Baremeg81 Skrevet 29. januar 2018 #1 Skrevet 29. januar 2018 Jeg vet det finnes en del tråder om dette allerede, men jeg spør likevel. Vi ønsker å flytte fra sentrale Oslo da vi vil ha rekkehus/hus og litt mer landlige omgivelser. (Har 2 barn i barnehagealder) Vi har nå hovedsakelig sett på Blommenholm/Høvik/Bekkestua og evt Hosle, da vi synes områdene virker fine og trygge, ikke altfor langt fra Oslo, samt nær kollektiv trafikk. Det som skremmer oss litt er alle ryktene om snobberi, press om merkeklær, utseende, penger, osv. Vi vil ikke være i et miljø der døtrene våre i en alder av 10 år kommer hjem og ber om Louis Vuitton veske fordi alle andre har det. Eller der foreldrene i klassen skal konkurrere om hvilket bursdagsselskap som er størst og flottest. (Eksempler som er satt litt på spissen, men dere skjønner sikkert poenget mitt.:)) Jeg har nemlig hørt diverse historier om barn/ungdom som blir «utestengt» fra vennegjengen/klassen hvis ikke de oppfyller visse kriterier som har med materielle ting å gjøre. Leser her inne at det er mange delte meninger om dette. Noen sier det ER sånn og at de derfor aldri kunne tenke seg å bo der! Mens andre sier dette er myter og bare tull at dette er snobbete steder, og at det er fordomsfulle mennesker som ikke bor her som påstår nettopp dette. Jeg vil svært gjerne høre fra dere som har bodd og bor på disse stedene i Bærum om deres oppfatninger? Jeg er ikke så bekymret nå, men tenker mer på når barna kommer i ungdomsskolealder og videre oppover. Er det forskjell fra skoler til skoler? Mye fokus på penger og det materielle? Dere som har vokst opp der, ville dere bodd der i dag? Jeg forstår at det stort sett er pengesterke personer som bor i disse områdene, men man kan jo ha mye penger uten å være snobbete og ha fokus på det materielle.:) Er veldig takknemlig for alle innspill jeg kan få!
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2018 #2 Skrevet 29. januar 2018 Høvik her. Stort sett helt vanlige folk her. Litt flere fine biler og noen au pairer her og der. Men ellers er de fleste hyggelige og normale mennesker! Stor andel innflyttere fra alle kanter av landet. Folk som vil bo nær Oslo men ikke i Oslo. Er ingen snobb selv, fra småby og barna mine får værsågod arve klær de også. Liker oss veldig godt, bor her på åttende året. Kostbart å etablere seg her riktignok. Anonymkode: 59730...052
tante grusom master of law Skrevet 29. januar 2018 #3 Skrevet 29. januar 2018 Jeg anbefaler Haslum, avløs, Løkeberg. Kjempefint område med kolsåsbanen i nærheten. Nære til marka og midt mellom Sandvika og Bekkestua. Her er det overhodet ikke snobbete.
Baremeg81 Skrevet 30. januar 2018 Forfatter #4 Skrevet 30. januar 2018 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Høvik her. Stort sett helt vanlige folk her. Litt flere fine biler og noen au pairer her og der. Men ellers er de fleste hyggelige og normale mennesker! Stor andel innflyttere fra alle kanter av landet. Folk som vil bo nær Oslo men ikke i Oslo. Er ingen snobb selv, fra småby og barna mine får værsågod arve klær de også. Liker oss veldig godt, bor her på åttende året. Kostbart å etablere seg her riktignok. Anonymkode: 59730...052 Tusen takk for innspill. Godt å høre at mytene blir litt avkreftet.:) Har hørt så mye rart som f.eks «om dere bor på Høvik og barna dine har klær fra HM, så får de ikke venner..!» (Mens andre sier Bekkestua er «verst») Men har vel alltid tenkt og trodd i mitt stille sinn at sånne uttalelser må være ekstremt overdrevet. Kan jeg bare spørre om barna dine går på barneskole? Eller ungdomsskole?
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #5 Skrevet 30. januar 2018 Bekkestua er ganske snobbete. Har både bodd og jobbet der, og det er faktisk så ille hos noen at de har med seg egne poser fra merkebutikker hjemmefra når de skal handle. Men alt i alt et veldig koselig sted og anbefaler gladelig å flytte dit. Anonymkode: 43737...180
Baremeg81 Skrevet 30. januar 2018 Forfatter #6 Skrevet 30. januar 2018 19 minutter siden, Anonym bruker skrev: Bekkestua er ganske snobbete. Har både bodd og jobbet der, og det er faktisk så ille hos noen at de har med seg egne poser fra merkebutikker hjemmefra når de skal handle. Men alt i alt et veldig koselig sted og anbefaler gladelig å flytte dit. Anonymkode: 43737...180 Hjelpe og trøste! Må jo nesten bare le!Håper dette gjelder fåtallet. Men takk for svar!:)
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #7 Skrevet 30. januar 2018 Jeg har bodd på Bekkestua, Haslum og Høvik i 20 år, samt jobbet på en av barneskolene der i 15 år. Fint miljø å vokse opp i, bra skoler og alt i alt hyggelige mennesker. Snobb eller andre mindre hyggelige folk finner du overalt i samfunnet. Anonymkode: 7affe...037
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2018 #8 Skrevet 30. januar 2018 Snobber vil aldri skjønne selv at de er snobber 😜 Derfor vil de fleste svarene fra de som bor det være ala «nei her bor det helt vanlige mennesker». Jeg kjenner noen som bor i nærheten av Bekkestua. De er innflyttere og på ingen måte snobber. 15 år siden de flyttet dit og er fortsatt seg selv. Men barna deres derimot😳 De er snobber... Anonymkode: d91a9...f20
Baremeg81 Skrevet 1. februar 2018 Forfatter #9 Skrevet 1. februar 2018 Tusen takk for alle innspill og tilbakemeldinger! 😊
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #10 Skrevet 1. februar 2018 Tja jeg flyttet dit for mange år siden når jeg var 14 år fra groruddalen. Vel nabo jenta på min alder så meg komme fra stallen en dag med stallklær. Hun så bare på meg og sa aldri noe etter det til meg😳. Mine barn nå går på privat skole i Bærum. Ironisk nokk så er det ingenting av dette på den skolen. Og mange barn dom blir mobbet på offentlig skole begynner der. Det er veldig synd! Mine gikk også i barnehage i Bærum. Min datter spurte meg en gang pent, mamma du skal vel ikke gå til barnehagen med DEN genseren... vel det sier alt! Da var hun 4 Anonymkode: b0797...77e
Baremeg81 Skrevet 1. februar 2018 Forfatter #11 Skrevet 1. februar 2018 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Tja jeg flyttet dit for mange år siden når jeg var 14 år fra groruddalen. Vel nabo jenta på min alder så meg komme fra stallen en dag med stallklær. Hun så bare på meg og sa aldri noe etter det til meg😳. Mine barn nå går på privat skole i Bærum. Ironisk nokk så er det ingenting av dette på den skolen. Og mange barn dom blir mobbet på offentlig skole begynner der. Det er veldig synd! Mine gikk også i barnehage i Bærum. Min datter spurte meg en gang pent, mamma du skal vel ikke gå til barnehagen med DEN genseren... vel det sier alt! Da var hun 4 Anonymkode: b0797...77e Takk for at du deler erfaring. Jeg tenker at mobbing vil nok dessverre alltid kunne skje uansett hvor man bor, men vil håpe og tro at det ikke er noe verre der enn andre steder, sånn generelt sett. Jeg har vært borti at det f.eks har vært mye mobbing i A-klassen, men ingenting i B-klassen på samme trinn, fordi sammensetningen av barn og personligheter er forskjellige i de to klassene. Altså, at man rett og slett kan ha litt uflaks med hvor og med hvem man havner i miljø/klasse med. Men betyr innlegget ditt at du ikke trives der? Kan jeg spørre hvor i Bærum dette er?
