Gå til innhold

Hjelp! Flytter til Elverum med små barn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger gode råd fra dere som kjenner Elverumområdet! Flytter til sommeren med en 2åring og en 7åring, men er ikke kjent i området selv. 

Hvilke barnehager er gode, noen som bør unngås?

Gode skoler?

Hvilke områder anbefales for småbarnsfamilier?

Setter stor pris på gode råd! 😊

Anonymkode: 2f25a...104

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Født og oppvokst i Elverum  =) Vet ikke stort om hvilke barnehager som er bra og ikke, men er godt kjent i de sentrumsnære områdene. Er noen år siden min oppvekst, men slik jeg opplever det, er de fleste områdene barnevennlige. Da jeg vokste opp hadde jeg venner både på Vestad, Gårderløkka, Hanstad, Søbakken og Øverleiret. I alle områdene bodde det mange barnefamilier og det opplevdes som rolig på den måten at vi kunne leke i gata, var ingen skumle folk osv. Eneste plassen vi var skeptiske til var Mastmoen. Vet ikke om det var noe i det og har ikke vært så mye der, men sladderen gikk på at hvis du kjørte saktere enn i 30 forbi der så tok dem felga dine. Dette var på 90-tallet og kom fra de eldre ungdommene så ville ikke tatt det for god fisk.Nå for tida tror jeg det er kort vei til barnehager omtrent uansett hvor du bor der og av de jeg kjenner som har unger i barnehager i Elverum, har jeg ikke hørt om noe misnøye.

Anonymkode: eb57a...98e

Skrevet

Født og oppvokst i Elverum, og det er ikke en plass jeg savner, for å si det sånn. Jeg ville bodd på Vestad eller Søbakken, og unngått Mastmoen og Hanstad. 

Anonymkode: df4cf...617

Skrevet
57 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Født og oppvokst i Elverum, og det er ikke en plass jeg savner, for å si det sånn. Jeg ville bodd på Vestad eller Søbakken, og unngått Mastmoen og Hanstad. 

Og jeg har vokst opp på Hanstad og anbefaler det. Rolig og veletablert, mange barnefamilier, kort vei til skogen, Glomma og fine uteområder på Skogmuseet.

Anonymkode: 8e4b6...6ea

Skrevet

Må du flytte til Elverum? De tar ikke så godt imot innflyttere. Og jeg trivdes aldri der, bodde der i 12 år. 

Bodde på Hanstad, og veldig fornøyd med skole og barnehage der, de gikk i hakkebakkeskogen naturbarnehage.

Hanstad og Søbakken er de stedene som er kjent for å være best, og mest barnevennlige. Men alle steder går bra, og mastmoen. 

Anonymkode: 43757...ceb

Skrevet

Det blir nok Elverum ja 😊 får gjøre mitt beste og håpe at alle trives og finner sin plass. Har sett på Søbakken og Hanstad, men er åpen for innspill. 

Har også muligheten nærmere Hamarområdet, alt avhengig av hvor jeg får jobb. Ønsker minst mulig pendling og mannen min har fått jobb på Elverum. 

Skrevet

Det finnes ingen plass i verden hvor ikke noen vil trives og andre vil mistrives. Er du imøtekommende, sosial og møter folk uten fordommer så får du venner overalt 😊

Anonymkode: 767e6...6b1

Skrevet

Det spørs hva du jobber med, men det er ikke lett å få fulltidsstilling på Elverum. Og som ei annen skriver; folk her, er ikke imøtekommende. Jeg har snart bodd her i ti år. Omgangskretsen min er liten og består av innflyttere..

Anonymkode: 8a920...3ae

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Og jeg har vokst opp på Hanstad og anbefaler det. Rolig og veletablert, mange barnefamilier, kort vei til skogen, Glomma og fine uteområder på Skogmuseet.

Anonymkode: 8e4b6...6ea

Hanstad var fint hvis du bodde i enebolig som de priveligerte men et helvete hvis du bodde i Amalie Skramsvei. 

Skrevet

I følge de innfødte er det nå mest på moten å flytte til Ottestad. Rett utenfor Hamar. Ligger i Stange kommune, og derfor lavere boligpriser enn Hamar.
Ellers er vel Vestad den bydelen man skal unngå på Elverum så vidt jeg har hørt.... 

Anonymkode: efc72...4e1

Skrevet

Velkommen til Elverum!

Jeg flyttet hit for noen få år siden og trives veldig godt 😊 Ta gjerne kontakt på pm om du vil 😉

Skrevet

Har en ungdomsvenninne som flyttet fra Oslo til Elverum pga mannens studier/ jobb og har nå bodd der m 3 barn i 15 år. De trives godt. Vet ikke hvilket område de bor i. 

Anonymkode: 0bbfd...bcc

Skrevet

Det vil jo alltids være de som trives og de som ikke trives - fint å høre fra begge sider 😊

Er spennende å flytte for store og små - man vet hva man har, men ikke hva man går til. 

Skrevet

Jeg er født og oppvokst der. Ville personlig ikke flyttet tilbake. Prøvde et par år i voksen alder, men er alt for glad i Oslo. Jeg anbefaler i hvert fall Øverleiret, kjempekoselig område. 

