Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #1 Skrevet 3. februar 2018 Noen som vil hjelpe? Hva er fordelene og ulempene? Min mor har feks alltid sagt at jeg for all del IKKE må kjøpe andelsleilighet, fordi at dersom noen i borettslaget ikke betaler for seg må vi andre gjøre det. Stemmer dette? Anonymkode: af4be...74a
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #2 Skrevet 3. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Noen som vil hjelpe? Hva er fordelene og ulempene? Min mor har feks alltid sagt at jeg for all del IKKE må kjøpe andelsleilighet, fordi at dersom noen i borettslaget ikke betaler for seg må vi andre gjøre det. Stemmer dette? Anonymkode: af4be...74a Mora di er utdatert! Anonymkode: b1121...adb
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #3 Skrevet 3. februar 2018 Selveier så er hele leiligheten finansiert med ditt lån. Ergo er det ingen andre enn du som eier den og du betaler renter og avdrag direkte til banken på hele lånesummen. Fellesutgiftene er for å dekke utvendig vedlikehold, snømåking, gartner og forsikringer på huset +++. Men, fellesutgiftene er da forholdsvis lave. Andelsleilighet så kjøper du en part av leiligheten. Da står det igjen en del av lånesummen som fellesen betaler ned. Fordelen med dette er at lånebetingelsene ofte kan være bedre og det er en «billigere» leilighet å kjøpe da du ikke trenger å ta opp så stort lån. Men, fellesutgiftene er da vesentlig større. For her må du i tillegg til betale alt av fellesutgifter som ved en selveier også betale ned på din andel av lånet. Problemet er som mor di sier. Er det en andel som ikke betaler så må resten bidra og betale dette for å etterleve betingelsene i banken. Men, pengene vil stort sett komme tilbake ved et tvangssalg. En måte å sikre seg mot dette er at i en del andelsbygg så har man mulighet til å betale ut hele sin del av andelslånet. Og på det viset ikke måtte bli med på den ruletten. Men, det lønner det seg å sjekke. Anonymkode: e8d8f...99c
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #4 Skrevet 3. februar 2018 Selveier kjøper du en bestemt leilighet som du eier. Andel kjøpet du en andel i et borettslag og får benytte en bestemt leilighet som er din andel. Anonymkode: b97eb...b95
Leeloo76 Skrevet 3. februar 2018 #5 Skrevet 3. februar 2018 De fleste borettslag er uansett med i et sikringsfond som gjør ar du ikke risikerer å måtte betale noe om naboen ikke gjør opp for seg. Unntaket er gjerne gamle borettslag med lav fellesgjeld og mange leiligheter, men der vil det uansett bare utgjøre småpenger per leilighet om naboen ikke betaler. Den største fordelen med selveier vil jeg si er større selvråderett, du slipper f.eks. å søke om husdyr og utleie.
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #6 Skrevet 3. februar 2018 3 minutter siden, Leeloo76 skrev: De fleste borettslag er uansett med i et sikringsfond som gjør ar du ikke risikerer å måtte betale noe om naboen ikke gjør opp for seg. Unntaket er gjerne gamle borettslag med lav fellesgjeld og mange leiligheter, men der vil det uansett bare utgjøre småpenger per leilighet om naboen ikke betaler. Den største fordelen med selveier vil jeg si er større selvråderett, du slipper f.eks. å søke om husdyr og utleie. Stemmer nok ikke helt ang selveier. Det er helt avgjørende hva vedtektene sier. Siste samleiet jeg bodde i blei det på generalforsamling bestemt at katter skal kun være inne. Skal de ut må de luftes i bånd. (Vi bor på landet midt i et område med mange eneboliger og katter rundt hvert et hushjørne🙄). Og leieboere måtte godkjennes av styret før man fikk leie den ut. Så man bør sette seg inn i vedtektene før man kjøper. Anonymkode: e8d8f...99c
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #7 Skrevet 3. februar 2018 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Stemmer nok ikke helt ang selveier. Det er helt avgjørende hva vedtektene sier. Siste samleiet jeg bodde i blei det på generalforsamling bestemt at katter skal kun være inne. Skal de ut må de luftes i bånd. (Vi bor på landet midt i et område med mange eneboliger og katter rundt hvert et hushjørne🙄). Og leieboere måtte godkjennes av styret før man fikk leie den ut. Så man bør sette seg inn i vedtektene før man kjøper. Anonymkode: e8d8f...99c 😂 Anonymkode: 24ac9...78b
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #8 Skrevet 3. februar 2018 Det var nok sånn som mammaen din sa før, at om en ikke betalte måtte de andre ta kostnaden. I dag har man forsikringer mot sånt. Anonymkode: 1b6a0...59e
Anonym bruker Skrevet 3. februar 2018 #9 Skrevet 3. februar 2018 2 timer siden, Anonym bruker skrev: 😂 Anonymkode: 24ac9...78b Slik er det når man har blitt singel og behovet for sex begynner å bygge seg opp. Da begynner underbevisstheten å tale for seg selv...😂😂😂 Anonymkode: e8d8f...99c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå