Gå til innhold

Er barna deres hjemme om de har vondt i tennene ved regulering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg synes det er så vanskelig avveining. Jeg har aldri hatt regulering og aner ikke hvordan det er, men alle voksne jeg møter som har hatt det, sier at det er forferdelig. Stebarna mine har nok aldri vært hjemme av en slik grunn. Barnet mitt med autisme er alltid hjemme av en slik grunn. Så har jeg et barn til. Og jeg er nok kanskje for slapp med henne? Igår sovnet hun ikke før klokken 23 pga vonde tenner og idag lot jeg henne være hjemme. Men jeg vet enda ikke om det er riktig... 

Anonymkode: 6df0f...715

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg hadde regulering selv, og det var aldri et tema å være hjemme. Når deformerte regulering er de så store at de bør vite at livet kommer med ubehag noen ganger, men man kan ikke bare legge seg under dyna av den grunn. Tipper velferdsgodene våre forgjengere kjempet då hardt for forsvinner raskt hvis dette blir trenden. 

Anonymkode: 9f091...587

Skrevet

Eh....nei. 

Anonymkode: f00b7...7a2

Skrevet

Gi henne Paracet på kvelden før leggetid, så får hun sove. Her er det skole selv om tennene verker litt. 

Anonymkode: d409b...1e3

Skrevet

Jeg hadde gitt en paracet og sendt på skolen. Det er vondt, men ikke verre enn at man klarer seg med litt smertestillende. 

Skrevet

Ikke rart sykefraværet er høyt hvis barn lærer fra de er små at man er «syke» for den minste ting. Verdier og holdninger må læres tidlig. Er man syk har man feber, allmenntilstanden er redusert, omgangssyke mm

Annonse

Skrevet

Nei, det var aldri et tema. 

Viktig at de lærer at man går på jobb/skole selv om man har litt ubehag og vondt innimellom også, ellers oppdrar du en unge som får mye fravær etterhvert altså. 

Jeg har to på 14 og 16 år som begge har hatt regulering, ingen har vært borte fra skolen. 

Det blir mye ubehag i årene som kommer, pubertet osv, men man kan ikke legge seg til altså 

Anonymkode: 2a1f3...a47

Skrevet

Ja. Det har de fått være. I går sendte jeg eldste på skolen først med en Paracet innabords. Men jeg sa at hun fikk gå gjem om det ble for ille. Og det gjorde hun. Hun hadde sover dårlig natten før. 

Minsten ble egentlig helt satt ut da hun fikk satt på mye greier sist uke. Med smerter., dårlig søvn, mageknip og generelt smådeprimert fikk også hun en dag hjemme. 

Men alt i alt dreier det seg om 2-3 dagen ekstra fravær på grunn av regulering. Det er ikke slik at de alltid får være hjemme fordi de har litt vondt. 

Anonymkode: 114ea...d12

Skrevet

Jeg vil tro det er individuelt hvor vondt det er. Første dagen er gjerne ikke verst. Om hun er hjemme i dag er ikke det verdens undergang. Husker jeg fikk beskjed av min reguleringstannlege at det hjalp å tygge tyggis. Som ikke var lov å gjøre på skolen. 

Anonymkode: 5e59b...d7d

Skrevet

Altså,  vondt er vondt.  Det er ikke årsaken til smertene som avgjør om de får være hjemme eller ei, men derimot hvor vondt de har. 

Da jeg fikk regulering hadde jeg ei uke hvor alle tennene mine var litt løse. Det var ekstremt vondt en del dager. Noen dager gikk jeg på skolen, men noen dager var jeg hjemme pga smertene og søvnmangel  (pga smertene på natta).

Det er selvfølgelig viktig at ungene lærer seg at de må gå på tross av litt ubehag osv. Men min erfaring er at de aller aller fleste ikke sliter med vondt i viljen. 

Hilsen lærer som må kjefte på elever for å få de til å gå hjem når de stiller med høy feber, eller kaster opp i friminuttene etter den nye fraværsregelen. 

Anonymkode: f2408...294

Skrevet

Hvor vondt det er individuelt! For noen er det ulevelig de første dagene. Kommer helt an på strammingsgrad, hvilke tenner det gjelder og smerteterskel.

Paracet er ikke så veldig effektivt her,,men kan vel hjelpe litt.

Jobber med dette daglig..

Anonymkode: e38e6...292

Skrevet

Nei. Mine barn har aldri vært hjemme på grunn av det. Det er ikke mer vondt på skolen enn hjemme. En natt med litt lie søvn er heller ikke grunn for å være hjemme.

Anonymkode: 04b1b...fd3

Skrevet

Jeg fikk datteren avgårde idag. Litt motivasjonssnakk, og plutselig spratt hun opp. Hun er egentlig en som alltid går på skolen. Omtrent hver gang hun har vært syk,så har det startet med noe diffust på morgenen, jeg sender henne på skolen og hun er syk når hun kommer hjem. Derfor har jeg nok blitt litt mykere etter en ordentlig skummel sykdomsperiode der jeg pushet henne alt for hardt (sett i ettertid). 

Annonse

Skrevet

Hatt regulering i 2 år for en 25 år siden, og flyttet på tennene mye. Tennene blir ømme etter innstramminger, men aldri så ille at en trenger holde seg hjemme. Her er det nok en som utnytter situasjone maksimalt.