Nyttårs barn Skrevet 1. februar 2018 #12 Skrevet 1. februar 2018 Jeg kjenner familier som bor i Bærum som er helt vanlige folk. Men det er klart at det på mange måter er et "blendahvitt" miljø, hvor du mangler den befolkningsmiksen du har i Oslo. Det er jo stort sett pengesterke, vellykkede mennesker som bosetter seg i et dyrt område og befolkningen blir deretter. Når det gjelder dette med poser, så husker jeg at jeg som tenåring også sparte på de fine posene(fra Bik Bok som var en dyr butikk på den tiden) og brukte dem når jeg skulle noe. Det handler vel og litt om usikkerhet og et ønske om å ta seg ut best mulig.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #13 Skrevet 1. februar 2018 1 time siden, Baremeg81 skrev: Takk for at du deler erfaring. Jeg tenker at mobbing vil nok dessverre alltid kunne skje uansett hvor man bor, men vil håpe og tro at det ikke er noe verre der enn andre steder, sånn generelt sett. Jeg har vært borti at det f.eks har vært mye mobbing i A-klassen, men ingenting i B-klassen på samme trinn, fordi sammensetningen av barn og personligheter er forskjellige i de to klassene. Altså, at man rett og slett kan ha litt uflaks med hvor og med hvem man havner i miljø/klasse med. Men betyr innlegget ditt at du ikke trives der? Kan jeg spørre hvor i Bærum dette er? Jeg er vokst opp på Jar. Barna mine går på skole i Bekkestua. Jeg fant meg jo senere til rette i ett miljø i Bærum. Men det er ikke lett hverken foe voksne eller barn. Spesielt om man ikke er 100% A4 Anonymkode: b0797...77e
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #14 Skrevet 1. februar 2018 Jeg har ikke bodd vest i Oslo eller Bærum,så jeg har bare inntrykk å gå etter selv. Men det jeg kan lansere, er forlag om å se til øst i stedet! Jeg bor på Oppsal, og her kan du velge mellom blokk, rekkehus, tomannsboliger og eneboliger. Varierte boligtyper gir variert demografi: den gode, gamle garden som flyttet hit da området ble utviklet på 60-tallet, blandet med akademikere, grünerløkkautflyttere, innvandrere fra alle slags land og masse barnefamilier. 👍 Jeg har ikke tenåringer enda, men på barneskolen har jeg i hvert fall ikke merket noe merkepress. Elsker dette stedet som jeg mener representerer alle typer oslofolk. Marka i umiddelbar nærhet, tbane, masse aktiviteter, gode skoler, nært ikea!! (😉) osv osv. Fantastisk sted å bo. Lykke til med jakten! Anonymkode: 22309...a09
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #15 Skrevet 1. februar 2018 Jeg bodde ved Høvik skole men vi valgte å flytte. De som sier det ikke er snobberi skjønner jeg virkelig ikke. Jeg hadde barn på Høvik barnehage og barneskole. Ikke rakkeren om mine barn skal begynne på ramstad ungdomsskole. Ser dere ikke de ungdommene som går til skolen der hva de har på seg og hva de bærer skolebøkene i? Jeg tok bussen fra kiwien hver eneste dag i 8 år, og mange gikk forbi. Det oser av merkevesker og merkesaker. Greit nok at det var vanlige folk, men det er et greit press der altså. Og jeg opplevde at det var viktig å fremstå mer velstående enn hva man var. Synes det er rart at folk er blinde for dette her, og det er ikke myte. HI, sett deg utenfor ungdomsskolen en ettermiddag og se på de som går ut døra. Så ser du hva jeg mener. vi solgte og flyttet til enebolig på Bærums verk. Her trives i hvertfall jeg betraktelig bedre. Anonymkode: 8c4e5...100
Baremeg81 Skrevet 1. februar 2018 Forfatter #16 Skrevet 1. februar 2018 1 time siden, Anonym bruker skrev: Jeg bodde ved Høvik skole men vi valgte å flytte. De som sier det ikke er snobberi skjønner jeg virkelig ikke. Jeg hadde barn på Høvik barnehage og barneskole. Ikke rakkeren om mine barn skal begynne på ramstad ungdomsskole. Ser dere ikke de ungdommene som går til skolen der hva de har på seg og hva de bærer skolebøkene i? Jeg tok bussen fra kiwien hver eneste dag i 8 år, og mange gikk forbi. Det oser av merkevesker og merkesaker. Greit nok at det var vanlige folk, men det er et greit press der altså. Og jeg opplevde at det var viktig å fremstå mer velstående enn hva man var. Synes det er rart at folk er blinde for dette her, og det er ikke myte. HI, sett deg utenfor ungdomsskolen en ettermiddag og se på de som går ut døra. Så ser du hva jeg mener. vi solgte og flyttet til enebolig på Bærums verk. Her trives i hvertfall jeg betraktelig bedre. Anonymkode: 8c4e5...100 Tusen takk for svar. Huff, det er akkurat det du beskriver der jeg ikke vil ha, og som jeg frykter mest.🙁 Det som er så merkelig er at folk har så utrolig forskjellige oppfatninger av samme området, og det skjønner jeg ikke helt..? Så nå kjenner jeg at jeg faktisk blir litt usikker igjen. Kan det være at de som prøver å fremstå som velstående, er opptatt av merker, prestasjon, etc, blir så fremtredende at det er nettopp DE man legger merke til, og dermed de som får fokus?
