Gå til innhold

Hvilke fine navn blir ødelagt på noen dialekter?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes Anders blir litt ødelagt når noen sier Ann-ders istedenfor Anners. Og så liker jeg ikke når Herman uttales Hermainn. 

Anonymkode: cd7ad...b45

Skrevet

På min dialekt: "alle" navn med en R midt i (Marte, Herdis osv) fordi vi drar sammen r+t og r+d til en slags tjukk retrofleks lyd. Syns det er mye finere på f eks mange vestlandske dialekter, der man sier MaRte og HeRdis.

Anonymkode: 62dea...151

Skrevet

Min svigermor i Rogaland sier feks Eeeeliass til Elias. Lang E og med trykk på s tilslutt. 

Anonymkode: 04ed6...3ee

Skrevet

En jeg kjenner sier forresten Andreas med samme tonefall og trykk som ananas. 

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes Anders blir litt ødelagt når noen sier Ann-ders istedenfor Anners. Og så liker jeg ikke når Herman uttales Hermainn. 

Da jeg åpnet tråden tenkte jeg nettopp på Anders. Jeg synes nemlig det blir ødelagt av Annersj, når navnet jo vitterlig uttales Ann-dårs. 😊

Det er mange navn jeg liker best spesifikke uttaler på, Eemil over Emiiil, Jaaakob over Jakkob, Eiirin over Eiriin feks, men usikker på om det går på dialekt.  Selv om jeg jo ser at jeg foretrekker trykket tidlig i navnet. 

Marte ol høres feil ut på østlandet synes jeg, hvor de liksom bare glemmer den R'en i midten.  

Dette var litt kjekt å tenke på, for jeg har vært litt redd for at dialektene våre forsvinner, men nå kjenner jeg at det heldigvis er stor forskjell fremdeles.  😊

Anonymkode: 0b1bf...69e

Skrevet

Oliver - de som uttaler det Oliiiiver eller Ålliver, det skal uttales Olliver.

Ellers Karen på østlandsk, Kaan :P

Anonymkode: ba5ab...a7f

Skrevet

Laurits er et navn som blir ødelagt på min egen dialekt. Her sier man Løurits. 

Hi 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Laurits er et navn som blir ødelagt på min egen dialekt. Her sier man Løurits. 

Hi 

Bedre enn Lævvritts 😂😂😂

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Bedre enn Lævvritts 😂😂😂

Haha, ja den var ille :fnise: Minner om "Doffen har dævva". 

Hi 

Skrevet

Her i Østfold blir Madeleine til Maddeleeeeeeeen. Grøsser. 

Ville at dattern min skulle hete Aurora, men her i Østfold blir det : Ævvrora! 😭

Anonymkode: 21feb...b88

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Her i Østfold blir Madeleine til Maddeleeeeeeeen. Grøsser. 

Ville at dattern min skulle hete Aurora, men her i Østfold blir det : Ævvrora! 😭

Anonymkode: 21feb...b88

Er ikke det eneste måte å uttale Madeleine på? Eller mener du at det uttales med samme tonefall/trykk som kjempepen? 

Hehe, Aurora funker ikke så bra i Bergen heller :P 

Hi 

Skrevet

Anders som blir til Anners

Håken som blir til Håkkon

Marianne som blir til Marrianne

Tobias som blir til Tobbias

Oskar som blir til Åskar

Anita som blir til Annita

De jeg kommer på i farten 🙈

Anonymkode: 6124b...95a

Skrevet

Ida som uttales Idda, Rakel som uttales Rakkel, Harald som uttales Harrald, Anders som uttales Anners, Ove som uttales Åve, Tove som uttales Tåve, Marit som uttales Marrit, Per som uttales Pær

Anonymkode: 4b1de...218

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ida som uttales Idda, Rakel som uttales Rakkel, Harald som uttales Harrald, Anders som uttales Anners, Ove som uttales Åve, Tove som uttales Tåve, Marit som uttales Marrit, Per som uttales Pær

Anonymkode: 4b1de...218

Har aldri hørt noen av disse, unntagen Harrald (som jeg trodde var standard uttale - er vel ingen som sier Haaaaa-rald?)

Skrevet

Mange navn som vi trøndere sier annerledes 😉

Anonymkode: fd8be...da9

Skrevet

Veldig pussig å si at Anders blir ødelag av at en uttaler alle lydene. On det skulle være Annersch, så hadde man skrevet det slik.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Haha, jeg synes motsatt. Anners er fordelt, mens Anders er fint.

Anonymkode: 31a91...aa2

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Haha, jeg synes motsatt. Anners er fordelt, mens Anders er fint.

Anonymkode: 31a91...aa2

Enig!

Anonymkode: e8abc...b51

Skrevet

Bor i Østfold så Maren, Marthe, Andreas, Johan. Helst de eldre som ødelegger de to siste. Det blir Ann-dreas, jo-ann

Anonymkode: 6b11d...d03

Skrevet

Det er nok ikke dialekt, men faren min er elendig på å uttale navn (fra nannestad). Han sier krestian til Kristian, challotte til Charlotte, cshattrine til Cathrine, cammilla, petteine osv. 

Anonymkode: af90b...2c4

Skrevet

Selma=sælma

Anonymkode: 54c33...9f0

Skrevet

Jeg har vokst opp med Ma-arn, og Ka-arn, men jeg jeg bor nå sider de KaRen og MaRen, det var uvant og rart til å begynne med, men nå synes jeg begge deler er greit.

Jeg har også vokst opp med at man sier Mårten, synes det er rart med MOrten, mort er jo en fisk ;)

Synes også det er rart å ha trykket på E i Steffen. Jeg sier det med trykk på f'ene, men noen sier det med trykk på e'en.

Liker heller ikke Emiiiiil

Anonymkode: 40def...bb9

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte motsatt når eg såg Anders-navnet. Må få med alle bokstavane/lydane.

Anonymkode: b0b7e...1b6

Skrevet

Joakim som blir til Jokkim eller Jåkim.

Lucas som blir til Lukkas.

Anonymkode: 48680...12f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...