Anonymkode: a8001...4bd

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hatt regulering i 2 år for en 25 år siden, og flyttet på tennene mye. Tennene blir ømme etter innstramminger, men aldri så ille at en trenger holde seg hjemme. Her er det nok en som utnytter situasjone maksimalt.

Hi skriver at hun fikk datteren på skolen litt senere. Det står i innlegget over ditt. Det er individuelt hvor plaget man er. Du er ikke den som bestemmer om det er ille nok til å holde seg hjemme.

Anonymkode: 5e59b...d7d

Skrevet

Jeg hadde veldig vondt da jeg hadde regulering. Det hjalp egentlig ikke å være hjemme og kjenne på smertene, men deler av tiden var det så vondt at jeg ikke klarte å konsentrere meg om noe som helst. Læreren var klar over dette og var tålmodig med meg de første par dagene etter stramming.

Anonymkode: 8b67c...382

Skrevet

Jeg hadde regulering og flyttet mange tenner og det var fryktelig vondt de første par dagene. Var nok aldri hjemme fra skole pga dette, men jeg var av typen som tålte smerte og aldri så noe, jeg gikk med brukket hånd i 1 uke til og med. Men husker at jeg ikke klarte å verken sove eller spise første 2 døgn etter hver stramming. Å si at barnet utnytter situasjonen synes jeg blir feil, jeg ville sett an litt, vært raus med Ibux og f.eks om de har skøytegym eller håndarbeid eller noe sånt i første time så hadde jeg ikke hatt noe problem med å la barnet komme senere en dag pga ømme tenner, dårlig søvn og lite mat hvis jeg følte at det trengtes. De blir ikke nødvendigvis noe bedre samfunnsborgere om man lærer de å presse seg for hardt heller.

Anonymkode: 8c69c...13a

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg synes det er så vanskelig avveining. Jeg har aldri hatt regulering og aner ikke hvordan det er, men alle voksne jeg møter som har hatt det, sier at det er forferdelig. Stebarna mine har nok aldri vært hjemme av en slik grunn. Barnet mitt med autisme er alltid hjemme av en slik grunn. Så har jeg et barn til. Og jeg er nok kanskje for slapp med henne? Igår sovnet hun ikke før klokken 23 pga vonde tenner og idag lot jeg henne være hjemme. Men jeg vet enda ikke om det er riktig... 

Jeg syns det var riktig jeg. Uff, må kommer minnene tilbake! Jeg hadde store smerter pga stram regulering. Gi ho en Paracet? Det er fryktelig vondt. Husker jeg gråt og ikke visste hvor jeg skulle gjøre av meg mange ganger.

Anonymkode: 36585...3b5

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan kan du vite at din erfaring er gjeldende for alle? Kanskje noen får mer vondt enn du hadde, selv om du kortigerte mye. Smerte er subjektivt. 

Anonymkode: b744a...599

Skrevet

Nei det er ikle gyldig grunn for så store barn, som de er når de får regulering. 

Det handler om å lære barna å takle slikt og finne løsninger. Være hjemme er forbeholdt sykdom. Dårlig søvn pga regulering er ikke sykdom. 

Anonymkode: 1b9b8...775

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Min sønn med regulering fikk masse hodepine dagen ette stramming, og fikk bli hjemme da. Han var helt omtåket av smerte.

Anonymkode: 52f17...277

Skrevet

Jeg måtte flytte tennene mye (manglet fire tenner). Jeg tåler mye smerte, men da jeg fikk en slik bøyle til bruk om natten så var det uutholdelig. Jeg sov lite eller ingenting, og om jeg sovnet av utmattelse så tok jeg av bøylen i søvne. En god del hodepine fulgte med den vanlige reguleringen, spesielt etter stramming. Men lite søvn og hodepine var aldri grunn til å være hjemme, måtte alltid forsøke, og ofte så ble det litt bedre utover dagen når jeg holdt hodet høyt, hadde andre ting å tenke på osv.

Jeg tror det er viktig å se an hvert enkelt barn. Noe smerter er ikke grunn til å ikke gå på skolen. Om barnet/ungdommen er frisk ellers er ikke lite/dårlig søvn en natt eller flere heller noen grunn til å være hjemme. Slitsomt og plagsomt, ja, men det er livet innimellom, man må likevel følge opp pliktene man har.

Anonymkode: 304e3...7ec

Skrevet

Nei. Man tar Paracet og går på skolen. Man blir ikke hjemme fordi man har litt vondt 

Anonymkode: 22427...c8d

Skrevet

Jeg tenker også st det er veldig individuelt, som alt annet. Jenta her i huset hadde veldig vondt og slet med søvnen, til tross for paracet. Hun gikk likevel på skolen. Levde på smoothie og yoghurt i flere dager, før hun greide å få i seg vanlig mat. Minstemann på 11 har kun vært på den første timen enn så lenge. Da tok de avstøpning av tennene, noe som var null problem med søsteren. Det hele endte med oppkast over hele gutten. Ikke fordi han var syk, men han brakk seg rett og slett. Han var sjakk matt resten av dagen... Satser på at selve reguleringe går bedre😉

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...