Fandens Oldemor Skrevet 1. februar 2018 #17 Skrevet 1. februar 2018 Jeg er oppvokst i Bærum Øst. Det er bedre å lete i Bærum Vest med de bekymringene du uttrykker her. Og så er jeg enig i at barna ofte er mer snobbete enn de voksne.
tante grusom master of law Skrevet 1. februar 2018 #18 Skrevet 1. februar 2018 Ja, slik er det i noen deler av Bærum, i andre deler er det noe helt annet. Vi bor på Løkeberg/Avløs, og her er det ikke snobbete. Vi er innflyttere så vi vet hva det vil si. Her bor normale mennesker med vanlige jobb. Barna arver klær og går i klær fra kjedebutikker. Folk har det ikke fancy hjemme, med alt nyoppusset til enhver tid. De kjører skoda og andre billigere biler. Det finnes selvsagt noen med bedre råd enn andre, men jeg vil si det er ganske normalt her.
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #19 Skrevet 1. februar 2018 På 30.1.2018 den 11.05, Baremeg81 skrev: Tusen takk for innspill. Godt å høre at mytene blir litt avkreftet.:) Har hørt så mye rart som f.eks «om dere bor på Høvik og barna dine har klær fra HM, så får de ikke venner..!» (Mens andre sier Bekkestua er «verst») Men har vel alltid tenkt og trodd i mitt stille sinn at sånne uttalelser må være ekstremt overdrevet. Kan jeg bare spørre om barna dine går på barneskole? Eller ungdomsskole? Hehe. Mye HM og Cubus her også, men har ikke så veldig store barn enda da. Ungdomstiden er kanskje annerledes her..? Har en åtteåring på barneskolen og to som fortsatt går i barnehage. Anonymkode: 59730...052
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #20 Skrevet 1. februar 2018 På 30.1.2018 den 11.12, Anonym bruker skrev: Bekkestua er ganske snobbete. Har både bodd og jobbet der, og det er faktisk så ille hos noen at de har med seg egne poser fra merkebutikker hjemmefra når de skal handle. Men alt i alt et veldig koselig sted og anbefaler gladelig å flytte dit. Anonymkode: 43737...180 Bekkestua er ikke snobbete. Her bor det en salig blanding av barnefamilier og pensjonister, fra alle yrker og samfunnslag. Jeg har bodd hele livet i området Haslum/Bekkestua/Stabæk. Flott sted å vokse opp, sentralt men rolig. Områdene har et latterlig rykte om snobberi. Anonymkode: 2d7ad...b19
Anonym bruker Skrevet 1. februar 2018 #21 Skrevet 1. februar 2018 13 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hehe. Mye HM og Cubus her også, men har ikke så veldig store barn enda da. Ungdomstiden er kanskje annerledes her..? Har en åtteåring på barneskolen og to som fortsatt går i barnehage. Anonymkode: 59730...052 Og ja - jeg legger merke til at noen er snobbete - de er enten usikre på seg selv og prøver å leve opp til et eller annet, eller de er fulle av seg selv. Men jeg gir ærlig talt litt blaffen. Flertallet (!!) er virkelig vanlige og hyggelige. Også de som tydelig har en del cash er stort sett fine folk. Den som svarer lenger her oppe at snobbete folk aldri vil innrømme det og at vi som nyanserer forholdene en del garantert selv er snobbene: vel, så fint at du kjenner meg bedre enn jeg kjenner meg selv... Anonymkode: 59730...052
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå