiver finner det ut. At de ikke betaler ut sykepengene er urelevant, de har en ansatt som skal gjøre en jobb og må ta inn en vikar fordi denne er syk, at den syke da jobber et annet sted er et svik både mot arbeidsgiver og svindel av nav.

Anonymkode: d5bda...651

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er faktisk oppsigelsesgrunn om hovedarbeidsgiver finner det ut. At de ikke betaler ut sykepengene er urelevant, de har en ansatt som skal gjøre en jobb og må ta inn en vikar fordi denne er syk, at den syke da jobber et annet sted er et svik både mot arbeidsgiver og svindel av nav.

Anonymkode: d5bda...651

Helt enig med deg. Synes slik er svindel. Men i dette tilfellet har han sagt at hovedarbeidsgiver vet om det. Kan det stemme, mon tro?

Skrevet

Jeg synes du skal melde fra om dette, HI. Om han har rett vil det ikke få følger. Om han snylter bevisst (noe han gjør når han fører arbeidslister for en annen periode enn når han faktisk har jobbet) så vil det få følger for ham og det kan også få følger for hans arbeidsgiver.

Anonymkode: 42331...800

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...