Gå til innhold

Hva gjør vi ang bil? Pris og plass..

Anbefalte innlegg

Vi har en s-max, den koster 6000 kr i lån hver mnd. Vi synes det er mye. Altfor mye. Hva er normalt? "Alle" har vell råd til en normal bil? Vi har bare 1 bil...

Vi vurderer å kjøpe en eldre bil, men jeg syns det er kjipt å måtte fire på sikkerheten.... stemmer det? Er eldre biler dårligere?  Mindre sikker?

Anonymkode: f9f90...3ad

Fortsetter under...

Nei, alle har ikke råd til det. ;) Vi har ikke råd til å ha billån i det hele tatt, så måtte kjøpe en vi kunne betale med en gang. Det ble en Hyundai fra 2008 til 90 000. Vi har også bare 1.

Hvor mye mindre sikker den er vet jeg faktisk ikke, men den er i alle fall mye sikrere enn den vi hadde før da vi bare hadde råd til å bruke 40 000. Har man ikke råd til det beste så må man jo bare nøye seg med det man har råd til.

Anonymkode: 09c9e...661

20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, alle har ikke råd til det. ;) Vi har ikke råd til å ha billån i det hele tatt, så måtte kjøpe en vi kunne betale med en gang. Det ble en Hyundai fra 2008 til 90 000. Vi har også bare 1.

Hvor mye mindre sikker den er vet jeg faktisk ikke, men den er i alle fall mye sikrere enn den vi hadde før da vi bare hadde råd til å bruke 40 000. Har man ikke råd til det beste så må man jo bare nøye seg med det man har råd til.

Anonymkode: 09c9e...661

Ja. Er akkurat det. 

Bare virker som alle har råd til nye fine biler og tilogmed 2 biler...

Hvor gammel er s-maxen deres da? Ut ifra lånebeløpet vil jeg anslå at den er maks et par år gammel?

Vi har god råd, faktisk masse penger, men vi føler ikke at vi trenger ny bil hvert år for det. Vi kjører en ti år gammel s-max, og jeg tør påstå at den er like trygg som en nyere. Og den kostet oss 100.000 kr for to år siden, noe vi cashet ut der og da. 

Kjøp en eldre s-max, du. Dere firer ikke nødvendigvis på sikkerheten for det. 

Anonymkode: a87da...ffa

Mange prioriterer å bruke mye penger på bil. Jeg har en kamerat som betaler 15.000 i måneden for bilen.

Men han er barnløs, og må ikke ut med 9000 i barnehage/sfo i måneden pluss alle andre utgiftene vi jo har med barna... 

Anonymkode: db2be...260

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvor gammel er s-maxen deres da? Ut ifra lånebeløpet vil jeg anslå at den er maks et par år gammel?

Vi har god råd, faktisk masse penger, men vi føler ikke at vi trenger ny bil hvert år for det. Vi kjører en ti år gammel s-max, og jeg tør påstå at den er like trygg som en nyere. Og den kostet oss 100.000 kr for to år siden, noe vi cashet ut der og da. 

Kjøp en eldre s-max, du. Dere firer ikke nødvendigvis på sikkerheten for det. 

Anonymkode: a87da...ffa

Den er en 2014 model. Ikke akkurat kjempe ny 😊😊

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mange prioriterer å bruke mye penger på bil. Jeg har en kamerat som betaler 15.000 i måneden for bilen.

Men han er barnløs, og må ikke ut med 9000 i barnehage/sfo i måneden pluss alle andre utgiftene vi jo har med barna... 

Anonymkode: db2be...260

Ja. Du sier noe. Vi har bare brukt 3000 i mnd på barnehage. Pluss bidrag til bonusbarn 

Kjøpte splitter ny bil i fjor, casha ut 120 og lånte 320. Den koster litt over 3000 i mnd. Syns det er altfor mye, men vi trenger alt det den dekker av behov. Får heller fire på krava når ungene blir eldre 

Anonymkode: b837c...62a

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøpte splitter ny bil i fjor, casha ut 120 og lånte 320. Den koster litt over 3000 i mnd. Syns det er altfor mye, men vi trenger alt det den dekker av behov. Får heller fire på krava når ungene blir eldre 

Hvilken bil? Og hvordan bare 3000 i mnd? Vi hadde 110 000 i egenkapital 

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er ikke det en ny ny  nok bil. Hvis det er der kravene deres ligger, så er det ikke rart at dere føler dere fattige

Jeg har en Rav 4 2008 modell, og betaler tett på 3000 i mnd. Føler ikke jeg har en dårlig bil i det hele tatt

Anonymkode: 0071e...d6d

1 time siden, Anonym bruker skrev:

En 2014-modell er ikke en veldig gammel bil, altså.