Anonymkode: 53fc6...b13

• 6 måneder senere...
Skrevet (endret)

Hei! Blåser litt liv i denne! Meldte meg faktisk inn i forumet for å kommentere 😅Vi har bestemt oss for å kaste inn håndklet i Oslo-jaget. Planen er å selge huset og flytte til Elverum der mannen min kommer fra. Jeg har vokst opp med Oslo som nærmeste sentrum, og har bodd her hele livet. 

Dere som har gjort det samme, kan dere svare meg på noen spm?

1. Blir livet lettere? Altså, mindre stressende, hyggeligere, morsommere, mer spillerom i hverdagen osv?

2. Har overgangen gått bra for barna deres? Vi har to asfaltbarn på 2 og 5 år.

3. Jobb... Jeg er kreativt utdannet. Finnes det håp? Ikke nødvendigvis 100%, men kanskje 50-70% mens barna er små. Helst noe meningsfylt som ikke gjør at jeg kaster bort hele utdanningen min.

4. Hvor burde vi bo? Jeg vil ha sentrumsnært, men det er kanskje ikke så vanlig med barn der borte?

5. Er det for mye å håpe på at hverdagen skal bli bedre bare ved å flykte fra Oslo? Vi gjør dette primært for å få mer tid til barna, ikke lenger bo oss ihjel i en enebolig vest for Oslo. Og kanskje mest av alt for å kunne velge å jobbe mindre.

6. Venner... Mannen min kommer så og si til dekket bord med jobb, venner og familie. Er det håp for meg også?

Send meg veldig gjerne en PM! :)

Endret av Kivi88
Skrevet

Jeg har vokst opp på Elverum, jeg vil tro at når en av dere har et nettverk der er det mye enklere for den andre å komme i kontakt med folk. Alle liker vel "sin" del av byen best, personlig vokste jeg opp i Øverleiret (området rundt vanntårnet) og liker det best, rolig og rimelig sentrumsnært. Frydenlund skole er også en fin skole, kort vei til alt. Når det er sagt har jeg vært innom både Mastmoen, Søbakken og Hanstad og alle stedene er helt greie. Jobbtilbudet vet jeg ikke så mye om annet enn at det for meg var nesten umulig å finne noe. Du har en helt annen jobbakgrunn så det er fullt mulig det ikke er noe problem.

Jeg har valgt motsatt av dere jeg da, jeg flyttet til Oslo. Hovedårsakene var jobbmuligheter og at det meste av venner bor her. Familien har også flyttet på seg etter hvert så jeg har kun min far igjen på Elverum, han er ofte i byen på besøk.

I tillegg elsker jeg alt det byen kan by på av konserter, festivaler, kulturtibud osv. samtidig som vi kan dra på tur i skogen når som helst. I min verden er livet mye morsommere her. Ikke er jeg mer stresset heller, men det kommer jo helt an på hvor man bor, jobber og har skole/barnehage, logistikk er viktig. Jeg bor litt utenfor sentrum, rett ved østmarka, og synes virkelig jeg har det beste av alt her. Jeg har "storbyen" rett ved, jeg har skogen utenfor døra og samtidig t-banen 7 min unna, bruker 18 min. til Jernbanetorget (slipper å ha bil). Ungene går like fritt her som de ville gjort i Elverum (nesten mer fordi de fleste vennene bor nærmere enn de kanskje ville gjort der). Jeg bor heller litt trangere her enn å ha enebolig på Elverum. Mye av tiden dere tenker dere sparer går med til vedlikehold, hage etc., jeg har hatt hus, aldri mer. Vi har en leilighet som holder i massevis for oss, selv om ungene klager litt når de har vært hjemme hos venner med store hus selvfølgelig :ler: Jeg snakket nettopp med noen bekjente som også flyttet til Oslo fra Elverum for ikke så lenge siden, de er også veldig fornøyde med valget (de bor i nesten samme område som oss).

Anonymkode: 53fc6...b13

Skrevet

Takk for svar! Vi har begge to bodd i Oslo i over 15 år, så vi vet godt hva vi forlater. Vi bor i stort hus med hage, så arbeidet med det er vi fullstendig klar over. Ingen av oss er så mye på konserter og kulturaktiviteter at vi ikke kan reise bort en helg for det når det er noe vi virkelig vil få med oss. Det er mer det med å ha muligheten til å jobbe mindre. Vi bruker drøye ti minutter med banen inn til jobb, så akkurat den logistikken kan vi ikke klage stort på 😅

Skrevet

Jeg flyttet fra Oslo til Elverum og trives veldig godt!

Vi bodde først i Leiret, men har tatt skrittet fult ut og bor nå på småbruk. Stillhet, dyr og skog og 10min til sentrum! Jeg synes det er helt suverent! Selvsagt savner jeg venner og liv i Oslo avogtil, men med barn var det så begrenset hva jeg fikk gjort. Nå er jeg heldig og har et rom å låne i Oslo, så er innover ca dn gang pr mnd. 

Det tar tid å bli kjent, men gjennom jobb og bhg møter jeg mye hyggelige mennesker. Jeg har høy utdannelse og fikk kjempespennende jobb med mye frihet og ansvar. Her er både høyskole, sykehus og militærleir så det er allslags folk. Det er også kreativt miljø og bla kulturkollektivet, der flere kreative folk jobber sammen. 

Velkommen! 😊

Anonymkode: 5ecdf...b8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...