Gå til innhold

Har du oppskrift på et godt matpakkebrød uten store korn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk kjøkkenmaskin til jul og har til nå  prøvd tre oppskrifter men de blir tunge og tørre. 

Elter  ca 10 min. 

Hever ca 60 min. 

Etterhvert ca 45 min. 

Og steker ca 40 min på 200 grader. 

Så hva pokker gjør jeg feil? 😠

Anonymkode: 4c903...0c4

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg kjøper slike ferdige melblandinger til brød.  Blir supert hver gang. 20 kr for en pakke som gir to brød.  

Anonymkode: a8f13...9e6

Skrevet

Jeg baker polarbrød til matpakkene. Legger i frysa og tar opp så mange som skal i matpakken om morgenen og smører på.

Lager f.eks disse

https://trinesmatblogg.no/recipe/polarbrod/

De ferdigblandingene til brød er ok, men mange blir veldig prompete i magen av dem. Lurer på om det er tilsatt ekstra gluten i dem for å få de til å heve godt, et eller annet er det ihvertfall som gir luft i magen...

Men prøv å ha litt melk eller flytende smør/margarin i brøddeigen for å få de mykere/saftigere, og kanskje en teskje bakepulver i tillegg til gjæren.

Anonymkode: c45b7...09e

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjøper slike ferdige melblandinger til brød.  Blir supert hver gang. 20 kr for en pakke som gir to brød.  

Anonymkode: a8f13...9e6

Har prøvd disse også. 

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg baker polarbrød til matpakkene. Legger i frysa og tar opp så mange som skal i matpakken om morgenen og smører på.

Lager f.eks disse

https://trinesmatblogg.no/recipe/polarbrod/

De ferdigblandingene til brød er ok, men mange blir veldig prompete i magen av dem. Lurer på om det er tilsatt ekstra gluten i dem for å få de til å heve godt, et eller annet er det ihvertfall som gir luft i magen...

Men prøv å ha litt melk eller flytende smør/margarin i brøddeigen for å få de mykere/saftigere, og kanskje en teskje bakepulver i tillegg til gjæren.

Anonymkode: c45b7...09e

Polarbrød får jeg til. Vil gjerne bake brød også. 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Fikk kjøkkenmaskin til jul og har til nå  prøvd tre oppskrifter men de blir tunge og tørre. 

Elter  ca 10 min. 

Hever ca 60 min. 

Etterhvert ca 45 min. 

Og steker ca 40 min på 200 grader. 

Så hva pokker gjør jeg feil? 😠

Antakelig har du for mye mel i brødet. 

Anonymkode: 9cf2e...326

Annonse

Skrevet

Det beste brødet får du ved langtidsheving. Bruk gjerne en kvart pakke tørrgjær. Trenger ikke eltemaskin. Bruk kaldt vann. Sett på benken, gjerne klokka 19 om kvelden. Ta i form klokka 07 om morgen eller når du står opp. Stek ca halvtime på 180 grader uten etterheving. Vipps! Du kjenner om brødet er ferdig ved å dunke litt med hånda. Det skal høres litt "hult ut", da er det ferdig.

Ta ut av formen med en gang for å unngå kondens. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Antakelig har du for mye mel i brødet. 

Følger jo oppskriften. 

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Følger jo oppskriften. 

Jaha, og hvilken mengde mel står det i oppskriften da? Mel er veldig variert i både tørrhet samt dersom det feks står 1 liter, så vil du kunne gjøre grove feil 

Skrevet

Idag prøvde jeg den som står bak på tørrgjærpakken. 

165 g sammalt hvete fin

165 g sammalt hvete grov

330 g hvetemel 

55 g havregryn 

1 pk tørrgjær 

1/2 ts salt

2.5 dl melk

2 dl vann

1/2 ss honning 

Den hevet bra, men brødet ble tungt og rå"aktig" 

Skrevet

Vet ikke hva du gjorde galt men jeg pleier veie alt tørt sammen, ikke hver for seg. Lar havregeryn svelle i vannet osv. Jeg har mange års erfaring med bakverk og opplever alltid at for mye tørt i oppskrift  gjærdeig ifht vannmengde.  Lar det gjerne svelle lenge i en slik, tung oppskrift,men det høres litt ut som om det ikke var ferdig stekt?

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke hva du gjorde galt men jeg pleier veie alt tørt sammen, ikke hver for seg. Lar havregeryn svelle i vannet osv. Jeg har mange års erfaring med bakverk og opplever alltid at for mye tørt i oppskrift  gjærdeig ifht vannmengde.  Lar det gjerne svelle lenge i en slik, tung oppskrift,men det høres litt ut som om det ikke var ferdig stekt?

Hvor mye mel og hvor mye væske bruker du til to brød? 

Og det holder vel med en pose tørrgjær? 

Og hvis det står lenger enn 40-45 min blir det veldig mørkt på toppen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...