Gå til innhold

Uendelig lang behandlingstid hos Nav...

Anbefalte innlegg

Sønnen min fikk diagnosen Cøliaki tidlig i høst. I oktober sendte vi inn søknad om grunnstønad hos Nav og ennå har vi ikke fått svar! Hva er det som kan ta så vannvittig lang tid da? Ikke det at vi er avhengig av stønaden, men matbudsjettet har jo økt betraktelig disse månedene. Og det er litt irriterende når vi faktisk har krav på å få støtte til fordyret kosthold! 

Anonymkode: 28f18...392

Fortsetter under...

Får tilbakebetalt for 3 mnd, så da kan de godt passe på at behandlingstiden ikke overstiger 3 mnd, synes jeg. Nå skal sønn nr. 2 også utredes for cøliaki (mest sannsynlig så har han det) Så da er på an igjen, med ny søknad til Nav...😑

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Får tilbakebetalt for 3 mnd, så da kan de godt passe på at behandlingstiden ikke overstiger 3 mnd, synes jeg. Nå skal sønn nr. 2 også utredes for cøliaki (mest sannsynlig så har han det) Så da er på an igjen, med ny søknad til Nav...😑

Purr, men pass på å gjøre det på en litt ydmyk måte så du ikke hisser de på deg ;)

Ville sendt en melding via Mitt nav (bare logg inn og trykk på send melding så har du krav på svar innen to døgn). Bare en helt enkel melding som f.eks:

Behandlingstid.

Jeg sendte en søknad om grunnstønad i oktober 2017 fordi min sønn, Olav Pedersen født 30/1-09, fikk påvist cøliaki. Jeg bare lurer på om det har skjedd noe galt siden vi ikke har fått svar enda. Er behandlingstiden såpass lang eller mangler dere noen papirer, bekreftelse fra lege e.l. Er det noe jeg kan gjøre for å få fortgang i prosessen?

Mvh

Rita Pedersen

født 1/12-81

Anonymkode: c69e1...952

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert fordi de blir nedrent av alle som har denne nye folkesykdommen. 

Anonymkode: 4a063...608

Hvis det var et forsøk på å være morsom, så fail! Det er ingen tvil om at sønnen min har cøliaki altså!

Annonse

3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Sikkert fordi de blir nedrent av alle som har denne nye folkesykdommen. 

Anonymkode: 4a063...608

De er nedrent av alle andre kunder, i alle fall 3 dager i uka mellom kl 10 og 14... Resten av tida, usle 28 timer, skal rekke til å behandle søknader! 😂😃😃😂

Anonymkode: 5982b...9dc

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Hvis det var et forsøk på å være morsom, så fail! Det er ingen tvil om at sønnen min har cøliaki altså!

Man må utredes på sykehus for å få diagnosen og stønad. Vi snakker blodprøver og gastroskopi så ikke noe man kan fake.

Anonymkode: 171f9...484

5 minutter siden, muttismei skrev:

Vi søkte i juli, fikk avslag i desember....

Men når det er påvist cøliaki får man ikke avslag, da har man krav på grunnstønad, så det burde være grei skuring å bare innvilge det etter mottatt søknad. Det skal ikke gjøres noen vurderinger e.l., det skal bare settes igang.

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Men når det er påvist cøliaki får man ikke avslag, da har man krav på grunnstønad, så det burde være grei skuring å bare innvilge det etter mottatt søknad. Det skal ikke gjøres noen vurderinger e.l., det skal bare settes igang.

Si det til Nav.... 😔

1 minutt siden, muttismei skrev:

Si det til Nav.... 😔

Mener du at du har påvist cøliaki og fått avslag? Da er det jo gjort en feil og du må klage. Alle med cøliaki skal få innvilget grunnstønad.

Har klaga, fikk avslag på den og. Første gang hun fikk diagnosen ble den satt av hennes fastlege. Dette godtok ikke Nav. Da vi fikk avslag, sendte vi inn klage der overlegen på barneavdelingen på sykehuset der vi bor bekrefter diagnosen, dette va heller ikke godt nok for Nav. Har klaga på nytt nå, venter fortsatt på svar....

Har hun positivt utslag på blodprøver? Verdien må være 10x referanseområdet dvs. Over 70 eller påvist ved gastro. Genprøven må også tas. NAV er veldig strenge og det er bra, men helt firkanta blr de ikke væreog de fleste med glutenintoleranse får Ikke, kun ved påvist Cøliaki. Utrolig kjedelig for mange må leve glutenfritt pga store smerter og da er jo mat deres medisin også. 

Anonymkode: 907ad...c8b

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har hun positivt utslag på blodprøver? Verdien må være 10x referanseområdet dvs. Over 70 eller påvist ved gastro. Genprøven må også tas. NAV er veldig strenge og det er bra, men helt firkanta blr de ikke væreog de fleste med glutenintoleranse får Ikke, kun ved påvist Cøliaki. Utrolig kjedelig for mange må leve glutenfritt pga store smerter og da er jo mat deres medisin også. 

Anonymkode: 907ad...c8b

Man kan få ved glutenintoleranse også, men da må det være foretatt en provokasjonstest hos spesialist. Har en venninne som har det, og hun ble av fastlegen henvist til en spesialist på mage/tarm. Der fikk hun kamera opp i rumpa og ned i halsen som ikke viste noe galt, så da ble det provokasjonstester og siden hun ble oppblåst, fikk magesmerter og diare hver gang hun spiste hvetemel fikk hun legeattest på det og dermed innvilget grunnstønad.

Da jeg fikk påvist cøliaki, og søkte om grunnstønad, tok det 1/2 år før jeg fikk svar med avslag. Da spesialisten som hadde utredet meg, tok kontakt med nav, fikk jeg innvilget søknaden ild av noen dager og en beklagelse fra nav fordi de i første omgang hadde avslått. Ville tatt en tlf til de.. 

Anonymkode: 36488...532

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...