Det er viktig å huske på at å eie en bil er et pengesluk og et økonomisk tapsprosjekt. Kjøper dere en helt ny bil, stuper verdien bare dere har kjørt 50 meter ut av døra hos forhandleren. Og bilens verdi synker  hele tiden med kjørelengde og alder. Så dere må egentlig bare finne ut hva som er viktig for dere. Selvsagt kan dere prioritere å kjøpe en nyere bil, eller til og med en helt ny bil. Da må dere forsake en god del andre ting, og så må dere jo avveie hvor viktig ny(ere) bil er sammenliknet med det dere må forsake for å få den.

Vi har to biler, en 2015-modell (som jeg fortsatt tenker på og opplever som "ny") og en 2007-modell. Vi må ha to biler, for selv om vi jobber i nærheten av hverandre har vi ikke samme arbeidstider og kollektivtilbudet er ikke-eksisterende.

Annonse

1 time siden, Superdolly skrev:

En 2014-modell er ikke en veldig gammel bil, altså.

Det er viktig å huske på at å eie en bil er et pengesluk og et økonomisk tapsprosjekt. Kjøper dere en helt ny bil, stuper verdien bare dere har kjørt 50 meter ut av døra hos forhandleren. Og bilens verdi synker  hele tiden med kjørelengde og alder. Så dere må egentlig bare finne ut hva som er viktig for dere. Selvsagt kan dere prioritere å kjøpe en nyere bil, eller til og med en helt ny bil. Da må dere forsake en god del andre ting, og så må dere jo avveie hvor viktig ny(ere) bil er sammenliknet med det dere må forsake for å få den.

Vi har to biler, en 2015-modell (som jeg fortsatt tenker på og opplever som "ny") og en 2007-modell. Vi må ha to biler, for selv om vi jobber i nærheten av hverandre har vi ikke samme arbeidstider og kollektivtilbudet er ikke-eksisterende.

Det er jo det jeg sier. Vi må kvitte oss med denne bilen. Den er fin og ny for oss. Den koster 6000 kr i lån hver mnd 

Vi må ha en eldre bil.

Du sier jo det jeg vil frem til. Dere har råd til 2 biler. 1 ny og 1 eldre. Er det jeg ikke forstår.... Vi har bare råd til 1 bil. Og den må være eldre...

Hi

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi har en s-max, den koster 6000 kr i lån hver mnd. Vi synes det er mye. Altfor mye. Hva er normalt? "Alle" har vell råd til en normal bil? Vi har bare 1 bil...

Vi vurderer å kjøpe en eldre bil, men jeg syns det er kjipt å måtte fire på sikkerheten.... stemmer det? Er eldre biler dårligere?  Mindre sikker?

Dere må vel ha S-Max pga størrelsen? Hvor mange er dere i familien? Hvor mange bilstoler?

Vi betaler ca 7500kr mnd for to nye volvoer. Det er en prioritering vi gjør for å ha sikre biler, uansett hvem som kjører (uansett kjørelengde, hvem som kjører og hvem sitter på).

At eldre biler er dårligere kommer an på hvor gammel bil, hvilke ekstra utstyr den har i form av sikkerhet. Har bilen ekstra sidebeskyttelse i bakdørene for barnas sikkerhet? Har bilen førerstøttesystem som hjelper fører ved evnt mulig ulykke/påkjørsel, osv? 

Sikkerhet er så mangt. Noen trenger førerstøttesystem som adaptiv cruisecontrol for å ikke kjøre for fort eller holde for kort avstand til bilen foran. 

Det er også forskjell fra bilmerkene, hvem som kommer best ut i test i forhold til sikkerhet, det er bare å sjekke opp.

men du kan fint få en like sikker bil fra 2013 som en 2018 mod om du velger en av de sikreste bilene med det rette utstyret.

Så konmer det an på hva som er viktigst for dere. 

Anonymkode: 2d8a8...b22

Må legge til at jeg registrerer at alt for få her vet hva trafikksikkerhet innenfor bilkjøp faktisk angår. Det er slik at årsaken til færre hardt skadde og drepte i trafikken siste årene kommer av nettopp nyere bilpark. 

Det som er synd, er at om man velger en «plain» bil ny fra fabrikk, uten spesielt tilbehør, kan det være en lite sikker bil i utgangspunktet. Men likevel mye sikrere enn en bil 10-15 år tilbake. Sikkerhetsutstyret er gjerne ekstra tilbehør. Derfor kan man gjerne bestille  2-3 ulike versjoner av samme bil, ut i fra hvilke tilbehør som ekstrautstyr som er med.

Om to biler, en ny og en 10-15 år gammel bil blir utsatt for samme kollisjon, kan den nye gjøre at de som satt på unngår å bli hardt skadd eller drept, pga at bilen er ny.

vil anbefale dere å lese dere opp på forskning og tester, før kjøp av bil. Å stol ikke bare blindt på en bilselger som kun vil selge, uansett hva det er (tenker da først på bruktbil selgere).

eks: http://m.samferdsel.toi.no/trafikksikkerhet/ts-tiltak-frem-mot-2020-nye-biler-redder-liv-article18855-1750.html

Anonymkode: 2d8a8...b22

Vi må også til med ny bil, da vi venter nr 5.

Vi har bestemt oss for en caravelle pga plassen, da vi også har hund og ønsker å få med oss alle pluss hund og barnevogn.

Vi har ikke god råd,men dette må vi prioritere for å ungå å ha 2 biler tenker jeg...

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvilken bil? Og hvordan bare 3000 i mnd? Vi hadde 110 000 i egenkapital 

Unnskyld, ser det er 3300. Men dog. Har lånet på 10 år. Ikke så gunstig, men sånn det måtte bli nå 

Vi tar aldri lån for å kjøpe bil. Har 2. Den ene kostet nesten 200.000 for 7 år siden. Den regner vi med å ha i minst 7 år til. Den andre er en gammel EL-bil som vi betalte 15.000 for for 2 år siden. Den går ikke langt, men koster så godt som ingenting og er perfekt til alt av handling, kjøring av unger til venner og aktiviteter ol.

Vi har forøvrig ganske mye på konto uten at det påvirker oss til å bytte bil.

Anonymkode: 8c52d...a0e

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo det jeg sier. Vi må kvitte oss med denne bilen. Den er fin og ny for oss. Den koster 6000 kr i lån hver mnd 

Vi må ha en eldre bil.

Du sier jo det jeg vil frem til. Dere har råd til 2 biler. 1 ny og 1 eldre. Er det jeg ikke forstår.... Vi har bare råd til 1 bil. Og den må være eldre...

Hi

Vi MÅ ha 2 biler. Vi kan ikke velge å ha en bil, for da vil en av oss ikke kunne overholde arbeidstidene. Om sommeren kan vi sykle, men det er 13 kilometer, smal og svingete vei med 80 km/t fartsgrense og mye tungtrafikk så jeg tør egentlig ikke gjøre det. Vi må rett og slett prioritere to biler, uansett, og da må vi velge bort noe.

Jeg kjenner ikke din privatøkonomi, og vet ikke hvordan du prioriterer, men bilhold er ganske enkelt et spørsmål om prioritering. Vi bor langt ute på bygda, så vi bor billig og har ikke stort boliglån for eksempel. Prisen for å bo her er jo at vi må kjøre mye. Vi må kjøre til jobb, kjøre ungene til trening, kjøre oss selv til trening og kjøre til butikken.

Vi handler en gang i uka og lever enkelt og rimelig. Vi spiser svært sjelden ute. Vi drar ikke på dyre ferier som krever lange flyturer. Det er også en prioritering.

For oss er ikke valget "skal vi ha en eller to biler?" For oss er valget "hvordan må vi leve for å ha råd til to biler?"

Dere bytter til en billigere bil😊Nå har ikke jeg lest alle kommentarene i denne tråden, men må du ha en så stor bil som S-Max? Vi kjøpte ny S-Max da vi fikk vårt tredje barn i 2011. Nå som de er større har vi ikke like stort behov for en så stor bil så da kjøpte jeg meg en nyere, men ikke helt ny, Mondeo. Sparer endel på det i måneden😊 Vi må også ha 2 biler så mannen kjører en eldre bil.

1 time siden, KineMor ♥C&M&O♥ skrev:

Dere bytter til en billigere bil😊Nå har ikke jeg lest alle kommentarene i denne tråden, men må du ha en så stor bil som S-Max? Vi kjøpte ny S-Max da vi fikk vårt tredje barn i 2011. Nå som de er større har vi ikke like stort behov for en så stor bil så da kjøpte jeg meg en nyere, men ikke helt ny, Mondeo. Sparer endel på det i måneden😊 Vi må også ha 2 biler så mannen kjører en eldre bil.

Vi har 4 barn til sammen og venter nr 5 🙈🙈🙈 vi må ha en stor bil 😥😥

Vel, bilsikkerhet er viktig, men man må også  se hva man har råd til utifra de forutsetningene man har i økonomien.  Før dere kjøper en annen bør du ta en titt på Euroncap sine sider. Det er sikkerhetstester av alle bilmerker og veldig mange årsmodeller. Da får du i alle fall et innblikk av hva du bør styre unna på bruktbilmarkedet.

https://www.euroncap.com/en

Anonymkode: 63754...9bd

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Vi må ha en eldre bil.

Hi

Her vi bor har de fleste råd til leiligheter på 200 m2 og oppover, det har ikke vi råd til, buhu.... Vi bor i  det dyreste områder i Oslo

Anonymkode: 11235...eae

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...